
Temat interpretacji
W sytuacji gdy świadczenie zostało otrzymane w latach 2017 – 2021 przez Panią – jako osobę uprawnioną po śmierci byłego męża (uczestnika) – z pracowniczego funduszu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Holandii, podlega ono zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od otrzymanych świadczeń emerytalnych nie były/nie są/nie będą należne zaliczki na podatek (o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny). Świadczeń tych nie trzeba wykazywać w składanym zeznaniu podatkowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 31 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczenia z Holandii.
Uzupełniła go Pani, pismem z 24 maja 2022 r. (data wpływu 26 maja 2022 r.) oraz pismem z 2 czerwca 2022 r. (data wpływu 6 czerwca 2022 r.), a także – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 czerwca 2022 r. (data wpływu 28 czerwca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Posiada Pani obywatelstwo polskie, jest również od urodzenia polskim rezydentem zgodnie z brzemieniem art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wszelkie powiązania ekonomiczne, gospodarcze oraz osobiste posiada Pani z Polską. Przez całe życie zamieszkiwała Pani na terytorium Polski, bywając jednak cyklicznie w okresach nie przekraczających 183 dni w roku kalendarzowym na terytorium Królestwa Niderlandów. Na terenie Holandii nigdy Pani nie podejmowała jakiegokolwiek zatrudnienia, nie posiada żadnego majątku na terenie tego państwa czy konta bankowego. Nie posiada Pani rodziny, ani żadnych znajomych, ani niczego na terenie Królestwa Niderlandów.
Była Pani w związku małżeńskim z obywatelem holenderskim. W trakcie trwania związku małżeńskiego Pani mąż pracował w przedsiębiorstwie (…), w którym w ramach zatrudnienia dobrowolnie przystąpił do Pracowniczego Programu Emerytalnego działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych. Przystąpienie do PPE przez Pani ówczesnego małżonka miało na celu gromadzenie kapitału wypłacanego po przejściu przez uczestnika na emeryturę bądź wypłacenie kapitału osobom uprawnionym (partnerom/małżonkom/byłym małżonkom) po śmierci uczestnika.
Dnia 19 marca 2008 roku powzięła Pani informację o śmierci byłego męża oraz przyznaniu Pani specjalnego świadczenia z Pracowniczego Funduszu Emerytalnego (…). W latach 2008-2010 świadczenie to wypłacane było na Pani holenderski rachunek bankowy, po czym z Pani przyczyn losowych i zdrowotnych, nastąpiło wstrzymanie wypłaty świadczenia. Zostało ono wznowione oraz wyrównane (za okres wstrzymania) począwszy od 2013 roku na Pani rachunek bankowy w jednym z polskich banków. Świadczenie to wyrażone jest w walucie obcej, to jest w euro. W chwili przyznania świadczenia wynosiło 276,21 euro brutto miesięcznie. Otrzymane świadczenie podlega indeksacji wraz ze wzrostem cen, co oznacza, że może ulec zmianie w przyszłości, a nawet zostać pomniejszone w zależności od sytuacji finansowej funduszu. Obecnie wynosi 405,69 euro brutto.
Zwróciła Pani uwagę, że otrzymywane środki są w kwocie brutto, albowiem świadczenia z Funduszu Emerytalnego PPE są zwolnione z podatku. Przez cały czas otrzymywania comiesięcznego świadczenia specjalnego pochodzącego z Funduszu Emerytalnego nie podlegał i nie podlega on opodatkowaniu w myśl holenderskich przepisów podatkowych. Istotnym jest fakt, że powyższe świadczenie nie było i nie jest wypłacane z systemu ubezpieczeń społecznych z Holandii, albowiem świadczenie to przyznane oraz wypłacane jest dla osób uprawnionych po śmierci uczestnika Pracowniczego Programu Emerytalnego. Wskazała Pani także, że na podstawie obowiązujących przepisów prawa bankowego oraz w związku z nałożeniem na bank obowiązku, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, instytucja finansowa (…), w którym posiada Pani swój rachunek bankowy skierowało zapytanie z jakiego tytułu otrzymuje Pani środki oraz zobligował do przedłożenia decyzji wraz z tłumaczeniem dokumentu na język polski.
W myśl art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, podmioty wypłacające emerytury i renty pochodzące z zagranicy zobowiązane są do poboru podatku (zaliczek na podatek) od tych świadczeń. Po złożeniu przez Panią wyjaśnień oraz przedłożeniu wymaganych dokumentów Bank, jako instytucja wypłacająca otrzymywane przez Panią świadczenie, odstąpił od poboru podatku z uwagi na brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy o PIT. Bank polski nie był i nie jest płatnikiem świadczenia z zagranicznego Funduszu Emerytalnego PPE.
Zgodnie ze stanowiskiem instytucji bankowej cykliczne świadczenie, jakie jest Pani przekazywane od (…), podlega zwolnieniu, albowiem otrzymywane świadczenie nie jest ani rentą ani emeryturą, a bank nie jest płatnikiem w okolicznościach niniejszej sprawy, co więcej nie ma obowiązku nałożonego na niego art. 35 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jeszcze przed nabyciem prawa do specjalnego świadczenia z PPE, otrzymywała Pani na polski rachunek bankowy stałą rentę inwalidzką wypłacaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z tytułu świadczenia rentowego ZUS odprowadzał podatek do właściwego Urzędu Skarbowego i składki na ubezpieczenia zdrowotne. Następnie, po przejściu na emeryturę Zakład Ubezpieczeń Społecznych, analogicznie jak było w trakcie pobierania przez Panią świadczenia rentowego, również dokonywał i dokonuje wypłaty na Pani rachunek bankowy w Polsce, po uprzednim potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy oraz należnych składek ZUS.
W związku z otrzymywanymi świadczeniami z ZUS corocznie składa Pani we właściwym Urzędzie Skarbowym zeznanie roczne PIT-36 z tytułu otrzymywanego świadczenia z ZUS. Począwszy od roku 2008 składa Pani również informację o wysokości dochodów/ przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku (druk PIT/ZG). Deklaracje te obecnie składane są Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w (…). Uprzednio, przed zmianą Pani miejsca zamieszkania składane były Naczelnikowi Urzędu Skarbowego jednego z Urzędów Skarbowych w (…). Istotnym wydaje się fakt, że tuż po nabyciu prawa do świadczenia z Pracowniczego Programu Emerytalnego (PPE) uzyskała Pani informację od pracownika administracji skarbowej, że otrzymywane świadczenie winno podlegać opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych, a władnym krajem do poboru daniny jest Rzeczpospolita Polska, jako kraj rezydencji. Sugerując się wiedzą nabytą od urzędnika skarbowego corocznie naliczała oraz odprowadzała Pani podatek z tytułu otrzymywanego świadczenia, płacąc podatki brutto od świadczenia z Holandii. W Pani ocenie, powstała sytuacja jest dla Pani krzywdząca, ponieważ urzędnicy skarbowi udzielili błędnej informacji obowiązku składania PIT/ZG, a w konsekwencji obowiązku płacenia podatku od otrzymywanych świadczeń z PPE, które nie są należne.
Otrzymywane przez Panią świadczenie zagraniczne jest to świadczenie specjalne PPE z Funduszu Emerytalnego PPE, co więcej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 środki te są zwolnione z podatku od osób fizycznych (PIT), wobec czego nie ma obowiązku składania PIT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Przedmiotem zapytania są lata podatkowe: 2017, 2018, 2019, 2020 i 2021 r., tj. 5 lat.
W okresie będącym przedmiotem zapytania była Pani w wieku emerytalnym.
W powyższym okresie posiadała Pani uprawnienia do świadczeń emerytalnych – emerytura polska z ZUS.
Otrzymywane świadczenie nie było, nie jest ani emeryturą, ani rentą, ani żadnym świadczeniem rodzinnym, ani żadnym zwrotem składek wpłaconych przez byłego męża. Otrzymywane świadczenie z pracowniczego programu emerytalnego (…) dokonane na rzecz uczestnika po jego śmierci jest świadczeniem specjalnym dożywotnim należnym według prawa państwa holenderskiego Pani jako osobie uprawnionej do tego świadczenia po śmierci zmarłego byłego męża. Świadczenie specjalne dożywotnie dla Pani miało i ma na celu zapobiec życia w potwornej nędzy i strasznym ubóstwie. Pani, pomimo otrzymywanego świadczenia żyła i żyje w strasznej nędzy i strasznym ubóstwie jako osoba samotna z powodu odbierania nienależnie przez urząd skarbowy w Polsce ogromnych podatków/zaliczki na podatek płaconej wraz z PIT-36/ZG jako inne źródła z zagranicy.
Dożywotnie świadczenie specjalne otrzymuje Pani z pracowniczego funduszu emerytalnego (…) utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Holandii – Niderlandach.
Pytania
1)Czy świadczenia otrzymywane przez Panią z Pracowniczego Funduszu Emerytalnego (…) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 w zw. z art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2)Czy w związku ze zwolnieniem podatkowym wynikającym z punktu 1 powyżej (art. 21 ust. 1 pkt 58 w zw. z art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) dotychczasowe zaliczki na podatek dochodowy obliczone od wartości otrzymanych świadczeń zostały zapłacone przez Panią nienależnie?
3)Czy, jeżeli świadczenia, o których mowa w pytaniu numer 1 są zwolnione z opodatkowania, czy będzie na Pani ciążył w przyszłości obowiązek obliczania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na rachunek polskiego Urzędu Skarbowego od tych świadczeń otrzymanych w przyszłości?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1
Stoi Pani na stanowisku, że w związku ze ścisłym powiązaniem Pani z Polską (rezydencją), przekazywaniem środków z Funduszu Emerytalnego PPE na rachunek bankowy w Polsce, brakiem zakwalifikowania i korelacji otrzymywanego świadczenia przez Panią z emeryturą lub rentą zagraniczną, a także mając na względzie brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 58 pkt b w związku z art. 21 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymywane przez Panią środki z (…) w ramach Pracowniczego Funduszu Emerytalnego są zwolnione od podatku dochodowego.
W pierwszej kolejności zwraca Pani uwagę na fakt, że jest Pani rezydentem RP, co więcej, zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlegają obowiązku podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepisy powyższe stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).
Mając na względzie art. 18 ust. 1 Konwencji z 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 – emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie w związku z wcześniejszym zatrudnieniem, jak i renty wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Jednakże w myśl art. 18 ust. 5 ww. Konwencji – wszelkie emerytury i inne płatności wypłacane według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie.
Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód "może podlegać” opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) wskazuje bowiem, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.
Analizując zasadę powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zwróciła Pani uwagę, że otrzymywane przez Panią comiesięczne świadczenie w ramach PPE z holenderskiego Funduszu Emerytalnego … są w kwocie netto, przekazywane do banku polskiego (...), na Pani numer konta. Otrzymywane świadczenie netto oznacza, że Fundusz Emerytalny (…) odprowadza obowiązkowe kontrybucje, w tym zawarty jest również podatek.
W Polsce, pomimo otrzymywanego świadczenia netto, obliczała i odprowadzała Pani podatek od kwoty brutto. Corocznie składa Pani do właściwego Urzędu Skarbowego PIT-36 wraz z załącznikiem ZG.
W Pani ocenie, mając na uwadze fakt, że świadczenie przez Panią otrzymywane z Pracowniczego Programu Emerytalnego jest wypłacane w związku z nabyciem przez Panią uprawnienia po śmierci oszczędzającego (byłego męża) w programie emerytalnym utworzonym i działającym w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Holandii, zastosowanie w okolicznościach niniejszej sprawy będzie miał art. 21 ust. 1 pkt 58. Zgodnie z brzmieniem ww. przepisu, wolne od podatku dochodowego wypłaty:
a)transfer środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych,
b)środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika,
c)środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników – do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych – z zastrzeżeniem ust. 33.
Pod pojęciem pracowniczych programów emerytalnych należy rozumieć, zgodnie z art. 21 ust. 33 ustawy o PIT, pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej.
Pani stan faktyczny obejmuje przepis art. 21 ust. 1 pkt 58 ppkt b) albowiem była Pani po rozwodzie ze zmarłym uczestnikiem a jako osoba uprawniona jest do tych środków po śmierci uczestnika.
Mając na uwadze powyższe, w sytuacji uzyskiwania przez Panią świadczenia z Funduszu Emerytalnego PPE, gdy wypłata świadczenia następuje na Pani rzecz, jako osoby uprawnionej do tych środków po śmierci uczestnika (byłego męża) z holenderskiego funduszu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej, świadczenie to podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b, albowiem nie jest traktowane ani jako emerytura zagraniczna, ani jako renta zagraniczna, a innego rodzaju świadczenie, które nie ma swojego odpowiednika w przepisach prawa polskiego. W rezultacie, nie ma Pani obowiązku wykazywania przychodu uzyskiwanego z tytułu otrzymywanego co miesiąc świadczenia, w związku ze zwolnieniem określonym w ww. przepisie ustawy o PIT.
Zgodnie z przepisami prawa (…) nie był i nie jest płatnikiem tego świadczenia, płatnikiem tego świadczenia jest PPE (…).
Ad. 2
W odniesieniu do art. 21 ust. 1 pkt 58 po prześledzeniu przepisów dotyczących podatków do urzędu skarbowego od osób posiadających dochody – świadczenia z zagranicy i polskie świadczenia z ZUS dostępnych w określonych Traktatach i umowach między Polską i Holandią, a także Konwencji MLI, uważa Pani, że została Pani bardzo pokrzywdzona przez urząd skarbowy w Polsce, poprzez błędne informowanie Pani przez pracowników urzędu skarbowego. Została Pani poinformowała, że powinna płacić podatki od świadczenia zagranicznego i wykazywać je w PIT-36/ZG jako inne źródła z zagranicy, pomimo że prawo i przepisy podatkowe oraz podpisane Traktaty i Konwencje wyraźnie wskazywały na odmienne stanowisko i wskazywały jakie świadczenia otrzymywane z zagranicy i z jakiego państwa są zwolnione z podatku. Nadto, wszystkie osoby jako podatnicy otrzymujące świadczenia z Holandii z pracowniczych programów emerytalnych – funduszy emerytalnych, a więc funduszy emerytalnych działających, powstałych i istniejących z pracowniczych programów emerytalnych, są zwolnione z płacenia podatków do urzędu skarbowego w Polsce i składania PIT. A więc, w oparciu o artykuł 21 ust. 1 pkt 58 w zw. z art. 21 ust. 33 uważa Pani, że płaciła Pani zaliczki na podatek nienależnie i zostało przekroczone prawo przez urząd skarbowy w stosunku do Pani jako nienależnie zapłacony podatek (a więc błędna interpretacja z urzędu skarbowego w Polsce).
Dotychczasowe zaliczki na podatek dochodowy obliczane od wartości otrzymanych świadczeń zostały zapłacone nienależnie – zapłacony podatek poprzez PIT-36/ZG w roku 2017. Po przesłaniu świadczeń do Banku polskiego na konto bankowe w Banku polskim, Bank polski wezwał Panią do złożenia wyjaśnienia i (…) udowodnienia dokumentami przetłumaczonymi na język polski przez tłumacza przysięgłego i wykazania, że otrzymywane świadczenia nie są ani emeryturą, ani rentą, ani żadnym świadczeniem rodzinnym, ani również nie są świadczeniem z Holandii ze źródła odpowiednika polskiego ZUS, ani zwrotem składek zdrowotnych. Po dosłaniu dokumentów zgodnie z (…) i na podstawie rzetelnych dokumentów i rozpatrzeniu przez pracowników Banku polskiego – Bank polski wydał decyzję o zaniechaniu poboru zaliczek. Zgodnie z ostateczną decyzją podatkową złożono stosowne oświadczenie. W związku z powyższym, urzędy skarbowe, Dyrektor i Kierownik stwierdzili, że winna Pani płacić podatek PIT-36/ZG, co też Pani uczyniła. Zgodnie z taką informacją zapłaciła Pani podatek i złożyła PIT-36/ZG nie uchylając się, zgodnie z faktami i dokumentami.
Ad. 3
W przyszłości nie będzie ciążył obowiązek obliczenia i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy do urzędu skarbowego od tych świadczeń w przyszłości. Zgodnie z powyższym stanem faktycznym, specjalnie świadczenie nie było i nie jest ani emeryturą, ani rentą, ani świadczeniem rodzinnym, ani żadnym świadczeniem odpowiednika polskiego ZUS.
W związku z powyższym, Bank polski, po zbadaniu sprawy wydał decyzję ostateczną o zawieszeniu poboru zaliczek na podatek dochodowy i odprowadzenia do urzędu skarbowego. Zgodnie z prawem i przepisami Bank polski nie był i nie jest płatnikiem. Płatnikiem świadczenia był i pozostaje … jako fundusz emerytalny pracowniczych programów emerytalnych … jako płatnik świadczenia specjalnego dożywotniego, na Pani rzecz jako osobie uprawnionej do tych środków po śmierci uczestnika – zmarłego byłego męża. Powyższe świadczenie z pracowniczego funduszu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o prawo i przepisy obowiązujące w Holandii w Niderlandach.
Ocena stanowiska
Stanowisko dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z uwagi na fakt, że świadczenie wypłacane jest z Holandii w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Konwencji z 13 lutego 2002 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216 poz. 2120).
W myśl art. 18 ust. 1 ww. Konwencji:
Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie w związku z wcześniejszym zatrudnieniem, jak i renty wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Konwencji:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 emerytura lub inne podobne świadczenie albo renta może być również opodatkowana w tym Umawiającym się Państwie, z którego jest ona uzyskiwana, zgodnie z prawem tego Państwa:
a)jeżeli, i o ile, tytuł do takiej emerytury lub innego podobnego świadczenia albo renty w Umawiającym się Państwie, z którego jest uzyskiwana, jest zwolniony z opodatkowania, lub składki związane z emeryturą lub innym podobnym świadczeniem albo rentą dokonywane na rzecz funduszu emerytalnego lub firmy ubezpieczeniowej były odpisywane w przeszłości przy obliczaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu w tym Państwie lub kwalifikowały się do innych ulg podatkowych w tym Państwie; i
b)jeżeli, i o ile, taka emerytura lub inne podobne świadczenie albo renta nie jest opodatkowana w Umawiającym się Państwie, w którym odbiorca ma miejsce zamieszkania, według powszechnie stosowanej stawki od dochodu z pracy najemnej, lub jest opodatkowana od mniej niż 90% kwoty brutto emerytury lub innego podobnego świadczenia albo renty; i
c)jeżeli łączna kwota brutto emerytur i innych podobnych świadczeń oraz rent, a także emerytura lub inne wypłaty, dokonane na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych Państwa, w jakimkolwiek roku kalendarzowym przekroczy kwotę 20.000 euro.
Jak stanowi art. 18 ust. 3 ww. Konwencji,
Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2, jeżeli taka emerytura lub inne podobne świadczenie niebędące z natury świadczeniem okresowym wypłacane w związku z wcześniejszym zatrudnieniem w drugim Umawiającym się Państwie jest wypłacane przed dniem rozpoczęcia pobierania emerytury lub jeżeli zostanie dokonana jednorazowa wypłata w zamian za prawo do renty przed dniem rozpoczęcia pobierania renty, to takie świadczenie lub jednorazowa wypłata może być również opodatkowana w Umawiającym się Państwie, w którym została uzyskana.
Według art. 18 ust. 4 ww. Konwencji:
Uważa się, że emeryturę lub inne podobne świadczenie albo rentę uzyskuje się z Umawiającego się Państwa, jeżeli, i o ile, składki lub wypłaty związane z emeryturą, innym podobnym świadczeniem albo rentą, lub uprawnienia z nich uzyskane kwalifikują się do ulgi podatkowej w tym Państwie. Przeniesienie emerytury z funduszu emerytalnego lub firmy ubezpieczeniowej w jednym Umawiającym się Państwie do funduszu emerytalnego lub firmy ubezpieczeniowej w innym Państwie nie ogranicza w żaden sposób praw do opodatkowania przez pierwsze wymienione Państwo na mocy tego artykułu.
Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 5 ww. Konwencji:
Wszelkie emerytury i inne płatności wypłacane według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie.
W pierwszej kolejności odnosząc się do opodatkowania świadczenia otrzymanego z holenderskiego pracowniczego programu emerytalnego w latach 2017 – 2021, wyjaśnić należy, że oceniając czy świadczenie to podlega opodatkowaniu stosownie do art. 18 ust. 1 ww. Konwencji należy odnieść się do wskazówek zawartych w Komentarzu do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD.
Zawierane przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są bowiem wzorowane na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, zatem interpretacja ich postanowień powinna uwzględniać ustalenia przyjęte na szczeblu OECD, znajdujące wyraz w wypracowanym przez państwa członkowskie tej organizacji, w tym również Polskę, Komentarzu do Modelowej Konwencji (MK).
Powołana wyżej Konwencja z 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, nie definiuje co należy rozumieć przez określenie „emerytury i inne podobne świadczenia”.
Zgodnie z Komentarzem do art. 18 Konwencji Modelowej OECD rodzaje wypłat objętych tym artykułem obejmują nie tylko emerytury wypłacane bezpośrednio byłym pracownikom najemnym, lecz również innym beneficjentom (…) oraz inne podobne świadczenia, np. renty starcze, z tytułu dawnego zatrudnienia. Różne wypłaty mogą być dokonywane na rzecz pracownika po ustaniu jego zatrudnienia.
Kwestię, czy takie wypłaty są objęte art. 18 można ocenić w zależności od ich istoty, z uwzględnieniem faktów i okoliczności w których są dokonywane.
Jak Pani wskazała w treści wniosku:
1)Posiada Pani obywatelstwo polskie i jest polskim rezydentem zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wszelkie powiązania ekonomiczne, gospodarcze oraz osobiste posiada Pani z Polską. Przez całe życie zamieszkiwała Pani na terytorium Polski, bywając jednak cyklicznie w okresach nie przekraczających 183 dni w roku kalendarzowym na terytorium Królestwa Niderlandów.
2)Była Pani w związku małżeńskim z obywatelem holenderskim.
3)W trakcie trwania związku małżeńskiego Pani mąż pracował w przedsiębiorstwie Philips, w którym w ramach zatrudnienia dobrowolnie przystąpił do Pracowniczego Programu Emerytalnego (…) działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Holandii.
4)Przystąpienie do PPE przez Pani ówczesnego małżonka miało na celu gromadzenie kapitału wypłacanego po przejściu przez uczestnika na emeryturę bądź wypłacenie kapitału osobom uprawnionym (partnerom/małżonkom/byłym małżonkom) po śmierci uczestnika.
5)Dnia 19 marca 2008 roku powzięła Pani informację o śmierci byłego męża oraz przyznaniu Pani specjalnego świadczenia z Pracowniczego Funduszu Emerytalnego (…).
6)Otrzymywane świadczenie nie było, nie jest ani emeryturą, ani rentą, ani żadnym świadczeniem rodzinnym, ani żadnym zwrotem składek przez byłego męża. Otrzymywane świadczenie z pracowniczego programu emerytalnego … jest świadczeniem specjalnym dożywotnim należnym na rzecz uczestnika po jego śmierci według prawa państwa holenderskiego.
7)Otrzymywane przez Panią świadczenie zagraniczne jest to świadczenie specjalne z PPE, co więcej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 środki te są zwolnione z podatku od osób fizycznych (PIT), wobec czego nie ma obowiązku składania PIT.
Zatem, wobec przedstawionych przez Panią informacji, że nie otrzymuje Pani emerytury, renty, ani innego podobnego świadczenia z tytułu zatrudnienia w przeszłości, świadczenie przez Panią otrzymane w latach 2017 – 2021 nie będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach wynikających z art. 18, lecz na podstawie art. 22 ust. 1 polsko – holenderskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Na podstawie art. 22 ust. 1 ww. Konwencji:
Dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Skoro ma Pani miejsce zamieszkania w Polsce to otrzymywane przez Panią świadczenie, co do zasady, podlega opodatkowaniu w Polsce.
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłem przychodu są inne źródła.
Jak wynika z art. 20 ust. 1 ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.
W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Kwestią budzącą Pani wątpliwość jest ustalenie, czy otrzymane przez Panią jako osobę uprawnioną po śmierci byłego męża z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego na podstawie przepisów obowiązujących w Holandii świadczenie podlega zwolnieniu na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że:
Wolne od podatku dochodowego są wypłaty:
a.transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych,
b.środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika,
c.środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników – do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych,
- z zastrzeżeniem ust. 33.
W myśl art. 21 ust. 33 ustawy:
Przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Stosownie do art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 850 ze zm.):
Przez wypłatę rozumie się – dokonaną przez uczestnika lub osobę uprawnioną wypłatę gotówkową lub realizację przelewu środków zgromadzonych w ramach programu na wskazany przez uczestnika lub tę osobę rachunek bankowy – na warunkach określonych w umowie zakładowej, w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie.
Warunki te określone są w art. 42 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z nim:
Wypłata następuje:
1)na wniosek uczestnika po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat,
2)na wniosek uczestnika po przedstawieniu przez niego decyzji o przyznaniu prawa do emerytury i po ukończeniu 55 roku życia,
3)w przypadku ukończenia przez uczestnika 70 lat, jeżeli wcześniej nie wystąpił z wnioskiem o wypłatę środków,
4)na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika.
Z powyższego wynika, że zamiarem ustawodawcy było, aby określone wypłaty dotyczyły świadczeń, które realizują cel programu emerytalnego.
Mając na uwadze powyższe, w analizowanej sprawie, w sytuacji gdy świadczenie zostało otrzymane w latach 2017 – 2021 przez Panią – jako osobę uprawnioną po śmierci byłego męża (uczestnika) – z pracowniczego funduszu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Holandii, podlega ono zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od otrzymanych świadczeń emerytalnych nie były/nie są/nie będą należne zaliczki na podatek (o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny). Świadczeń tych nie trzeba wykazywać w składanym zeznaniu podatkowym.
Dodatkowe informacje
Podkreślenia wymaga, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
‒zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
