Obowiązki podatkowe w związku z uzyskaniem stypendium ze strony Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium, która przeznaczona została na kosz... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.510.2022.1.DJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.510.2022.1.DJ

Temat interpretacji

Obowiązki podatkowe w związku z uzyskaniem stypendium ze strony Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium, która przeznaczona została na koszty publikacji naukowej (m.in. recenzji).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w związku z uzyskaniem stypendium ze strony (…) Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium, która przeznaczona została na koszty publikacji naukowej (m.in. recenzji) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 maja 2022 r. (wpływ 18 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (wynikający z wniosku, jak i jego uzupełnienia)

W związku z uzyskaniem stypendium ze strony (...) Izby Lekarskiej (IL) na pokrycie części kosztów związanych z doskonaleniem zawodowym zwraca się Pan z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie, dla rozstrzygnięcia kwestii powstania przychodu w momencie uzyskania pomocy ze strony (…)IL.

Stan faktyczny:

Z uwagi na ponoszenie wysokich kosztów doskonalenia i publikacji wystąpił Pan do (...) Izby Lekarskiej o dofinansowanie, nawiązując do obowiązującego aktu, jakim jest Uchwała (…) Zjazdu Lekarzy (...) Izby Lekarskiej z dnia (…) r. w sprawie zasad dofinansowania kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, członków (...) Izby Lekarskiej oraz podmiotów uprawnionych do prowadzenia tego kształcenia. Po uzyskaniu pozytywnych recenzji i zaopiniowaniu przyznano Panu stypendium w maksymalnej wysokości, które biuro (...) Izby Lekarskiej zakwalifikowało jako dochód objęty opodatkowaniem, wystawiając stosowny dokument, tj. PIT-11 z zaszeregowaniem przychodu w części F (art. 20. 1. przychody z innych źródeł).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podał Pan następujące informacje.

Jest Pan stałym członkiem samorządu lekarskiego, do którego obowiązkowa przynależność wynika z ustawy o zawodzie lekarza, co obarcza Pana jako lekarza koniecznością uiszczania comiesięcznych składek. (…) Izba Lekarska jest szczeblem samorządu lekarskiego.

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2021, w którym to otrzymał Pan przedmiotowe stypendium.

Jest Pan lekarzem, członkiem samorządu lekarskiego i podlega Pan uchwałom tego samorządu.

(…) Izba Lekarska jak cały samorząd jest utrzymywana z pobieranych co miesiąc obowiązkowych składek. Stypendium przyznaje się na podstawie pełnej i wiarygodnej dokumentacji wymienionej w załączonej do wniosku uchwale. Ustawa o zawodzie lekarza narzuca obowiązek ustawowego ciągłego kształcenia. Aktem prawnym samorządu jest wspomniana uchwała.

W odpowiedzi na pytanie: czy otrzymanie przez Pana ww. świadczenia jest konsekwencją spełnienia przez Pana jako członka samorządu zawodowego innego świadczenia finansowego na rzecz swojego samorządu (jakiego) wyjaśnił Pan, że w uchwale wymienione są warunki jakie należy spełnić, zwłaszcza zaś opłacanie regularne składek, brak zaległości.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

 Czy nie ciążył i nie ciąży na beneficjencie obowiązek odprowadzenia podatku, a czy na (...) Izbie Lekarskiej ciąży obowiązek wystawienia PIT-11?

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w związku z uzyskaniem stypendium ze strony (...) Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium, która przeznaczona została na koszty publikacji naukowej (m.in. recenzji), natomiast w zakresie obowiązku podatkowego w związku z uzyskaniem stypendium ze strony (...) Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium przeznaczonej na refundację kosztów szkolenia zawodowego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie nr 0112-KDIL2-1.4011.268.2022.2.DJ, a w zakresie obowiązku wystawienia PIT-11 przez (…) Izbę Lekarską zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie nr 0112-KDIL2-1.4011.444.2022.1.DJ.

Pana stanowisko w sprawie

Podobnie jak (…) Izba Lekarska uważa Pan, iż po stronie beneficjentów funduszu stypendialnego nie powstaje przysporzenie majątkowe, a w konsekwencji przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie:

1)(…) Izba Lekarska, podobnie jak (…) Izba Lekarska stanowi szczebel samorządu lekarskiego, do którego przynależność ze strony lekarza jest obowiązkowa wraz z koniecznością uiszczania comiesięcznych składek.

a)W ramach działalności (…)IL ww. uchwałą uregulował zasady dofinansowania, których wymogiem jest przynależność do (…)IL, dalsze członkostwo przez kolejne lata oraz regularne opłacanie składek.

b)Uzyskane w ten sposób środki przyznaje się na podstawie dokumentów potwierdzających ich rzeczywiste poniesienie na rzecz podmiotów uprawnionych oraz cel związany z realizacją wymogu ustawowego, tj. dokształcania i podnoszenia kwalifikacji.

2)Ze strony (…) Izby Lekarskiej analogiczne stypendia nie są objęte PDOF.

a)Dochowując należytej staranności, w celu potwierdzenia prawidłowości swojego stanowiska, (…) Izba Lekarska wystąpiła z wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej. W konsekwencji wydania przez Dyrektora KIS interpretacji indywidualnej, (…) Izba Lekarska uzyskała potwierdzenie, iż nie ciążył i nie ciąży na beneficjencie obowiązek odprowadzenia podatku, na Izbie – wystawienia PIT-11.

b)Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, iż „wobec nałożonych ustawowo obowiązków podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez członków samorządu lekarzy, obowiązku pomocy i pieczy samorządu zawodowego w tym zakresie, a przyznanie dofinansowania (stypendium), refundującego poniesione koszty nie skutkuje po stronie beneficjentów funduszu stypendialnego powstaniem przychodu”.

3)Przyznane zgodnie z ww. Uchwałą środki nigdy nie stanowiły i nie stanowią przysporzenia majątkowego i przychodu Pana osoby, skoro w całości spożytkowane były na rzecz strony trzeciej, tj. podmiotu szkolącego, w tym wypadku (…) i pokrycie kosztów publikacji osiągnięcia naukowego (m.in. recenzji) co stanowi element wymagalny uzyskania tytułu naukowego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

a)Art. 182. 1. Osoba, która ubiega się o nadanie stopnia doktora, stopnia doktora habilitowanego lub tytułu profesora, wnosi opłatę za przeprowadzenie postępowania w tej sprawie. 2. Opłatę wnosi się na rzecz uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego, instytutu międzynarodowego albo RDN.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie obowiązku podatkowego w związku z uzyskaniem stypendium ze strony (...) Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium, która przeznaczona została na koszty publikacji naukowej (m.in. recenzji) jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, i w konsekwencji przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia opisu sprawy wynika, że z uwagi na ponoszenie wysokich kosztów doskonalenia i publikacji wystąpił Pan do (...) Izby Lekarskiej o dofinansowanie, nawiązując do obowiązującego aktu, jakim jest Uchwała (…) Zjazdu Lekarzy (...) Izby Lekarskiej z (…) r. w sprawie zasad dofinansowania kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, członków (...) Izby Lekarskiej oraz podmiotów uprawnionych do prowadzenia tego kształcenia. Po uzyskaniu pozytywnych recenzji i zaopiniowaniu przyznano Panu stypendium w maksymalnej wysokości, które biuro (...) Izby Lekarskiej zakwalifikowało jako dochód objęty opodatkowaniem jako przychody z innych źródeł, wystawiając PIT-11. Jak podał Pan w treści wniosku, jest Pan stałym członkiem samorządu lekarskiego, do którego obowiązkowa przynależność wynika z ustawy o zawodzie lekarza, co obarcza Pana jako lekarza koniecznością uiszczania comiesięcznych składek (jest Pan lekarzem, członkiem samorządu lekarskiego i podlega uchwałom tego samorządu). (…) Izba Lekarska jest szczeblem samorządu lekarskiego i jak cały samorząd jest utrzymywana z pobieranych co miesiąc obowiązkowych składek. Stypendium przyznaje się na podstawie pełnej i wiarygodnej dokumentacji. Ustawa o zawodzie lekarza narzuca obowiązek ustawowego ciągłego kształcenia. W odpowiedzi na pytanie: „czy otrzymanie przez Pana ww. świadczenia jest konsekwencją spełnienia przez Pana jako członka samorządu zawodowego innego świadczenia finansowego na rzecz swojego samorządu (jakiego)” wyjaśnił Pan, że w uchwale wymienione są warunki jakie należy spełnić, zwłaszcza zaś opłacanie regularne składek, brak zaległości.

Mając na uwadze powyższe, rozpatrując Pana sprawę w zakresie obowiązku podatkowego w związku z uzyskaniem stypendium ze strony (...) Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium, która przeznaczona została na koszty publikacji naukowej (m.in. recenzji) należy wskazać co następuje.

Jak wynika z art. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 1342 ze zm.):

Ustawa określa zadania, zasady działania i organizację izb lekarskich oraz prawa i obowiązki członków izb lekarskich.

Art. 2 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

W myśl art. 2 ust. 2 tejże ustawy:

Samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów reprezentuje osoby wykonujące zawody lekarza i lekarza dentysty, sprawuje pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy:

Samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań i podlega tylko przepisom prawa.

Jak stanowi art. 2 ust. 4 ww. ustawy:

Okręgową izbę lekarską i Wojskową Izbę Lekarską stanowią lekarze wpisani na odpowiednią listę członków.

Natomiast z art. 2 ust. 5 wynika, że:

Naczelną Izbę Lekarską tworzą członkowie jej organów.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o izbach lekarskich:

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy:

Wojskowa Izba Lekarska działa na obszarze kraju na zasadach określonych w ustawie dla okręgowej izby lekarskiej. Siedzibą Wojskowej Izby Lekarskiej jest (…).

W myśl art. 6 ust. 6 tejże ustawy:

Lekarz będący żołnierzem w czynnej służbie wojskowej, na czas tej służby, podlega wpisowi na listę członków Wojskowej Izby Lekarskiej.

Jak wynika z art. 6 ust. 7 powyższej ustawy:

Lekarze, o których mowa w ust. 6, mogą po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej pozostać członkami Wojskowej Izby Lekarskiej o ile są oficerami rezerwy lub oficerami w stanie spoczynku.

Mając na uwadze treść art. 39 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Naczelna Rada Lekarska kieruje działalnością Naczelnej Izby Lekarskiej w okresie między krajowymi zjazdami lekarzy, a w szczególności określa wysokość składki członkowskiej.

Nawiązując do art. 114 ust. 2 przedmiotowej ustawy:

Majątek izb lekarskich powstaje:

1)ze składek członkowskich;

2)z zapisów, darowizn i dotacji;

3)z wpływów z działalności gospodarczej;

4)z innych wpływów.

Z kolei, w myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2021 r. poz. 790 ze zm.):

Jednocześnie zgodnie z art. 18 ust. 7 ww. ustawy:

Koszty doskonalenia zawodowego może pokrywać lekarz, podmiot leczniczy, w którym lekarz wykonuje zawód, okręgowa izba lekarska, Naczelna Izba Lekarska, Wojskowa Izba Lekarska lub podmiot organizujący szkolenie z zakresu doskonalenia zawodowego.

Stosownie do art. 18 ust. 9 tejże ustawy:

Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, sposób dopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność określenia zakresu stałej aktywności lekarzy w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia.

Zatem, należy stwierdzić, że do samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów należą lekarze i lekarze dentyści, którzy mają prawo wykonywania zawodu i są na liście członków jednej z okręgowych izb lekarskich. Samorząd lekarski składa się z: Naczelnej Izby Lekarskiej, 23 okręgowych izb lekarskich, Wojskowej Izby Lekarskiej.

Samorząd lekarski wykonuje następujące zadania:

·dba o to, żeby lekarze i lekarze dentyści należycie wykonywali swój zawód,

·reprezentuje lekarzy i lekarzy dentystów,

·integruje środowisko lekarskie,

·współpracuje z innymi instytucjami w doskonaleniu zawodowym lekarzy.

Zwrócić przy tym należy uwagę, że doskonalenie zawodowe jest to prawo i obowiązek każdego lekarza (lekarza dentysty).

W niniejszej sprawie kwestie związane z doskonaleniem zawodowym lekarzy reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów z dnia 6 października 2004 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1923), które obowiązywało do 28 lutego 2022 r.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Doskonalenie zawodowe lekarza obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej „specjalizacją”, nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zwane dalej „umiejętnością”, oraz doskonalenie w innych formach kształcenia.

Natomiast zgodnie z § 3 przedmiotowego rozporządzenia:

Lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego poprzez:

1) realizowanie programu specjalizacji lub umiejętności;

2) udział w kursie medycznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji lub nabywanej umiejętności;

2a) udział w kursie medycznym realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej;

3) udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;

4) odbycie praktyki klinicznej w krajowym lub zagranicznym ośrodku specjalistycznym;

5) udział w posiedzeniu oddziału stowarzyszenia działającego jako „kolegium specjalistów” albo „lekarskie towarzystwo naukowe”, zwane dalej „towarzystwem naukowym”, lub udział w posiedzeniu sekcji albo koła tego stowarzyszenia lub towarzystwa naukowego;

6) udział w szkoleniu wewnętrznym organizowanym przez podmiot leczniczy, w którym lekarz udziela świadczeń zdrowotnych, lub przez grupę lekarzy;

7) wykład lub doniesienie w formie ustnej lub plakatowej na kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;

8) udział w programie edukacyjnym krajowym lub zagranicznym, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej, udostępnianym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego, sieci internetowej i innych mediów, umożliwiających wiarygodne sprawdzenie uzyskanej przez uczestnika wiedzy lub umiejętności i potwierdzenie jego tożsamości;

9) uzyskanie stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora – w zakresie nauk medycznych;

10) napisanie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;

11) napisanie i opublikowanie książki o charakterze medycznym, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;

12) przetłumaczenie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;

13) autorstwo lub współautorstwo artykułu opublikowanego w fachowym czasopiśmie medycznym wymienionym w części A lub B wykazu czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2016 r. poz. 2045, z późn. zm.);

14) napisanie i opublikowanie artykułu w innym recenzowanym, fachowym czasopiśmie medycznym;

15) przetłumaczenie i opublikowanie artykułu w fachowym czasopiśmie medycznym;

16) sprawowanie funkcji opiekuna stażu podyplomowego;

17) kierowanie specjalizacją lub nabywaniem umiejętności przez lekarzy lub lekarzy dentystów;

18) indywidualną prenumeratę fachowego czasopisma medycznego wymienionego w części A lub B wykazu czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki;

19) przynależność do kolegium specjalistów lub towarzystwa naukowego.

W nawiązaniu do podnoszonej w niniejszej sprawie kwestii obowiązku podatkowego w związku z uzyskaniem przez Pana stypendium ze strony (...) Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium, która przeznaczona została na koszty publikacji naukowej (m.in. recenzji) należy wskazać, że składki członkowskie stanowiąc źródło pozostających w dyspozycji izby środków finansowych, umożliwiają sfinansowane, m.in. także kosztów publikacji naukowej (m.in. recenzji) dla członków samorządu zawodowego. Wprawdzie składek tych, pochodzących od konkretnych osób, nie da się wyodrębnić, przyporządkować i powiązać z konkretnym, zorganizowanym i sfinansowanym ze środków izby przedsięwzięciem podejmowanym na rzecz przynależących do niej członków, nie zmienia to jednak zasadniczej dla sprawy kwestii, że w istocie rzeczy, to lekarze będący autorami publikacji naukowej faktycznie je dla siebie samych sfinansowali. W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej przez Pana w odniesieniu do tej części stypendium, która przeznaczona została na koszty publikacji naukowej (m.in. recenzji), nie mamy do czynienia z podlegającym opodatkowaniu przychodem w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w przedmiotowej sprawie w związku z uzyskaniem stypendium ze strony (...) Izby Lekarskiej w odniesieniu do części stypendium, która przeznaczona została na koszty publikacji naukowej (m.in. recenzji), po stronie Pana jako członka (...) Izby Lekarskiej nie powstał przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie jest Pan zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania tego świadczenia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo, biorąc pod uwagę dołączone do wniosku dokumenty należy wskazać, że ze względu na specyfikę postępowania interpretacyjnego organ upoważniony do wydania interpretacji indywidualnej orzeka tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego przedstawionego przez Pana. Co oznacza, że organ rozpatrujący konkretną sprawę nie ma możliwości modyfikowania (uzupełniania, odtwarzania) stanu faktycznego tej sprawy, nie prowadzi również postępowania dowodowego w trybie działu IV Ordynacji podatkowej. Stąd też dołączone do wniosku dokumenty nie podlegały analizie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).