Określenie źródła przychodów. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.460.2022.3.MAP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.460.2022.3.MAP

Temat interpretacji

Określenie źródła przychodów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 13 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia źródła przychodów. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 16 sierpnia 2022 r. (wpływ 26 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, niezarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w myśl art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. - dalej: „ustawa o PIT”).

Utrzymuje się z dochodów pochodzących z umowy o pracę oraz zarabia dodatkowe pieniądze nagrywając hobbystycznie filmy na internetowej platformie streamingowej … . Przedmiotem złożonego wnioski są jedynie przychody pochodzące z działalności w Internecie. Portal … charakteryzuje się tym, że osoby zwane popularnie streamerami nagrywają filmy o tematyce m.in. gier komputerowych i w czasie rzeczywistym transmitują je do szerokiego grona odbiorców. Wnioskodawczyni udostępnia widzom swój ekran komputera, a także obraz własnej osoby poprzez kamerę internetową w celu komunikacji z odbiorcami treści. Widzowie dobrowolnie Ją wynagradzają w drodze tzw. „donejtów”, będących najczęściej wielokrotnymi wpłatami, opiewającymi na małe kwoty pieniężne. Do powyższych wpłat dołączone są krótkie wiadomości tekstowe adresowane do Wnioskodawczyni, na które zazwyczaj odpowiada na żywo. Z uwagi na utrudnioną identyfikację tożsamości darczyńców, zapisywanych zazwyczaj pod anonimowymi nazwami użytkowników, problematyczne jest również dokładne zdefiniowanie źródeł przychodu Wnioskodawczyni. Ponadto, część dochodów Wnioskodawczyni pochodzi z tytułu subskrypcji Jej kanału przez widzów. Dzięki temu, otrzymuje Ona regularne wpłaty będące przychodem odrębnym od darowizn przekazywanych podczas transmisji na żywo. Wnioskodawczyni zarabiając pieniądze na platformie … otrzymywała wynagrodzenie w dwóch walutach: zarówno w polskim złotym, jak i w dolarze amerykańskim. W przeszłości nagrywała Ona również filmy na platformie innej niż powyższa, a wynagrodzenie zostało otrzymane wyłącznie w dolarze amerykańskim. Poza wpłatami związanymi z nagrywaniem filmów w Internecie, Wnioskodawczyni cyklicznie otrzymuje wpływy z tytułu wyświetlania reklam na platformach streamingowych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie prowadzi Ona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców z 6 marca 2018 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.), z uwagi na brak spełnienia kryterium ciągłości Jej czynności zarobkowych oraz brak zorganizowania. Nie nagrywa filmów w Internecie w reżimie cyklicznym, z uwagi na inne obowiązki osobiste, które uniemożliwiają Jej ciągłe prowadzenie transmisji na żywo. Wnioskodawczyni nie posiada ustalonego z góry planu, ani harmonogramu transmisji. Decyzja o rozpoczęciu nagrywania zapada zazwyczaj spontanicznie, w oparciu o sprzyjające okoliczności zewnętrzne, do których zaliczają się m.in. sprawy rodzinne Wnioskodawczyni, czy też sytuacje losowe. Jej widzowie są powiadamiani o planowanym pojawieniu się nowego filmu najczęściej z kilkugodzinnym lub kilkudniowym wyprzedzeniem, a dzieje się to w sposób nieregularny i niesystematyczny.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawczyni, Jej filmy nie kwalifikują się również pod definicję działalności zorganizowanej, z uwagi na brak odrębnego lokalu przeznaczonego do prowadzenia transmisji, czy też wyodrębnienia organizacyjno-prawnego. Wnioskodawczyni nagrywa swoje filmy w lokalu przeznaczonym do codziennego mieszkania i nie wynajmuje dodatkowych nieruchomości dla celów nagrywania transmisji. Nie zatrudnia pracowników oraz nie podejmuje żadnych czynności marketingowych w celu rozreklamowania prowadzonych transmisji. Co więcej, utrzymuje się Ona na co dzień z dochodów z tytułu umowy o pracę, a nagrywanie traktuje hobbystycznie. Tym samym, Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana jako jednoosobowy przedsiębiorca w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawczyni, nagrywanie przez Nią transmisji na platformach internetowych nie kwalifikuje się pod definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców z 6 marca 2018 r. Wnioskodawczyni ma wątpliwości co do prawidłowego rozliczenia otrzymanych od widzów wpłat, z uwagi na brak dostatecznego uregulowania rozliczania kwestii tzw. „donejtów” przez polskiego ustawodawcę, wynagrodzenia z tytułu subskrypcji Jej kanału na platformie oraz wynagrodzenia z tytułu wyświetlania reklam poprzedzających umieszczane przez Nią treści. Tym samym, wnosi Ona o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego w tym zakresie.

W piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotem Jej zapytania jest 2021 r. oraz lata kolejne, o ile nie zmieni się stan faktyczny. Wnioskodawczyni chciałaby poznać zasady, według których powinna prawidłowo rozliczyć wskazane we wniosku przychody. W okresie będącym przedmiotem zapytania, ma Ona miejsce zamieszkania dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. W Polsce posiada również ośrodek interesów osobistych (najbliższa rodzina - rodzice, rodzeństwo, mąż, dzieci, posiadane dobra) i gospodarczych (praca, majątek nieruchomy, majątek ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, inwestycje, zaciągnięte kredyty, lokaty bankowe, etc.) w okresie będącym przedmiotem zapytania. W powyższym roku podatkowym Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z umowy o pracę oraz w mniejszym zakresie, z hobbystycznie wykonywanych streamów, w formie donejtów oraz płatnych subskrypcji. Za rok podatkowy będący przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni zamierza złożyć zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37. Wnioskodawczyni nie zawierała jakichkolwiek umów z osobami dokonującymi wpłat w postaci tzw. „donejtów” na Jej rzecz. Takie umowy nigdy nie były zawierane. W niektórych przypadkach Wnioskodawczyni ma możliwość zidentyfikować subskrybentów dokonujących wpłat na Jej konto. Jednak istotna część wpłat jest dokonywana przez anonimowych darczyńców. Otrzymywane przez Nią wpłaty nie wiążą się z dokonaniem świadczenia wzajemnego z Jej strony. Wnioskodawczyni nie świadczy żadnych świadczeń wzajemnych bezpośrednio do darczyńców. Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody stanowiące przedmiot złożonego wniosku nie spełniają przesłanek działalności gospodarczej w myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni umieszcza swoje filmy na platformie streamingowej nieregularnie, od kilku razy w tygodniu do kilku razy w miesiącu.

Źródłami przychodów do jakich zalicza Ona przychody uzyskiwane z filmów umieszczanych na portalu internetowym są w odniesieniu do dochodów z subskrypcji - inne źródła, w odniesieniu do donejtów - darowizny. Wnioskodawczyni wskazała, że uzyskuje przychody w związku z umieszczaniem filmów na portalu internetowym z tytułu płatnych subskrypcji, wyświetlonych reklam oraz darowizn. Portal Internetowy wypłaca Jej wynagrodzenie z tytułu reklam oraz płatnych subskrypcji na podstawie własnego regulaminu wynagradzania. Wnioskodawczyni nie wiąże umowa z portalem internetowym w związku z udostępnieniem produktów, a jedynie zaakceptowany regulamin serwisu.

Wnioskodawczyni nie zrozumiała treści pytania, dotyczącego określenia, kto ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie przez Nią czynności. Wskazała, że w przypadku naruszenia praw autorskich, Wnioskodawczyni ponosiłaby odpowiedzialność samodzielnie. W przypadku złamania regulaminu serwisu - również. Zlecone Wnioskodawczyni czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. W zależności od poczucia humoru, wolnego czasu i nastroju, Wnioskodawczyni sama decyduje, kiedy uruchomi stream, bez wcześniej zaplanowanego harmonogramu. Zajęcie to traktuje Ona hobbystycznie. Jeżeli chodzi o naruszenia praw autorskich, czy złamanie regulaminu, to Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność. Jednocześnie ze względu na brak umowy, Wnioskodawczyni nie wie, o jakie inne rodzaje odpowiedzialności może chodzić w pytaniu dotyczącym określenia, kto ponosi ryzyko gospodarcze związane z tworzeniem przez Nią opisanych we wniosku projektów.

Pytanie

1.  Czy Wnioskodawczyni w przypadku braku możliwości identyfikacji tożsamości subskrybentów będzie mogła zaliczyć w zeznaniu rocznym otrzymane wynagrodzenie z tytułu subskrypcji Jej kanału na platformach internetowych do przychodów z innych źródeł, uregulowanych w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.  Czy Wnioskodawczyni, w przypadku możliwości identyfikacji tożsamości wszystkich darczyńców będzie mogła zaliczyć otrzymane podczas transmisji wpłaty od widzów do darowizn i tym samym skorzystać z przewidzianej kwoty wolnej od podatku w tym zakresie, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 3 i art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 z późn. zm.)?

3.  Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu reklam będzie opodatkowane jedynie w kraju rezydencji, tj. w Polsce i będzie ono zaliczone w zeznaniu rocznym do przychodów z innych źródeł, uregulowanych w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji są pytania oznaczone we wniosku Nr 1 oraz Nr 3.

Stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Wnioskodawczyni uważa, że w przypadku braku możliwości identyfikacji tożsamości subskrybentów będzie mogła zaliczyć przychody z tytułu subskrypcji Jej kanału na platformach internetowych do przychodów z innych źródeł, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko to poparte jest brakiem uregulowania przez polskiego ustawodawcę kwestii przychodów z subskrypcji oraz brakiem jednoznacznej klasyfikacji tych przychodów do źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie otrzymane z tytułu wyświetlania reklam na platformach internetowych będzie opodatkowane jedynie w kraju rezydencji, tj. w Polsce oraz będzie zaliczone do przychodów z innych źródeł, uregulowanych w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na brak jednoznacznej klasyfikacji przychodów z tytułu wyświetlania reklam do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy.

Podobny stan faktyczny do przedstawionego w niniejszym wniosku został przedstawiony w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 sierpnia 2020 r., sygn. akt. 0115-KDIT1.4011.479.2020.1 MR. Stanowisko Organu przedstawiało się następująco: „W przypadku, gdy nie można jednoznacznie zaliczyć danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym do przychodów z najmu lub dzierżawy albo innych umów o podobnym charakterze, przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 tego przepisu”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.  

Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. Oznacza to, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować dany przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:

3) pozarolnicza działalność gospodarcza;

7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

9) inne źródła.

Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) zostało scharakteryzowane w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 powyższej ustawy:

Ilekroć jest w niej mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

 - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to działalność, która ma następujące cechy:

1)jest działalnością zarobkową;

2)jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

3)jest prowadzona we własnym imieniu.

Działalność „zarobkowa” to działalność której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Jednocześnie, brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk, nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty.

Jednocześnie, nie można utożsamiać „działalności zarobkowej” w rozumieniu ustawy z jakimkolwiek działaniem podatnika, które daje efekt zysku. W przepisie mowa jest bowiem o „działalności”, czyli nie o pojedynczych działaniach podatnika, ale zespole działań podejmowanych w określonym celu.

Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:

·   „zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);

·   „ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania. Kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym.

Kolejnym źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje m.in. przychody z praw majątkowych.

Stosownie do art. 18 ww. ustawy:

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia praw majątkowych. Wskazał jednak przykłady praw majątkowych, do których odnosi się omawiany przepis. Należą do nich m.in. prawa autorskie.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z  2021 r., poz. 1062):

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W myśl art. 1 ust. 2 ww. ustawy:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)plastyczne;

3)fotograficzne;

4)lutnicze;

5)wzornictwa przemysłowego;

6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)muzyczne i słowno-muzyczne;

8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)audiowizualne (w tym filmowe).

Kolejnym ze źródeł przychodów są „inne źródła”, czyli źródła inne niż te wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych –  o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy.

Z opisu wniosku wynika, że utrzymuje się Pani z dochodów pochodzących z umowy o pracę oraz zarabia dodatkowe pieniądze nagrywając hobbystycznie filmy na internetowej platformie streamingowej. Uzyskuje Pani przychody m.in. z tytułu wyświetlania reklam oraz płatnych subskrypcji na platformie streamingowej. Portal internetowy wypłaca Pani wynagrodzenie na podstawie własnego regulaminu wynagradzania. Nie wiąże Pani jakakolwiek umowa z portalem internetowym w związku z udostępnieniem produktów. Otrzymywane przez Panią wpłaty nie wiążą się z dokonaniem świadczenia wzajemnego z Pani strony. Zarabiając pieniądze na wskazanej we wniosku platformie internetowej otrzymywała Pani wynagrodzenie w dwóch walutach: zarówno w polskim złotym, jak i w dolarze amerykańskim. W niektórych przypadkach ma Pani możliwość zidentyfikować subskrybentów dokonujących wpłat na Jej konto. Jednak istotna część wpłat jest dokonywana przez anonimowych darczyńców. Pani zdaniem, przychody stanowiące przedmiot złożonego wniosku nie spełniają przesłanek działalności gospodarczej w myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, z uwagi na brak spełnienia kryterium ciągłości Jej czynności zarobkowych oraz brak zorganizowania. Umieszcza Pani swoje filmy na platformie streamingowej nieregularnie, od kilku razy w tygodniu do kilku razy w miesiącu.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dzień uzyskania przychodu uważa się dzień, w którym przychód został pozostawiony do dyspozycji podatnika.

W myśl art. 11a ww. ustawy:

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21art. 52art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Okoliczności sprawy nie wskazują, żeby Pani działania miały charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie Pani osiągała przychody z tytułu płatnych subskrypcji oraz wyświetlania reklam poprzedzających umieszczane przez Panią treści (nie tworzy Pani tych reklam i nie zamieszcza ich na portalu). Opis sprawy nie wskazuje również na cechy zorganizowania działalności w zakresie uzyskiwania przychodów z reklam i płatnych subskrypcji.

Jednocześnie Pani przychody nie mają również charakteru przychodów z praw majątkowych. Jest Pani co prawda autorką nagrań, które zamieszcza na portalu internetowym. Nie uzyskuje Pani jednak przychodów z praw autorskich do własnych utworów audiowizualnych zamieszczanych na portalu internetowym. Uzyskuje Pani przychód z tytułu odtwarzania reklam (których nie jest Pani autorką) wyświetlanych podczas odtwarzania Pani filmów oraz płatnych subskrypcji na platformie streamingowej.

W związku z powyższym, osiągnięte przez Panią przychody z płatnych subskrypcji oraz wyświetlania reklam należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. Pani stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Dochody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na tzw. zasadach ogólnych, według skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Przychody z reklam oraz płatnych subskrypcji ma Pani obowiązek wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy.

Opisane przychody to przychody ze źródła położonego na terytorium Polski, uzyskiwane od podmiotu, który – zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy – ma obowiązek sporządzenia imiennej informacji o wysokości tych dochodów (przychodów). Wobec tego, podlegają wykazaniu w zeznaniu PIT-37, pod warunkiem, że będzie Pani spełniała wszystkie warunki do skorzystania z tego formularza.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dodać należy, że w zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią oraz Pani stanowiskiem w sprawie, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).