Ustalenie możliwości zwolnienia z obowiązku comiesięcznych wpłat zaliczek na podatek dochodowy. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.28.2023.2.MR1

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.28.2023.2.MR1

Temat interpretacji

Ustalenie możliwości zwolnienia z obowiązku comiesięcznych wpłat zaliczek na podatek dochodowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

12 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 08 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości  zwolnienia  z obowiązku comiesięcznych wpłat zaliczek na podatek dochodowy dotyczących odrębnego zobowiązania podatkowego wynikającego z dokonywania wydatków niestatutowych tj. składek na PFRON, kar, kosztów sądowych, odsetek budżetowych, w sytuacji  dochowania obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach deklaracji rocznej.

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

X  od dnia (…)  jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Statutowym celem działania Szpitala jest ochrona zdrowia - zapewnienie świadczeń zdrowotnych oraz promocja zdrowia.

Szpital korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.), dalej „updop” jako jednostka przeznaczająca dochód na cele statutowe w zakresie ochrony zdrowia.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, przewiduje zwolnienie o charakterze warunkowym dla podatników, których celem statutowym jest określona w ustawie działalność, m.in. w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Zwolnienie obejmuje dochody w części przeznaczonej na cele statutowe. Dochód przeznaczony na wydatki, które nie stanowią realizacji celu statutowego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, X rozlicza w ramach deklaracji rocznej dochowując obowiązku rozliczenia się z podatku dochodowego od dochodu w części nieprzeznaczonej na cele statutowe.

Na tej podstawie X, realizując działalność z zakresu ochrony zdrowia, korzysta z przedmiotowego zwolnienia, z uwagi na przeznaczenie osiągniętego dochodu na cele statutowe. Oznacza to, iż X może skorzystać ze zwolnienia w odniesieniu do wszystkich swoich dochodów, pod warunkiem przeznaczenia ich w całości na cele statutowe.

Zwrócić należy uwagę, iż wszelkie przywileje podatkowe (jakimi są zwolnienia i ulgi podatkowe) są wyjątkiem od zasady powszechności i równości opodatkowania. Zwolnienia dochodu przeznaczonego na cele statutowe mają szczególny charakter, tzn. mają służyć propagowaniu określonej działalności podatników, którą uznaje się za użyteczną społecznie, stąd, warunkująca prawo do zwolnienia, przesłanka przeznaczenia dochodów na cele statutowe.

X w roku 2010 złożyło pisemne oświadczenie do Urzędu Skarbowego, dotyczące zwolnienia z obowiązku składania deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (straty).

X dokonuje wydatków środków na cele niestatutowe, tj. m.in. na zapłatę składek na PFRON, kar, kosztów sądowych, odsetek budżetowych. Wydatki te, zgodnie z art. 16 updop, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Pytanie

Czy X jest zwolnione z obowiązku comiesięcznych wpłat dotyczących odrębnego zobowiązania podatkowego wynikającego z dokonywania w/w wydatków niestatutowych, dochowując obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach deklaracji rocznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem X jest zwolnione z obowiązku ustanowionego art. 25 ust. 1 updop, comiesięcznych wpłat dotyczących odrębnego zobowiązania podatkowego w sytuacji gdy X nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 a pkt 1 updop, i nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f w/w ustawy. Szpital powinien składać zeznanie roczne CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) osiągniętych w roku podatkowym w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej  

X od dnia 1 grudnia 1998 r. jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Statutowym celem działania Szpitala jest ochrona zdrowia - zapewnienie świadczeń zdrowotnych oraz promocja zdrowia.

Wnioskodawca jest więc podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Jednocześnie, Wnioskodawca nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 tej ustawy, jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Wnioskodawca podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W przypadku podatników, w tym X, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573).

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 18 ustawy o CIT:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów grzywien i kar pieniężnych orzeczonych w postępowaniu karnym, karnym skarbowym, administracyjnym i w sprawach o wykroczenia oraz odsetek od tych grzywien i kar.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Uzyskane dochody Wnioskodawca przeznacza na cele statutowe, w szczególności w zakresie ochrony zdrowia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Zgodnie z art. 17 ust. 1e ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

2.papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

3.jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Na podstawie art. 17 ust. 1f ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Mając na uwadze art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie go wydatkował.

Należy podkreślić, iż za wyjątkiem sytuacji o której mowa w art. 17 ust. 1a  zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Na podstawie analizy wyżej wskazanych regulacji prawnych oraz przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy X przeznacza i wydatkuje swoje dochody na cele wskazane w statucie X, tj. na działalność w zakresie ochrony zdrowia, spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednakże z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika także, że X dokonuje wydatkowania środków również na cele niestatusowe, tj. m.in. na zapłatę składek na PFRON, kar, kosztów sądowych, odsetek budżetowych. Wydatki te, zgodnie z art. 16 updop nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Wątpliwości X wiążą z ustaleniem możliwości zwolnienia z obowiązku comiesięcznych wpłat dotyczących odrębnego zobowiązania podatkowego wynikającego z dokonania w/w wydatków niestatutowych, przy dochowaniu obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach deklaracji rocznej.

Na podstawie art. 25 ust. 1 updop,

podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące

Zgodnie z art. 25 ust. 3 updop

przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie

W myśl art. 25 ust. 4 updop,

jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Na podstawie art. 25 ust. 5 updop,

Wobec powyższego, podatnicy o których mowa w art. 17 ust. 1 updop, korzystający co do zasady ze zwolnienia przedmiotowego, są w konsekwencji zwolnieni z uiszczania zaliczek miesięcznych pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Dopiero faktyczne wydatkowanie dochodu na cele inne niż wskazane w tym przepisie rodzi obowiązek zapłaty podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Obowiazek zapłaty podatku dotyczy także nie tylko osiagniętych w roku podatkowym dochodów wydatkowanych na inne cele niż preferowane przez ustawodawcę, ale również dochodów uzyskanych w latach poprzedzających rok podatkowy.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że X w sytuacji wydatkowania dochodu na zapłatę składek na PFRON, kar, kosztów sądowych, odsetek budżetowych, będzie zobowiązane do zapłaty podatku od dochodu odpowiadającego ww. wydatkom w terminie o którym mowa w ww.  art. 25 ust. 4 updop. Powyższe wynika z faktu, że nastąpiło przez Państwa wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe, a tym samym nie miało miejsca wydatkowanie zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym nieprawidłowe jest Państwa stanowisko przyjmujące, że X jest zwolnione z obowiązku ustanowionego w art. 25 ust. 1 updop, comiesięcznych wpłat dotyczących odrębnego zobowiązania podatkowego nawet pomimo złożenia wcześniej deklaracji przez X, o której mowa w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyOrdynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2862 ze zm.).