Skutki podatkowe sprzedaży jaszczurek – gekonów orzęsionych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.733.2022.3.AP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.733.2022.3.AP

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży jaszczurek – gekonów orzęsionych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. skutków podatkowych sprzedaży jaszczurek – gekonów orzęsionych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2022 r. (wpływ 2 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Mieszka Pan na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polski, przebywa Pan w kraju dłużej niż 183 dni w roku oraz posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jest Pan zatrudniony w Polsce u jednego pracodawcy, na podstawie umowy o pracę na pełny etat z wynagrodzeniem wyższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Wszystkie interesy życiowe ma Pan w Polsce. Nie posiada Pan gospodarstwa rolnego, ani statusu rolnika w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Dla własnych celów hobbystycznych zajmuje się Pan hodowlą jaszczurek – gekonów orzęsionych. Hodowlą tą zajmuje się Pan od około roku. Obecnie do tej hodowli przeznacza Pan około 10,5 m2 mieszkania, którego jest Pan współwłaścicielem (udział ½, całkowita powierzchnia mieszkania około 72 m2).

Gekony żywią się:

-świerszczami (różne odmiany), które kupuje Pan najczęściej w sklepach internetowych,

-karmą typu instant, którą kupuje Pan najczęściej w sklepach internetowych.

Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej https://pl.wikipedia.org/, gekony orzęsione są wszystkożerne, żywią się wszelkimi bezkręgowcami i owocami.

Hodowla gekonów nie wymaga uprawy roslin żywicielskich. W ogóle nie przeznacza Pan powierzchni do uprawy roślin żywicielskich. Czas wylęgania małych wynosi od 2 do 6 miesięcy. Po tym okresie nowe osobniki będa gotowe do sprzedaży.

Z uwagi na rozszerzenie hodowli chciałby Pan rozpocząć sprzedaż hodowanych gekonów przez Internet. Czas przetrzymywania w hodowli gekonów przeznaczonych do sprzedaży nie byłby krótszy niż 2 miesiące, z uwagi na czas wylęgania, który jak Pan wskazał, wynosi od 2 do 6 miesięcy. Zamierza Pan sprzedawać gekony zarówno osobom fizycznym, jak i podmiotom prowadzącym działalnośc gospodarczą. Zakłada Pan gotówkowe i bezgotówkowe rozliczenia tych transakcji, w zależności od formy dostawy. W sprzedaży na stronach internetowych każdorazowo będzie umieszczał Pan ceny poszczególnych gekonów oraz informację, że koszty dostawy pokrywa kupujący. Koszty dostawy moga się róznić, np. w zależności od warunków atmosferycznych. W związku z planowaną sprzedażą przewiduje Pan dwie formy dostawy: odbiór osobisty i wysyłkę, przy czym koszt dostawy w formie wysyłki za każdym razem będzie Pan w stanie dokładnie ustalić i obciąży Pan nabywcę wyłacznie faktycznie poniesionymi wydatkami związanymi z dostawą. Do kosztu wysyłki nie zamierza Pan doliczac marży.

Jest wiele odmian barwnych oraz cech strukturalnych gekonów orzęsionych i w związku z tym planuje Pan sporadycznie kupować nowe gekony, żeby rozszerzyć hodowlę. Tym samym, planuje Pan dokupować gekony od innych hodowców z przeznaczeniem hodowlanym, tj. Będzie Pan rozmnażał zakupione osobniki, by dopiero po tym procesie uzyskiwać przychody z gekonów. Do odsprzedaży będą trafiały wyłacznie gekony, które wyklują się w hodowli. Nie zamierza Pan kupować gekonów w celu ich dalszej odsprzedaży.

Ponadto, nie jest Pan zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych w oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 wrzesnia 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.), zgodnie z którym przepisy o rachunkowości stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiejosób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnychosób fizycznych i przedsiebiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiebiorstwa w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 listopada 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

W piśmie z 31 października 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że klientów zamierza pozyskiwać na platformach sprzedażowych, takich jak ...., na forach internetowych, gdzie ludzie informują o swoich oczekiwaniach oraz w kręgu znajomych. Pozostałych klientów zamierza Pan pozyskiwać podczas targów terrarystycznych, przy czym nie planuje Pan wystawiać swoich gekonów, lecz jedynie rozmawiać z potencjalnymi klientami. Transakcje sprzedaży gekonów do celów podatkowych będzie Pan dokumentować dowodami wewnętrznymi. Jako rolnik ryczałtowy nie będzie Pan zobowiązany ani do wystawiania faktur, ani do wydawania paragonów, przy czym w sytuacji, gdy będzie wymagał tego klient, będzie Pan zawierał klasyczne umowy sprzedaży, zaś w przypadku, gdy zakupu dokona czynny podatnik VAT, to wystawi fakturę VAT RR. Sprzedaż gekonów przez Internet planuje Pan od I kwartału 2023 r. Ze sprzedaży gekonów planuje Pan osiągać około 100 000 zł przychodu rocznie. Należy jednak zauważyć, że kwota rocznego przychodu ze sprzedaży gekonów zależy od wielu czynników, na które nie ma Pan wpływu. Na kwotę przychodu wpływają takie czynniki jak, np.: ilość młodych, jakość barwna młodych, zainteresowanie potencjalnych klientów, sytuacja gospodarcza w kraju i na świecie. Planuje Pan sprzedać około 100-150 sztuk gekonów rocznie. Nie planuje Pan składać pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania osiąganych przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Pytania (pytanie Nr 3 zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy w Pana przypadku sprzedaż gekonów orzęsionych będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy koszt wysyłki gekonów orzęsionych w przypadku, gdy koszt ten będzie obejmował wyłącznie faktycznie poniesione wydatki na dostawę, będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

3.Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, wypełniając dyspozycję z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składając do właściwego urzędu skarbowego deklarację o rodzaju i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym, w części dotyczącej rozmiarów zamierzonej produkcji, należy wykazać wielkość uprawy roślin żywicielskich?

4.Czy w Pana przypadku sprzedaż gekonów orzęsionych będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?

5.Czy koszt wysyłki gekonów orzęsionych w przypadku, gdy koszt ten będzie obejmował wyłącznie faktycznie poniesione wydatki na dostawę, będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług?

6.Czy dokonywanie sprzedaży gekonów, zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym oznaczać będzie posiadanie statusu rolnika ryczałtowego i czy tym samym dokonywana sprzedaż gekonów jest zwolniona z podatku od towarów i usług również po przekroczeniu limitu 200 000 zł?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 1, Nr 2 oraz Nr 3, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pozostałych pytań dotyczących podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym sprzedaż gekonów orzęsionych będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej jako: „u.p.d.of.”), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 u.p.d.o.f., działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt, licząc od dnia nabycia.

Art. 2 ust. 3 ww. u.p.d.o.f. reguluje, że działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

W tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z 24 listopada 2021 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2183), która określa normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej obowiązujące w 2022 r., w pkt 13 wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m3 powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

W komentarzu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (A. Bartosiewicz, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LEX 2015, teza 8 do art. 2) zawarto wyjaśnienie terminu „entomofagi”. Entomofagami są zwierzęta drapieżne i pasożytnicze, jak również larwy owadów odżywiające się żywymi owadami. Hodowlą entomofagów będzie więc hodowla m.in.: sikor, nietoperzy, kameleonów, mrówkojadów, rączyc, baryłkarzy, czy mrówkolwów, a także jaszczurek (np. gekonów) i ptaszników.

Zatem, uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. rozporządzeniu. Informacje zawarte w Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej.

Skoro gekony przynależą do entomofagów (owadożerców) to przywołany wyżej załącznik nr 2 do u.p.d.o.f. obejmuje swym zasięgiem hodowlę entomofagów (punkt 13 tabeli) wskazując jednocześnie na normę szacunkową dochodu rocznego w wysokości liczonej od 1 m3 powierzchni roślin żywicielskich.

Wobec powyższego hodowla gekonów orzęsionych, stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi działy specjalne produkcji rolnej, a ich sprzedaż, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym, w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.

Ad. 2.

Jeżeli koszty dostawy to wyłącznie faktycznie poniesione wydatki oraz koszt ten wliczony jest w cenę sprzedaży gekonów orzęsionych (z uwzględnieniem odpowiedzi na pytanie Nr 1), to nie stanowi on dochodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Składając do właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarację o rodzaju i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym, w rozmiarach zamierzonej produkcji należy wykazać wielkość uprawy roślin żywicielskich.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 u.p.d.o.f., podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

Uwzględniając powyższy przepis oraz okoliczność, że w opisanym zdarzeniu przyszłym norma szacunkowa dochodu rocznego liczona jest od 1 m2 powierzchni uprawy roślin żywicielskich, składając do właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarację o rodzaju i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym, rozmiar zamierzonej produkcji będzie się odnosił do uprawy roślin żywicielskich i będzie wynosił 0.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Pana stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.