Zakupiony przez Państwa samochód osobowy o napędzie elektrycznym nie będzie podlegać amortyzacji według stawki 18%. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.158.2022.2.JF

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.158.2022.2.JF

Temat interpretacji

Zakupiony przez Państwa samochód osobowy o napędzie elektrycznym nie będzie podlegać amortyzacji według stawki 18%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy samochód osobowy o napędzie elektrycznym podlegać będzie amortyzacji według stawki 18%.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 stycznia 2023 r. (wpływ 9 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szeroko rozumianego doradztwa biznesowego oraz pozyskiwania i rozliczania dla swoich klientów różnego rodzaju dotacji, grantów i subwencji.

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka planuje zakup nowego samochodu osobowego o napędzie elektrycznym. Ww. samochód Spółka zamierza użytkować przez okres dłuższy niż 1 rok. Cena nabycia przedmiotowego samochodu przekraczać będzie wartość 10.000 zł. netto. W związku z powyższym przedmiotowy samochód stanowić będzie środek trwały podlegający amortyzacji.

Spółka powzięła wątpliwość odnośnie stawki amortyzacji mającej zastosowanie w niniejszym przypadku.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Klasyfikacja Środków Trwałych została określona w załączniku do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), Dz.U. z 2016 r. poz. 1864.

Rodzaj 741 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) wyszczególnia samochody osobowe, które w objaśnieniach szczegółowych zostały określone jako:

a.samochody osobowe wyposażone w silnik o pojemności skokowej > 500 cm3,

b.pojazdy typu Quad o pojemności skokowej silnika => 49 cm3,

c.samochody osobowe przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowotowarowymi (kombi) oraz samochodami służącymi do wyścigów.

Jak wskazano w opisie rodzaj 741 nie obejmuje:

a.samochodów osobowych przerobionych na samochody ciężarowe, sklasyfikowanych w rodzaju 742,

b.samochodów specjalnych, sklasyfikowanych w rodzaju 743,

c.pojazdów samochodowych przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu dziesięciu lub więcej osób (włączając kierowcę), sklasyfikowanych w rodzaju 744.

W opisie rodzaju 741 KŚT przewidziano zatem, że część samochodów odpowiadających dokonanemu tam objaśnieniu może jednocześnie odpowiadać opisowi rodzajów 742, 743 i 744. Stąd wprost wskazano, że samochody osobowe nie obejmują tych samochodów, które odpowiadają opisowi KŚT 741, ale są jednocześnie skalsyfikowane do rodzaju 741, 743 i 744. Można z tego wywieść, że rodzaje 742, 743 i 744 mają pierwszeństwo nad rodzajem 741 jako ogólnym.

W rodzaju 745 KŚT wyszczególniono natomiast „Trolejbusy i samochody o napędzie elektrycznym”.

W objaśnieniach określono, że rodzaj ten obejmuje:

trolejbusy (czerpiące prąd z przewodów napowietrznych),

samochody o napędzie elektrycznym akumulatorowym.

Rodzaj 745 „Trolejbusy i samochody o napędzie elektrycznym” nie jest wymieniony jako wyłączający z rodzaju 741. A zatem rodzaj 745 nie jest w żaden sposób zbieżny z rodzajem 741. Z powyższego wynika, że rodzaj 745 obejmuje wszelkiego rodzaju samochody, niezależnie od ich funkcji, ale wyróżniające się rodzajem napędu.

Należy zatem przyjąć, że samochody o napędzie elektrycznym, ze względu na swoją konstrukcję silnika, są kategorią wyróżnioną. Nie zachodzi więc potrzeba rozstrzygania potencjalnych wątpliwości, jakie mogą powstać w rodzajach 741-744, których podział zdeterminowany jest funkcjami, jaką pełni pojazd.

Również w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiących załącznik Nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obie kategorie samochodów o napędzie elektrycznym, tj. „samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym” oraz „pozostałe samochody o napędzie elektrycznym” zostały opisane jako KŚT 745. Wskazuje to zatem, że samochody o napędzie elektrycznym należy odnieść do rodzaju 745 KŚT, niezależnie od tego, czy to jest samochód ciężarowy, osobowy czy specjalny.

Mając na uwadze powyższe, wymieniony we wniosku o interpretację samochód osobowy o napędzie elektrycznym zostanie zaklasyfikowany przez Spółkę do grupowania 745 „Pozostałe samochody o napędzie elektrycznym”.

Wskazany we wniosku samochód elektryczny będzie pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. poz. 317 i 1356).

Zgodnie z art. 2 pkt 12 w/w ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych pojazd elektryczny to pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Spółka planuje zakupić samochód wykorzystujący wyłącznie energię elektryczną (np. (…)).

Samochód, który planuje zakupić Spółka spełnia ponadto definicję pojazdu samochodowego określoną w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, tj. jest pojazdem samochodowym — pojazdem silnikowym, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Spółka zamierza dokonywać odpisów amortyzacyjnych na podstawie art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. jedn. Dz. U.2022.2587 z dnia 2022.12.13), tj. metodą liniową począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten samochód zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Samochód zostanie wprowadzony do Ewidencji środków trwałych momencie przyjęcia go do używania, tj. wówczas, gdy będzie kompletny i zdatny do użytku.

Pytanie

Czy samochód osobowy o napędzie elektrycznym podlegać będzie amortyzacji według stawki 18%?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka planuje zakupić samochód osobowy spełniający definicję pojazdu elektrycznego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, tj. samochód wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania (np. (…)).

Wobec faktu, iż w/w samochód będzie samochodem elektrycznym, Spółka – jak wskazano w opisie stanu faktycznego - zaklasyfikuje go do grupowania 745 jako „Pozostały samochód o napędzie elektrycznym”.

Pod pozycją 07 Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiących załącznik Nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pojazdy elektryczne znajdują się w dwóch pozycjach:

Trolejbusy i samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym (grupowanie 745) - stawka amortyzacji 14%,

Pozostałe samochody o napędzie elektrycznym (grupowanie 745 ) - stawka amortyzacji 18%.

Ponieważ Spółka planuje zakupić samochód osobowy o napędzie elektrycznym, a nie ciężarowy, to właściwą stawką amortyzacji dla tego rodzaju samochodu będzie - zdaniem Spółki - stawka 18%.

Amortyzacji w/w samochodu Spółka dokonywać będzie począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten samochód zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Samochód zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych w momencie przyjęcia go do używania, tj. wówczas, gdy będzie kompletny i zdatny do użytku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W świetle art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587; dalej: „ustawa CIT”):

Zgodnie z powyższym, wymienione w pkt 1-3 środki trwałe podlegają amortyzacji po spełnieniu następujących warunków:

–   zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,

–   stanowią własność lub współwłasność podatnika – amortyzacji podatkowej podlegają wyłącznie środki trwałe, do których przysługuje podatnikowi prawo własności, z wyjątkiem środków używanych przez leasingobiorcę na podstawie umowy leasingu finansowego oraz tych wymienionych w art. 16a ust. 2 ustawy CIT,

–   są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania – ustawodawca nie określił bliżej tych warunków, jednakże należy stwierdzić, że warunki te spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie,

–   przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok – o tym, jak długo będzie używany dany składnik decyduje sam podatnik,

–   są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu,

nie są wymienione w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy CIT.

Dopiero po spełnieniu łącznie wszystkich ww. przesłanek, określony składnik majątku spełnia definicję środka trwałego. Przy czym uznaje się, że składnik majątku spełnia kryterium kompletności, jeżeli jest wyposażony we wszystkie elementy umożliwiające jego funkcjonowanie, zgodnie z przeznaczeniem. Natomiast, sformułowanie „zdatny do użytku” należy rozumieć jako możliwość faktycznego oraz prawnego użytkowania.

Z treści art. 16h ust. 1 pkt 1  ustawy o CIT wynika że:

odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przepis art. 16i ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że:

odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych stanowi Załącznik nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stawki amortyzacyjne przyporządkowane są do środków trwałych oznaczonych symbolami. Ich rozwinięcie znajduje się w Klasyfikacji Środków Trwałych, którą określa Rozporządzenie Rady Ministrów z 3 października 2016 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1864).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego m.in. wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szeroko rozumianego doradztwa biznesowego oraz pozyskiwania i rozliczania dla swoich klientów różnego rodzaju dotacji, grantów i subwencji. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka planuje zakup nowego samochodu osobowego o napędzie elektrycznym. Ww. samochód Spółka zamierza użytkować przez okres dłuższy niż 1 rok. Cena nabycia przedmiotowego samochodu przekraczać będzie wartość 10.000 zł. netto. W związku z powyższym przedmiotowy samochód stanowić będzie środek trwały podlegający amortyzacji. Wymieniony we wniosku samochód osobowy o napędzie elektrycznym zostanie zaklasyfikowany przez Spółkę do grupowania 745 „Pozostałe samochody o napędzie elektrycznym”. Wskazany we wniosku samochód elektryczny będzie pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. poz. 317 i 1356). Samochód, który planuje zakupić Spółka spełnia ponadto definicję pojazdu samochodowego określoną w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, tj. jest pojazdem samochodowym - pojazdem silnikowym, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Spółka zamierza dokonywać odpisów amortyzacyjnych na podstawie art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. metodą liniową począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten samochód zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Samochód zostanie wprowadzony do Ewidencji środków trwałych momencie przyjęcia go do używania, tj. wówczas, gdy będzie kompletny i zdatny do użytku.

Państwa wątpliwości wiążą się z ustaleniem, czy samochód osobowy o napędzie elektrycznym podlegać będzie amortyzacji według stawki 18%.

Należy wskazać, że w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiących załącznik Nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazano, że dla samochodów osobowych (symbol KŚT 741) stawka amortyzacyjna wynosi 20%.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) Rodzaj 741 wyszczególnia samochody osobowe, które w objaśnieniach szczegółowych zostały określone jako:

a.samochody osobowe wyposażone w silnik o pojemności skokowej > 500 cm3,

b.pojazdy typu Quad o pojemności skokowej silnika => 49 cm3,

c.samochody osobowe przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowotowarowymi (kombi) oraz samochodami służącymi do wyścigów.

Jak wskazano w opisie Rodzaj 741 nie obejmuje:

a.samochodów osobowych przerobionych na samochody ciężarowe, sklasyfikowanych w rodzaju 742,

b.samochodów specjalnych, sklasyfikowanych w rodzaju 743,

c.pojazdów samochodowych przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu dziesięciu lub więcej osób (włączając kierowcę), sklasyfikowanych w rodzaju 744.

W opisie Rodzaju 741 KŚT przewidziano zatem, że ww. Rodzaj nie obejmuje tylko wyżej wymienionych samochodów/pojazdów, tym samym obejmuje on wszystkie pozostałe rodzaje samochodów osobowych w tym samochody elektryczne. Zgodnie z Wykazem stawka amortyzacyjna dla samochodów osobowych (rodzaju 741 KŚT ) wynosi 20%.

Ponieważ Spółka planuje zakupić samochód osobowy o napędzie elektrycznym, to zdaniem Organu właściwą stawką amortyzacji dla tego rodzaju samochodu będzie stawka 20%.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że zakupiony przez Państwa samochód osobowy o napędzie elektrycznym nie będzie podlegać amortyzacji według stawki 18%.

Zatem Państwa stanowisko, należało uznać za nieprawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko Państwa sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;70

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).