Zaniechanie poboru zapłaty podatku od dochodów ze świadczenia usług na rzecz podmiotu, mającego status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit... - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.1280.2021.2.AKU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.1280.2021.2.AKU

Temat interpretacji

Zaniechanie poboru zapłaty podatku od dochodów ze świadczenia usług na rzecz podmiotu, mającego status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części dotyczącej zaniechania poboru podatku dochodowego od wynagrodzenia otrzymanego od 3 listopada 2021 r. do 31 grudnia 2021 r., nieprawidłowe w części dotyczącej zaniechania poboru podatku dochodowego od wynagrodzenia otrzymanego od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2022 r.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 22 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zaniechania poboru zapłaty podatku od dochodów ze świadczenia usług na rzecz podmiotu, mającego status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 marca 2022 r. (wpływ 18 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również jako: Podatnik) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego (PKD 71.12.Z).

Dnia 3 listopada 2021 r. Podatnik podpisał umowę współpracy (dalej: Umowa) przy realizacji Projektu X (…) w Jednostce Wojskowej nr … …. (adres: …, ……) z firmą A Sp. z o.o., …., …., … (dalej: Spółka A). Spółka A jest polskim przedstawicielstwem międzynarodowej firmy B, która została przejęta przez C, …, …. (dalej: C). C (obecnie) jest Głównym Wykonawcą budowy systemu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej „…. (…)” w Jednostce Wojskowej nr … ….. Główny Wykonawca podpisał kontrakt z Armią Stanów Zjednoczonych (….). Wnioskodawca ma zatem podpisaną umowę z polskim przedstawicielstwem Głównego Wykonawcy. Umowa została zawarta na czas określony od dnia 3 listopada 2021 r. do dnia 24 marca 2022 r. Zgodnie z postanowieniami umowy Wnioskodawca wykonuje na rzecz Głównego Wykonawcy usługi doradztwa technicznego według zapotrzebowania i instrukcji otrzymanych od kierownictwa projektu X …, …, obejmujących usługi nadzoru jakościowego nad pracami budowlanymi branży elektrycznej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że w okresie, którego dotyczy wniosek, tj. od 3 listopada 2021 r. do 31 sierpnia 2022 r.,  zgodnie z przesłanym aneksem do umowy był, jest i będzie objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Główny Wykonawca podpisał kontrakt z …., zaliczanymi do sił zbrojnych USA, na realizację systemu obrony przeciwrakietowej X (…), który należy do infrastruktury sił zbrojnych USA. Stąd wniosek – główny wykonawca, tj. C świadczy usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych zgodnie z art. 2 lit. a) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej.

Jak Wnioskodawca przedstawił we wniosku, firma A jest polskim przedstawicielstwem międzynarodowej firmy B, która została przejęta przez C, …, …. i obecnie jest Głównym Wykonawcą budowy systemu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej X (….) w Jednostce Wojskowej nr … …. Główny Wykonawca podpisał kontrakt z Armią Stanów Zjednoczonych (….), stąd wniosek – główny wykonawca, tj. C posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e) ww. Umowy, tj. świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych.

Jako podwykonawca polskiego przedstawicielstwa Głównego Wykonawcy świadczącego usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych, na podstawie umowy będącej załącznikiem do wniosku, w myśl rozumienia art. 2 lit. a) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej Wnioskodawca uważa, że ma status podwykonawcy wykonawcy kontraktowego.

Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek według jednolitej 19% stawki podatku.

Pytanie

Czy dla dochodów (przychodów) osiąganych przez Wnioskodawcę z tytułu dostarczania towarów i usług, realizowanych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych na mocy umowy z generalnym wykonawcą firmą A, będącą polskim oddziałem C, znajdzie zastosowanie zaniechanie poboru podatku określone w par. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów, przychodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA oraz zapisy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw art. 1 pkt 13 lit. a) o treści: 46c) dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a) tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz?

Pana stanowisko w sprawie

W związku z powyższym stanem faktycznym Wnioskodawca jest zdania, że spełnia przesłanki do zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów uzyskanych na podstawie umowy zawartej z firmą A od dnia 3 listopada 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r., ponieważ osiągane dochody powstają w wyniku świadczenia usług w zakresie kontroli jakości prac elektrycznych na budowie systemu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej X (…), który należy do infrastruktury sił zbrojnych USA, natomiast główny wykonawca posiada status wykonawcy kontraktowego, zgodnie z Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w ... dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) art. 2 lit. a) oraz art. 2 lit. e).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ww. ustawy zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z  działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395) zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a) tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. – o czym stanowi § 2 tego rozporządzenia.

Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o  wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.  U.  poz. 2153 i 2154). W myśl art.  2  lit.  e)  ww. umowy wykonawcą kontraktowym jest osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a) tej Umowy – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z uzasadnienia projektu do rozporządzenia na mocy art. 34 ust. 2 ww. umowy, do polskiego porządku prawnego wprowadzono zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA przebywających na terytorium RP lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA.

Umowa definiuje „wykonawcę kontraktowego USA” jako osobę fizyczną, która nie jest obywatelem RP i nie jest osobą zamieszkałą na stałe w RP lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana w RP, która jest obecna na terytorium RP w celu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Zwolnienie z podatku dochodowego dla wykonawców kontraktowych USA jest zatem stosowane do wszystkich podmiotów zagranicznych dostarczających towary i usługi lub budujących infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących w RP.

Nie są natomiast uprawnione do korzystania z tego zwolnienia podmioty polskie, które osiągają  analogiczne dochody (przychody) z tytułu dostarczania towarów i usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących na terytorium RP.

W związku z tym, w celu zrównania statusu podatkowego polskich podmiotów w porównaniu z podmiotami zagranicznymi będącymi wykonawcami kontraktowymi osiągającymi dochody (przychody) z tytułu umów zawieranych z siłami zbrojnymi USA, wprowadzono zaniechanie poboru podatku dochodowego. Zaniechaniu podlegają dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Natomiast, przepisem art. 1 pkt 13 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105) o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw został dodany art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego brzmieniem, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a) tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Powyższy przepis ma zastosowanie do dochodów uzyskanych przez podatników od 1 stycznia 2022 r.

Odnosząc powyższe na grunt przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy wskazać, że realizowane przez Niego usługi są świadczone na rzecz sił zbrojnych USA. Wprawdzie podmiotem zlecającym wskazane umownie czynności jest polska Spółka, jednakże jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jest ona polskim przedstawicielstwem międzynarodowej firmy B (obecnie C), która jest Głównym Wykonawcą budowy systemu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej (X). Główny Wykonawca podpisał kontrakt z Armią Stanów Zjednoczonych (…..). Wnioskodawca wskazał, że ma podpisaną umowę z polskim przedstawicielstwem Głównego Wykonawcy. Świadczone przez Niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi realizowane są na podstawie zawartej umowy, na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Zgodnie z jej postanowieniami, Wnioskodawca wykonuje na rzecz Głównego Wykonawcy usługi doradztwa technicznego według zapotrzebowania i instrukcji otrzymanych od kierownictwa projektu X …, …, obejmujących usługi nadzoru jakościowego nad pracami budowlanymi branży elektrycznej.

W związku z tym należy stwierdzić, że do osiągniętego przez Wnioskodawcę dochodu z wynagrodzenia w związku z wykonywaniem usług doradztwa technicznego na rzecz polskiego przedstawicielstwa Głównego Wykonawcy, który podpisał kontrakt z Armią Stanów Zjednoczonych – w okresie od 3 listopada 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Oznacza to, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu uzyskania tego dochodu.

Natomiast, w odniesieniu do ww. dochodów, które Wnioskodawca uzyskał/uzyska w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2022 r. zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy  podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że dochody te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie powyższego przepisu.

W związku z tym, pomimo możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego w ww. okresie z tytułu usług świadczonych na rzecz sił zbrojnych USA, to z uwagi na treść stanowiska Wnioskodawcy, w którym stwierdził, że dochód uzyskany w okresie od 3 listopada 2021 r. do 31 sierpnia 2022 r. korzysta z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, Organ interpretacyjny w tej części uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).