Skutki podatkowe uczestnictwa w programach motywacyjnych: – brak opodatkowania PIT w momencie przyznania Jednostek PSR lub ich wykorzystania do nabyci... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.480.2022.1.MST

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.480.2022.1.MST

Temat interpretacji

Skutki podatkowe uczestnictwa w programach motywacyjnych: – brak opodatkowania PIT w momencie przyznania Jednostek PSR lub ich wykorzystania do nabycia akcji; – uzyskanie przychodu podatkowego w momencie odpłatnego zbycia akcji - w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za akcje; – dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji, w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek FCPE w zamian za akcje, podlega opodatkowaniu według 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitały pieniężne; – uzyskanie przychodu podatkowego w momencie umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE - w przypadku ich umorzenia za wynagrodzeniem pieniężnym (w wyniku umorzenia jednostek dochodzi do odpłatnego zbycia akcji przez Wnioskodawcę); – w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za wynagrodzenie pieniężne przychód z tego tytułu będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 19% przewidzianej w art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej skutków podatkowych uczestnictwa w programach motywacyjnych. Zakres wniosku jest następujący:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, pracownikiem X S.A. z siedzibą w A. („Spółka”). Spółka jest spółką kapitałową podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej Y, na której czele stoi Y SE („Y”), która jest spółką europejską będącą rodzajem spółki akcyjnej z siedzibą we Francji (państwo jej rezydencji podatkowej). Akcje Y są notowane na giełdzie papierów wartościowych w Paryżu. Y jest jednostką dominującą w odniesieniu do Spółki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r., poz. 217 ze zm.).

Y jest organizatorem dwóch programów motywacyjnych – programu klasycznego oraz programu lewarowanego (zwane dalej łącznie „Programy”, a każdy z osobna odpowiednio „Program Klasyczny” i „Program Lewarowany”). Do uczestniczenia w tych Programach, obejmujących Grupę Y, uprawnieni są pracownicy Y oraz jej spółek zależnych. Uczestnikami Programów są także pracownicy Spółki, w tym Wnioskodawca, którzy spełnią kryteria udziału w Programach. Pracownicy, w tym Wnioskodawca mają wybór, do którego z Programów chcą przystąpić. Pracownicy mogą również przystąpić jednocześnie do obydwu z nich.

Programy zostały utworzone na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Y. W ramach Programów uczestnicy są uprawnieni do objęcia nowych akcji Y („Akcje”). Uprawnienie pracowników Spółki do udziału w Programach wynika z uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Y, która jest organizatorem i administratorem Programów. Y wykonuje wszystkie kluczowe zadania związane z przeprowadzeniem Programów, w szczególności:

a.Y jest odpowiedzialna za określenie warunków Programów i kryteriów uczestnictwa. Spółka nie bierze udziału w tym procesie.

b.Pracownicy Spółki nie są uprawnieni do udziału w Programach i otrzymania nagrody na podstawie umów o pracę, regulaminu wynagradzania, jak również innych regulaminów obowiązujących w Spółce, a dotyczących zasad wynagradzania.

c.Podstawowym celem Programów jest zmotywowanie pracowników uczestniczących w Programach do zwiększenia wydajności oraz efektywności pracy, a w konsekwencji do osiągania przez Grupę Y jak najwyższych dochodów, przy jednoczesnym braku ingerencji w obowiązujące zasady wynagradzania za pracę. Uczestnictwo w Programach, Akcje ani Jednostki PSR (zdefiniowane poniżej) przyznawane w Programach nie są natomiast ekwiwalentem za pracę faktycznie wykonaną przez uczestników Programów dla ich pracodawcy, w tym Spółki.

d.Spółka ma za zadanie jedynie dokonać technicznych czynności, które umożliwią komunikację pomiędzy Y i pracownikami Spółki, związanych m.in. z przesłaniem lub udostępnieniem dokumentów i danych.

W przypadku obu Programów Akcje oraz Jednostki PSR będą subskrybowane za pośrednictwem i przechowywane w imieniu uczestników przez specjalny wehikuł inwestycyjny (francuski: Fonds Communs de Placement d’Entreprise; dalej: „FCPE”). FCPE jest powszechnie wykorzystywany we Francji dla celów przechowywania akcji posiadanych przez pracowników-inwestorów. FCPE wydał uczestnikom jednostki uczestnictwa, których wartość będzie odzwierciedlaniem wartości Akcji. Wartość jednostek uczestnictwa w FCPE ulega zmianom odpowiadającym zmianom kursu akcji Spółki.

FCPE został utworzony we Francji według prawa francuskiego i zgodnie z obowiązującym we Francji prawem nie jest traktowany jako osoba prawna ani spółka osobowa. Według wiedzy Spółki FCPE nie jest funduszem kapitałowym w rozumieniu art. 5a pkt 14 ustawy o PIT. FCPE nie jest również funduszem w rozumieniu Dyrektywy 2009/65/EC z 13 lipca 2009 r.

Jednostki uczestnictwa FCPE stanowią inne prawa majątkowe, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., tj. takie prawa, w wyniku realizacji których uczestnik nabywa i posiada Akcje.

Zgodnie z prawem francuskim uczestnicy Programu posiadający jednostki FCPE są właścicielami Akcji Y oraz Jednostek PSR. Jednocześnie FCPE nie jest – z formalnego punktu widzenia – stroną jakichkolwiek czynności prawnych. Stroną umów zawieranych przez FCPE są bowiem uczestnicy Programów posiadający jednostki uczestnictwa FCPE. Oznacza to, że Akcje Y oraz Jednostki PSR nie będą własnością FCPE.

Według wiedzy Spółki francuskie regulacje zasadniczo nie dopuszczają zbywalności jednostek uczestnictwa w FCPE. Jednostki uczestnictwa FCPE mogą być jedynie umorzone w określonych okolicznościach. Jakkolwiek istnieją trudności z przełożeniem charakteru prawnego jednostek uczestnictwa z przepisów francuskich na polskie, to ta okoliczność braku powszechnej zbywalności powoduje, że trudno byłoby je zaklasyfikować jako papiery wartościowe w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 861).

Jednostki uczestnictwa FCPE stanowią więc inne prawa majątkowe, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., tj. takie prawa, w wyniku realizacji których Wnioskodawca nabywa i posiada Akcje.

W ramach obecnej edycji Programów nabycie Akcji następuje za pośrednictwem FCPE, ale przy wykorzystaniu preferencyjnych praw poboru akcji (ang. preferential subscription rights: „Jednostki PSR”). Według wiedzy Wnioskodawcy Jednostki PSR są prawami poboru, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Przyznanie Jednostek PSR i ich wykorzystanie w celu nabycia Akcji przez uczestników ma następujący przebieg:

a.Czynności przeprowadzone w ramach podwyższenia kapitału oraz przyznania Jednostek PSR i nabycia Akcji z ich wykorzystaniem są wykonywane przez FCPE. Uczestnicy nie są w tym zakresie zobowiązani do dokonywania żadnych czynności.

b.Uprawnionymi do otrzymania Jednostek PSR są uczestnicy Programów będący akcjonariuszami Y, którzy otrzymali akcje w ramach poprzednich edycji Programów. Posiadanie jednej Akcji uprawnia akcjonariusza do otrzymania jednej Jednostki PSR. Z kolei dziesięć Jednostek PSR uprawnia ich posiadacza do otrzymania trzech Akcji Y. Przyznane Jednostki PSR nie mają określonej wartości w momencie ich przyznania.

c.Jednostki PSR przyznane uczestnikom Programu (którymi zarządza FCPE) są zbywalne. Posiadają one, ale dopiero w momencie wykorzystania tych Jednostek w celu nabycia Akcji, teoretyczną wartość. W tym celu (nabycia Akcji) część Jednostek PSR przyznanych uczestnikom Programów jest zbywana przez FCPE w celu uzyskania środków na sfinansowanie nabycia Akcji Y. Środki uzyskane ze zbycia Jednostek PSR są użyte na nabycie Akcji w wyniku realizacji przez FCPE pozostałych Jednostek PSR.

d.W przypadku Programu Klasycznego nabycie Akcji następuje z dyskontem od ich bieżącej wartości rynkowej („Dyskonto”). W ramach Programu Lewarowanego uczestnicy nie korzystają z Dyskonta w momencie subskrypcji, ani w trakcie trwania Programu, ani przy jego zakończeniu. Wartość Dyskonta jest ekonomicznie przyznana bankowi, który w ramach umowy swap gwarantuje uczestnikom minimalny zysk przy wyjściu z inwestycji (który w związku z planowanym wykorzystaniem Jednostek PSR będzie nieznacznie zwiększony).

e.W wyniku powyższych operacji zwiększeniu ulegnie liczba Akcji posiadanych przez uczestnika, natomiast wartość jednostkowej Akcji spadnie. Założeniem jest bowiem, że całościowa inwestycja posiadana przez akcjonariuszy w ramach FCPE z tytułu udziału w poprzednich edycjach Programów nie ulegnie zmianie w wyniku przyznania Jednostek PSR i ich realizacji dla nabycia Akcji. Zwiększy się liczba posiadanych Akcji, ale sumaryczna wartość inwestycji nie ulegnie zmianie.

Inwestycja w ramach obu Programów, w których pracownicy będą posiadać Akcje Y objęta będzie 5-letnim okresem blokady. W ciągu tego okresu uczestnicy co do zasady (za wyjątkiem kilku ściśle określonych przypadków wcześniejszej sprzedaży lub umorzenia), nie mogą dokonać zbycia Akcji lub umorzenia posiadanych jednostek uczestnictwa w FCPE.

W przypadku obu Programów, w momencie zakończenia okresu blokady uczestnicy będą mogli umorzyć jednostki uczestnictwa w FCPE na podstawie kursu Akcji na dzień umorzenia (w przypadku Programu Klasycznego) lub za wynagrodzeniem ustalonym na podstawie określonego algorytmu (w przypadku Programu Lewarowanego). Uczestnikowi na skutek umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE zostaną wypłacone środki pieniężne. Alternatywnie uczestnicy będą mogli kontynuować posiadanie Akcji Y poprzez FCPE. Uczestnicy będą samodzielnie decydowali o dacie i sposobie zakończenia swojej inwestycji i Spółka nie będzie w tym zakresie podejmowała żadnych decyzji.

Umorzenie jednostek uczestnictwa FCPE będzie miało formę odpłatną i będzie się wiązało ze sprzedażą Akcji. Na skutek umorzenia uczestnicy otrzymają środki pieniężne. W wyniku umorzenia uczestnicy będą mogli ewentualnie otrzymać Akcje Y, jeśli dokonają takiego wyboru. W przypadku umorzenia jednostek FCPE w zamian za Akcje dojdzie do zmiany sposobu posiadania akcji przez uczestników – z posiadania poprzez FCPE na posiadanie bezpośrednie przez uczestników.

Wyjście z inwestycji w obu Programach może więc nastąpić na dwa sposoby:

a.dojdzie do umorzenia jednostek FCPE w zamian za Akcje i późniejszego zbycia tych Akcji, albo

b.obie czynności zadzieją się jednocześnie – FCPE zbędzie Akcje przechowywane dla uczestników i wyda środki z tego tytułu uczestnikom, umarzając jednostki FCPE.

Środki pieniężne lub Akcje Y będą technicznie przekazywane pracownikom przez fundusz FCPE, który dokona umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE. Może się zdarzyć, że Spółka będzie na polecenie Y faktycznie pośredniczyć w wydawaniu uczestnikom środków pieniężnych, które uzyskają oni w wyniku umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE. W takim przypadku Spółka będzie działać jedynie jako wręczyciel pośredniczący w przekazaniu świadczeń.

Jeżeli uczestnicy po wygaśnięciu okresu blokady dokonają umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za Akcje, w dalszej kolejności będą uprawnieni do zbycia tych Akcji. W takim przypadku uczestnicy będą samodzielnie decydowali o dacie i sposobie zbycia Akcji i Spółka nie będzie w tym zakresie podejmowała żadnych decyzji.

Jednocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę, że Programy jak również wniosek nie są złożone w celu obejścia prawa podatkowego lub unikania jakiegokolwiek opodatkowania. Programy są elementem polityki korporacyjnej Y pozwalającej pracownikom spółek z wielu państw na świecie na objęcie Akcji i partycypowanie w rozwoju Grupy Y.

Programy oparte są o realnie emitowane i notowane Akcje Y, nie zaś o instrumenty finansowe zależne od wskaźników finansowych osiąganych przez Y. W Programach jest również wykorzystywany powszechnie stosowany przez spółki francuskie wehikuł FCPE. Jest on oparty o wieloletnią legislację i praktykę we Francji. Nad przebiegiem Programu czuwają zarówno organy Y, instytucje finansowe angażowane przez FCPE, jak również francuski nadzór finansowy.

Programy nie tylko z prawnego, ale i ekonomicznego punktu widzenia nie stanowią elementu wynagrodzenia pracowników. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy pracownik uczestniczy w Programach czy nie, jego zarobki z umowy o pracę pozostają na tym samym poziomie. Pracownikowi nie zostaje zatem przyznany żaden instrument finansowy zastępujący część jego wynagrodzenia, lecz jedynie dodatkowa możliwość uczestniczenia w Programach. W tym zakresie Programy nie tylko nie powodują możliwości uniknięcia jakiegokolwiek opodatkowania, lecz wręcz przeciwnie – pozwalają na powstanie dodatkowego przychodu do opodatkowania w Polsce po stronie uczestników.

W związku z powyższym, ani Programy, ani wniosek nie wpisują się w schemat opisany w informacji Szefa KAS o stosowaniu przepisów dotyczących przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w kontekście tzw. Programów Motywacyjnych z 1 sierpnia 2017 r. Ponadto przedmiotowy Program nie wpisuje się również w schematy wskazane w odmowie wydania opinii zabezpieczającej Szefa KAS z dnia 19 grudnia 2017 r., znak 147798/K, ani Uchwale Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania z 11 kwietnia 2022 r.

Pytania

1.Czy w związku z udziałem w Programach Wnioskodawca nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie przyznania Jednostek PSR lub ich wykorzystania do nabycia Akcji?

2.Czy w związku z udziałem w Programach Wnioskodawca uzyskuje przychód podatkowy w momencie odpłatnego zbycia Akcji – w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za Akcje?

3.Czy dochód z tytułu odpłatnego zbycia Akcji przez Wnioskodawcę, w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za Akcje, podlega opodatkowaniu według 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitały pieniężne?

4.Czy w związku z udziałem w Programach Wnioskodawca uzyskuje przychód podatkowy w momencie umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE – w przypadku ich umorzenia za wynagrodzeniem pieniężnym?

5.Czy w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za wynagrodzenie pieniężne przychód z tego tytułu będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 19% przewidzianej w art. 30b ust. 1 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on opodatkowany PIT w momencie przyznania Jednostek PSR lub ich wykorzystania do nabycia Akcji.

Stosownie do art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ww. art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ww. ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez m.in. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki akcyjnej będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13.

Powyższe przepisy mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Program motywacyjny może być oparty na trzech rodzajach instrumentów finansowych pośrednio prowadzących do nabycia lub objęcia akcji, tj.:

a.pochodnych instrumentach finansowych, lub

b.papierach wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

c.innych prawach majątkowych.

W konsekwencji użycia w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT słowa „lub” ustawodawca wprowadza możliwość oparcia programu motywacyjnego na jednym z trzech ww. rodzajów instrumentów finansowych (lub też na kilku z nich jednocześnie). Powyższe oznacza, że nie ma potrzeby, by przyznane uczestnikowi programu motywacyjnego prawo majątkowe było papierem wartościowym (o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi) lub też pochodnym instrumentem finansowym, w istocie może również być innym prawem niż nadmienione, o ile w wyniku realizacji tego prawa uczestnik programu motywacyjnego nabywa prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki, od której uzyskuje świadczenia lub też spółki w stosunku do niej dominującej.

W art. 12 ustawy o PIT wymienione zostały przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy i inne dochody im podobne. Oznacza to, że przychodem z tytułu określonego w art. 12 ustawy o PIT jest przychód uzyskiwany przez podatnika będącego pracownikiem, który otrzymuje wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę.

Art. 13 ustawy o PIT zawiera przychody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście. Takimi przychodami są m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, a także przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Oznacza to, że ustawa o PIT przewiduje szczególne zasady ustalania dochodu, które mają m.in. zastosowanie do dochodu uzyskanego w ramach ściśle określonego systemu wynagradzania, który jest programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o PIT. W konsekwencji podatnik, który uzyskuje przysporzenie w ramach takiego systemu wynagradzania nie rozpoznaje przychodu/dochodu na zasadach ogólnych, tylko ten moment jest odroczony do czasu odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach tego systemu wynagradzania.

Przenosząc powyższe regulacje na grunt zdarzenia przyszłego objętego wnioskiem Wnioskodawcy należy zwrócić uwagę, że:

a.Programy są systemami wynagradzania, które zostały utworzone na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Y, przy wykorzystaniu dedykowanego w tym zakresie FCPE.

b.Y jest spółką akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w odniesieniu do Spółki, od której Wnioskodawca uzyskuje świadczenia oraz inne należności na podstawie zawartej umowy o pracę, czyli z tytułu określonego w art. 12 ustawy o PIT.

c.W wyniku Programów osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tych systemów wynagradzania (w tym Wnioskodawca) w wyniku realizacji innych praw majątkowych nabywają prawo do faktycznego objęcia Akcji.

d.Y jest francuskim rezydentem podatkowym, zaś Polska zawarła z Francją umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Wnioskodawca nabywa poprzez FCPE Akcje w związku ze zbyciem przez FCPE Jednostek PSR w celu uzyskania środków na sfinansowanie nabycia Akcji. Uzyskane w ten sposób środki użyte zostaną na nabycie Akcji w wyniku realizacji przez FCPE pozostałych Jednostek PSR.

Przez realizację innych praw majątkowych należy rozumieć faktyczne objęcie Akcji. W przedmiotowej sprawie FCPE zbywa część Jednostek PSR wyłącznie w celu uzyskania środków, które zostaną wykorzystane na nabycie Akcji w wyniku realizacji pozostałych Jednostek PSR. Wnioskodawca nie może swobodnie dysponować środkami finansowymi uzyskanymi w związku ze zbyciem Jednostek PSR, ponieważ środki te są przeznaczone wyłącznie na nabycie Akcji. Oznacza to tym samym, że realizacja Jednostek PSR jest równoznaczna z nabyciem Akcji Y.

Jednostki PSR, jako prawa poboru, nie są pochodnymi instrumentami finansowymi lub prawami z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, ale są innymi prawami majątkowymi, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, których realizacja prowadzi do nabycia/objęcia akcji.

Oznacza to, że dochodzi do spełnienia się wszystkich przesłanek odroczenia opodatkowania dochodu z objęcia (nabycia) akcji wskazanych w przepisie art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje organów podatkowych odnoszące się do nabycia akcji poprzedzonych realizacją praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych (które, podobnie jak Jednostki PSR, są innymi prawami majątkowymi), przykładowo:

a.interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 czerwca 2022 r., nr 0115-KDIT1.4011.185.2022.1.MT, gdzie Dyrektor stwierdził, że: „Prawidłowo Pani oceniła, że warranty subskrypcyjne - jako papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi - należą do kategorii „innych praw majątkowych” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy. A zatem, w ramach Programu, w wyniku realizacji innych praw majątkowych będzie Pani faktycznie obejmowała akcje Spółki. (...) Oznacza to, że skutki podatkowe uczestnictwa w Programie będzie miała Pani obowiązek rozpoznać dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach Programu niezależnie od tego, czy wcześniejsze świadczenia w ramach Programu (tj. przyznanie warunkowego prawa do warrantów, przyznanie warrantów subskrypcyjnych, objęcie akcji w wyniku realizacji warrantów) miałyby charakter przychodu”.

b.interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2022 r., nr 0114-KD1P3-1.4011.328.2022.1.ES, gdzie Dyrektor stwierdził, że: „Ponadto warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność objęcia akcji w następstwie realizacji warrantów nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy. Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu motywacyjnego”.

c.interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2020 r., nr 0112- KDWL.4011.18.2020.1.DK, gdzie Dyrektor stwierdził, że: „warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy”.

Za tym, że moment opodatkowania nastąpi jedynie w chwili zbycia przez Wnioskodawcę Akcji przemawiają również następujące okoliczności:

a.W wyniku powyższych operacji zwiększeniu ulegnie liczba Akcji posiadanych przez uczestnika, natomiast wartość jednostkowej Akcji spadnie. Założeniem jest bowiem, że całościowa inwestycja posiadana przez akcjonariuszy w ramach FCPE nie ulegnie zmianie w wyniku przyznania Jednostek PSR i ich realizacji dla nabycia Akcji. Wnioskodawca, jako akcjonariusz Y, nie uzyska wobec tego w wyniku przyznania Jednostek PSR ani w wyniku ich zbycia i realizacji przez FCPE ekonomicznego wzbogacenia.

Wartość jednostek uczestnictwa FCPE ulega zmianom odpowiadającym zmianom kursu akcji Y. Innymi słowy, wartość jednostek uczestnictwa FCPE jest odzwierciedlaniem wartości akcji Y. Uczestnicy Programów, w tym Wnioskodawca, posiadają Akcje poprzez FCPE, więc z ich perspektywy sytuacja ekonomiczna nie ulega zmianie. Po otrzymaniu Jednostek PSR, jak i po ich zbyciu i realizacji, Wnioskodawca nadal będzie posiadać jednostki uczestnictwa FCPE o tożsamej wartości reprezentującej większą liczbę Akcji o mniejszej jednostkowej wartości.

b.W opisanym zdarzeniu przyszłym, ostateczny przychód Wnioskodawca uzyska w chwili sprzedaży Akcji. Opodatkowanie na wcześniejszych etapach oznaczałoby co najmniej dwukrotnie obciążenie tego samego obciążenia. Powyższe znajduje oparcie w orzecznictwie. Przykładowo, NSA w wyroku z dnia 5 października 2011 r. sygn. akt II FSK 517/10 stwierdził: „(...) sama okoliczność nabycia akcji, nawet nieodpłatnie bądź po preferencyjnej cenie, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych”.

Podobnie uznał NSA w wyroku z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1410/10. Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, w wyroku z dnia 16 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Gd 819/20 zauważył: „Problem przysporzenia uzyskanego przez podatnika w związku z nieodpłatnym (częściowo nieodpłatnym) przyznaniem akcji, w kontekście zakazu podwójnego opodatkowania, był już wielokrotnie przedmiotem wypowiedzi orzeczniczych Naczelnego Sądu Administracyjnego, który doszedł do wniosku, że nieodpłatne nabycie akcji nie skutkuje powstaniem dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych, a Sąd w składzie orzekającym w pełni podziela tę ocenę”.

Jest rzeczą oczywistą, że wartość Akcji z dnia ich nabycia za środki uzyskane w wyniku zbycia Jednostek PSR jest jedynie wyceną ich wartości, która się zmienia wraz ze zmianą kursu Akcji. Podobnie wyceną taką jest wartość Akcji uzyskana w zamian za umorzenie jednostek uczestnictwa FCPE. Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje jest to, że generują dochód w przyszłości w postaci dywidendy, czy też w przypadku ich odpłatnego zbycia – w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie. Uznanie, że przychód powstaje w momencie nieodpłatnego (częściowo odpłatnego) nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego oraz że dochodem z tej czynności jest wartość rynkowa akcji prowadziłoby do opodatkowania wartości wyrażonej w pieniądzu, której podatnik w momencie uzyskania akcji nie osiągnął. Otrzymanie akcji nie daje żadnych korzyści, ponieważ akcje są takim składnikiem majątku, który przychód może dać dopiero w momencie ich zbycia w drodze sprzedaży lub zamiany, ewentualnie innych czynności. W wyroku z dnia 21 lipca 2017 r., sygn. akt II FSK 1716/15 NSA stanął na stanowisku, iż dopiero zbycie akcji pozwala ustalić, jaki dochód podatnik osiągnął przez to, że nabył akcje w drodze programu motywacyjnego, a następnie zbył te akcje. Nabycie akcji samo przez się nie daje żadnego przychodu. W praktyce wygląda to tak, że w chwili nabycia akcji podatnik nie wie, jaki uzyska przychód, bowiem okaże się to dopiero w przyszłości.

Powyższe przesłanki będą spełnione niezależnie od tego, że Akcje będą przechowywane przez Wnioskodawcę poprzez FCPE. Zgodnie bowiem z prawem francuskim Wnioskodawca posiadający jednostki FCPE jest właścicielem akcji Y. Jednocześnie FCPE nie jest – z formalnego punktu widzenia – stroną jakichkolwiek czynności prawnych. Stroną umów zawieranych przez FCPE są bowiem uczestnicy Programu posiadający jednostki FCPE. Oznacza to, że akcje Y nie będą własnością FCPE.

Przechowywanie Akcji poprzez FCPE stanowi jedynie techniczny sposób realizacji Programów, który nie wpływa jednak na to, że Programy spełniają warunki przewidziane w przepisach art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT. Dodatkowo zauważyć należy, że stosownie do przepisu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, spełnienie przesłanek programu motywacyjnego możliwe jest nie tylko w przypadku bezpośredniego nabycia akcji, ale równocześnie ich nabycia za pośrednictwem innych praw, w tym praw majątkowych. Ewidentnie więc celem ustawodawcy było, aby zgodnie z przepisami obowiązującymi od początku 2018 r. odroczenie opodatkowania akcji nabytych w ramach programów motywacyjnych było możliwe zarówno w przypadku bezpośredniego, jak i pośredniego posiadania tych akcji.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje organów podatkowych odnoszące się do nabycia akcji przechowywanych w ramach FCPE, przykładowo:

a.interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2016 r., nr 1061-IPTPB2.4511.623.2016.2.Aku, gdzie Dyrektor stwierdził, że: „preferencyjne (z dyskontem) nabycie akcji oraz otrzymanie przez Wnioskodawczynię akcji bezpłatnych w ramach programu akcjonariatu pracowniczego należy uznać za przychód niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Natomiast konwersja akcji z funduszu tymczasowego do funduszu finalnego jak i wypłata dywidendy, która będzie przekazywana w Okresie Blokady na rzecz FCPE, nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego u Wnioskodawczyni”.

b.interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 października 2015 r., nr IPPB2/4511-796/15-2/MK, gdzie Dyrektor stwierdził, że: „Tym samym preferencyjne nabycie akcji przez Wnioskodawcę w ramach programu akcjonariatu pracowniczego należy wprawdzie uznać za przychód, ale niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Tak więc dochód powstały w momencie realizacji prawa do preferencyjnego otrzymania akcji, w wysokości nadwyżki pomiędzy wartością rynkową objętych (nabytych) akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie), nie podlega opodatkowaniu w dacie objęcia (nabycia) akcji”;

c.interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 listopada 2015 r., nr IPPB2/4511-849/15-2/MK1, gdzie Dyrektor stwierdził, że: „Jednakże ponieważ zostały spełnione kryteria określone w art. 24 ust. 11 w związku z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkujące odroczenie momentu opodatkowania przychodu z tytułu objęcia (nabycia) akcji do momentu odpłatnego zbycia tychże akcji, to przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w związku z preferencyjnym nabyciem akcji (w wysokości wartości rynkowej tych akcji pomniejszonej o rzeczywisty wydatek poniesiony przez Wnioskodawcę na ich nabycie) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie nabycia akcji Spółki francuskiej”.

Co istotne, interpretacje te zostały wydane w ramach poprzedniego stanu prawnego (obowiązującego do końca 2017 r.), kiedy przepisy odwoływały się jedynie do bezpośredniego posiadania akcji w ramach programów motywacyjnych. Tym bardziej więc stanowisko Wnioskodawcy jest zasadne na bazie obecnie obowiązujących przepisów odwołujących do bezpośredniego i pośredniego nabycia akcji.

Powyższe wnioski dotyczą zarówno Programu Klasycznego, jak i Lewarowanego. Przy czym w przypadku Programu Lewarowanego dodatkowym argumentem za brakiem opodatkowania na moment zbycia Jednostek PSR i objęcia Akcji z Dyskontem jest to, że ekonomiczna korzyść z tytułu tych zdarzeń przypada bankowi.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy Programy spełniają wszystkie przesłanki określone w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT, przez co Wnioskodawca nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie przyznania Jednostek PSR lub ich wykorzystania do nabycia Akcji.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. z dnia 23 października 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.398.2018.2.MG, z dnia 8 lutego 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.616.2018.1.AK, z dnia 15 lipca 2021 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.353.2021.1.MG. Co istotne, ostatnia z tych interpretacji została wydana dla Wnioskodawcy w odniesieniu do poprzednich edycji Programów, które odbywały się bez wykorzystania Jednostek PSR.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyska on przychód podatkowy w momencie odpłatnego zbycia Akcji – w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za Akcje.

Stosownie do wskazanych powyżej przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT, w odniesieniu do opodatkowania akcji nabytych w ramach programów motywacyjnych przychód powstaje w momencie odpłatnego zbycia akcji. Jednoznacznie więc celem tych przepisów jest odroczenie opodatkowania do ostatecznego zbycia akcji i brak opodatkowania wszelkich momentów pośrednich następujących w toku programu motywacyjnego.

W przypadku analizowanych Programów inwestycja będzie objęta 5-letnim okresem blokady, w ciągu której uczestnicy co do zasady (za wyjątkiem kilku ściśle określonych w prawie francuskim przypadków wcześniejszego umorzenia) nie będą mogli dokonać umorzenia posiadanych jednostek uczestnictwa FCPE.

W momencie wygaśnięcia okresu blokady Wnioskodawca będzie mógł umorzyć jednostki uczestnictwa FCPE na podstawie kursu Akcji ustalonego na dzień umorzenia (w przypadku Programu Klasycznego) lub za wynagrodzeniem ustalonym na podstawie określonego algorytmu (w przypadku Programu Lewarowanego). W wyniku umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE Wnioskodawca będzie mógł otrzymać Akcje, jeśli dokona takiego wyboru. W takiej sytuacji Wnioskodawca uzyska środki finansowe z inwestycji w ramach Programów dopiero w przypadku późniejszego zbycia Akcji. W momencie umorzenia jednostek FCPE dojdzie jedynie do zmiany sposobu posiadania Akcji przez Wnioskodawcę – z posiadania za pośrednictwem FCPE na bezpośrednie posiadanie Akcji.

Zestawienie ww. przepisów z opisem zdarzenia przyszłego jednoznacznie przekonuje, że w przypadku, gdy dojdzie do umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za Akcje, umorzenie to nie będzie prowadziło do powstania przychodu Wnioskodawcy. Przychód ten powstanie, zgodnie z przepisem art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, dopiero w momencie późniejszej sprzedaży Akcji.

Wcześniejsze umorzenie jednostek FCPE jest zaś elementem Programów, który nie będzie prowadził do powstania przychodu opodatkowanego PIT. Umorzenie to nie będzie prowadziło do powstania wymiernego pod względem finansowym przysporzenia majątkowego – dojdzie w tym zakresie jedynie do zmiany sposobu posiadania Akcji przez Wnioskodawcę.

Reasumując, opodatkowanie przychodu z tytułu uczestnictwa Wnioskodawcy w Programach jako programach motywacyjnych, o których mowa w art. 24 ust. 11 i 11b ustawy o PIT, będzie odroczone do momentu ostatecznego zbycia Akcji przez Wnioskodawcę, w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE za Akcje.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazanych w stanowisku Wnioskodawcy co do pytania nr 1 (w tym w interpretacji wydanej dla Wnioskodawcy dla poprzednich edycji Programów).

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu odpłatnego zbycia Akcji przez Wnioskodawcę, w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek FCPE w zamian za Akcje, podlega opodatkowaniu według 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitały pieniężne.

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT). Z kolei przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o PIT).

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1 ustawy o PIT).

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy dotyczącym pytania nr 2 możliwe jest, że po wygaśnięciu okresu blokady Wnioskodawca będzie dokonywał umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za Akcje, co w dalszej kolejności będzie uprawniało go do zbycia tych Akcji. Akcje te stanowią papiery wartościowe, których zbycie jest opodatkowane w ramach źródła, jakimi są kapitały pieniężne.

Programy organizowane są przez Y, która nie jest pracodawcą Wnioskodawcy. Prawo do objęcia Jednostek PSR, a później także Akcji nie stanowi formy wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu jego zatrudnienia ze Spółką. Wnioskodawca jako osoba zatrudniona w Spółce otrzymuje od Spółki wynagrodzenie w ustalonej wysokości na podstawie umowy o pracę. Z tego powodu, w ocenie Wnioskodawcy, przychód, jaki Wnioskodawca uzyskuje z odpłatnego zbycia Akcji w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE za Akcje stanowi dla niego przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, tj. ze źródła kapitały pieniężne.

Z tego powodu (również zgodnie z uwagami wskazanymi w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2) dochód, jaki powstaje po stronie Wnioskodawcy w momencie odpłatnego zbycia Akcji objętych w następstwie uczestnictwa w Programach – kalkulowany jako nadwyżka przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia Akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie (stosownie do art. 24 ust. 11a w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT) – podlega opodatkowaniu 19% stawką podatku w oparciu o art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.

W konsekwencji, Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia odrębnego zeznania według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT, w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w którym dokona odpłatnego zbycia Akcji i w tym samym terminie Wnioskodawca jest zobowiązany wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z tego zeznania (art. 45 ust. 1a pkt 1 i ust. 4 pkt 2 ustawy o PIT).

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje organów podatkowych odnoszące się do takiej samej klasyfikacji dochodu/przychodu z odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach systemów wynagradzania podobnych do Programów, przykładowo:

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2022 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.328.2022.1.LS, gdzie Dyrektor stwierdził, że: „jak słusznie Pan wskazał we własnym stanowisku, dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych powstanie przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, tj. podatek dochodowy od osób fizycznych wyniesie 19% dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji”.

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 lipca 2020 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.184.2020.3.MG, w której Dyrektor wskazał, że: „W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku Plan spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdują zastosowanie w niniejszej sprawie. Tym samym, w związku z uczestnictwem w Planie, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży nabytych w ramach Planu akcji spółki dominującej, zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne”.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazanych w stanowisku Wnioskodawcy co do pytania nr 1 (w tym w interpretacji wydanej dla Wnioskodawcy dla poprzednich edycji Programów).

Ad. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskuje on przychód podatkowy w momencie umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE – w przypadku ich umorzenia za wynagrodzeniem pieniężnym.

Jak Wnioskodawca wykazał w uzasadnieniu swojego stanowiska w zakresie pytania nr 1 i 2, jego zdaniem nabycie Akcji nie rodzi obowiązku podatkowego, zaś opodatkowanie przychodu z tytułu uczestnictwa Wnioskodawcy w Programach, jako programach motywacyjnych, o których mowa w art. 24 ust. 11 i 11b ustawy o PIT, jest odroczone do ostatecznego zbycia Akcji – w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek FCPE w zamian za Akcje.

Program bowiem spełnia wszystkie przesłanki programu motywacyjnego określone w przepisach art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT.

Jak jednocześnie wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Akcje Y są subskrybowane za pośrednictwem i przechowywane w imieniu Wnioskodawcy przez specjalny wehikuł inwestycyjny, jakim jest FCPE. Zgodnie z prawem francuskim uczestnicy programu posiadający jednostki FCPE są właścicielami akcji Y. FCPE nie jest z formalnego punktu stroną jakichkolwiek czynności prawnych. Stroną umów zawieranych przez FCPE są uczestnicy Programów posiadający jednostki uczestnictwa FCPE. Oznacza to, że akcje Y nie są własnością FCPE. Rola FCPE sprowadza się jedynie do swego rodzaju przechowywania akcji Y i administrowania nimi w imieniu Wnioskodawcy.

Ponadto, według wiedzy Wnioskodawcy, francuskie regulacje zasadniczo nie dopuszczają zbywalności jednostek uczestnictwa FCPE. Jednostki uczestnictwa FCPE mogą być jedynie umorzone w określonych okolicznościach. Wskazać należy, że jednostki uczestnictwa FCPE stanowią swego rodzaju potwierdzenie posiadania przez uczestników Programu akcji Y.

Biorąc pod uwagę, że faktycznym właścicielem akcji Y są uczestnicy Programów, a rola FCPE sprowadza się jedynie do ich przechowywania i administrowania nimi, w wyniku umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE dochodzi do odpłatnego zbycia Akcji przez Wnioskodawcę. W wyniku umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE dochodzi w tym samym momencie do zaistnienia obu czynności. FCPE zbywa Akcje przechowywane dla Wnioskodawcy i wydaje środki pieniężne z tego tytułu Wnioskodawcy, umarzając jednostki uczestnictwa FCPE.

W momencie więc zbycia Akcji i wydania Wnioskodawcy środków pieniężnych po umorzeniu jednostek uczestnictwa FCPE dochodzi do zakończenia inwestycji Wnioskodawcy i osiągnięcia przychodu, o którym mowa w przepisie art. 24 ust. 11 ustawy o PIT.

Dochodzi w tym zakresie bowiem do spełnienia się wszystkich przesłanek wskazanych w przepisach art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT:

a.Uczestnikom zostają przyznane Akcje francuskiej spółki akcyjnej Y będącej jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do Spółki, od której uczestnicy uzyskują świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o PIT.

b.Uczestnicy faktycznie obejmują Akcje Y w ramach Programów utworzonych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Y przy wykorzystaniu dedykowanego w tym zakresie FCPE.

c.Y jest francuskim rezydentem podatkowym, zaś Polska zawarła z Francją umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Co za tym idzie, w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE za wynagrodzeniem pieniężnym, opodatkowanie przychodu z tytułu uczestnictwa Wnioskodawcy w Programach, jako programach motywacyjnych, o których mowa w art. 24 ust. 11 i 11b ustawy o PIT, jest odroczone do momentu zbycia Akcji przechowywanych przez FCPE dla Wnioskodawcy i wydania mu środków pieniężnych z umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazanych w stanowisku Wnioskodawcy co do pytania nr 1 (w tym w interpretacji wydanej dla Wnioskodawcy dla poprzednich edycji Programów).

Ad. 5.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE w zamian za wynagrodzenie pieniężne przychód z tego tytułu będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 19% przewidzianej w art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 4, umorzenie jednostek FCPE będzie sprowadzało się do odpłatnego zbycia Akcji przez Wnioskodawcę. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, takie zdarzenie – zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) w związku z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT – opodatkowane będzie według stawki 19%.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazanych w stanowisku Wnioskodawcy co do pytania nr 1 (w tym w interpretacji wydanej dla Wnioskodawcy dla poprzednich edycji Programów).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odniesienie się do podanych przez Pana rozstrzygnięć

Podane przez Pana wyroki sądów administracyjnych i interpretacje indywidualne dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia Pana wniosku miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.