Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.529.2022.1.MAP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.529.2022.1.MAP

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

10 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 3 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia przedmiotowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa mleka i wyrobu serów. Działalność jest zarejestrowana w CEiDG. Jednocześnie posiada Pan gospodarstwo rolne, na którym hoduje Pan bydło, od którego pozyskuje mleko. Pozyskiwane z działalności rolniczej mleko przerabia Pan na masło, śmietanę, kefiry, jogurty, sery, twarogi, itp. Pracę w trakcie przetwórstwa mleka wykonuje Pan z pomocą pracowników. Wyżej wymienione produkty przeznaczone są do dalszej odsprzedaży, jak i również detalicznie. Sprzedaż jest dokumentowana fakturą, bądź nabijana na kasę fiskalną w zależności od faktu, czy dotyczy firmy, czy osoby fizycznej.

Proces produkcji sera wygląda następująco: do mleka poddanego obróbce wstępnej dodawane są bakterie, odpowiednie dla danego typu sera, a następnie mleko mieszane jest z podpuszczką (kompleksem enzymów, występujących w tylnej części trawieńca cieląt). Następuje koagulacja kazeiny - głównego białka mleka - i jej przejście w żel, zwany skrzepem. Skrzep tnie się ostrzami w niewielkie kostki o określonych wymiarach, aby ułatwić wyciek serwatki. W skrzepie namnażają się bakterie wytwarzające kwas mlekowy. Masę miesza się i ogrzewa zgodnie z recepturą. Wzrost bakterii oraz obróbka mechaniczna i cieplna ziarna prowadzą do oddzielenia serwatki od ziarna serowego. Uzyskaną gęstwę serową umieszcza się w foremkach, które nadają serowi odpowiedni kształt. Następnie ser jest prasowany grawitacyjnie lub częściej z użyciem nacisku. Tak powstaje twaróg. Jeśli ma się uzyskać sery dojrzewające, proces technologiczny jest kontynuowany, a uformowaną masę serową soli się, czasem podbarwia, dodaje dodatki ziołowe i odstawia do dojrzewalni, gdzie nabiera potrzebnych cech sensorycznych - smaku i zapachu.

Podstawowym surowcem zwierzęcym do otrzymywania enzymów, w tym wykorzystywanych przy produkcji serów, były do niedawna gruczoły wydzielania wewnętrznego, stanowiące uboczny produkt w rzeźniach. Ściany żołądka młodych ssaków zawierają znaczne ilości enzymu proteolitycznego - podpuszczki, która jest wykorzystywana w przemyśle serowarskim do wytrącania skrzepu kazeiny. Jednakże obecnie podstawowym źródłem enzymów są drobnoustroje, ze względu na różnorodność produkowanych enzymów i na niską cenę procesów biotechnologicznych ich otrzymywania, a także ze względu na powstały deficyt stosowanych wcześniej surowców naturalnych.

Sery otrzymuje się przez obróbkę skrzepu uzyskanego przez koagulację kazeiny, głównego białka mleka. Zawartość poszczególnych składników w serach jest bardzo zróżnicowana i zależy w dużym stopniu od gatunku oraz zawartości tłuszczu w mleku.

Proces technologiczny produkcji serów miękkich dojrzewających można podzielić na następujące etapy:

a)przygotowanie mleka serowarskiego,

b)zaprawianie podpuszczką i krzepnięcie mleka,

c)obróbka skrzepu i gęstwy serowej,

d)formowanie i ociekanie masy serowej,

e)solenie serów, dodawanie dodatków smakowych (zioła, przyprawy, warzywa),

f)dojrzewanie i pielęgnacja serów,

g)wykańczanie i przechowywanie dojrzałych serów.

W Pana zakładzie produkowane jest około 800 kg sera i innych wyrobów miesięcznie. Produkcja odbywa się według metody i technologii zatwierdzonej decyzją przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Pana zakład został wpisany do rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w ramach działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej oraz został nadany numer identyfikacyjny. Przy produkcji spełniane są wszystkie wymagania, które zostały opisane w załączniku I i II rozporządzenia nr .... Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. W zakładzie wprowadzone są procedury GMP, GHP i HACCP oraz przeprowadzane są okresowe badania mikrobiologiczne wytworzonych produktów i mleka. Z początkiem 2022 r. wybrał Pan formę opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

Pytanie

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym dochody korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo uboju zwierząt rzeźnych i obrócę poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Wobec powyższego, w przypadku produkcji wymienionych w opisie stanu faktycznego produktów, polegającej na przetwórstwie mleka pochodzącego z własnego gospodarstwa - do uzyskiwanych przychodów zastosowanie będzie miało zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wszystkie warunki wymienione w ustawie są spełnione:

-mleko pochodzi z własnej hodowli,

-przetwórstwo mleka prowadzone jest sposobem przemysłowym,

-produkty pochodzące z przetwórstwa mleka są wymienione w ww. przepisie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

 - licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Wobec wyżej przedstawionych regulacji prawnych – na tle przedstawionego stanu faktycznego – uznać należy, że prowadzona przez Pana produkcja i sprzedaż sera oraz innych wyrobów z mleka pozyskanego z własnego gospodarstwa rolnego nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej. Produkcja a następnie sprzedaż sera i produktów mlecznych, nie stanowi również działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanego powyżej przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że działalnością rolniczą jest m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży produktów zwierzęcych po ich uprzednim przetworzeniu (przychód ze sprzedaży sera) nie podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy, nie jest to działalność rolnicza, z której przychody podlegają wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

-pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza;

-pkt 4 - działy specjalne produkcji rolnej;

-pkt 9 - inne źródła.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art.10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 20 ust. 1c ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli:

2) przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze, z wyłączeniem uboju zwierząt rzeźnych i obróbki poubojowej tych zwierząt, w tym również rozbioru, podziału i klasyfikacji mięsa, przemiału zbóż, wytłoczenia oleju lub soku oraz sprzedaży podczas wystaw, festynów, targów i kiermaszy;

4)  jest prowadzona ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust. 1e;

5) ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody.

Wskazać należy, że art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanym przypadku, ponieważ jak wynika z opisu sprawy – można uznać, że przetwórstwo mleka w Pana gospodarstwie prowadzone jest sposobem przemysłowym.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Z treści ww. przepisu wynika, że do dochodów ze sprzedaży m.in. produktów zwierzęcych pochodzących z własnej hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na przetwórstwie mleka zastosowanie będzie miało zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że rolnik produkujący np. sery i inne produkty mleczne będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wyprodukuje te produkty w sposób przemysłowy, a opodatkowany, jeśli wyprodukuje je w sposób inny niż przemysłowy.

Wyjaśnić należy, że określenie przerób mleka sposobem przemysłowym użyte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 71 ww. ustawy, nie zostało zdefiniowane z ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, przy interpretacji tego przepisu należy posłużyć się wykładnią językową.

Według Słownika Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN (Warszawa 1996 r.):

-przetwórstwo, to przerabianie surowców na gotowe produkty (tom lit. L-P, st. 970),

-przerób, to przerabianie surowca na produkt lub półprodukt (tom lit. L-P, str. 954),

-przemysłowy, to dotyczący przemysłu, związany z przemysłem, mający zastosowanie w przemyśle,

-sposób, to określona metoda, forma wykonania (Mały Słownik Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995 r., str. 870).

W konsekwencji, przerób mleka sposobem przemysłowym należy rozumieć jako przerabianie surowca, jakim jest mleko, na produkty gotowe (np. masło, ser, śmietanę) lub półprodukty z wykorzystaniem metod mających zastosowanie w przemyśle.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa mleka i wyrobu serów. Jednocześnie posiada Pan gospodarstwo rolne, na którym hoduje Pan bydło, od którego pozyskuje mleko. Pozyskiwane z działalności rolniczej mleko przerabia Pan na masło, śmietanę, kefiry, jogurty, sery, twarogi itp. Pracę w trakcie przetwórstwa mleka wykonuje z pomocą pracowników. Wyżej wymienione produkty przeznaczone są do dalszej odsprzedaży, jak i również detalicznie. W Pana zakładzie produkowane jest około 800 kg sera i innych wyrobów miesięcznie. Produkcja odbywa się według metody i technologii zatwierdzonej decyzją przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Pana zakład został wpisany do rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w ramach działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej oraz został nadany numer identyfikacyjny. Przy produkcji spełniane są wszystkie wymagania, które zostały opisane w załączniku I i II rozporządzenia nr ... Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. W zakładzie wprowadzone są procedury GMP, GHP i HACCP oraz przeprowadzane są okresowe badania mikrobiologiczne wytworzonych produktów i mleka. Z początkiem 2022 r. wybrał Pan formę opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Istotne elementy wniosku zawarł Pan we własnym stanowisku, gdzie wskazał Pan, że wszystkie warunki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są spełnione: mleko pochodzi z własnej hodowli, przetwórstwo mleka prowadzone jest sposobem przemysłowym a produkty pochodzące z przetwórstwa mleka są wymienione w ww. przepisie.

Analiza okoliczności opisanego stanu faktycznego w kontekście omówionych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że prowadzona przez Pana produkcja i sprzedaż sera i innych wyrobów z mleka pozyskanego z własnego gospodarstwa rolnego nie stanowi działalności rolniczej, ponieważ z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że działalnością rolniczą jest m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży produktów zwierzęcych po ich uprzednim przetworzeniu (przychód ze sprzedaży sera i innych produktów mlecznych) nie podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy, nie jest to działalność rolnicza, z której przychody podlegają wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Opisana we wniosku produkcja i sprzedaż sera i innych wyrobów z mleka pozyskanego z własnego gospodarstwa rolnego nie stanowi również działów specjalnych produkcji rolnej.

Do uzyskiwanych przez Pana przychodów nie znajdzie także zastosowania powołany art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – można uznać, że przetwórstwo mleka w Pana gospodarstwie prowadzone jest sposobem przemysłowym.

Zatem, przychody ze sprzedaży produktów przetworzonych sposobem przemysłowym stanowią przychody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przy spełnieniu warunków wymienionych w art. 5a pkt 6 ustawy), albo przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że do przychodów ze sprzedaży sera i innych produktów mlecznych wytwarzanych z mleka krowiego pochodzącego wyłącznie z własnej hodowli krów znajdzie zastosowanie zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyjmując bowiem, że produkowany ser oraz inne wyroby mleczne powstają na skutek przerabiania mleka pochodzącego z własnego gospodarstwa sposobem przemysłowym, stwierdzić należy, że dochody z tytułu sprzedaży sera będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana oraz Pana stanowiskiem w sprawie, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).