Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość przekazanej dokumentacji wraz z prawami autorskimi oraz wartość pozwolenia na budowę?... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.640.2022.2.KK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.640.2022.2.KK

Temat interpretacji

Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość przekazanej dokumentacji wraz z prawami autorskimi oraz wartość pozwolenia na budowę? Czy na gruncie ustawy o podatku CIT nieodpłatne przekazanie dokumentacji wraz z prawami autorskimi oraz cesji pozwolenia na budowę Gminie […] spowoduje powstanie podatku CIT po stronie Spółki?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1.Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość przekazanej dokumentacji wraz z prawami autorskimi oraz wartość pozwolenia na budowę?

2.Czy na gruncie ustawy o podatku CIT nieodpłatne przekazanie dokumentacji wraz z prawami autorskimi oraz cesji pozwolenia na budowę Gminie […] spowoduje powstanie podatku CIT po stronie Spółki?

Opis zdarzenia przyszłego

Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka), mająca siedzibę na terytorium Polski, jest podmiotem wpisanym do Rejestru przedsiębiorców KRS pod numerem […]. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy i jest czynnym podatnikiem VAT.

Głównym przedmiotem działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. z siedzibą w […] - zwanej dalej Spółką, jest produkcja i dostawa wody; odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (36.00.Z i 37.00.Z). Spółka świadczy także usługi z zakresu opróżniania zbiorników bezodpływowych, które też są klasyfikowane w PKD 37.00.Z. Na swoim obszarze działalności Spółka w zakresie produkcji i dostawy wody działa jako główny dostawca. W celu zaspokojenia popytu na wodę Spółka dokonuje zakupu wody od […] MPWiK oraz Przedsiębiorstwa Produkcji […] realizując dostawy do odbiorców poprzez własne sieci wodociągowe. Ponadto, Spółka w części dotyczącej odprowadzania i oczyszczania ścieków jest jedynym przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności oraz jedynym przedsiębiorcą faktycznie działającym na tym terenie. Jest to związane ze specyfiką tej działalności, należącej do zadań własnych Gminy. Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług a świadczone przez Spółkę usługi są usługami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. 100 % udziałów Spółki objęła Gmina […]. Do prowadzenia zbiorowej dostawy wody wymagana jest budowa urządzeń wodociągowych, które w przeważającej większości zostały wybudowane przez Gminę […]. Do ich obsługi powołana została Spółka, która realizuje obecnie jedno z ustawowych zadań z zakresu użyteczności publicznej Gminy […], prowadząc jednak, jako spółka prawa handlowego, działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek. Część infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej obsługiwanej przez Spółkę stanowi jej własność, w tym część wniesiona aportem przez Gminę […]; część infrastruktury jest dzierżawiona od Gminy […], która wybudowała je z własnych środków i pozostaje jej właścicielem.

Spółka planowała we własnym imieniu i na własną rzecz rozbudowę stacji uzdatniania wody oraz budowę sieci wodociągowych na terenie jednej z miejscowości Gminy […] tj. […], na działce stanowiącej własność Gminy […]. Inwestycje te stanowić miały środki trwałe Spółki, wykorzystywane do prowadzenia działalności z zakresu produkcji i dostawy wody na terenie Gminy […].

Spółka zleciła opracowanie dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji uzdatniania wody na terenie […] z zamiarem wykorzystania jej do budowy infrastruktury wodociągowej, do której przyłączeni mieli być nowi odbiorcy wody, na rzecz których Spółka świadczy usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Inwestycja planowana była do realizacji przez Spółkę po zgromadzeniu środków na wkład własny oraz ewentualnym pozyskaniu zewnętrznych źródeł finansowania. Na potrzeby realizacji inwestycji uzyskane zostało pozwolenie na budowę. Koszty wykonania dokumentacji planowano zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku 2022 oraz zakładano obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach wystawionych za wykonanie dokumentacji.

Jednak to Gmina […] pozyskała środki na realizację opisanej inwestycji i tylko Gmina może być beneficjentem otrzymanych środków na rozbudowanie infrastruktury stacji uzdatniania wody. Aby umożliwić Gminie rozbudowę stacji uzdatniania wody zgodnie z posiadaną przez Spółkę dokumentacją projektową oraz uzyskanym pozwoleniem na budowę, Spółka zamierza przekazać Gminie […] - nieodpłatnie, dokumentację projektową wraz z prawami autorskimi oraz pozwoleniem na budowę. Po zakończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura, na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy, zostanie przekazana Spółce do eksploatacji i świadczenia usług zaopatrzenia w wodę na warunkach tożsamych dla innych obiektów i odcinków sieci przekazywanych dotychczas Spółce do eksploatacji jako podmiotowi realizującemu zadanie własne Gminy i prowadzącemu działalność gospodarczą z zakresu produkcji dostawy wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Umożliwi to Spółce przyłączenie nowych odbiorców do sieci wodociągowej i poszerzenie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Wszystkie opisane powyżej okoliczności nieodpłatnego przekazania przez Spółkę dokumentacji i pozwolenia na budowę jak i też warunki przekazania Spółce wytworzonej na jej podstawie infrastruktury wodnej do eksploatacji zawarte zostaną w dwustronnej umowie, gwarantującej Spółce prawo eksploatacji wybudowanej sieci i możliwości przyłączenia nowych odbiorców.

Zbiorowe zaopatrzenie w wodę jest jednym z zadań własnych Gminy […], zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce komunalnej, może te zadania realizować samodzielnie lub poprzez utworzoną w tym celu spółkę prawa handlowego. Spółka jest właśnie takim podmiotem. Przekazanie dokumentacji Gminie […] nastąpi w związku z pozyskaniem przez Gminę środków zewnętrznych na dofinansowanie rozbudowy i budowy infrastruktury wodnej. Niemniej sama infrastruktura wodna wybudowana zostanie na potrzeby działalności prowadzonej przez Spółkę, gdyż Gmina […] realizuje zadanie z tego zakresu właśnie poprzez utworzoną w tym celu Spółkę. Przekazanie dokumentacji projektowej Gminie […] znacznie skróci okres jej realizacji i umożliwi tym samym szybsze przyłączenie do sieci nowych odbiorców, na rzecz których Spółka świadczyć będzie opodatkowane usługi dostawy wody.

Pytanie

1.Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość przekazanej dokumentacji wraz z prawami autorskimi oraz wartość pozwolenia na budowę?

2.Czy na gruncie ustawy o podatku CIT nieodpłatne przekazanie dokumentacji wraz z prawami autorskimi oraz cesji pozwolenia na budowę Gminie […] spowoduje powstanie podatku CIT po stronie Spółki?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki TAK. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, do kosztów podatkowych można zaliczyć koszty poniesione w celu osiągania przychodów, jak również te służące zabezpieczeniu bądź zachowaniu źródła przychodów. Przekazanie dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi i pozwoleniem na budowę ma na celu osiągnięcie w przyszłości przychodów dla Spółki ponieważ to Spółka będzie świadczyć usługi sprzedaży wody we własnym imieniu i na własny rachunek. Pomimo tego, że Spółka nie będzie właścicielem wybudowanej infrastruktury wodociągowej, a jedynie stroną umowy dzierżawy wybudowanej infrastruktury, gdyby do przekazania dokumentacji nie doszło, infrastruktura nie zostałaby wybudowana i Spółka nie mogłaby osiągnąć przychodu.

Stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki NIE. W art. 12 ust. 1 pkt 2 zostało wskazane, że przychodem jest wartość rzeczy i praw majątkowych otrzymanych nieodpłatnie, a nie przekazanych nieodpłatnie, toteż przekazanie nieodpłatnie dokumentacji wraz z prawami autorskimi oraz pozwoleniem na budowę nie spowoduje skutków podatkowych po stronie Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

·-       nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.  

Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której, pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. W przepisie tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. 

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy  z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. 

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości przekazanej nieodpłatnie Gminie dokumentacji wraz z prawami autorskimi i wartości pozwolenia na budowę, a także określenia czy powyższe nieodpłatne przekazanie spowoduje po Państwa stronie powstanie przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Państwa opisu sprawy stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wydatki poniesione na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej rozbudowy stacji uzdatniania wody oraz uzyskanie pozwolenia na budowę, które następnie będą przekazane, wraz z prawami autorskimi na rzecz Gminy, co do zasady, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, bowiem ze złożonego wniosku wynika, że wydatki te poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Ze złożonego wniosku wynika bowiem, że to Państwa Spółka poniosła faktyczny koszt sporządzenia ww. dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji uzdatniania wody oraz uzyskania pozwolenia na budowę, a koszty te związane będą z osiągnięciem przychodu w przyszłości, ponieważ to Spółka będzie uzyskiwała korzyści związane z korzystaniem z infrastruktury powstałej na podstawie przekazanych nieodpłatnie składników Państwa majątku (dostawa wody i zbiorowe odprowadzanie ścieków). To Państwo bowiem będziecie eksploatować rozbudowaną infrastrukturę jako główny dostawca w zakresie produkcji i dostawy wody oraz jako jedyny przedsiębiorca posiadający zezwolenie na odprowadzanie i oczyszczanie ścieków na swoim obszarze działalności. Podkreślić przy tym trzeba, że jak wynika z wniosku, podjęcie decyzji o przeniesieniu pozwolenia na budowę na Gminę w celu wykorzystania dokumentacji projektowej i rozbudowania stacji uzdatniania wody było koniecznie ze względu na pozyskanie przez Gminę środków na realizację ww. inwestycji i tylko Gmina może być beneficjentem otrzymanych środków na rozbudowanie infrastruktury stacji uzdatniania wody.

Uznać zatem należy, że wartość przekazanej dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz wartość pozwolenia na budowę, przez którą to „wartość” należy rozumieć wysokość faktycznie poniesionych przez Państwa wydatków z tego tytułu, może stanowić koszt uzyskania przychodów na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 z ww. zastrzeżeniem należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii, czy powyższe nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy będzie skutkować uzyskaniem przez Państwa przychodu podatkowego, podlegającego opodatkowaniu, zauważyć należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń […].

Jak wynika z wniosku jesteście Państwo podmiotem, który dokona nieodpłatnego przekazania dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi oraz pozwoleniem na budowę na rzecz Gminy. Jako podmiot dokonujący tego przekazania nie uzyskacie tym samym przychodu podatkowego z ww. tytułu.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.  

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

          Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).