Możliwość opodatkowania przychodów (usługi budowlane) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.132.2022.2.JF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.132.2022.2.JF

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania przychodów (usługi budowlane) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 24  stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 marca 2022 r. (wpływ 6 kwietnia 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od (…) roku Wnioskodawczyni prowadzi indywidualną, jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej pod firmą: A. z siedzibą: (…), NIP: (…), REGON: (…).

Oprócz prowadzonej działalności gospodarczej od (…) roku Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych innych przychodów, o których mowa w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (DZ. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.).

Na dzień złożenia wniosku przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni opodatkowuje według skali liniowej tj. według art. 30c cyt. wyżej ustawy o pdof.

W 2022 roku Wnioskodawczyni rozważa z rezygnację z opodatkowania dochodów podatkiem liniowym i rozważa złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ostatnie zmiany z 2021 r. poz. 1993 i 2105). (Oświadczenie o wyborze opodatkowania Wnioskodawczyni złoży do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnę pierwszy przychód w 2022 roku.

Wnioskodawczyni informuje, że w 2021 roku uzyskała przychody z działalności gospodarczej poniżej kwoty 2.000.000 euro a pierwszy przychód w 2022 roku planuje uzyskać najwcześniej w miesiącu (…) 2022 roku - planowana kwota przychodów w 2022 roku również nie przekroczy kwoty 2.000.000 euro tj. kwoty o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1b) cyt. wyżej ustawy.

Ponadto Wnioskodawczyni spełnia wszystkie warunki do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu, gdyż wobec Niej nie zachodzi żadna z negatywnych przesłanek wykluczająca opodatkowanie ryczałtem wymieniona w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest budowa budynków mieszkalnych i niemieszkalnych na własny rachunek - jako przeważający rodzaj działalności gospodarczej we wpisie CEIDG podała PKD: 41.20.Z - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to: PKWiU 41.00.30.0, Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).

Wnioskodawczyni planując przedsięwzięcie gospodarcze nabyła w dniu (…) roku nieruchomość gruntową: działkę nr: (…). Celem zakupu działki było wybudowanie na tej nieruchomości budynków mieszkalnych w celu sprzedaży.

Po zakupie gruntu Wnioskodawczyni podjęła działania zmierzające do uzyskania pozwolenia na budowę – w dniu (…) r. uzyskała pozwolenie na budowę (…) budynków mieszkalnych dwulokalowych w zabudowie bliźniaczej - łącznie (…) mieszkań (Decyzja Prezydenta Miasta (…)).

(…) roku Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę budynków na przedmiotowej nieruchomości. Poszczególne etapy budowy budynków Wnioskodawczyni zleca wyspecjalizowanym firmom budowlanym ale sama koordynuje ich prace oraz sprawdza jakość wykonanych prac. Ponadto samodzielnie dokonuje zakupu materiałów potrzebnych do budowy, zaopatrując się w lokalnych hurtowniach i sklepach. I tak przykładowo prace związane z wykopem i wykonaniem fundamentów zostały zlecone firmie posiadającej koparki specjalizującej się w pracach ziemnych, prace związane z przyłączami mediów zostały zlecone firmom posiadającym uprawnienia i specjalizującym się w przyłączach poszczególnych mediów, wykonanie dachów zostało zlecone firmie dekarskiej, izolacja tarasów i balkonów firmie specjalizującej się w wykonaniu izolacji itp. Dodatkowo Wnioskodawczyni zawarła umowy zlecenia z (…) osobami wykonującymi na budowie głównie prace murarskie.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku zostało wykonane około (…) prac związanych z budową budynków. Mieszkania mają być wykonane w tzw. stanie deweloperskim (wszystkie instalacje, tynki, wylewki).

W celu pozyskania środków finansowych na budowę mieszkań Wnioskodawczyni otworzyła w Banku, w (…) roku otwarte mieszkaniowe rachunki powiernicze służące do wpłaty przez nabywców mieszkań środków na poczet zakupu mieszkań. W (…) roku zawarła (…) notarialne umowy deweloperskie obejmujące zobowiązanie do wybudowania i przeniesienia prawa własności do trzech mieszkań. Obecnie Wnioskodawczyni poszukuje inwestorów zainteresowanych nabyciem pozostałych mieszkań.

Wnioskodawczyni planuje zakończyć budowę mieszkań do końca (…) 2022 roku a po uzyskaniu wszelkich pozwoleń na użytkowania Wnioskodawczyni będzie przenosić prawa do własności mieszkań zgodnie ze zobowiązaniem z umów deweloperskich ma nastąpić po zakończeniu budowy i oddaniu mieszkań do użytkowania, co zostało zaplanowane do dnia (…) roku. Oznacza to, że pierwsze przychody ze sprzedaży nieruchomości Wnioskodawczyni osiągnie między miesiącem (…) 2022 roku .

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 3 ust.1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (DZ. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Oprócz wskazanej we wniosku z dnia 1 lutego 2022 roku prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych innych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wnioskodawczyni przez: „umowę deweloperską” rozumie rodzaj umowy zdefiniowany w Ustawie z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (Dz. U. z 2011 nr 232 poz. 1377 ze zm.). Według tego aktu prawnego przez umowę deweloperską rozumie się umowę, na podstawie której deweloper (tj. przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 i 2320), zobowiązuje się do ustanowienia lub przeniesienia na nabywcę po zakończeniu przedsięwzięcia deweloperskiego prawa, o którym mowa w art. 1, a nabywca zobowiązuje się do spełnienia świadczenia pieniężnego na rzecz dewelopera na poczet ceny nabycia tego prawa. Umowa deweloperska (zawierana w formie aktu notarialnego) w świetle prawa cywilnego, stanowi umowę o roboty budowlane, natomiast przez: „sprzedaż lokali mieszkalnych w stanie deweloperskim” Wnioskodawczyni rozumie przeniesienie własności wybudowanego lokalu mieszkalnego na klienta. Zawierając umowę deweloperską z klientami, w przypadku Wnioskodawczyni z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni zobowiązała się jako przedsiębiorca do wybudowania lokalu mieszkalnego o określonym standardzie. W stanie deweloperskim lokal powinien mieć zakończone prace związane z ociepleniem budynku, przyłączone media (instalacje: wodno-kanalizacyjna, grzewcza i elektryczna), wykonane tynki oraz wylewki podłogowe (posadzki), wstawione drzwi zewnętrzne. Po zakończeniu procesu budowy Wnioskodawczyni uzyska dokumentację dotyczącą wydzielenia w budynku samodzielnych lokali, komplet dokumentacji geodezyjnej, wypisy i wyrysy, a następnie uzyska zaświadczenie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, stwierdzające, że roboty budowlane zostały wykonane zgodnie z pozwoleniem na budowę i obowiązującymi przepisami (oddanie do użytkowania). Po zgromadzeniu powyższych dokumentów Wnioskodawczyni będzie zawierała, przed notariuszem, ostateczną umowę przeniesienia własności wybudowanego lokalu na klienta. Wnioskodawczyni wyjaśnia, że lokale nie są budowane na indywidualne zamówienie klienta, a cały proces inwestycyjny jest prowadzony przy użyciu materiałów własnych przedsiębiorstwa bez materiałów powierzonych.

To, że we wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawczyni posługiwała się powyższymi określeniami nie przesądza faktu, że prowadzi działalność deweloperską w rozumieniu cyt. ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego, lub domu jednorodzinnego. Z ustawy tej wynika zamknięty katalog czynności, jakie deweloper może wykonać, ograniczając się jedynie do ustanowienia i przeniesienia prawa własności lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego na nabywcę.

Natomiast przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest budowa budynków mieszkalnych i niemieszkalnych na własny rachunek - PKWiU 41.00.30.0, „Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)”. Natomiast zawieranie umów deweloperskich z przyszłymi nabywcami mieszkań jest prawnie usankcjonowanym sposobem na sprzedaż, czyli przeniesienie prawa własności do powstałych w trakcie procesu inwestycyjnego lokali mieszkalnych.

Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. (DZ. U. z 2020r. poz. 1905 ze zm.), gdyż:

-Wnioskodawczyni nie świadczyła i nie planuje świadczyć usług na rzecz byłego pracodawcy - nie pozostaje i nie pozostawała ani w stosunku pracy, ani w spółdzielczym stosunku pracy.

Ponadto Wnioskodawczyni spełnia wszystkie warunki do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu, gdyż wobec Wnioskodawczyni nie zachodzi żadna z przesłanek wykluczająca opodatkowanie ryczałtem wymieniona w art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

Prowadzona przez Wnioskodawczynię jednoosobowa działalność gospodarcza, w ramach której wykonuje usługi, które zgodnie z PKWiU zostały sklasyfikowane jako: 41.00.30.0 roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków), spełniają definicję działalności usługowej, o której mowa w art. 4 ust.1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia: roboty budowlane. Dlatego Wnioskodawczyni powołuje się na przepis art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351). Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Roboty budowlane, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, ujęte zostały w sekcji F tej Klasyfikacji, obejmują:

-budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

-roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego).

Sekcja F obejmuje następujące działy:

-Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków.

-Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane, związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej.

-Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.

Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową i nie spełnia definicji działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni poinformowała, że na dzień złożenia wniosku oraz na dzień złożenia wniosku uzupełniającego tj. na 2 kwietnia 2022 roku nie osiągnęła w 2022 roku żadnego przychodu z działalności gospodarczej, natomiast jeśli w przyszłości będzie osiągać przychody z działalności gospodarczej, to będzie prowadzić ewidencję przychodów i będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami podatku. Jednakże na dzień dzisiejszy Wnioskodawczyni planuje osiągać przychody tylko i wyłącznie ze świadczenia usług związanych z robotami budowlanymi polegającymi na wznoszeniu budynków mieszkalnych w zabudowie bliźniaczej lub szeregowej.

Po uzupełnieniu stanu faktycznego, Wnioskodawczyni podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone we wniosku z dnia 1 lutego b.r., że spełniając ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, świadczone przez Wnioskodawczynię usługi polegające na zakupie gruntu, budowie budynków jednorodzinnych, dwulokalowych w zabudowie bliźniaczej i ich sprzedaż, sklasyfikowane w PKWiU w Sekcji F, symbol 41.00.30.0, jako roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków, mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (DZ. U. z 2021 r. poz. 2105).

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, uzyskane przez Wnioskodawczynię w przyszłości przychody ze sprzedaży lokali mieszkalnych w stanie deweloperskim mogą być opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokości 5,5% tj. według przepisów art.  12 ust. 1 pkt 6 a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni osiągane przez Nią przychody ze sprzedaży wybudowanych przez Wnioskodawczynię lokali mieszkalnych mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych a świadczone przeze mnie usługi powinny zostać uznane za roboty budowlane o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a przez to zostać opodatkowane stawką 5,5 %, którą to stawkę zgodnie z tym przepisem stosuje się do przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

W samej treści ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie ma żadnej regulacji, która by wyjaśniała, co należy rozumieć poprzez usługi budowlane. Jedynie w art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy prawodawca wskazał, że „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 1440, z 2019 r. poz. 2554 oraz 2020 r. poz. 5).

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w ramach działu 41 wyszczególniono:

- budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków) - (PKWiU 41.00.3);

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług roboty budowlane obejmują: między innymi prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu, przez zróżnicowany zakres robót ziemnych i fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy), do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych czyli tożsamych z zakresem usług świadczonych w ramach mojej działalności gospodarczej.

Podobna definicja usług budowlanych zawarta jest w ustawie Prawo budowlane (Dz. U. z 1994 r. nr 89 poz. 414, ost. zm. Dz. U. z 2021 poz. 2351), gdzie w art. 3 pkt 7 wskazano, iż przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Prawidłowość stawki 5,5% dla usług budowlanych potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 czerwca 2019 roku, 0111-KDIT3.4011.159.2019.2.AK, zgodnie z którą:

„możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz stawka tego podatku zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

(...) Wnioskodawca podkreśla, że są to najczęściej prace remontowe (...) usługi wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią roboty budowlane, tj. usługi o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy. Reasumując (...) właściwą dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z tytułu wykonywania robót budowlanych, o których mowa we wniosku, jest stawka 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 5,5 % dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast wyroby – w myśl Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) –  to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Działalnością wytwórczą – zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:

-Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

-Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

-Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.

Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane - wskazuje zatem, że obejmuje ona:

-budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

-roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest budowa budynków mieszkalnych i niemieszkalnych na własny rachunek - jako przeważający rodzaj działalności gospodarczej we wpisie CEIDG podała Pani PKD: 41.20.Z - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Usługi świadczone przez Panią według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to: PKWiU 41.00.30.0, Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeżeli:

1.w 2021 roku uzyskała Pani przychody z działalności gospodarczej poniżej kwoty 2.000.000 euro a pierwszy przychód w 2022 roku planuje uzyskać najwcześniej w miesiącu (…) 2022 roku - planowana kwota przychodów w 2022 roku również nie przekroczy kwoty 2.000.000 euro tj. kwoty o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

2.spełnia Pani wszystkie warunki do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu, gdyż wobec Pani nie zachodzi żadna z negatywnych przesłanek wykluczająca opodatkowanie ryczałtem wymieniona w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

3.oprócz wskazanej we wniosku z dnia 1 lutego 2022 roku prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani żadnych innych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym,

4.poinformowała Pani, że na dzień złożenia wniosku oraz na dzień złożenia wniosku uzupełniającego tj. na 2 kwietnia 2022 roku nie osiągnęła w 2022 roku żadnego przychodu z działalności gospodarczej, natomiast jeśli w przyszłości będzie osiągać przychody z działalności gospodarczej, to będzie prowadzić ewidencję przychodów i będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami podatku. Jednakże na dzień dzisiejszy planuje Pani osiągać przychody tylko i wyłącznie ze świadczenia usług związanych z robotami budowlanymi polegającymi na wznoszeniu budynków mieszkalnych w zabudowie bliźniaczej lub szeregowej,

5.złoży Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy z 20 listopada 1998 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ostatnie zmiany z 2021 r. poz. 1993 i 2105). Oświadczenie o wyborze opodatkowania złoży Pani do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnę pierwszy przychód w 2022 roku,

6.wyjaśniła Pani, że lokale nie są budowane na indywidualne zamówienie klienta, a cały proces inwestycyjny jest prowadzony przy użyciu materiałów własnych przedsiębiorstwa bez materiałów powierzonych,

przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanej usługi sklasyfikowanej w PKWiU w Sekcji F, Dziale 41, jako roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków – Budynki mieszkalne, mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy.

Ponadto, warunkiem zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie przez Pana sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w terminie do dnia do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pani pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnie Pani w grudniu roku podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

-Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

-Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

-Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

-Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).