
Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka (dalej jako „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podmiotem działającym w branży projektowo-wykończeniowej, która świadczy m.in. usługi wykończeniowe w oparciu o projekty stworzone przez architektów i projektantów wnętrz. Klienci w zależności od potrzeb mogą zlecić spółce usługę kompleksowego wykończenia nieruchomości (w ramach tzw. usługi „wchodzisz i mieszkasz”) bądź dokonać wyboru innego pakietu usług (dalej jako „Usługi pakietowe”) oferowanych przez Spółkę. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca zamierza w przyszłości zorganizować akcję promującą działalność Spółki w ramach tzw. programu poleceń (dalej jako „Akcja” lub „Program”). Program w założeniu Spółki ma być skierowany wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są zatrudnione przez Spółkę, jak również nie są członkami rodzin pracowników Spółki. Dodatkowym warunkiem uprawniającym do uczestnictwa w Programie ma być wykazanie faktu zatrudnienia uczestnika Programu na stanowisku kierownika, pośrednika lub sprzedawcy przez inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą w ramach biur deweloperskich, agencji nieruchomości lub w sektorze doradztwa kredytowego, a zatem należy stwierdzić, iż Program jest dedykowany dla osób fizycznych, które mają lub mogą mieć styczność z potencjalnymi klientami Wnioskodawcy. Uczestnikami Programu mogą być pracownicy zatrudnieni przez kontrahentów Wnioskodawcy. Spółka nie planuje zawierać z uczestnikami Programu (dalej jako „Uczestnicy”) jakichkolwiek umów, a udział w Programie z założenia ma być dobrowolny.
Głównym celem Programu jest zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku oraz wzrost sprzedaży produktów/usług oferowanych przez Wnioskodawcę.
Zasady uczestnictwa w Programie przedstawiają się następująco. Uczestnik chcący wziąć udział w Programie powinien dokonać odpowiedniego zgłoszenia Spółce za pośrednictwem dedykowanej poczty elektronicznej bądź za pośrednictwem interaktywnego formularza zamieszczonego na stronie internetowej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Każdy Uczestnik po poinformowaniu potencjalnego klienta Wnioskodawcy (dalej jako „Polecony”) o produktach/usługach świadczonych przez Spółkę oraz zachęcenia Poleconego do skorzystania z oferty Spółki, powinien przekazać Wnioskodawcy informację zawierającą dane osobowe Poleconego oraz zakres oferty Spółki objętej poleceniem, przy czym zakres ten musi mieścić się w ramach zapisów regulaminu Programu (dalej jako „Regulamin”). Przekazanie Spółce danych osobowych Poleconego może nastąpić wyłącznie za zgodą Poleconego. Wnioskodawca po otrzymaniu od Uczestnika informacji jest uprawniony do weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik jest uprawniony do otrzymania nagrody, jeśli Polecony zawrze ze Spółką umowę, której przedmiotem będzie produkt/usługa Spółki, przy czym zawarcie umowy powinno nastąpić w związku ze zgłoszeniem Uczestnika Programu, a ponadto Polecony dokona zapłaty za produkt/usługę na rzecz Spółki oraz nie dojdzie do odstąpienia, wypowiedzenia bądź w innej formie do rozwiązania umowy przez Poleconego. Spółka po stwierdzeniu, iż doszło do spełnienia ww. przesłanek uprawniających Uczestnika do otrzymania nagrody i sprecyzowanych w treści Regulaminu Programu, dokonana przyznania Uczestnikowi określonej liczby punktów w zależności od konkretnego produktu/usługi objętej umową z Poleconym. Tytułem przykładu, jeśli Uczestnik dokona skutecznego (w rozumieniu Regulaminu Programu) polecenia usługi „wchodzisz i mieszkasz” (dalej jako „Usługa wchodzisz i mieszkasz”) to będzie uprawniony do otrzymania 1000 punktów. Przyznane przez Spółkę punkty podlegać będą następczemu przeliczeniu przyjmując, iż za każdy jeden punkt Uczestnikowi przysługiwać będzie równowartość czterech złotych. Spółka po dokonaniu przeliczenia przyznanych punktów przekaże Uczestnikowi nagrodę w formie karty przedpłaconej o wartości odpowiadającej przeliczeniu przyznanych punktów bądź w formie wypłaty środków pieniężnych na rachunek bankowy Polecającego (tzw. „cashback”) uwzględniając przy tym wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z obowiązującymi przepisami. Tytułem przykładu, jeśli Uczestnik uzbiera 1000 punktów to po ich przeliczeniu przez Organizatora będzie uprawniony do otrzymania od Spółki nagrody o wartości 4000 zł. Wysokość przyznanych nagród może być mniejsza bądź większa od kwoty 2000 zł, w zależności od ilości otrzymanych punktów Uczestnik może uczestniczyć w Programie wielokrotnie. Co istotne, otrzymanie przez Uczestnika Programu nagrody może nastąpić tylko i wyłącznie, jeśli Spółka zawrze umowę z Poleconym i zostaną spełnione warunki precyzyjnie opisane w Regulaminie. Tym samym, pomiędzy przyznaniem nagrody Uczestnikowi Programu a zawarciem „umowy sprzedaży produktów/usług” pomiędzy Spółką i Poleconym, musi zaistnieć ścisły związek.
Szczegółowe postanowienia Programu zostaną zawarte w Regulaminie o treści następującej:
REGULAMIN PROGRAMU „POLECAJ (…) - TO SIĘ OPŁACA”
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1.Program „Polecaj (…) - to się opłaca” (dalej jako „Program” lub „Akcja”) jest organizowany przez (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…), wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla (…).
2.Program jest prowadzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia … 2022 roku do dnia 31 grudnia 2023 roku.
3.Organizator może przedłużyć okres trwania Programu, o czym poinformuje uczestników Programu za pośrednictwem komunikatu zamieszczonego na stronie internetowej Organizatora, tj. (…).
4. Celem Programu jest Skuteczne polecanie Produktów lub usług Organizatora przez Polecającego, a przez to zwiększenie rozpoznawalności Organizatora na rynku oraz wzrost popytu i sprzedaży Produktów i usług Organizatora.
5.Program jest organizowany na zasadach określonych niniejszym regulaminem (dalej jako „Regulamin”) i w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
6.Program nie jest grą hazardową w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (Dz. U. 2009, nr 201 poz. 1540 ze zm.).
II.DEFINICJE
1.Użyte w niniejszym Regulaminie terminy mają następujące znaczenie zdefiniowane poniżej:
i.Administrator danych osobowych - Organizator;
ii.Dedykowany Adres Poczty Elektronicznej Organizatora - adres poczty elektronicznej- (…) właściwy dla składania Zgłoszeń objętych Programem;
iii.Polecający/Uczestnik - pełnoletnia osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie jest pracownikiem ani członkiem rodziny pracownika zatrudnionego przez Organizatora, a ponadto jest zatrudniona na stanowisku kierownika, pośrednika lub sprzedawcy przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w ramach biur deweloperskich, agencji nieruchomości lub w sektorze doradztwa kredytowego;
iv.Polecony - pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej;
v.Polecenie - poinformowanie Poleconego przez Polecającego o Produktach lub usługach Organizatora oraz zachęcenie Poleconego do skorzystania z Produktów lub usług Organizatora w celu Skutecznego Polecenia Produktów lub usług Organizatora;
vi.Produkty lub usługi Organizatora-jeden z produktów lub jedna z usług objętych przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Organizatora i sprecyzowana przez Organizatora na stronie internetowej pod adresem: (…), jako usługa pod nazwą „wchodzisz i mieszkasz” lub „usługa pakietowa”, które Polecający może polecać Poleconemu w ramach Programu;
vii.Skuteczne Polecenie Produktów lub usług Organizatora- polecenie przez Polecającego danego Produktu lub usługi Organizatora objętych Programem, przez co należy rozumieć łączne spełnienie przez Poleconego następujących warunków:
1.zawarcie przez Poleconego z Organizatorem umowy, której przedmiotem będzie Produkt lub usługa Organizatora, przy czym zawarcie umowy powinno nastąpić w związku ze Zgłoszeniem Polecającego;
2.uiszczenie przez Poleconego na rzecz Organizatora płatności za Produkt lub usługę Organizatora;
3.nieskorzystanie przez Poleconego w umownym lub ustawowym terminie z prawa do odstąpienia, wypowiedzenia bądź innej formy rozwiązania umowy z Organizatorem.
viii.Strona Internetowa - dedykowana dla Zgłoszeń strona internetowa prowadzona przez Organizatora pod domeną:
ix.Zgłoszenie - oświadczenie woli Uczestnika o wzięciu udziału w Programie złożone za pośrednictwem Dedykowanego Adresu Poczty Elektronicznej Organizatora bądź za pośrednictwem interaktywnego formularza zamieszczonego na Stronie Internetowej wraz ze wskazaniem danych Poleconego, któremu Polecający polecił Produkty lub usługi Organizatora. Przez Zgłoszenie należy również rozumieć każde kolejne przekazanie przez Polecającego danych osobowych Poleconych.
III. WARUNKI I ZASADY UDZIAŁU ORAZ WYPŁATY NAGRÓD W PROGRAMIE
1.Programem objęte są Produkty lub usługi Organizatora w okresie obowiązywania Programu.
2.Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne.
3.W celu wzięcia udziału w Programie Polecający, który spełnia łączne warunki sprecyzowane w dziale II niniejszego Regulaminu, powinien wysłać Zgłoszenie na Dedykowany Adres Poczty Elektronicznej Organizatora bądź wypełnić interaktywny formularz zgłoszeniowy zamieszczony na Stronie Internetowej.
4.W Zgłoszeniu należy wskazać dane osobowe Polecającego tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres poczty elektronicznej, numer telefonu, NIP/PESEL, a ponadto dane osobowe Poleconego tj. imię i nazwisko lub firmę oraz konkretny Produkt lub usługę Organizatora objęte Poleceniem, wraz ze zgodą Poleconego na przekazanie Organizatorowi danych osobowych Poleconego.
5.Organizator w przypadku ziszczenia się przesłanek Skutecznego Polecenia Produktów lub usług Organizatora przyzna każdorazowo Polecającemu następującą pulę punktów w zależności od Produktu lub usługi Organizatora objętej Skutecznym Poleceniem Produktów lub usług Organizatora tj.:
i.1000 punktów w przypadku usługi „wchodzisz i mieszkasz”;
ii.500 punktów w przypadku usługi „pakietowej”.
6.O przyznaniu punktów Organizator poinformuje każdorazowo Polecającego w formie dokumentowej za pośrednictwem adresu poczty elektronicznej Polecającego wskazanego w Zgłoszeniu.
7.Organizator dokona w oparciu o kwartalne zestawienie punktów przyznanych Polecającym przeliczenia zdobytych punktów, o których mowa w ust. 5, w ten sposób, iż za każdy jeden punkt Polecającemu zostanie przyznana równowartość 4 (czterech) złotych.
8.Polecający jest uprawniony do otrzymania od Organizatora karty przedpłaconej wydanej przez [dane wystawcy karty] i zasilonej kwotą stanowiącą równowartość przeliczenia punktów zgodnie z ust. 7 bądź do otrzymania środków pieniężnych wypłaconych przez Organizatora na wskazany przez Polecającego rachunek bankowy po uprzednim przeliczeniu przez Organizatora punktów przyznanych Polecającemu zgodnie z ust. 7 („cashback”) uwzględniając przy tym wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z obowiązującymi przepisami. Sposób oraz termin wypłaty nagrody przez Organizatora zostanie uzgodniony indywidualnie z Polecającym w formie dokumentowej.
9.Organizator przekaże Polecającemu przedpłaconą kartę, o której mowa w ust. 8, w siedzibie Organizatora za zwrotnym pisemnym potwierdzeniem odbioru, przy czym termin odbioru zostanie każdorazowo ustalony z Polecającym w formie dokumentowej.
10.Polecający jest uprawniony do wielokrotnego uczestnictwa w Programie, przy czym przyznanie punktów za Skuteczne Polecenie Produktów lub usług Organizatora następuje wyłącznie jednorazowo w odniesieniu do konkretnego Poleconego.
11.W sytuacji wskazania w Zgłoszeniach danych Poleconego przez kilku Polecających Organizator przyzna punkty temu Polecającemu, który wskazał Poleconego jako pierwszy. O odmowie przyznania punktów Organizator poinformuje innych Polecających w formie dokumentowej powołując się na fakt uprzedniego zgłoszenia Poleconego przez innego Uczestnika Programu.
12.Odmowa przyznania Polecającym punktów za Skuteczne Polecenie Produktów lub usług Organizatora następuje ponadto w sytuacji kiedy:
- Zgłoszenie zostało przesłane do Organizatora przez osobę wyłączoną z możliwości wzięcia udziału w Programie;
- Polecony nawiąże kontakt z Organizatorem bez Polecenia lub zanim Polecający przesłał do Organizatora Zgłoszenie, chyba że Polecony powoła się na fakt uprzedniego Polecenia przez konkretnego Polecającego;
- Zgłoszenie zawierać będzie dane nieprawdziwe bądź uzyskane bez zgody Poleconego.
13.Polecający jest uprawniony w każdym czasie do zwrócenia się do Organizatora z zapytaniem odnośnie salda punktów przyznanych Polecającemu w związku ze Skutecznym Poleceniem Produktów lub usług Organizatora.
14.Polecający jest uprawniony w każdym czasie do rezygnacji z uczestnictwa w Programie. Oświadczenie o rezygnacji powinno zostać skierowane na Dedykowany Adres Poczty Elektronicznej Organizatora.
15.Nagroda w postaci przyznania karty przedpłaconej Polecającym podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
IV.TRYB SKŁADANIA I ROZPATRYWANIA REKLAMACJI
1.Każdemu Uczestnikowi Programu przysługuje prawo do złożenia reklamacji dotyczącej Programu w okresie do upływu 45 dni od dnia zakończenia Programu, przy czym zgłoszenie reklamacyjne można skierować:
i.pisemnie na adres Organizatora wskazany w dziale I Regulaminu wraz z dopiskiem: „......”;
ii.w formie elektronicznej na Dedykowany Adres Poczty Elektronicznej Organizatora.
2.Reklamacja powinna zawierać dokładne dane osobowe Uczestnika oraz powód reklamacji.
3.Organizator może zwrócić się do Uczestnika z prośbą o dostarczenie dodatkowych pisemnych informacji lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli ich uzyskanie okaże się niezbędne do rozpatrzenia reklamacji.
4.Organizator ustosunkuje się do zgłoszonej reklamacji w terminie 21 dni od dnia otrzymania kompletnych informacji od Uczestnika.
5.Po rozpatrzeniu reklamacji, Uczestnik zostanie poinformowany o jej wyniku w formie pisemnej lub elektronicznie na adres poczty wskazany w zgłoszeniu reklamacyjnym.
V.DANE OSOBOWE
1.Administratorem danych osobowych Polecającego oraz danych osobowych Polecanego udostępnianych przez Polecającego w Zgłoszeniu jest Organizator.
2.Administrator danych osobowych nie powołał Inspektora ochrony danych osobowych.
3.Kontakt z Administratorem danych osobowych, w celu uzyskania informacji na temat przetwarzania danych osobowych jest możliwy za pośrednictwem form komunikacji wskazanych w dziale I Regulaminu.
4.Administrator danych osobowych nie przewiduje celowego gromadzenia danych osobowych dotyczących osób poniżej 16 roku życia.
5.Dane osobowe Polecającego i Poleconego będą przetwarzane w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia Programu, przeliczenia punktów na nagrody, wydania nagród w postaci kart przedpłaconych, komunikacji z Uczestnikami, rozpatrzenia postępowania reklamacyjnego, jak również ustalenia, dochodzenia i egzekucji roszczeń oraz obrony przed roszczeniami w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym, przy czym przetwarzanie danych osobowych w ww. celach nastąpi na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) i f) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W przypadku przetwarzania danych osobowych w powyższym celu, prawnie uzasadniony interes realizowany przez Administratora danych osobowych polega na możliwości ustalenia, dochodzenia i egzekucji roszczeń oraz obrony przed roszczeniami w postępowaniu przed sądami i innymi organami państwowymi, podnoszeniu poziomu świadczonych usług, zapewnieniu prawidłowego przebiegu Programu.
6.Dane osobowe Polecającego będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO w sytuacji, gdy przetwarzanie danych będzie niezbędne do wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na Organizatorze, w szczególności polegającego na realizacji przez Organizatora obowiązków prawnych nałożonych przez przepisy prawa podatkowego w związku z rozliczeniem nagród przyznanych Polecającym. W tym celu Administrator danych osobowych przetwarza przede wszystkim dane osobowe podane przez Uczestnika w ramach Zgłoszenia.
7.Dane osobowe Polecającego oraz Poleconego będą przetwarzane przez Organizatora co do zasady przez okres trwania Programu, przy czym niektóre dane osobowe mogą być dodatkowo przechowywane w okresie, w którym niezbędne może być dochodzenie ewentualnych roszczeń lub podjęcie obrony przed roszczeniami osób, dla celów rozpatrywania reklamacji, skarg, czy innych wniosków. Administrator danych osobowych informuje ponadto, iż dane osobowe Polecającego w zakresie obejmującym dane niezbędne do złożenia wymaganych przepisami prawa podatkowego deklaracji związanych z opodatkowaniem nagród będą przetwarzane w okresie wynikającym z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
8.Zebrane dane osobowe Polecającego i Poleconego mogą być udostępniane następującym kategoriom odbiorców:
a)organom państwowym, np. prokuratura, Policja, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO), jeżeli się o to zwrócą do Organizatora na podstawie obowiązujących przepisów prawa wskazując podstawę prawną swoich żądań;
b)dostawcom usług, z którymi współpracuje Organizator, w tym w szczególności w zakresie realizacji nagród, podmiotom świadczącym usługi księgowe na rzecz Organizatora, jak również innym zewnętrznym podmiotom współpracującym z Organizatorem w zakresie prowadzonej działalności. W zależności od uzgodnień umownych i okoliczności, podmioty te działają na zlecenie albo samodzielnie określają cele i sposoby ich przetwarzania. Szczegółowa lista dostawców może być udostępniona przez Organizatora na prośbę Polecającego lub Poleconego.
9.Wskazani w ust. 8 dostawcy mają siedzibę głównie w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Organizator może zlecić określone działania uznanym podwykonawcom działającym poza terytorium EOG. Dane osobowe Polecających lub Poleconych mogą być przekazywane poza terytorium EOG przez dostawców usług współpracujących z Organizatorem. Dane osobowe Polecających lub Poleconych przekazywane poza terytorium EOG będą zabezpieczone o odpowiednie zabezpieczenia prawne tak, aby otrzymujący je dostawcy dawali gwarancję wysokiego stopnia ochrony danych osobowych. Gwarancje te wynikają w szczególności ze zobowiązania do stosowania standardowych klauzul umownych przyjętych przez Komisję (UE) lub wiążących reguł korporacyjnych odpowiednio zatwierdzonych przez organ nadzorczy w rozumieniu RODO. Sposób zabezpieczenia danych jest zgodny z zasadami określonymi w rozdziale V RODO. Polecający lub Polecony mogą zwrócić się do Organizatora o przekazanie dodatkowych informacji na temat zastosowanych zabezpieczeń w tym zakresie, uzyskać kopię tych zabezpieczeń oraz informacje o miejscu ich ujawnienia. Dodatkowo o zamiarze przekazania danych osobowych poza EOG Organizator poinformuje osoby, których dane dotyczą na etapie zbierania danych osobowych.
10.Podanie przez Polecających wymaganych danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do uczestnictwa w Programie.
11.Administrator danych osobowych nie dokonuje zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
12.Polecającemu lub Poleconemu, w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Administratora danych osobowych, przysługuje prawo do:
a)dostępu do danych osobowych (art. 15 RODO);
b)sprostowania danych osobowych (art. 16 RODO);
c)usunięcia danych osobowych- tzw. „prawo do bycia zapomnianym” (art. 17 RODO);
d)zgłoszenia żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO);
e)sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (art. 21 RODO);
f)żądania przenoszenia danych osobowych (art. 20 RODO);
g)cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
13.W przypadku kiedy Polecający lub Polecony, którego dane osobowe są przetwarzane, sądzi, iż przetwarzanie jego danych osobowych narusza przepisy RODO, to też ma prawo złożenia skargi do organu nadzorczego, w szczególności w państwie członkowskim swojego zwykłego pobytu, swojego miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. W Polsce organem nadzorczym właściwym w sprawie ochrony danych osobowych w rozumieniu RODO jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO).
14.Polecający lub Polecony może zrealizować swoje prawa wskazane w ust. 13 powyżej, kontaktując się ze Organizatorem w sposób wskazany w dziale I Regulaminu.
15.Administrator danych osobowych bez zbędnej zwłoki - a w każdym razie w terminie miesiąca od otrzymania żądania- udzieli informacji o działaniach podjętych w związku ze zgłoszonym przez taką osobę żądaniem. W razie potrzeby termin miesięczny może być przedłużony o kolejne dwa miesiące z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań. W każdym wypadku Administrator danych osobowych poinformuje osobę, która zgłosiła żądanie o takim przedłużeniu w terminie miesiąca od otrzymania żądania z podaniem przyczyn opóźnienia.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.Treść niniejszego Regulaminu jest dostępna w siedzibie Organizatora oraz na Stronie Internetowej.
2.Rozstrzyganie ewentualnych sporów powstałych pomiędzy Organizatorem a Uczestnikami zostaje poddane sądom właściwym zgodnie z postanowieniami właściwych przepisów prawa polskiego.
3.Organizator może wprowadzać zmiany do Regulaminu w następujących przypadkach:
a)zmiany przepisów powszechnie obowiązującego prawa lub ich interpretacji/wykładni wpływających na zapisy Regulaminu czy też prawa i obowiązki Uczestników lub Organizatora;
b)wydania decyzji, orzeczenia lub innego podobnego aktu przez sądy, organy lub innego typu instytucje mające wpływ na zapisy Regulaminu czy też prawa i obowiązki Uczestników lub Organizatora, jak również nałożenie określonych obowiązków przez takie sądy, urzędy czy innego typu instytucje;
c)w przypadku zmian w zakresie założeń, funkcjonalności czy organizacji prowadzenia Programu, w tym w szczególności spowodowanych względami organizacyjnymi, technologicznymi lub technicznymi, w tym w przypadku zmiany wymogów technicznych niezbędnych do zapewnienia technicznego wsparcia Programu,
d)konieczności usprawnienia funkcjonalności lub działania Strony Internetowej, zapobieganie nadużyciom, czy konieczności spowodowanej względami bezpieczeństwa;
e)wystąpienie konieczności zmian redakcyjnych, w tym konieczności usunięcia niejasności lub wątpliwości interpretacyjnych dotyczących treści Regulaminu.
f)o wszelkich zmianach niniejszego Regulaminu Uczestnicy zostaną poinformowani poprzez zamieszczenie informacji na Stronie Internetowej, w której wskazane zostanie zestawienie zmian i termin ich wejścia w życie, nie krótszy jednak niż 14. dni od dnia ogłoszenia informacji o zmianie Regulaminu.
Pytania
1.Czy nagroda przyznana Uczestnikowi Programu stanowić będzie nagrodę związaną ze sprzedażą premiową produktów/usług Spółki?
2.Czy przyznanie Uczestnikowi Programu nagrody w postaci karty przedpłaconej bądź w postaci wypłaty środków pieniężnych w ramach tzw. cashback, podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „Ustawa PIT”)?
3.Czy przyznanie Uczestnikowi Programu nagrody w postaci karty przedpłaconej bądź w postaci wypłaty środków pieniężnych w ramach tzw. cashback, w wysokości przewyższającej kwotę zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT, zrodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązek odprowadzenia zryczałtowanego podatku w wysokości 10% nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT?
4.Czy na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1-2 Ustawy PIT, w przypadku braku zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT bądź gdy wysokość nagrody przekroczy kwotę ww. zwolnienia przedmiotowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
W ocenie Wnioskodawcy, nagrody przyznane Uczestnikom Programu za skuteczne polecenie produktów/usług Spółki zgodnie z postanowieniami Regulaminu mogą zostać zakwalifikowane na gruncie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, jako nagrody związane ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT. Wprawdzie w Ustawie PIT ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „sprzedaży premiowej” niemniej jednak w ocenie Wnioskodawcy, za powyższą kwalifikacją nagrody przemawia kilka względów, o czym poniżej.
Po pierwsze, w ocenie Wnioskodawcy, dochód Uczestnika Programu w postaci przyznanej nagrody (karty przedpłaconej bądź wypłaty środków pieniężnych w ramach tzw. cashback) stanowić będzie co do zasady przedmiot opodatkowania na podstawie art. 9 ust. 1 Ustawy PIT, chyba że wysokość nagrody nie przekroczy kwoty zwolnienia wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT.
Biorąc pod uwagę możliwe źródła przychodów podatnika określone w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT należy stanąć na stanowisku, iż nagroda przyznawana Uczestnikom Programu stanowić będzie dla Uczestnika przychód z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT, uważa się w szczególności: nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 Ustawy PIT.
Wykazanie związku nagrody ze sprzedażą premiową z dalszymi tego konsekwencjami na gruncie prawa podatkowego wymaga ustalenia pojęcia „sprzedaży premiowej”. Tak jak wcześniej wskazano nie sposób odnaleźć w Ustawie PIT legalnej definicji ww. pojęcia, którym ustawodawca posługuje się w treści aktu prawnego. Tym samym, dla prawidłowego zdefiniowania „sprzedaży premiowej” należałoby sięgnąć do wykładni językowej, jak i do dotychczasowych stanowisk zawartych w interpretacjach indywidualnych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych. Pojęcie „sprzedaży” zgodnie z powszechnie dostępną definicją zamieszczoną w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/sprzeda%C5%BC.html dostęp z dnia 19 września 2022 r.) jest rozumiane jako „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. W ramach tej samej bazy danych pojęcie „premii” zostało zdefiniowane w słowniku jako „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl/szukaj/premia.html dostęp z dnia 19 września 2022 r.).
Posiłkowo można również wskazać na cywilnoprawne rozumienie sprzedaży, jako umowy wzajemnej, w świetle której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (zob. art. 535 Kodeksu cywilnego - dalej jako „kc”). Rozbieżności terminologiczne występujące pomiędzy kc, a choćby Ustawą PIT wskazują, iż pojęcie sprzedaży na gruncie przepisów prawa podatkowego obejmujące zarówno towary, jak i usługi ma charakter autonomiczny od cywilnoprawnego rozumienia umowy sprzedaży na gruncie prawa cywilnego.
Powyższe rozróżnienie dostrzegł również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 4 lipca 2013 r. o sygn. III SA/Wa 381/13 wskazał, iż pojęcie sprzedaży premiowej jest pojęciem szerszym aniżeli sprzedaż w rozumieniu kc.
Tym samym, należy stwierdzić, iż opisane zdarzenie przyszłe zawarte w treści m.in. interpretacji pozwala na zakwalifikowanie go do regulacji odnoszących się do nagród związanych ze sprzedażą premiową.
Istotnym z perspektywy regulacji prawa podatkowego jest również wykazanie istnienia związku pomiędzy przyznaniem nagrody, a zaistnieniem umowy sprzedaży premiowej towarów lub usług. Powszechnie wskazuje się, iż celem wprowadzenia sprzedaży premiowej jest przede wszystkim wyrobienie określonych i korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie zainteresowania produktami/usługami sprzedawcy, czy też motywowanie odbiorców na rynku do skorzystania z usług sprzedawcy (zob. interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2021 r., sygn.: 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK). Celem Programu opisanego w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji jest zachęcenie przez Wnioskodawcę Uczestników Programu do polecenia produktów/usług Wnioskodawcy innym klientom na rynku, co też ma skutkować finalnie zwiększeniem obrotów Spółki.
Dla przyjęcia zryczałtowanej stawki podatku dochodowego na gruncie Ustawy PIT, czy też spełnienia przesłanek do zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania konieczne jest przesądzenie, iż przychód w postaci otrzymanej nagrody jest związany ze sprzedażą premiową. W ocenie Wnioskodawcy związek pomiędzy nagrodą dla Uczestników Programu, a zaistnieniem sprzedaży premiowej towarów/usług Wnioskodawcy istnieje i stanowi kluczowy warunek, aby móc przyznać Uczestnikowi nagrodę. Warto zwrócić uwagę, iż w Ustawie PIT ustawodawca nie zawęża podmiotowo możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT), czy też odprowadzenia zryczałtowanego podatku (art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT), jedynie do nabywcy produktu/usługi. Jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej: „Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą” (zob. interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2021 r., sygn.: 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK). Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy taki związek zaistnieje w opisanym zdarzeniu przyszłym, a zatem Uczestnik Programu otrzyma nagrodę w sytuacji kiedy Spółka zawrze umowę sprzedaży towarów/usług z Poleconą, przy czym umowa zostanie zawarta w związku z poleceniem dokonanym przez Uczestnika Programu.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, nagroda wypłacana Uczestnikom Programu stanowić będzie nagrodę związaną ze sprzedażą premiową produktów/usług Spółki.
Ad 2
W ocenie Wnioskodawcy, przyznanie Uczestnikowi Programu nagrody w postaci karty przedpłaconej bądź wypłaty środków w ramach tzw. cashback podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT, o ile wysokość nagrody nie przekroczy kwoty 2000 zł, a beneficjentem nagrody będzie Uczestnik Programu nieprowadzący pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca przedstawiając swoje stanowisko odnośnie pytania nr 1 zawartego w niniejszym wniosku stoi na stanowisku, iż nagrody przewidziane w Regulaminie Programu kwalifikują się, jako nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów/usług Wnioskodawcy. Tym samym, wykazane zostało istnienie związku pomiędzy przyznaniem nagrody, a sprzedażą premiową. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie wyklucza, iż wysokość nagrody przyznawanej Uczestnikom będzie niższa, a więc nie przekroczy kwoty 2000 zł, w zależności od liczby zgromadzonych punktów uzyskanych przez Uczestnika w związku ze skutecznym poleceniem towarów/usług Spółki.
Zgodnie z postanowieniami Regulaminu, Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie osoby fizyczne, które nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem nie zaistnieje przesłanka negatywna dla wykluczenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, jeśli Uczestnicy Programu (osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej) otrzymają nagrodę o wysokości nie przekraczającej kwoty 2000 zł, to też otrzymana nagroda objęta będzie zwolnieniem przedmiotowym z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT.
Ad 3
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Wnioskodawca przedstawiając swoje stanowisko odnośnie pytanie nr 1 zawartego w niniejszym wniosku stoi na stanowisku, iż nagrody przewidziane w Regulaminie Programu kwalifikują się, jako nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów/usług Wnioskodawcy. Tym samym, wykazane zostało istnienie związku pomiędzy przyznaniem nagrody, a sprzedażą premiową. Podkreślić należy również, iż przychód z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową zostanie uzyskany przez Uczestników Programu w państwie członkowskim Unii Europejskiej, z uwagi na to, iż zgodnie z Regulaminem Programu, będzie On prowadzony wyłącznie na terytorium RP.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, od nagrody przyznanej Uczestnikom Programu, której wartość przekracza kwotę 2000 zł, a więc w sytuacji braku zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT, na Wnioskodawcy, jako na płatniku podatku, ciążyć będzie obowiązek obliczenia, pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT.
W takim też przypadku zryczałtowany podatek w wysokości 10% będzie pobierany od całej wartości nagrody przyznanej Uczestnikowi Programu.
Ad 4
Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 Ustawy PIT, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21. Wnioskodawca jest spółką osobową prawa handlowego (jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej) w związku z czym znajdą do niej zastosowanie regulacje dotyczące płatników wskazane w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 41 ust. 4 Ustawy PIT.
Od nagród wypłacanych Uczestnikom Programu w związku ze sprzedażą premiową towarów/usług Spółki pobiera się zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT zryczałtowany podatek, przy założeniu, iż brak jest zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT, a więc również w sytuacji kiedy wysokość nagrody przekroczy kwotę 2000 zł.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, na Spółce będzie ciążył obowiązek płatnika określony w art. 41 ust. 4 Ustawy PIT, o ile nie zostaną spełnione warunki do zwolnienia przedmiotowego nagrody na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 Ustawy PIT, płatnicy podatku przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 1a Ustawy PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 Ustawy PIT, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.
Dodatkowo, w oparciu o art. 42 ust. 2 pkt 1 Ustawy PIT, płatnicy są zobowiązani przesłać podatnikom posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy (art. 3 ust. 1 Ustawy PIT) oraz urzędom skarbowym przy pomocy, których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.
W ocenie Wnioskodawcy, na Spółce, jako płatniku zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród związanych ze sprzedażą premiową, będzie ciążył obowiązek wynikający z art. 42 ust. 1 Ustawy PIT do przekazania zryczałtowanego podatku pobranego od przyznanych Uczestnikom Programu nagród, przy czym przekazanie podatku winno nastąpić w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek. Zapłata powinna nastąpić na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania.
Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, na Spółce, jako płatniku zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród związanych ze sprzedażą premiową, będzie ciążył wynikający z art. 42 ust. 1a Ustawy PIT obowiązek przesłania do urzędu skarbowego, właściwego według siedziby płatnika, rocznej deklaracji podatkowej, według ustalonego wzoru. Dodatkowo, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek przesłania Uczestnikom Programu będącym osobami fizycznymi posiadającymi nieograniczony obowiązek podatkowy oraz naczelnikom urzędów skarbowych właściwych dla miejsca zamieszkania Uczestników Programu, imiennych informacji o wysokości dochodu sporządzonych według ustalonego wzoru.
Podsumowując, na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1-2 Ustawy PIT, w przypadku kiedy wysokość wypłaconych nagród Uczestnikom Programu nie będzie objęta zwolnieniem przedmiotowym z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z ww. przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Za przychody należy natomiast uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Sposób ustalenia wartości świadczeń określa art. 11 ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.
W art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że zamierzają Państwo w przyszłości zorganizować akcję promującą działalność Spółki w ramach tzw. programu poleceń. Program w Państwa założeniu ma być skierowany wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są zatrudnione przez Państwa, jak również nie są członkami rodzin Państwa pracowników. Dodatkowym warunkiem uprawniającym do uczestnictwa w Programie ma być wykazanie faktu zatrudnienia uczestnika Programu na stanowisku kierownika, pośrednika lub sprzedawcy przez inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą w ramach biur deweloperskich, agencji nieruchomości lub w sektorze doradztwa kredytowego, a zatem należy stwierdzić, iż Program jest dedykowany dla osób fizycznych, które mają lub mogą mieć styczność z Państwa potencjalnymi klientami. Uczestnikami Programu mogą być pracownicy zatrudnieni przez Państwa kontrahentów. Nie planują Państwo zawierać z uczestnikami Programu jakichkolwiek umów, a udział w Programie z założenia ma być dobrowolny. Głównym celem Programu jest zwiększenie Państwa rozpoznawalności na rynku oraz wzrost sprzedaży produktów/ usług oferowanych przez Państwa. Uczestnik chcący wziąć udział w Programie powinien dokonać odpowiedniego zgłoszenia Państwu za pośrednictwem dedykowanej poczty elektronicznej bądź za pośrednictwem interaktywnego formularza zamieszczonego na stronie internetowej prowadzonej przez Państwa. Każdy Uczestnik po poinformowaniu potencjalnego Państwa klienta (dalej jako „Polecony”) o produktach/usługach świadczonych przez Państwa oraz zachęcenia Poleconego do skorzystania z Państwa oferty, powinien Państwu przekazać informację zawierającą dane osobowe Poleconego oraz zakres Państwa oferty objętej poleceniem, przy czym zakres ten musi mieścić się w ramach zapisów regulaminu Programu (dalej jako „Regulamin”). Przekazanie Państwu danych osobowych Poleconego może nastąpić wyłącznie za zgodą Poleconego. Państwo po otrzymaniu od Uczestnika informacji jest uprawniony do weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik jest uprawniony do otrzymania nagrody, jeśli Polecony zawrze z Państwem umowę, której przedmiotem będzie produkt/usługa Państwa, przy czym zawarcie umowy powinno nastąpić w związku ze zgłoszeniem Uczestnika Programu, a ponadto Polecony dokona zapłaty za produkt/usługę na rzecz Państwa oraz nie dojdzie do odstąpienia, wypowiedzenia bądź w innej formie do rozwiązania umowy przez Poleconego. Państwo po stwierdzeniu, iż doszło do spełnienia ww. przesłanek uprawniających Uczestnika do otrzymania nagrody i sprecyzowanych w treści Regulaminu Programu, dokonana przyznania Uczestnikowi określonej liczby punktów w zależności od konkretnego produktu/usługi objętej umową z Poleconym.
W złożonym wniosku powzięli Państwo wątpliwość, czy nagroda przyznana Uczestnikowi Programu stanowić będzie nagrodę związaną ze sprzedażą premiową Państwa produktów/usług oraz czy przyznanie Uczestnikowi Programu nagrody w postaci karty przedpłaconej bądź w postaci wypłaty środków pieniężnych w ramach tzw. cashback, podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych a także czy na Państwu będą ciążyły obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1-2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku braku zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź gdy wysokość nagrody przekroczy kwotę ww. zwolnienia przedmiotowego.
Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia do czego może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.
Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:
-nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
-jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł,
-nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „sprzedaż premiowa”.
Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.
Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy.”
Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
W myśl art. 535 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego premia to: „dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy”; „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Zgodnie z art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.
W myśl art. 353 § 2 ustawy Kodeks cywilny:
Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.
Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.
„Sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.
Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru lub usługi. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.
Zatem można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:
- powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
- gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.
W zdarzeniu przyszłym wskazali Państwo, że Uczestnik jest uprawniony do otrzymania nagrody, jeśli Polecony zawrze z Państwem umowę, której przedmiotem będzie Państwa produkt/usługa, przy czym zawarcie umowy powinno nastąpić w związku ze zgłoszeniem Uczestnika Programu, a ponadto Polecony dokona zapłaty za produkt/usługę na rzecz Państwa oraz nie dojdzie do odstąpienia, wypowiedzenia bądź w innej formie do rozwiązania umowy przez Poleconego. Państwo po stwierdzeniu, iż doszło do spełnienia ww. przesłanek uprawniających Uczestnika do otrzymania nagrody i sprecyzowanych w treści Regulaminu Programu, dokona przyznania Uczestnikowi określonej liczby punktów w zależności od konkretnego produktu/usługi objętej umową z Poleconym. Zatem możliwość uzyskania nagrody jest ściśle powiązana z faktem dokonania konkretnej czynności premiowanej przez Państwo.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że nagroda przyznana Uczestnikowi Programu w postaci karty przedpłaconej bądź w postaci wypłaty środków pieniężnych w ramach tzw. cashback stanowić będzie nagrodę związaną ze sprzedażą premiową Państwa produktów/usług w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym do dochodów z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową będzie miał zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także – jeżeli zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia – przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia.
Powyższy przepis ma zastosowanie do świadczeń otrzymanych m.in. od instytucji finansowych w związku z oferowaną promocją; nie będzie miał zastosowania do opisanego przez Państwa Programu.
W myśl art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Zgodnie z art. 30 ust. 8 ww. ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.
Jak stanowi art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Powyższy przepis reguluje w Państwa przypadku obowiązek ewentualnego przesłania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR.
W Państwa sprawie Program będzie stanowił sprzedaż premiową. Zatem nagroda w postaci karty przedpłaconej bądź w postaci wypłaty środków pieniężnych w ramach tzw. cashback stanowi nagrodę związaną ze sprzedaż premiową, których wartość podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 2 000 zł.
W przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę 2 000 zł, to od całości kwoty będą Państwo zobowiązani do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
W opisanej przez Państwo sprawie – w sytuacji gdy beneficjentami nagród będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania wypłaconych nagród.
W związku z powyższym Państwo – jako płatnik, zwolnieni będziecie z obowiązku naliczenia, pobrania i przekazania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przyznanych nagród, jak również przesłania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR.
Reasumując, Państwa stanowisko w całości uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).
