Opodatkowanie renty z Irlandii. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.243.2022.3.MKA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.243.2022.3.MKA

Temat interpretacji

Opodatkowanie renty z Irlandii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowne Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodu z tytułu renty inwalidzkiej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 2 czerwca 2022 r. (wpływ 7 czerwca 2022 r.) oraz z 21 czerwca 2022 r. (wpływ 22 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (wynikający z wniosku i jego uzupełnienia)

Pana sytuacja jest trudna, ponieważ w czerwcu 2020 r. miał Pan operacje i reoperację (…). W Polsce pracował Pan około 23 lata i otrzymuje Pan rentę w wysokości około 900 zł.

W Irlandii pracował Pan dziesięć lat. Od 2018 r. przebywał Pan na zasiłku chorobowym w związku z problemami w chodzeniu i konieczną operacją (…). Operacja odbyła się w czerwcu 2020 r.

3 kwietnia 2020 r. po zakończeniu chorobowego wystąpił Pan do ZUS w (…) o rentę inwalidzką. Ponieważ ostatnie Pana zatrudnienie i zasiłek chorobowy otrzymywał Pan z Irlandii, wszystkie Pana dokumenty zostały przesłane do ZUS w (…) łącznie z orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS w (…). Lekarz orzecznik uznał Pana za osobę częściowo niezdolną do pracy od 8 kwietnia 2020 r. do 31 maja 2022 r.

10 listopada 2020 r. ZUS w (…) wydał decyzję przyznającą Panu rentę polską na okres od 8 kwietnia 2020 r. do 31 maja 2022 r.

Równocześnie do Irlandii została przesłana przez ZUS w (…) dokumentacja dotycząca Pana niepełnosprawności, leczenia oraz orzeczenie lekarza orzecznika o częściowej niezdolności o pracy.

21 grudnia 2020 r. decyzją (…) zastała przyznana Panu renta inwalidzka w Irlandii w wysokości 79,70 EUR tygodniowo. Renta ta z wyrównaniem została Panu przesłana na konto 14 stycznia 2021 r. Bank (…) pismem z 14 stycznia 2021 r. poinformował Pana o pobraniu zaliczki na podatek.

W listopadzie 2021 r. dowiedział się Pan, że prawdopodobnie po 10 latach pracy w Irlandii przysługuje Panu wyższa kwota renty inwalidzkiej. 20 listopada 2021 r. wysłał Pan do Irlandii do Social Welfare Services Office pismo z prośbą o ponowne przeanalizowanie Pana dokumentacji i sprawdzenie, czy kwota jaką Pan otrzymuje jest kwotą odpowiednią i prawidłowo wyliczoną.

16 grudnia 2021 r. Social Welfare Services Office w Irlandii wydało nową decyzję, w której przyznało, że Pana renta inwalidzka była błędnie wyliczona. Kwota, jaką powinien Pan otrzymywać od 8 kwietnia 2020 r. powinna wynosić 208,50 EUR tygodniowo, a nie 79,70 EUR tygodniowo. W piśmie poinformowano Pana, że wyrównanie świadczenia od 8 kwietnia 2020 r. do końca 2021 r. zostanie przekazane na Pana konto 13 stycznia 2022 r.

Wyrównanie to nie było z Pana winy lecz wynikało z błędnego wyliczenia pracownika w Irlandii.

Przelew na Pana konto został zrobiony 13 stycznia 2022 r. i Bank od tej kwoty pobrał podatek 17% oraz składkę do ZUS 9%. Kwoty, które obowiązują od stycznia 2022 r., świadczenie było za 2020 r. i 2021 r., gdy tylko pobierano podatek dochodowy 17% i 1,25% składki zdrowotnej. Z podatku 17% było pobierane 7,75% na składkę zdrowotną.

Przez cały okres choroby i pobierania renty inwalidzkiej przebywał Pan na terenie miasta (…) w Polsce. Renta inwalidzka z Irlandii była opodatkowana i rozliczna w Polsce.

Pytanie

Prosi Pan o interpretację przepisu dotyczącego odliczenia zaliczki na podatek odprowadzony do urzędu skarbowego oraz wysokość składki zdrowotnej do ZUS za dochód należny w 2020 r. i 2021 r. (kwota 13 940,42 EUR) a wypłacony w styczniu 2022 r.

Pana stanowisko w sprawie

W okresie objętym wnioskiem mieszkał Pan na terenie Polski, nie pracował Pan zarobkowo i rozliczał się Pan z podatków w Polsce.

Pana zdaniem niesłusznie została pobrana składka zdrowotna w wysokości 9% od Pana dochodu za lata 2020 i 2021. Nie z Pana winy Social Welfare Services Office w Irlandii źle wyliczyło Panu rentę i dzięki temu, że zwrócił się Pan o ponowne przeliczenie renty dostał Pan wyrównanie. Wyrównie to dotyczyło lat 2020 i 2021. 16 grudnia 2021 r. wydano decyzję o wyrównaniu świadczenia za 2020 r. i 2021 r. Wyrównanie przesłano w styczniu 2020 r.

Pana zdaniem, nie może być tak, że najpierw od 8 kwietnia 2020 r. do 14 stycznia 2021 r. nie otrzymywał Pan renty. 14 stycznia 2021 r. otrzymał Pan wyrównanie źle wyliczonej renty. A gdy już wyjaśnił Pan wszystkie sprawy to pieniądze za 2020 r. i 2021r. zostały opodatkowane i oskładkowane tak jakby dotyczyły 2022 r. Przez zmianę przepisów w Polsce „Polski Ład” został Pan pokrzywdzony. Uważa Pan, że za poprzednie lata renta i wyrównanie powinno być rozliczone zgodnie z przepisami jakie obowiązywały w 2020 r. i 2021 r. (wyrównanie dotyczy tych lat), natomiast od stycznia 2020 r. na bieżąco dotyczą Pana nowe przepisy.

Uważa Pan, że 9% składka zdrowotna powinna dotyczyć renty bieżącej, a wyrównania jakie Pan otrzymał za 2020 r. i 2021 r. tylko 17% podatku dochodowego pomniejszonego o 7,75% składki zdrowotnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem, art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 18 ust. 1 umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29 poz. 129 ze zm.):

Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy:

Określenie "renta" oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez konkretny lub dający się wymierzyć okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania płatności w zamian za uprzednio w pełni wykonane świadczenie pieniężne lub w równoważniku pieniężnym.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że otrzymywana przez Pana renta z Irlandii podlega opodatkowaniu tylko w Pana miejscu zamieszkania, tj. w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, źródłem przychodu jest m.in. renta.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

W świetle art. 35 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

W myśl art. 35 ust. 3 tej ustawy:

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Stosownie do art. 35 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnik przy odbiorze emerytury lub renty, o której mowa w ust. 3, może wpłacić płatnikowi ustaloną zaliczkę w złotych. Wpłatę tę uznaje się za zaliczkę potrąconą przez płatnika.

W myśl art. 35 ust. 5 ww. ustawy:

Zaliczkę od przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 3a, pobiera się, stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, pomniejszoną o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ww. ustawy:

Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1, 1a, 2 i 2a zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, jeżeli pracownik złoży zakładowi pracy oświadczenie według ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:

1)nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika albo otrzymuje emeryturę lub rentę za pośrednictwem płatnika i złożył wniosek, o którym mowa w art. 34 ust. 2a;

2)nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną;

3)nie osiąga dochodów, od których jest obowiązany opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3;

4)nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;

5)ten zakład pracy jest właściwy do stosowania tego zmniejszenia.

Ponadto na podstawie art. 1 pkt 65 lit. e ustawy z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2022 r. uchylono art. 35 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 35 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.:

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

Jak wskazał Pan w opisie stanu faktycznego w styczniu 2022 r. irlandzki organ rentowy wypłacił Panu wyrównanie renty inwalidzkiej za okres od 8 kwietnia 2020 r. do końca 2021 r. Od wypłaconego świadczenia bank pobrał zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującymi w 2022 r. Wobec powyższego powziął Pan wątpliwość co do sposobu obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconego w 2022 r. wyrównania renty inwalidzkiej należnej za 2020 r. i 2021 r.

Odnosząc się do Pana wątpliwości należy wskazać na zapis wyżej zacytowanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który określa moment uzyskania przychodu. W myśl tego przepisu przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne. Zapis ten dotyczy także przychodów z tytułu renty. Zatem przychód z tytułu renty należnej za 2020 r. i 2021 r. powstał w roku, w którym renta została Panu postawiona do dyspozycji tj. wypłacona. W konsekwencji przychód z tytułu renty wypłaconej w 2022 r. podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie jego otrzymania tj. zgodnie z przepisami, które obowiązywały w dniu otrzymania przez Pana tego świadczenia.

Stosownie natomiast do wyżej zacytowanego art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bank wypłacający Panu wyrównanie renty inwalidzkiej był zobowiązany do poboru zaliczki od tego wyrównania stosując przepisy obowiązujące w 2022 r. Zatem winien zastosować najniższą stawkę skali podatkowej 17%, wyliczoną kwotę mógł obniżyć o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej pod warunkiem spełnienia przez Pana przesłanek określonych w art. 32 ust. 3 ustawy. Jednocześnie bank nie mógł obniżyć zaliczki o składki na ubezpieczenia zdrowotne, ponieważ przepis normujący tą kwestię nie obowiązywał w 2022 r.

Wobec powyższego Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie w części dotyczącej opodatkowania przychodu z tytułu renty inwalidzkiej z Irlandii. W kwestii dotyczącej składek zdrowotnych od wypłaconej Panu renty inwalidzkiej z Irlandii otrzyma Pan odrębna informację.

Ponadto Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, przedstawionym przez Pana.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).