Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.377.2022.2.PD

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.377.2022.2.PD

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 20 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczenia wydatków poniesionych na roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do gminnej ewidencji zabytków oraz rejestru zabytków.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 czerwca 2022 r. (data wpłaywu 29 czerwca 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W trakcie 2022 r. planuje Pan dokonać wymiany okien w mieszkaniu znajdującym się kamienicy widniejącej się w gminnej ewidencji zabytków (załącznik 1). Adres mieszkania to (…).

Otrzymał Pan pozwolenia od Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych zawierających wspomnianą wymianę okien (załącznik 2). W pozwoleniu zawarte są wymagania pod którymi owe pozwolenie pozostaje w mocy: „Nowa stolarka okienna winna zostać wykonana jako drewniana, z powtórzeniem formy oraz profili okien historycznych. Wyklucza się zastosowanie okna pcv”.

Nie posiada Pan osobnego dokumentu zawierającego zaleceń konserwatorskich.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Opodatkowuje Pan dochody (przychody) w formie progresywnego podatku dochodowego. Dochód pochodzi z umowy o pracę.

Jest Pan współwłaścicielem mieszkania znajdującego się w zabytkowej kamienicy. Drugim właścicielem jest Pana małżonka, która również planuje skorzystać z tej samej ulgi jako, że po równo partycypują Państwo w kosztach remontu. Nabył Pan z żoną mieszkanie przed zawarciem związku małżeńskiego. Każde z Was posiada 50% mieszkania i każde z Was wniosło te 50% do wspólnoty majątkowej.

W momencie poniesienia wydatku będzie Pan współwłaścicielem danej nieruchomości (mieszkania).

Lokal mieszkalny nie jest odrębnym zabytkiem w gminnej ewidencji zabytków. Cała kamienica jest wpisana do gminnej ewidencji zabytków (…) oraz znajduje się w układzie urbanistycznym (…), który znajduje się w rejestrze zabytków (…)

„Ochrona obiektów ujętych w gminnej ewidencji zabytków sprowadza się zasadniczo do ochrony bryły, gabarytów, wystroju elewacji, czasami ochrona dotyczy także wnętrza.” - (…). Ustawa (...).

Nie zna Pan dokładnej daty wystawienia faktury/paragonu za prace budowlane i okna. Będzie to w okresie między sierpniem 2022 r. do końca 2022 r. Można przyjąć: 1 września 2022 r.

Prace budowlane, o których mowa we wniosku prowadzone będą między sierpniem 2022 r. a grudniem 2022 r.

Prace budowlane zakończą się w 2022 r.

Remont nie będzie kontynuowany w 2023 r.

Poniesione przez Pana wydatki będą dotyczyć robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2022 r. poz. 840), w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Wydatki, o których mowa we wniosku nie zostaną odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie odliczy Pan ich również w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Wydatki nie wykroczą poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków i nie zostaną wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wydatki nie zostaną również sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.

Nie zamierza Pan dokonać odliczenia wydatków związanych z robotami budowlanymi w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł Pan wydatki na zabytek.

Wydatki na prace budowlane zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Faktura będzie wystawiona na Pana i Pana żonę, która podobnie jak Pan planuje skorzystać z tej samej ulgi na tych samych zasadach.

W odniesieniu do wydatków opisanych we wniosku, które Pan poniesie zachowane zostaną warunki określone w art. 26hb ust. 2 i ust. 4 oraz ust. 5 tej ustawy. Wydatki opisane we wniosku, które Pan poniesie spełniają definicje określone w art. 26hb ust. 12 ww. ustawy.

Jest Pan w związku małżeńskim, w którym istnieje wspólność majątkowa. Pana małżonka będzie również korzystała z odliczenia od podstawy obliczenia podatku ww. wydatków. Wszystkie odpowiedzi na powyższe pytania mają zastosowanie również do Pana małżonki.

Do czasu rozpoczęcia robót, o których mowa we wniosku nie uzyska Pan dokument zawierający zlecenia konserwatorskie. Jedyne czym Pan dysponuje to zgoda Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków na przeprowadzenie prac budowlanych. Są w nim zawarte wytyczne o treści: „... pozwala się wnioskodawcy na prowadzenie robót budowlanych (…) pod następującymi warunkami: nowa stolarka okienna winna zostać wykonana jako drewniana, z powtórzeniem formy oraz profili okien historycznych. Wyklucza się zastosowanie okien pcv”.

Nie odliczy Pan w zeznaniu rocznym za 2022 r. całej kwoty. Będzie miał Pan do odliczenia w kolejnych latach kwotę nierozliczoną w 2022 r.

Wydatek będzie miał miejsce w 2022 r. więc prosi Pan o interpretację przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022 r.

Pytania

1.Czy w ramach otrzymanego pozwolenia może Pan skorzystać z ulgi na zabytki o wysokości będącą połową kosztów robót budowlanych (robocizna) oraz materiałów (okna, materiały budowlane potrzebne do montażu okien)?

2.Czy w przypadku gdy kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w Pana rocznym dochodzie, będzie ona podlegać odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, pomimo faktu planowanego wycofania ulgi na zabytki od 2023 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Pana stanowisko zakłada możliwość skorzystania z ulgi w wysokości będącej połową sumy kwoty przeznaczonej na roboty budowlane (robocizna) oraz materiały (okna, materiały budowlane) na podstawie posiadanego pozwolenia od Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych, w którym zawarte są również warunki konieczne pod którymi mogę przeprowadzić roboty budowlane. Warunki te traktuje Pan na równi z zaleceniami konserwatorskimi dlatego też nie potrzebuje osobnego dokumentu zawierającego zalecenia konserwatorskie.

W przypadku gdy kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w Pana rocznym dochodzie, podlegać ona będzie odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, pomimo planowanego wycofania ulgi na zabytki w 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

  1. poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
  2. poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
  3. na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)  ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)  pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)  zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)  ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 2:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4:

W myśl art. 26hb ust. 5:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

W myśl art. 26hb ust. 6:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7:

Stosownie do art. 26hb ust. 8:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9:

Jak stanowi art. 26hb ust. 10:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)  powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);

2)  pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)  pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)  robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)  zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

‒  50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków),

‒  wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł.

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na:

‒  wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków,

‒  prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków,

‒  odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w  przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2021 r. poz. 710 ze zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

1) zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a) krajobrazami kulturowymi,

b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c) dziełami architektury i budownictwa,

d) dziełami budownictwa obronnego,

e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f) cmentarzami,

g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei w art. 3 pkt 8 ustawy wskazano, że ilekroć w ustawie jest mowa o:

remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.

Pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

‒  być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

‒  posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

‒  posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

‒  posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

‒  dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

‒  odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

‒  wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

‒  wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na  którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że:

1. opodatkowuje Pan dochody (przychody) w formie progresywnego podatku dochodowego,

2. jest i będzie Pan w momencie poniesienia wydatku współwłaścicielem lokalu mieszkalnego znajdującego się w zabytkowej kamienicy. Drugim współwłaścicielem jest Pana żona,

3. cała kamienica wpisana jest do gminnej ewidencji zabytków oraz znajduje się w układzie urbanistycznym, który znajduje się w rejestrze zabytków,

4. wskazuje Pan, że ochrona obiektów ujętych w gminnej ewidencji zabytków sprowadza się zasadniczo do ochrony bryły, gabarytów, wystroju elewacji, czasami ochrona dotyczy także wnętrza,

5. planuje Pan przeprowadzić w ww. lokalu mieszkalnym prace remontowo – budowlane polegające na wymianie okien,

6. prace będą prowadzone między sierpniem 2022 r. a grudniem 2022 r.

7. posiada Pan pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac,

8. będzie Pan posiadał faktury dotyczące prowadzonych robót budowlanych, które będą wystawiane przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku,

9. poniesione przez Pana wydatki będą dotyczyć robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2022 r. poz. 840), w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków,

10. wydatki na ww. prace nie zostaną odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie odliczy Pan ich również w ramach innych ulg podatkowych,

11.  wydatki nie wykroczą poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków i nie zostaną wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków,

12. wydatki nie zostaną Panu w jakiejkolwiek formie zwrócone.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że będzie Panu przysługiwało odliczenie wydatków poniesionych na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, zgodnie z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przeprowadzone w nieruchomości wpisanej do gminnej ewidencji zabytków oraz rejestru zabytków. Odliczenie to jednak będzie dotyczyć tylko tej części wydatków, które zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku – w myśl  art. 26hb ust. 4 pkt 2 ww. ustawy. Natomiast, pozostałe wydatki, które zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników niepodlegających podatkowi VAT – nie będą mogły zostać odliczone od podstawy opodatkowania. Ponadto, kwota odliczenia nie może przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto, w świetle art. 26hb ust. 8 gdy kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w Pana rocznym dochodzie/przychodzie za 2022 r., będzie ją Pan mógł odliczyć w kolejnych latach, jednak nie dłużej niż przez 6 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Końcowo podkreślenia wymaga, że kwota odliczenia łącznie dla obojga z Państwa nie może przekroczyć  50% wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Powyższe oznacza, że jeżeli np. Pana żona odliczy 30% poniesionych przez Państwa wydatków na remont, Pan może odliczyć tylko pozostałe 20% poniesionych wydatków.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego organ podatkowy uzna, że zdarzenie przyszłe opisane we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Pana – jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego współwłaściciela tej nieruchomości, tj. Pana żony. Zatem jeżeli Pana żona również chciałabym skorzystać z ulgi i ochrony jaką daje interpretacja indywidualna powinna osobno wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

‒  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).