
Temat interpretacji
Opodatkowania emerytury ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 10 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczenia uzyskiwanego z USA.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 10 marca 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Świadczenie wdowie naliczane jest przez Social Security Administration po śmierci męża. Pani mąż urodzony w 1945 r. przebywał w Stanach Zjednoczonych Ameryki ponad 12 lat. Posiadał zieloną kartę. Pracował w USA przez cały okres pobytu. Ze względu na stan zdrowia wrócił do Polski. Otrzymywał emeryturę z Social Security Administration. Posiadał również polską emeryturę.
Pani urodzona w 1945 r. – żona – również przebywała w USA ponad siedem lat i także posiada zieloną kartę. Pracowała podczas pobytu. Z chwilą otrzymania emerytury z USA przez męża, przyznano Pani świadczenie małżeńskie. Posiada Pani także emeryturę z ZUS.
Z chwilą śmierci męża, która nastąpiła (…) 2021 r. wystąpiła Pani do Social Security Administration o przyznanie świadczenia wdowiego, które otrzymała Pani w wysokości (…) USD, jednocześnie zawieszono wypłatę świadczenia małżeńskiego. Powyższe zostało potwierdzone pismem z (…), w którym stwierdzono, że przedmiotowe świadczenie wdowie przyznano na podstawie Amerykańskich Federalnych przepisów emerytalno – rentowych.
Z uwagi na zachowany status stałego rezydenta Stanów Zjednoczonych od wypłacanego do Polski świadczenia Amerykański Federalny podatek dochodowy nie jest potrącany. Otrzymane świadczenie wdowie jest wypłacane na rachunek bankowy, który pełni funkcję płatnika. Poinformowano Panią, ze Bank zobowiązany jest pobierać i odprowadzać do Urzędu Skarbowego z ZUS zaliczki na podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.
Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych ma Pani w Polsce.
Jest Pani obywatelką Polski.
Świadczenie wdowie otrzymała Pani na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych w USA.
Pytanie
Czy świadczenie wdowie wypłacane przez Social Security Administration, nieuzależnione od nabycia uprawnień emerytalno – rentowych jest świadczeniem rodzinnym – socjalnym i jako takie korzysta w Polsce ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, jeśli świadczenie wdowie otrzymane z USA stanowi świadczenie rodzinne przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, wówczas w Polsce świadczenie to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jak również nie ciąży obowiązek wykazywania przychodu w zeznaniach rocznych.
Można również wskazać na dwa główne motywy zwolnienia świadczenia wdowiego od podatku. Po pierwsze świadczenie wypłacane jest osobie znajdującej się w trudnej sytuacji po śmierci męża i jego opodatkowanie byłoby nieuzasadnione w sensie społecznym. Po drugie za zwolnieniem przemawia także fakt, że świadczenie wdowie nie obciąża budżetu Państwa polskiego, a jego zadaniem jest wspomożenie rodziny (w tym wypadku żony) po śmierci osoby, na której w znacznej mierze spoczywał ciężar finansowego utrzymania rodziny.
Dodatkowo pragnie Pani zauważyć, że świadczenie wdowie będące świadczeniem rodzinnym, jest uzależnione od sytuacji losowej, a nie jest związane ze stażem pracy, który stanowi podstawę wypłaty emerytury.
Ocena stanowiska
Stanowisko dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek podatkowy
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Opodatkowanie świadczenia w świetle Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
Z uwagi na fakt, że świadczenie wypłacane jest ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).
Przy czym, powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:
Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:
postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:
Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artkułu 4, tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym:
Państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
Zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.
Opodatkowanie świadczenia w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Z kolei stosownie do treści art. 11 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Natomiast z treści art. 12 ust. 7 cyt. ustawy wynika, że:
Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.
Zwolnienie z opodatkowania świadczenia rodzinnego z USA
Art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Jak Pani wskazała we wniosku:
- Jest Pani obywatelką Polski oraz ma Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.
- Po śmierci męża jest Pani wypłacane przez Social Security Administration świadczenie wdowie z USA.
- Przedmiotowe świadczenie wdowie przyznano na podstawie Amerykańskich Federalnych przepisów emerytalno – rentowych.
- Świadczenie wdowie otrzymała Pani na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych w USA.
W sytuacji gdy – jak wskazała Pani w opisie stanu faktycznego – świadczenie wdowie jest Pani wypłacane Wnioskodawczyni na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki – to jest ono w Polsce zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Końcowo zauważyć należy, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydając przedmiotową interpretację nie prowadził postępowania dowodowego i opierał się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Panią, z którego bezsprzecznie wynika, że otrzymywane świadczenie wypłacane z Systemu Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security) wypłacane jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Faktyczne wykazanie, czy świadczenie wdowie wypłacane jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA spoczywa na Pani, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przez Panią przedstawiony, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
