W zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - Interpretacja - 0113-KDWPT.4011.153.2020.2.MH

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.10.2020, sygn. 0113-KDWPT.4011.153.2020.2.MH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 25 września 2020 r., nr 0113-KDWPT.4011.153.2020.1.MH, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 25 września 2020 r. (data doręczenia 29 września 2020 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 5 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 5 października 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wniosek dotyczy budynku mieszkalnego będącego we współwłasności Wnioskodawcy z żoną, wybudowanego i zamieszkałego na działce nr i w miejscowości , oddanego do użytku w 2005 r. Jest to dom parterowy z zamieszkałym poddaszem. Wnioskodawca (współwłaściciel) jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i rozliczył się za rok 2019 indywidualnie. Żona Wnioskodawcy, jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prowadzi działalność gospodarczą, za rok 2019 rozliczała się indywidualnie. Z ulgi będzie korzystać tylko Wnioskodawca, za rok 2020 będzie się rozliczać indywidualnie.

Instalacja C.O. składa się z pieca gazowego i włączonego równolegle w sieć pieca na paliwo stałe (ekogroszek), zasobnika o pojemności 800 l (układ buforowy C.O.) i zbiornika solarnego ciepłej wody użytkowej z podłączonymi kolektorami słonecznymi. Budynek pokryty jest blachodachówką. Dach w części poddasza nad powierzchnią użytkową nie jest zabezpieczony termicznie. Zdarzenie przyszłe dotyczy:

  • docieplenia dachu w części użytkowej nad powierzchniami mieszkalnymi,
  • wymiany zbiornika solarnego na zbiornik o wyższej skuteczności energetycznej wraz z przebudową instalacji.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2020 r., Wnioskodawca wskazał, że dom, którego jest współwłaścicielem, jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, ze zm.). Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych według 19% skali podatku (Wnioskodawca jest zatrudniony w strefie budżetowej na jednym stanowisku i nie prowadzi żadnej innej działalności dochodowej).

Opisane wydatki nie były sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie. Ponadto, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie odliczono ich od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie zostały uwzględnione przez Wnioskodawcę w jakichkolwiek ulgach podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Docieplenie części dachu nad stropem (strych użytkowy) stanowi ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie strat ciepła. Jest to zatem ulepszenie, gdzie następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania pomieszczeń mieszkalnych w zagospodarowanej części poddasza. Strop oddzielający od strychu, będzie bowiem izolował wówczas od pomieszczenia, gdzie nastąpi znacząca poprawa w stratach energii ponoszonych w następstwie braku skutecznej przegrody izolacyjnej na strychu.

Wymiana zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych i przebudowa instalacji ma w istocie służyć zmniejszeniu zapotrzebowania na energię do podgrzewania wody użytkowej. Zastosowanie innych materiałów w nowym zbiorniku (inny rodzaj stali i budowy wewnętrznej, stary zbiornik posiadał dodatkową warstwę ceramiczną w obudowie i wężownicach, stanowiącą w istocie zabezpieczenie antykorozyjne ale negatywnie wpływającą na przenikalność cieplną i wynikające z tego tytułu wymierne straty) już wpływa korzystnie na skuteczność układu. Dodatkowo uzupełnienie instalacji w wymuszony obieg wymiany cieplnej między buforem (ogrzewanie domu i wody użytkowej zrealizowane zostało w układzie buforowym), a zbiornikiem solarnym, bezsprzecznie wskazuje na zmniejszenie zapotrzebowania na energię, przy zachowaniu dotychczasowych parametrów użytkowych.

Załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych, nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, wskazuje ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do wydaje się ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i unowocześnieniu systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. W pkt 2 ppk 5 załącznika do rozporządzenia, wskazano usługi polegające na dociepleniu przegród budowlanych lub płyt betonowych lub fundamentów. W przedsięwzięciu zostaną wykorzystane materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych (załącznik § 2 p. 1, pp. 9), np.: wełna mineralna, folia paroprzepuszczalna, kontrłaty, płyty OSB.

Dalej, w pkt 2 ppk 7 załącznika do rozporządzenia wskazano usługi polegające na wymianie elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Wskazany zakres inwestycji polegający na wymianie zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych i przebudowa instalacji, gdzie usługodawca wystawił fakturę VAT, nie zawiera dokumentu dotyczącego rozliczenia wykonanych czynności i zużytych materiałów, odzwierciedla wydatek poniesiony na wymianę elementów istniejącej instalacji grzewczej, o którym mowa w tymże dokumencie.

Wymianie i uzupełnieniu zostały użyte materiały budowlane wchodzące w skład instalacji podgrzewania ciepłej wody użytkowej (załącznik § 2 p. l, pp. 9), to jest m.in. zbiornik ze stali nierdzewnej z wężownicami, rury, kształtki.

Wymienione we wniosku wydatki, które Wnioskodawca będzie chciał odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały/zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi imiennie na Jego osobę, przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od towarów i usług. Przedsięwzięcie dotyczące wymiany zbiornika solarnego, zostało zakończone, zaś docieplenie dachu stanowi zdarzenie planowane, które będzie zakończone nie później niż w okresie do 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.

Zakres inwestycji polegający na wymianie zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych i przebudowa instalacji, gdzie usługodawca wystawił fakturę VAT, która nie zawierała rozliczenia wykonanych czynności i zużytych materiałów, odzwierciedla wydatek poniesiony na wymianę elementów istniejącej instalacji grzewczej, to jest: zbiornika, przyłączy i obwodu wymiany ciepła między buforem wodnym i zbiornikiem wody użytkowej oraz koszt wykonania usługi. W pkt 2 ppk 7 załącznika do rozporządzenia wskazano usługi polegające na wymianie elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Wskazany zakres inwestycji polegający na wymianie zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych i przebudowa instalacji, gdzie usługodawca wystawił fakturę VAT, objął wymianę elementów instalacji służy uzyskaniu wyższej wydajności przy wykorzystaniu istniejących źródeł energii, co powoduje zmniejszenie kosztów pozyskanego ciepła. Zatem, czynności te, miały na celu ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej (Ustawa o wspieraniu termoizolacji i remontów, art. 2 p. 2 pp. A)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy, na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku:

  • kosztów wymiany zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych oraz przebudowa instalacji,
  • wydatków na termomodernizację (docieplenie dachu) w części użytkowej (strych) nad powierzchnią mieszkalną?
  1. Czy dokument finansowy w postaci faktury VAT wystawiony przez usługodawcę a opisany jako remont instalacji kotłowni jest wystarczającym dokumentem uprawniającym do dokonania odliczenia poniesionych wydatków od podstawy obliczenia podatku dochodowego Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy, wymiana zbiornika solarnego stanowi w istocie przebudowę sytemu grzewczego na wydajniejszą i energooszczędną. Zysk energetyczny wynika z zastosowania materiałów jakościowo lepszych od zastosowanych w urządzeniu zamontowanym w instalacji budowanej w 2005 r. Znaczące zmiany technologii oferowanych w tym zakresie produktów, ukierunkowane na minimalizowanie strat energetycznych i podniesienia sprawności, co wskazuje na wyższą klasę energetyczną produktu nowego. Inwestycja Wnioskodawcy polega na wymianie starego i zużytego zbiornika z częścią instalacji na nowy, gwarantujący wyższą sprawność systemu i tym samym, oszczędność energii potrzebnej do wytworzenia ciepłej wody użytkowej.

W rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych w pkt 7 zapisano: wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Docieplenie części dachu nad stropem (strych użytkowy) stanowi ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie strat istotnych ciepła. W rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych w pkt 2 ppkt 5 zapisano: docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów. Od momentu wybudowania budynku, nie były wykonywane prace związane z dociepleniem pokrycia dachowego we wskazanej części. Termomodernizacja polegała na nabiciu dodatkowych tzw. łat, wypełnieniu powierzchni dachu wełną mineralną, zabezpieczeniu wełny folią oraz płytą OSB. Prace były wykonane z materiałów zakupionych przez wykonawcę usługi.

Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek dochodowy według 19% skali podatku. Poniesione wydatki na przeprowadzenie termomodernizacji dachu i wymiany elementów instalacji ogrzewczej nie były finansowane czy dofinansowywane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz nie zostały zwrócone Wnioskodawcy (dotyczy również współwłaściciela, tj. żony Wnioskodawcy) w jakiejkolwiek formie. Nie zostaną też zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie zostaną uwzględnione w innych ulgach podatkowych w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa.

Załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termoizolacyjnych, nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, wskazuje ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do wydaje się ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i unowocześnieniu systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. W pkt 2 ppk 5 załącznika do rozporządzenia, wskazano usługi polegające na dociepleniu przegród budowlanych lub płyt betonowych lub fundamentów. W teorii budownictwa funkcjonuje określenie, że przegroda budowlana to element budowli oddzielający jej wnętrze od otoczenia zewnętrznego lub też wydzielający w jej wnętrzu pomieszczenia (interpretacja Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego). Przegroda musi występować ze wszystkich stron, co nie wyklucza występowania w przegrodzie otworów technologicznych (np. okna). Z tego względu, usługa polegająca na dociepleniu dachu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwalifikuje się jako przedsięwzięcie termoizolacyjne dające uprawnienie do odliczenia podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na ten cel.

Dalej, w pkt 2 ppk 7 załącznika do rozporządzenia wskazano usługi polegające na wymianie elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Wskazany zakres inwestycji polegający na wymianie zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych i przebudowa instalacji, gdzie usługodawca wystawił fakturę VAT, gdzie wykonaną usługę określono jako wymiana zbiornika solarnego, nie zawierała dokumentu dotyczącego rozliczenia wykonanych czynności i zużytych materiałów, odzwierciedla wydatek poniesiony na wymianę elementów istniejącej instalacji grzewczej, o którym mowa w tymże dokumencie. Wymiana elementów instalacji służy uzyskaniu wyższej wydajności przy wykorzystaniu istniejących źródeł energii, co powoduje zmniejszenie kosztów pozyskanego ciepła. Zatem, wykonane docieplenia dachu oraz wymiana zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych oraz przebudowa instalacji, kwalifikują się jako przedsięwzięcia, gdzie przysługuje prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku w rozumieniu art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem domu, który jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Instalacja C.O. w przedmiotowym budynku składa się z pieca gazowego i włączonego równolegle w sieć pieca na paliwo stałe (ekogroszek), zasobnika o pojemności 800 l (układ buforowy C.O.) i zbiornika solarnego ciepłej wody użytkowej z podłączonymi kolektorami słonecznymi. Budynek pokryty jest blachodachówką. Dach w części poddasza nad powierzchnią użytkową nie jest zabezpieczony termicznie. Przedmiotem wniosku jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne dotyczące docieplenia dachu w części użytkowej nad powierzchniami mieszkalnymi oraz wymiana zbiornika solarnego na zbiornik o wyższej skuteczności energetycznej wraz z przebudową instalacji. Docieplenie części dachu nad stropem (strych użytkowy) stanowi ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie strat ciepła. Wymiana zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych i przebudowa instalacji ma w istocie służyć zmniejszeniu zapotrzebowania na energię do podgrzewania wody użytkowej. Wymienione we wniosku wydatki, które Wnioskodawca będzie chciał odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały/zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi imiennie na Jego osobę, przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od towarów i usług. Zakres inwestycji polegający na wymianie zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych i przebudowa instalacji, gdzie usługodawca wystawił fakturę VAT, która nie zawierała rozliczenia wykonanych czynności i użytych materiałów, odzwierciedla wydatek poniesiony na wymianę elementów istniejącej instalacji grzewczej, to jest: zbiornika, przyłączy i obwodu wymiany ciepła między buforem wodnym i zbiornikiem wody użytkowej oraz koszt wykonania usługi.

Przedsięwzięcie dotyczące wymiany zbiornika solarnego, zostało zakończone, zaś docieplenie dachu stanowi zdarzenie planowane, które będzie zakończone nie później niż w okresie do 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych według 19% skali podatku. Opisane wydatki nie były sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie. Ponadto, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie odliczono ich od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie zostały uwzględnione przez Wnioskodawcę w jakichkolwiek ulgach podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, przyjmując za Wnioskodawcą, że wykonanie docieplenia dachu w części użytkowej (strych) nad powierzchnią mieszkalną, wymiana zbiornika solarnego do istniejącej instalacji kolektorów słonecznych oraz przebudowa instalacji stanowią przedsięwzięcie termomodernizacyjne, a otrzymane faktury, w tym faktura opisana jako remont instalacji kotłowni odzwierciedlają wydatki poniesione na docieplenie dachu oraz na wymianę elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej, o których mowa w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia ww. wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast, interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe (stan faktyczny). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Kocówo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja została wydana tylko dla Wnioskodawcy (jako jednego ze współwłaścicieli budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym zrealizowano przedsięwzięcie termomodernizacyjne) i nie wywołuje skutków prawnych dla drugiego ze współwłaścicieli tego budynku mieszkalnego, tj. małżonki Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej