Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (ulga na powrót). - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.206.2022.2.PD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.206.2022.2.PD

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (ulga na powrót).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 26 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2022 r. (wpływ 26 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W 2022 roku Wnioskodawczyni zachęcona wyprowadzeniem ulgi na powrót postanowiła wrócić do kraju po 4 latach pracy za granicą. Decyzję podjęła w oparciu o informacje na stronie Ministerstwa Finansów oraz po konsultacji z urzędnikami w celu upewnienia się, że spełnia kryteria otrzymania ww. Ulgi. Dodatkowo w celu wyliczenia pensji netto korzystała z kalkulatora na stronie Ministerstwa Finansów.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w styczniu na różnych portalach internetowych pojawiły się informacje, że zasady przyznawania ulgi zostały zmienione. Na stronie Ministerstwa Finansów nadal widniała jednak informacja, w której odwołuje się do art. 3 ust. 1 i 1a ustawy PIT. Ponieważ w 2021 roku Wnioskodawczyni nadal była rezydentem podatkowym za granicą otrzymała informacje, że będzie się kwalifikowała do ulgi na powrót. Wnioskodawczyni wskazuje, że w związku z nowymi publikacjami urzędnicy nie są pewni czy ulga będzie przyznana i rekomendują wstrzymanie się z aplikowaniem o nią do 2023 kiedy to być może interpretacja tego zapisu zostanie doprecyzowana. Nie jest bowiem do końca jasne czy fizyczna zmiana miejsca zamieszkania przed 31.12.2021 jest czynnikiem dyskwalifikującym do otrzymania ulgi. W poprzednim bowiem zapisie mowa była o rezydencji podatkowej w rozumieniu art. 3 ust 1 i 1a ustawy o PIT.

Wnioskodawczyni do Polski przeniosła się w październiku 2021 podejmując prace na okres próbny i uzyskując tymczasowy adres zamieszkania. Zgodnie z wcześniejszą interpretacją Ulgi na powrót nadal kwalifikowało ją to do jej uzyskania.

Wnioskodawczyni poprosiła zatem o informacje jak interpretowany będzie ten zapis w przypadku osób, które nadal były rezydentami podatkowymi za granicą w roku 2021 jednak w tym samym roku uzyskały również polski adres zamieszkania i podjęły prace w kraju na okres krótszy niż 183 dni w danym roku.

Wnioskodawczyni dodała, że w jej przypadku dopisek dotyczący wymogów co do miejsca zamieszkania nie jest jedyną niekorzystną zmianą jaka nastąpiła w odniesieniu do jej wynagrodzenia po przeniesieniu do Polski. Kalkulatory wynagrodzeń netto udostępniane na stronie Ministerstwa Finansów informujące o zmianach wynikających z Polskiego Ładu w 2021 i 2022 różnią się od siebie. Zgodnie z nową wersją jej roczne wynagrodzenie będzie o ponad 1000 zł netto niższe niż wynikało to z wersji z poprzedniego roku. W obu wersjach zastosowanie miały te same ulgi i podana była taka sama kwota brutto. W rzeczywistości jej obecna pensja netto odbiega jednak jeszcze bardziej od tego co zakładał kalkulator i jest o kilkaset złotych miesięcznie niższa, pomimo złożenia stosownych deklaracji, np. PIT-2. Ponieważ obecnie Wnioskodawczyni nie wie jaka kwota netto jest właściwa dla jej wynagrodzenia ani jak będą interpretowane przepisy dotyczące ulgi na powrót, prosi o pomoc w interpretacji ulgi, dzięki czemu będzie mogła podjąć decyzję o pozostaniu w kraju lub ewentualnym powrocie za granice w oparciu o rzetelne informacje.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w 2021 roku nie podlegała nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Podlegała jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Od października 2021 nie posiadała jeszcze centrum interesów życiowych w Polsce, ponieważ mąż Wnioskodawczyni nadal pracował w Republice Czeskiej, gdzie regularnie go odwiedzała. Nadal miała tam również otwarty rachunek bankowy, z którego korzystała. Wnioskodawczyni przeniosła centrum interesów życiowych do Polski (…) lutego 2022. Było to związane z zarejestrowaniem męża w Polsce i uzyskaniu przez niego numeru PESEL. Umożliwiło mu to również częstsze przyjazdy do Polski, w związku z czym Wnioskodawczyni nie podróżowała już do Republiki Czeskiej regularnie.

Wnioskodawczyni nie miała miejsca zamieszkania na terytorium Polski w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, oraz od początku roku do dnia poprzedzającego dzień, w którym wróciła do Polski.

Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie.

Wnioskodawczyni posiada certyfikat rezydencji oraz inne dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

W 2021 roku Wnioskodawczyni nie posiadała majątku nieruchomego w Polsce. Posiadała otwarte rachunki bankowe, jednak składała w bankach informacje o posiadaniu rezydencji podatkowej za granica przez wszystkie lata kiedy tam przebywała, również w 2021 roku. Także w Urzędzie Skarbowym Wnioskodawczyni składała stosowna informacje o przebywaniu za granica.

Od października 2021 Wnioskodawczyni była zarejestrowana w polskim systemie ubezpieczeń ze względu na wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę.

W piśmie uzupełniającym z 14 marca 2022 r. Wnioskodawczyni sformułował ostatecznie treść pytania mającego być przedmiotem interpretacji oraz uzupełniła własne stanowisko do ww. pytania. Wskazała również, że rezygnuje z odpowiedzi na pytanie „Czy informacje dopisywane na stronie Ministerstwa Finansów są wiążące dla podatnika”.

Pytanie

Czy w sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawczyni, przysługuje jej tzw. Ulga na powrót, czyli preferencja zawarta w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy PIT?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, spełnia ona kryteria do aplikowania o Ulgę na Powrót. Mieszkała i pracowała za granicą od 2017 roku, a w 2021 nadal była rezydentem podatkowym w Czechach, gdzie przebywała ponad 183 dni, co jest zgodne z interpretacją rezydencji podatkowej w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie ma w tym przypadku znaczenia, że od października 2021 podjęła pracę w Polsce, gdzie od tego czasu posiada również adres zamieszkania, ponieważ dopiero w 2022 będzie w Polsce przebywać przez ponad 183 dni w roku.

Wnioskodawczyni podkreśliła ponownie, że w jej opinii uwzględniając własną sytuację prawnopodatkową, spełnia ona kryteria do przyznania tzw. Ulgi na powrót, czyli preferencji zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:

przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 43 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia – w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ww. ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych:

suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Powyższe przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r.

Z treści wniosku wynika natomiast, że zmiana Pani miejsca zamieszkania nastąpiła w październiku 2021 r., gdyż wtedy przeniosła się Pani do Polski i podjęła Pani pracę na okres próbny i uzyskała tymczasowy adres zamieszkania. W związku z wykonywaną pracą na podstawie umowy o pracę została Pani zarejestrowana w polskim systemie ubezpieczeń.

Oznacza to, że nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Pani przypadku zmiana miejsca zamieszkania nie nastąpiła bowiem po dniu wskazanym w art. 53 ustawy zmieniającej, tj. po 31 grudnia 2021 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pytanie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej.

W związku z wycofaniem wniosku w zakresie pytania Nr 2, poniesiona z tego tytułu opłata w kwocie 40 zł podlega zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa oraz z § 18 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2019 r. poz.1718). Opłata zostanie zwrócona na wskazany numer rachunku bankowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).