Organizowane przez Wnioskodawcę przedsięwzięcie – mające na celu motywację pracowników i zleceniobiorców do podnoszenia jakości oferowanych usług – ni... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.548.2022.1.HD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.548.2022.1.HD

Temat interpretacji

Organizowane przez Wnioskodawcę przedsięwzięcie – mające na celu motywację pracowników i zleceniobiorców do podnoszenia jakości oferowanych usług – nie stanowi konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych związanych z przyznawaniem nagród. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym. Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Spółki jest świadczenie usług w zakresie (...). W ramach świadczonych usług Wnioskodawca zajmuje się instalacją (...) na zlecenie prywatnych i publicznych podmiotów (dalej: „Usługi (...)”). Na potrzeby realizacji ww. usług Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowany personel, a także korzysta ze wsparcia podwykonawców i zatrudnianych przez nich osób.

W celu podniesienia jakości oferowanych Usług (...) Wnioskodawca organizuje konkurs (dalej: „Konkurs”), który skierowany jest do:

a)osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę u Wnioskodawcy (dalej: „Pracownicy”),

b)osób fizycznych wykonujących czynności/usługi na rzecz Wnioskodawcy (również w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło (dalej: „Zleceniobiorcy”),

c)osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę u podwykonawców Wnioskodawcy (dalej: „Pracownicy podwykonawców”),

d)osób fizycznych wykonujących czynności/usługi na rzecz podmiotów będących podwykonawcami Wnioskodawcy (również w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło (dalej: „Zleceniobiorcy podwykonawców”),

zwanych dalej łącznie „Uczestnikami”.

Konkurs jest skierowany jednocześnie do wszystkich wymienionych wyżej Uczestników. Organizowany Konkurs ma przyczyniać się do wzrostu satysfakcji i zadowolenia z wykonywanej pracy u Uczestników, a także zwiększyć ich lojalność (przywiązanie) względem Wnioskodawcy. Poza tym konkurencja między Uczestnikami związana z chęcią osiągnięcia najlepszego wyniku pozytywnie wpływa na efektywność ich pracy.

Konkurs został formalnie ogłoszony wraz z regulaminem (dalej: „Regulamin”), który określa szczegóły jego organizacji, tj. m.in. informacje takie jak:

a)nazwa Konkursu,

b)nazwa organizatora,

c)czas trwania Konkursu,

d)określenie kto może być Uczestnikiem,

e)określenie Zadania konkursowego,

f)określenie nagród, jakie mogą zostać przyznane Uczestnikom,

g)określenie zasad wyboru laureatów, w tym m.in. szczegóły dotyczące składu komisji konkursowej, przewidywaną liczbę zwycięzców,

h)sposób ogłoszenia wyników i wydania nagród,

i)wyszczególnienie osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg Konkursu,

j)tryb składania i rozpatrywania reklamacji.

Zgodnie z Regulaminem, w ramach Konkursu Wnioskodawca nagradza Uczestników Konkursu, którzy w danym okresie (co do zasady miesięcznym), przystąpili do rywalizacji i najlepiej wykonali określone czynności (dalej: „Zadanie konkursowe”).

Zadanie konkursowe polega na uzyskaniu przez Uczestników najwyższej oceny w zakresie jakości świadczonych przez nich Usług (...) (montażowych) na rzecz klientów Wnioskodawcy. Komisja konkursowa przyznaje Uczestnikom punkty za wysoką jakość wykonanej przez nich usługi. Jakość wykonanej usługi jest oceniana na podstawie ocen/opinii klientów, oceny przyznanej przez „tajemniczego klienta” działającego na zlecenie Wnioskodawcy, braku reklamacji usługi oraz oceny komisji konkursowej. Komisja konkursowa na podstawie powyższego tworzy listę rankingową, na podstawie której wyłonieni zostają zwycięzcy, którzy osiągnęli największą ilość punktów. Jeśli w wyniku takiego wyboru zwycięzców okaże się, że liczba laureatów przekracza ilość określonych w konkursie nagród, o wyborze zwycięzcy spośród kilku Uczestników, którzy uzyskali ten sam wynik, decyduje komisja konkursowa oceniająca całokształt wykonania Zadania konkursowego. Ocena jest przeprowadzana w oparciu o wiedzę i doświadczenie członków komisji konkursowej.

Nagrody przekazywane są laureatom Konkursu za pośrednictwem specjalnie do tego przeznaczonej wirtualnej platformy (dalej: „Platforma”). W tym celu każdy z Uczestników konkursu posiada indywidualne konto na Platformie. Laureaci Konkursu otrzymują w pierwszej kolejności wirtualne środki/tokeny (dalej: „XY”), które po ogłoszeniu wyników Konkursu pojawią się na Platformie na indywidualnym koncie każdego z laureatów. Następnie laureat konkursu uprawniony jest, za pośrednictwem Platformy, do wymiany posiadanych przez niego XY na vouchery (elektroniczne karty podarunkowe), za pomocą których może zapłacić za wybrany przez niego towar bądź usługę. Jednocześnie, laureaci nie mają obowiązku wykorzystania przyznanych im XY.

Ciężar ekonomiczny organizacji Konkursu ponosi w pełni Wnioskodawca, tj. nagrody są nabywane przez Wnioskodawcę z jego własnych środków. Faktura dla Wnioskodawcy za nagrody (i) wystawiana jest przez Portal po wykorzystaniu voucherów przez laureatów Konkursu, czyli dopiero po ich wymianie na konkretne towary lub usługi i (ii) obejmuje faktyczną wartość zakupionych za voucher towarów lub usług.

Uczestnictwo w Konkursie jest dobrowolne, w szczególności z umów o pracę, czy umów cywilnoprawnych zawartych między Uczestnikami a Wnioskodawcą lub partnerem Wnioskodawcy nie wynika obowiązek uczestnictwa w organizowanym Konkursie. Niemniej jednak zakres czynności wykonywanych na podstawie ww. umów na rzecz Wnioskodawcy pokrywa się z zakresem czynności składającymi się na Zadanie konkursowe określonym w Regulaminie. Konkurs stanowi spontaniczną akcję zorganizowaną przez Wnioskodawcę, na kształt której Uczestnicy nie mają wpływu. Jedyną podstawą organizacji Konkursu i przyznawania nagród jest Regulamin ogłoszony przez Wnioskodawcę. Uczestnik poprzez podjęcie współzawodnictwa z innymi Uczestnikami walczy o uzyskanie najlepszego wyniku. Nagród w Konkursie nie otrzymają wszyscy Uczestnicy, ani też Uczestnicy, którzy zdobędą określoną ilość punktów, lecz tylko i wyłącznie określona liczba Uczestników, którzy w Konkursie zdobędą największą liczbę punktów przyznawanych przez komisję konkursową.

Pytania

1)Czy Konkurs, który organizuje Wnioskodawca, stanowi konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”)?

2)Czy wartość nagród przyznawanych w Konkursie Uczestnikom, w tym Pracownikom Wnioskodawcy, stanowi dla nich przychód z innych źródeł, który na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym?

3)Czy prawidłowe jest założenie Wnioskodawcy, że obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od nagród w Konkursie powstaje po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie wymiany voucherów (nabytych przez laureatów Konkursu za XY) na konkretne towary lub usługi, a podstawą opodatkowania jest wynikająca z faktury VAT wystawionej przez Portal wartość towaru lub usługi nabytej przez laureata Konkursu w zamian za voucher?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – opisany we wniosku Konkurs stanowi konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a, i 68 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji konkursu, a tym samym – zdaniem Wnioskodawcy – przy interpretacji tego pojęcia należy posłużyć się wykładnią językową, która nakazuje odwołanie się do powszechnego rozumienia słowa „konkurs”.

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Podobną definicję zawiera Uniwersalny Słownik Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określając konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”.

Do językowej wykładni konkursu odwołują się również organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach. Przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 listopada 2018 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.497.2018.1.SJ możemy przeczytać, że „[...] przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu”. Identyczne stwierdzenie znajdziemy również w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 lipca 2019 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.278.2019.2.JG1 oraz z 10 lutego 2020 r. znak 0113-KDIPT2-2.4011.715.2019.2.AKU.

Próby zdefiniowana pojęcia konkursu podjęły się także sądy administracyjne. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 stycznia 2015 r. sygn. akt II FSK 232/13 podkreślił, że konkurs „to nie tylko wydarzenie na kanwie artystycznej, rozrywkowej, czy sportowej, lecz tego rodzaju przedsięwzięcie, które daje możliwość wyboru osoby, bądź osób najlepszych w danej dziedzinie, według kryteriów ustanawianych przez jego organizatora. Oznacza to, że w pojęciu konkursu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., istotnym elementem jest element rywalizacji”.

Kolejnym ważnym wyrokiem jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 kwietnia 2014 r. sygn. akt II FSK 911/12, w którym wskazano, że „zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez rywalizacji bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”.

Najważniejszym elementem odróżniającym konkurs od innych przedsięwzięć jest zatem istnienie elementu współzawodnictwa/rywalizacji między uczestnikami konkursu. Dodatkowo, orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje na wagę formalnego aspektu przedsięwzięcia, a mianowicie na konieczność oparcia konkursu na regulaminie, który określać będzie szczegóły jego organizacji, w szczególności organizatora i uczestników konkursu, zadanie konkursowe, zasady wyboru zwycięzców, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem przebieg akcji (komisja konkursowa), określenie nagród i zasad ich wydania zwycięzcom.

Na formalny aspekt przedsięwzięcia wskazują także organy podatkowe, przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 listopada 2018 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.497.2018.1.SJ wskazano: „również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców”.

Dodatkowo wskazuje się, że aby daną akcje uznać za konkurs, musi on wyłaniać zwycięzcę/ów. Nie może być zatem tak skonstruowany, że potencjalnie będzie możliwe, że wszyscy uczestnicy konkursu wygrają ten konkurs. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2540/15: „Nie można uznać za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z 21 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) przedsięwzięcia, w którym za zwycięzcę uznaje się każdego uczestnika, który osiągnie w danym przedziale czasu określoną wartość obrotów z tytułu sprzedaży towarów oferowanych przez organizatora”. Naczelny Sąd Administracyjny analizując stan faktyczny, na podstawie którego wydano interpretację indywidualną, wskazał, że w sytuacji, gdy nagrody otrzymają wszystkie osoby, które uzyskają poziom sprzedaży określony w regulaminie konkursu, brak jest (...) istotnego elementu konkursu, jakim jest wyłonienie najlepszego uczestnika, bądź najlepszych uczestników”.

Podsumowując wyżej przedstawione stanowiska sądów i organów podatkowych przyjąć należy, że aby uznać dane przedsięwzięcie za konkurs koniecznym jest, aby nosiło ono cechy charakterystyczne konkursu, w szczególności między uczestnikami konkursu powinien występować element współzawodnictwa i rywalizacji, a celem przedsięwzięcia powinno być wyłonienie zwycięzcy w określonej regulaminem konkursu kategorii. Dodatkowo, konkurs powinien odbywać się wedle ściśle określonych zasad, które powinny zostać uszczegółowione w regulaminie.

W Państwa ocenie, przyjmując wyżej zaprezentowaną charakterystykę konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę przedsięwzięcie spełnia wszystkie przesłanki konieczne do uznania go za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia Uczestnicy rywalizują pomiędzy sobą przy wykonaniu Zadania konkursowego, a Konkurs prowadzi do wyłonienia laureatów, którzy wykonali Zadanie konkursowe najlepiej (najbardziej jakościowo), ocena czego zostanie dokonana przez komisję konkursową, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w Regulaminie. Równocześnie nie zachodzi sytuacja, w której nagrody przyznawane są wszystkim Uczestnikom, którzy zbiorą odpowiednią liczbę punktów. Wręcz przeciwnie celem Konkursu jest wyłonienie wąskiej grupy zwycięzców.

Jednocześnie, Państwa zdaniem, dla zakwalifikowania przedsięwzięcia jako konkursu bez znaczenia pozostają inne okoliczności, takie jak określenie kręgu uczestników, cel organizacji konkursu, ani okoliczności związane z przedmiotem rywalizacji, np.: zakres zadań postawionych uczestnikom konkursu oraz okoliczność, czy zadania te wchodzą w skład ich obowiązków służbowych.

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 2 – wartość nagród przyznanych Uczestnikom, w tym Pracownikom Wnioskodawcy, stanowi dla nich przychód z innych źródeł i na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Zatem, w świetle powyższego przepisu, wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o PIT źródłami przychodów są m.in.

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT),

2)pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT),

3)inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty nagrody, i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Należy podkreślić, że celem przyjętego na gruncie ustawy o PIT podziału przychodów na poszczególne źródła jest poddawanie różnym zasadom opodatkowania różnego rodzaju przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w szczególności poprzez zastosowanie właściwych dla danego źródła przychodu zasad ustalania podstawy opodatkowania, stawek podatkowych oraz warunków płatności podatku.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy o PIT).

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, podatek ten pobiera płatnik, którym jest podmiot przekazujący nagrodę.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 11 grudnia 2015 r. znak IBPB-2-1/4511-435/15/BJ wskazał, że:

„Przy opodatkowaniu nagród należy wziąć pod uwagę do kogo adresowany jest konkurs. I tak, w przypadku konkursu organizowanego przez dany zakład pracy (pracodawcę):

1)wyłącznie dla pracowników tegoż pracodawcy, wygrana (wartość wygranej) będzie stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy i w konsekwencji organizator konkursu jako płatnik będzie miał obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 i 38 ustawy;

2)dla szerszego kręgu podmiotów, w tym także dla pracowników organizatora konkursu, wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy”.

Podobne stanowisko przedstawił również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 marca 2018 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.76.2018.1.MK oraz z 9 listopada 2018 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.497.2018.1.SJ, w której przeczytać można, że „w sytuacji, gdy konkurs będzie kierowany do Pracowników lub Zleceniobiorców oraz do osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (pytanie nr 5), wygrana (wartość wygranej) dla uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy w odniesieniu do Pracownika i Zleceniobiorcy”.

Podobnie również: interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 sierpnia 2018 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.250.2018.GG oraz z 1 czerwca 2017 r. znak 3063-IIPB1-1.4511.104.2017.2.AMN, w której organ stwierdził, że „nagrody gwarantowane wydawane uczestnikom konkursu („grywalizacji”) będącymi osobami fizycznymi – pracownikami danego przedsiębiorstwa (...) za np. osiągnięcie wyznaczonych indywidualnie lub zespołowo celów podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawkę 10% wartości nagrody”.

Zgodnie z wyrokiem NSA z 27 marca 2015 r. sygn. akt II FSK 1695/14, LEX nr 1658893, o zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy (zob. wyroki NSA: z 26 marca 1993 r. sygn. akt III SA 2219/92, opubl. ONSA 1993, nr 3, s. 83; z 10 lutego 2005 r. sygn. akt I SA/Wr 1038/03, opubl. „Biuletyn Skarbowy” 2005, nr 5, s. 26; z 24 czerwca 2009 r. sygn. akt II FSK 251/08; z 21 sierpnia 2012 r. sygn. akt II FSK 86/11 oraz sygn. akt II FSK 309/11, opubl. CBOSA).

Ponadto, zgodnie z wyrokiem NSA z 16 kwietnia 2021 r. sygn. akt II FSK 3394/18, regulacja zawarta w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i niemających. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził w ww. wyroku, że: „(...) regulacja z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Należy wskazać, że również w przypadku przedsiębiorców opłacających podatek liniowy z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT zawarto zastrzeżenie, że regulacja ta nie dotyczy dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30. Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowną treść tego przepisu. Brak takiego zastrzeżenia oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody)”.

W Państwa ocenie, z uwagi na to, że Konkurs skierowany jest jednocześnie do Pracowników Wnioskodawcy, Zleceniobiorców Wnioskodawcy, jak również osób niezwiązanych z Wnioskodawcą żadnym stosunkiem prawnym (Pracowników podwykonawcy i Zleceniobiorców podwykonawcy), czyli jest tzw. konkursem otwartym, wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich Uczestników konkursu stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

A zatem w przypadku tak szeroko określonej grupy docelowej przychód z tytułu uzyskanych przez wszystkich Uczestników nagród podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na podstawie przepisów art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Nagrody wydawane w Konkursie stanowiłyby dla zwycięzców, będących jednocześnie pracownikami Spółki, przychód ze stosunku pracy jedynie w przypadku, gdyby Konkurs był skierowany wyłącznie do Pracowników Wnioskodawcy, a pozostawanie z Wnioskodawcą w stosunku pracy byłoby warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w Konkursie (tzw. konkurs zamknięty).

Nadanie Konkursowi charakteru otwartego przesądza – Państwa zdaniem – o braku bezpośredniego związku takiego Konkursu ze stosunkiem pracy, a tym samym o braku możliwości zaliczenia przychodu z tytułu nagrody do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT.

Również nagrody dla Uczestników, którzy prowadzą działalność gospodarczą i współpracują z Wnioskodawcą lub podwykonawcami Wnioskodawcy, powinny zostać opodatkowane przez Wnioskodawcę 10% zryczałtowanym podatkiem, tak jak wskazał NSA w cytowanym powyżej wyroku. Tym samym – w Państwa ocenie – nie powinny być rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego – Państwa zdaniem – wygrane uzyskiwane przez wszystkich Uczestników, w tym i tych będących jednocześnie pracownikami Spółki lub współpracownikami B2B, podlegają opodatkowaniu na zasadach wskazanych w art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy PIT, czyli w wysokości 10% od wartości nagrody przyznanej danemu Uczestnikowi, a Państwo pełnią rolę płatnika zobowiązanego do pobrania i odprowadzenia podatku na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzenia deklaracji PIT-8AR, i ujęcia w niej kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego.

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 3 – obowiązek pobrania przez Wnioskodawcę 10% zryczałtowanego podatku PIT powstaje dopiero w momencie wymiany voucherów na towary lub usługi, a podstawą opodatkowania jest wartość nabywanych przez laureata Konkursu towarów lub usług w zamian za voucher wynikająca z faktury VAT wystawionej przez Portal.

W Państwa ocenie, samo przekazanie wirtualnych środków/tokenów, tj. XY na indywidualne konta laureatów prowadzone za pośrednictwem Portalu, nie wiąże się z powstaniem przychodu w rozumieniu Ustawy o PIT po ich stronie. Laureaci Konkursu nie otrzymają bowiem w momencie zasilenia ich indywidualnych kont środkami wirtualnymi obiektywnego, definitywnego przysporzenia – szczególnie, że nie muszą tych środków wirtualnych faktycznie wykorzystać. Środki wirtualne dadzą laureatom Konkursu tylko potencjalne uprawnienie do ich wymiany na konkretne usługi lub towary w przyszłości.

Przychód po stronie laureatów Konkursu w przypadku wymiany wirtualnych pieniędzy na voucher i następnie wymiany vouchera na konkretne usługi lub towary powstanie – w Państwa w ocenie – dopiero w momencie realizacji usługi lub nabycia towaru. Wnioskodawca dopiero w momencie wymiany przez laureatów Konkursu voucherów na konkretne usługi lub towary faktycznie poniesie koszty nagród. Dopiero po wykonaniu usługi lub przekazaniu towaru w zamian za voucher Wnioskodawca otrzyma fakturę obejmującą wartość nagrody, czyli wartość nabytego towaru lub usługi. Tym samym Wnioskodawca ma wiedzę co do tego, kiedy laureaci Konkursu wykorzystają vouchery, i może w prosty sposób ustalić faktyczny moment powstania przychodu, jak również jego realną wysokość. Za tym stanowiskiem przemawia również okoliczność, że do momentu wykorzystania przez laureata Konkursu vouchera Wnioskodawca nie ponosi kosztów nagród.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

pkt 1 – stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

pkt 2 – działalność wykonywana osobiście;

pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza;

pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Stosownie do art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku:

tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Obowiązek poboru podatku przez płatnika dotyczy natomiast wyłącznie przypadków określonych w ustawie (art. 31, 33, 34, 35, 41 i 42e).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

określenie rodzaju podmiotu, który dokonuje wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników – przy czym ustawodawca określa rodzaj podmiotu poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

I tak, wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika m.in. na:

osoby prawne, zwane „zakładami pracy” – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy (art. 31 ustawy);

osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy);

osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4 ustawy).

Ustawa nie przewiduje natomiast obowiązków płatnika w przypadku wypłat należności z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz podatnika, który ma miejsce zamieszkania w Polsce. W odniesieniu do takich przychodów podatnik ma obowiązek samoobliczenia podatku.

Ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty, które wypłacają należności lub realizują świadczenia na rzecz podatników:

nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstają m.in. w sytuacji wypłaty wygranych w konkursach, o której mowa wart. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Ustalając ciążące na Państwu obowiązki płatnika/informacyjne związane z przyznawaniem nagród w pierwszej kolejności zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym – jak element współzawodnictwa – jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

We wniosku wskazujecie Państwo, że w celu podniesienia jakości oferowanych Usług (...), polegających na instalacji (...), organizujecie przedsięwzięcie, które nazywacie „Konkurs”. Jest ono skierowane do następujących Uczestników:

Państwa pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,

zleceniobiorców, tj. osób fizycznych wykonujących czynności/usługi na Państwa rzecz – również w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – na podstawie stosunków cywilnoprawnych (umowa zlecenia, umowa agencyjna, umowa o dzieło),

pracowników podwykonawców, tj. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę u Państwa podwykonawców,

zleceniobiorców podwykonawców, tj. osób fizycznych wykonujących czynności/usługi na rzecz podmiotów będących Państwa podwykonawcami – również w ramach działalności gospodarczej – na podstawie stosunków cywilnoprawnych (umowa zlecenia, umowa agencyjna, umowa o dzieło).

„Zadaniem konkursowym” ma być natomiast jakość świadczonych przez Uczestników Usług (...) (montażowych) na rzecz Państwa klientów. Zadanie oceniane będzie na podstawie ocen/opinii klientów, oceny przyznanej przez „tajemniczego klienta” działającego na Państwa zlecenie i braku reklamacji usługi.

Trudno zatem doszukać się w takim działaniu pierwiastka rywalizacji i współzawodnictwa – jak przy typowych konkursach z nagrodami. Trudno określić jakie Uczestnicy „Konkursu” winni podjąć działania, które z samej natury konkursu – winny zawierać w sobie element rywalizacji. Bez „rywalizacji” nie możemy bowiem dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).

Organizowany przez Państwa „Konkurs” nie przewiduje obiektywnych kryteriów dla wyłonienia najlepszego Uczestnika. Wynik organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia nie ma ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

Analiza „charakteru” organizowanego przez Państwa „Konkursu” prowadzi natomiast do wniosku, że przedsięwzięcie to jest w istocie działaniem motywacyjnym skierowanym do pracowników/zleceniobiorców. Sami we wniosku wskazujecie Państwo, że:

„Konkurs” zorganizowany jest w celu podniesienia jakości oferowanych przez Państwa Usług (...);

„Konkurs” u Uczestników ma przyczyniać się do wzrostu satysfakcji i zadowolenia z wykonywanej u Państwa pracy;

„Konkurs” u Uczestników ma zwiększyć lojalność (przywiązanie) względem Państwa;

konkurencja między Uczestnikami związana z chęcią osiągnięcia najlepszego wyniku pozytywnie wpływa na efektywność ich pracy.

Owszem, Uczestnicy będą dążyć do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, by spełnić zamierzony przez Państwa cel – podniesienie jakości świadczonych w Państwa imieniu usług. Motywem takiego działania dla Uczestników będzie możliwość uzyskania dodatkowej gratyfikacji, tj. dodatkowego wynagrodzenia – nagrody (premii). Nie będzie to jednak nagroda w konkursie, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która dodatkowo opodatkowana jest niższym – zryczałtowanym 10% podatkiem. Podajecie Państwo również, że Uczestnicy będą nagradzani – co do zasady – w okresie miesięcznym. Redakcja art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny (a nie regularny – comiesięczny), a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku.

W naszej ocenie przyznawanie Uczestnikom nagród – w opisanych przez Państwa warunkach – stanowi w istocie dodatkowe wynagrodzenie, premię za wysoką jakość świadczonych usług. To nic innego jak przyjęty przez Państwa sposób na stymulowanie i kształtowanie zachowań Uczestników zgodnie z przyjętymi przez Państwa celami.

Organizowane przez Państwa przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmotywowanie pracowników i zleceniobiorców do poprawy jakości świadczonych w Państwa imieniu usług montażowych polegających na instalacji (...), odpowiadającym wymaganiom klientów, których miernikiem jest również brak reklamacji. Narzędziem w Państwa firmie do osiągnięcia tego celu będzie dodatkowo – comiesięczne nagradzanie wybranych pracowników i zleceniobiorców. Sposób w jaki będą Państwo wyłaniać te osoby – będzie uregulowany na podstawie stworzonego regulaminu przez wyznaczoną do tego komisję.

Należy podkreślić, że przedsięwzięcia motywacyjne tworzone przez konkretny podmiot uwzględniają jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania pracowników/zleceniobiorców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań pracowników/zleceniobiorców oraz praw rządzących wartością nagród.

Motywowanie – jako element zarządzania – polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie pracowników/zleceniobiorców zajmujących się świadczeniem usług na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców przedsięwzięcia (pracowników/zleceniobiorców) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi, jakości), poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści.

Niewątpliwie więc działaniami takimi jest organizowane przez Państwa przedsięwzięcie, którego celem będzie podniesienie jakości świadczonych przez Państwa usług, co w konsekwencji będzie miało przełożenie na efektywność pracy, wzrost satysfakcji, zadowolenia i zwiększenie lojalności Uczestników. Nagrody przekazywane w ramach przedsięwzięcia będą stanowiły więc dla Uczestników dodatkową gratyfikację (premię/nagrodę) za wysoką jakość usługi oraz zachętę do dalszego jej zwiększania.

Z powyższych względów organizowane przez Państwa przedsięwzięcie nie stanowi konkursu i nagrody dla Uczestników nie mają charakteru nagród w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, przy wypłacie tych należności nie mają Państwo obowiązków płatnika podatku, o których mowa w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym uniemożliwia to zastosowania przez Państwa do przyznawanych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Dla Państwa pracowników, tj. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, uzyskane przychody z tytułu nagród w organizowanym przez Państwa przedsięwzięciu należy kwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy bowiem zauważyć, że nagroda jest ściśle związana z pracą wykonywaną w ramach łączącego Państwa i pracowników stosunku pracy. W konsekwencji z tego tytułu będą na Państwu ciąży obowiązki płatnika wynikające z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W odniesieniu do Państwa zleceniobiorców – którzy wykonują czynności/usługi na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej i nie prowadzą działalności gospodarczej – uzyskane przychody z tytułu nagród w organizowanym przez Państwa przedsięwzięciu należy kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, do tych wypłat będzie miał zastosowanie – w zakresie Państwa obowiązków jako płatnika – art. 41 ust. 1 ww. ustawy. W świetle ww. przepisu:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W stosunku do osób, z którymi nie łączy Państwa żadna umowa i nie prowadzą działalności gospodarczej – nie będą mieli Państwo obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy. Będą na Państwu ciążyły obowiązki o charakterze informacyjnym. Uzyskane przez te osoby przychody z tytułu nagród w organizowanym przez Państwa przedsięwzięciu należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie znajdzie tu art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Przychód u Uczestników będących – Państwa pracownikami, osobami, którzy wykonują czynności/usługi na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej i z którymi nie łączy Państwa żadna umowa, z wyłącznie osób, które wykonują te czynności/usługi w ramach prowadzonych przez nich działalności gospodarczej – powstanie w momencie wymiany voucherów na konkretne towary lub usługi.

W odniesieniu natomiast do Uczestników organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia, którzy wykonują czynności/usługi w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej należy wskazać, że przyznane nagrody będą stanowiły dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. W takim przypadku dochód (przychód) z tytułu otrzymania nagrody będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takiej sytuacji nie będą ciążyły na Państwu żadne obowiązki płatnika/informacyjne z tytułu przyznawania nagród.

Podsumowanie uzasadnienia

Przedstawili Państwo prawidłową wykładnię art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niemniej jednak błędnie ocenili Państwo charakter organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia nazwanego „Konkursem” i wypłacanych Nagród w kontekście tego przepisu, a w efekcie – nieprawidłowo ocenili problem swoich obowiązków w związku z wypłatą Nagród w odniesieniu do osób, do których jest kierowany (Uczestników). Jeszcze raz podkreślić należy, że samo nazwanie organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia konkursem, czy też spełnienie pozostałych warunków formalnych – jak np. stworzenie regulaminu, powołanie komisji, zasad wyboru zwycięzców – nie spowoduje zmiany kwalifikacji otrzymywanych przez uczestników świadczeń. Z tego względu uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.

Odniesienie się do podanych przez Państwa rozstrzygnięć

Podane przez Państwa wyroki sądów administracyjnych i interpretacje indywidualne dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia Państwa wniosku, miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).