
Temat interpretacji
Zwolnienie od opodatkowania przychodów z dopłat do biletów ulgowych od jednostek samorządu terytorialnego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
Stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 29 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu dopłat do ulgowych przejazdów autobusowych z Urzędu Marszałkowskiego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest krajowy transport drogowy osób, realizowany na podstawie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób nr zezwolenia (...) wydanej w dniu (...) luty 2021 przez Starostę (...) .
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT.
Podstawowym rodzajem prowadzonej działalności transportowej Wnioskodawcy są regularne przewozy osób na liniach komunikacyjnych do 50 km, wykonywane w oparciu o zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym. Dla każdej linii komunikacyjnej wydane jest odrębne zezwolenie:
‒zezwolenie nr (...) z dnia (...) września 2021 wydane przez Burmistrza (...) dla linii komunikacyjnej A.;
‒zezwolenie nr (...) z dnia (...)-09-2021 wydane przez Prezydenta Miasta (...) dla linii komunikacyjnej B.;
‒zezwolenie nr (...) z dnia (...)-09-2021 wydane przez Marszałka Województwa (...) dla linii komunikacyjnej C.
W ramach regularnych przewozów osób Wnioskodawca prowadzi sprzedaż biletów jednorazowych i miesięcznych.
Część biletów sprzedawana jest z uwzględnieniem ustawowych ulg, tj. ulga uczniowska, dla dzieci, dla osób niepełnosprawnych itp., zgodnie z wymogami ustawy z dnia 6 września 2001 r., o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz.180). Sprzedaż biletów odbywa się za pomocą kas fiskalnych.
Na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa (...) Wnioskodawca otrzymuje refundację z budżetu państwa strat ponoszonych w związku ze stosowaniem w regularnych krajowych przewozach autobusowych ulg, które przysługują uprzywilejowanym pasażerom na mocy obowiązujących przepisów, w tym głównie na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 295 ze zm).
Zawarta z Urzędem Marszałkowskim umowa określa zakres oraz zasady refundacji kosztów finansowania uprawnień do ulgowych przejazdów autobusowych osób uprawnionych realizowanych przez przewoźnika.
Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowe ulgi a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Podstawą wyliczenia kwoty określającej wysokość opłaty są dane z informatycznego programu ewidencjonującego sprzedaż biletów, obejmującego wszystkie ustawowe ulgi. Od otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego kwoty dopłaty w miesiącu jej otrzymania odprowadzany jest podatek VAT według stawki 8%.
Podstawą do wypłaty przez Urząd Marszałkowski dopłat za dany miesiąc jest złożony przez przewoźnika wniosek o wypłatę dopłat do ulgowych pasażerskich przejazdów autobusowych, zawierających zestawienie kwot dopłat z podziałem na obowiązujące ulgi ustawowe wraz z wydrukiem z kasy fiskalnej obejmującej ewidencję sprzedanych biletów ulgowych jednorazowych i miesięcznych ulgowych oraz wydrukowane zestawienie kwot dopłat wynikających ze sprzedaży biletów ulgowych na poszczególne linie komunikacyjne lub trasy posiadanych zezwoleń, wymienione w wykazie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym.
Dopłaty wypłacane są przez Urząd Marszałkowski na rachunek bankowy przewoźnika w miesiącu następującym po miesiącu, za który został złożony wniosek.
Pytanie
Czy otrzymane przez wnioskodawcę z Urzędu Marszałkowskiego dotacje w kwocie netto po potrąceniu i odprowadzeniu podatku VAT, stanowiące refundację z budżetu państwa strat ponoszonych w związku ze stosowaniem obowiązujących ulg ustawowych przy sprzedaży biletów, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r, poz. 1128 ze zm.)?
Pana stanowisko:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 poz. 1128 ze zm.) dalej w skrócie jako u.p.d.o.f. - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - art. 14 ust.2 pkt 2 u.p.d.o.f.
Do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa art. 14 ust.3 pkt 13 u.p.d.o.f.
Dotacje otrzymywane do sprzedawanych biletów ulgowych stanowią więc co do zasady przychód z działalności gospodarczej.
Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 ( zwolnienie to nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność - art. 21 ust. 36 u.p.d.o.f.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm) w art. 124 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż wydatkami budżetu państwa są wydatki na dotacje i subwencje. Dotacjami są, zgodnie z art. 126 cytowanej ustawy, podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji [dopisek organu]- „zadań” publicznych.
Ustawa ta w art. 127 ust. 1 przewiduje, iż dotacje celowe są to środki przeznaczone na:
1)finansowanie lub dofinansowanie:
‒zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu ustawami,
‒ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
‒bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
‒zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
‒zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym.,
‒kosztów realizacji inwestycji.
2)dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Dotacjami celowymi - zgodnie z ust. 2 art. 127 ww. ustawy - są także środki przeznaczone na:
1)realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe,
2)realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b,
3)finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14,
4)realizację programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5,
5)współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich,
6)wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.
Z kolei zgodnie z art. 8a ust. 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 295 ze zm.), koszty związane z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów pokrywane są z budżetu państwa. Samorządy województw, z zastrzeżeniem ust. 2a,przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 8a ust. 2).
Kwotę tego rodzaju dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną wg cen uwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi ( art. 8a ust. 3).
W myśl art. 8a ust. 4 przedmiotowej ustawy, uprawnienie do otrzymania dopłat, o których mowa w ust. 2 , nabywa przewoźnik, który:
1)posiada zezwolenie na wykonanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym (Dz.U. z 2017r.,poz.2200 oraz z 2018r. poz.12);
2)stosuje kasy rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych;
3)zawarł umowę z samorządem województwa określającą zasady przekazywania przewoźnikom opłat.
Zdaniem Wnioskodawcy analiza opisanego statusu prawnego prowadzi do wniosku, zgodnie z którym samorządy województw przekazują przewoźnikom dopłaty do krajowych autobusowych przejazdów pasażerskich z tytułu obowiązujących ustawowych ulg w tych przewozach.
Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.
Oznacza to, że dopłaty do cen biletów mieszczą się w zakresie zadań własnych województwa i stanowią dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
W konsekwencji otrzymywane z Urzędu Marszałkowskiego dotacje, stanowiące dopłaty do sprzedaży biletów ulgowych winny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f.
Organy podatkowe wielokrotnie wypowiadały się w przedmiotowej kwestii, uznając, iż otrzymane dopłaty do sprzedaży biletów ulgowych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f. (m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 sierpnia 2013r. znak IBPBI/1/415-558/13/BK, interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 listopada 2012 IPTPB1/415-466/12-6/ASZ, interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 lutego 2016r., znak ITPP2/4511-1204/15/MŁP).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Informacje dodatkowe
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.
Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w opisanych przez Wnioskodawcę okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego w zakresie postawionego przez Wnioskodawcę pytania, które wyznacza zakres żądania Wnioskodawcy.
Organ interpretacyjny nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu
faktycznego. Postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych, z uwagi na przedmiot i charakter wydawanych w jego toku rozstrzygnięć, jest bowiem postępowaniem szczególnym, odrębnym, do którego nie mają bezpośredniego zastosowania inne (poza wskazanymi w ustawie) przepisy Ordynacji podatkowej, w szczególności nie jest postępowaniem dowodowym, które może być prowadzone w toku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego lub czynności sprawdzających.
Organ wydający interpretację indywidualną nie może więc zbadać w sensie merytorycznym „sprawy podatkowej” wynikającej z przytoczonego we wniosku stanu faktycznego lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku odnoszące się do regulacji przepisów materialnego prawa podatkowego jest słuszne i znajduje oparcie w opisanych okolicznościach stanu faktycznego.
Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie może przy tym prowadzić postępowania ani podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania, w tym w postępowaniu kontrolnym, czy podatkowym prowadzonym w oparciu o konkretną dokumentację. Dokonując interpretacji indywidualnej organ interpretacyjny przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
