Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.292.2022.3.ST

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.292.2022.3.ST

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna  stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 9 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 czerwca 2022 r. (wpływ 8 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

Pani …

ul. …

PESEL …

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan ...

ul. …

PESEL

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy są właścicielami niezabudowanej nieruchomościami gruntowej położonej w … przy ul. …, w udziałach wynoszących po 1/2, w skład której wchodzą działki gruntowe o numerach ewidencyjnych: …, … oraz ….

Wnioskodawcy nabyli własność działek nr … oraz nr … w drodze zasiedzenia w 2010 r., a własność działki nr …, z której została później wyodrębniona działka nr …, na podstawie umowy działu spadku i umowy darowizny zawartej z babką Wnioskodawców w 2005 r. i następnie umowy częściowego zniesienia współwłasności zawartej w 2006 r.

Wnioskodawczyni … pozostaje w związku małżeńskim, w systemie rozdzielności majątkowej, a udziały w nieruchomości stanowią składnik jej majątku osobistego. Wnioskodawca … jest stanu wolnego.

Działka nr … została podzielona przez Wnioskodawców na działki o numerach: … i … w 2020 r. Podział działki został dokonany w celu zniesienia współwłasności. Na działce nr … Wnioskodawczyni … prowadzi budowę domu jednorodzinnego na potrzeby mieszkaniowe własnej rodziny, do którego zamierza przenieść się po sprzedaży nieruchomości.

Nieruchomość obejmująca działki nr: …, … oraz … jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „…” uchwalonym w 2019 r., z którego wynika, że ww. nieruchomość znajduje się w całości na obszarze oznaczonym w planie jako MN/MWn.11 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub wielorodzinnej niskiej intensywności, który zastąpił poprzedni plan zagospodarowania z 2010 r., który przewidywał podobne przeznaczenia działek. Opisana wyżej nieruchomość w chwili jej nabycia przez Wnioskodawców była uzbrojona i ogrodzona. W przeszłości ww. nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, poza okazjonalną dzierżawą części gruntu na rzecz i z inicjatywy podmiotu, który prowadził inwestycję deweloperską na sąsiednich nieruchomościach na okres budowy. Nie była na niej wykonywana również innego rodzaju działalność gospodarcza, a zatem od momentu nabycia udziały w Nieruchomości stanowią składniki majątku prywatnego Wnioskodawców. Na działce nr … znajduje się budynek mieszkalny wraz z garażem, w którym zamieszkuje Wnioskodawczyni … wraz z rodziną, a który jest przeznaczony do rozbiórki po sprzedaży nieruchomości. Budynek i garaż pochodzi z 1992 r. Wnioskodawcy zamierzają dokonać zbycia nieruchomości składającej się z działek o numerach ewidencyjnych: …, … oraz …, przy czym, ze sprzedaży zostanie wyłączona część działki o numerze ewidencyjnym …, która ma stanowić odrębną działkę geodezyjną, po jej wyodrębnieniu z działki o numerze ewidencyjnym … (dalej: „Nieruchomość”). Kupującym będzie spółka prawa handlowego (dalej jako „Kupujący”), która zamierza zrealizować na Nieruchomości po jej nabyciu inwestycje obejmującą budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego (dalej jako: „Inwestycja”).

Wnioskodawcy i Kupujący zamierzają podpisać umowę przedwstępnej sprzedaży Nieruchomości, która w szczególności będzie zawierała następujące postanowienia, uzgodnione pomiędzy stronami:

1.Kupujący w celu realizacji Inwestycji własnym staraniem i na własny koszt podejmie działania mające na celu wydanie przez gestorów mediów warunków przyłączenia do sieci dla Nieruchomości (dalej jako „Warunki przyłączeniowe”);

2.Kupujący własnym staraniem i na własny koszt podejmie działania mające na celu wydanie przez właściwy organ administracji publicznej ostatecznej i prawomocnej decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej umożliwiającej realizację Inwestycji (zwanej dalej „Decyzją ZRID”);

3.Kupujący własnym staraniem i na własny koszt podejmie działania mające na celu wydanie przez właściwy organ administracji publicznej ostatecznej i prawomocnej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę Inwestycji, obejmującego obszar Nieruchomości (zwanej dalej „Decyzją PnB”), z zastrzeżeniem, że Warunki przyłączeniowe oraz Decyzja PnB wydane zostaną na wniosek Kupującego zaś Decyzja ZRID na podstawie wniosku uprawnionego podmiotu, zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;

4.Sprzedający oraz Kupujący zobowiązani będą do zawarcia umowy przyrzeczonej pod warunkiem:

a)wydania przez właściwy organ administracji publicznej na wniosek Kupującego prawomocnej Decyzji ZRID oraz ostatecznej i prawomocnej Decyzji PnB;

b)wydania przez właściwy organ administracji publicznej na wniosek Wnioskodawców jako Sprzedających decyzji zatwierdzającej podział działki nr …, na podstawie której z działki nr … zostanie wyodrębniona nowa działka geodezyjna;

5.Wnioskodawcy w celu uzyskania przez Kupującego wszelkich zgód i pozwoleń wymaganych dla zrealizowania Inwestycji oraz inwestycji drogowej na terenie Nieruchomości, udzielą Kupującemu wszelkich zgód niezbędnych w celu uzyskania przez Kupującego zgód, pozwoleń oraz decyzji administracyjnych wymaganych dla realizacji Inwestycji i inwestycji drogowej, w tym: udzielą Kupującemu prawa do dysponowania Nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - przez co należy rozumieć tytuł prawny przewidujący uprawnienia do wykonywania na terenie Nieruchomości robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy Prawo budowlane, co w szczególności oznacza możliwość złożenia przez Kupującego we właściwym organie wniosku o uzyskanie pozwolenia na budowę dla Inwestycji oraz wniosku o uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na terenie Nieruchomości; pod warunkiem, że rozpoczęcie jakichkolwiek prac budowlanych na Nieruchomości może nastąpić wyłącznie za pisemną zgodą Sprzedających;

6.Wnioskodawcy wyrażą zgodę dla Kupującego na złożenie przez Kupującego wniosków o ustalenie i wydanie warunków przyłączenia do sieci mediów, a to w związku z planowaną Inwestycją na Nieruchomości;

7.Wnioskodawcy wyrażą zgodę dla Kupującego na złożenie przez niego we właściwym organie administracji wniosków o uzyskanie wszelkich pozwoleń i decyzji na wycinkę drzew znajdujących się na Nieruchomości, przy czym jakakolwiek wycinka drzew może nastąpić wyłącznie za pisemną zgodą Sprzedających. Wszelkie koszty i opłaty administracyjne z tytułu wycinki drzew zostaną poniesione przez Kupującego.

Żaden z Wnioskodawców nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Sprzedający nie udzielali pełnomocnictwa osobie trzeciej do działania w ich imieniu w związku ze sprzedażą działek. Nie podejmowali też żadnych działań mających na celu znalezienie nabywcy Nieruchomości. Zamiar sprzedaży Nieruchomości został podjęty przez Kupujących na skutek propozycji nabycia Nieruchomości złożonej Wnioskodawcom przez Kupującego, który z własnej inicjatywy nawiązał kontakt z Wnioskodawcami i zaproponował Im dokonanie sprzedaży Nieruchomości. Wnioskodawcy podjęli decyzję o sprzedaży Nieruchomości po śmierci ojca Wnioskodawców, skutkiem czego znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej.

Wnioskodawca … opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Wnioskodawca … zamieszkuje na stałe w … i posiada tam rezydencję podatkową.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawcy wskazali, że Wnioskodawczyni … wystąpiła z wnioskiem o zasiedzenie prawa własności działki nr … oraz działki nr … w 2008 r. Sąd postanowieniem z dnia 14 października 2010 r., sygn. akt …, stwierdził nabycie prawa własności działek nr … oraz nr … przez Wnioskodawców w równych częściach po 1/2 udziału, w drodze zasiedzenia z dniem 1 stycznia 2008 r.

Wnioskodawcy nabyli udziały w prawie własności działki nr … na podstawie umowy darowizny i umowy częściowego zniesienia współwłasności, a nie w drodze spadku. Wnioskodawcy nabyli udziały w prawie własności działki nr … w wysokości po 1/50 dla każdego Wnioskodawcy na podstawie umowy darowizny z dnia 3 listopada 2005 r., zawartej przez Wnioskodawców z Ich babcią …, jako darczyńcą.

Na podstawie umowy częściowego zniesienia współwłasności z 24 czerwca 2006 r. … oraz Wnioskodawcy … oraz … dokonali częściowego zniesienia współwłasności działki nr … w ten sposób, że … i … otrzymali w niej udziały po 1/2 w prawie własności, a … przestała być współwłaścicielem nieruchomości. Częściowe zniesienie współwłasności nastąpiło nieodpłatnie, bez obowiązku spłat lub dopłat. Przedmiotem umowy częściowego zniesienia współwłasności była wyłącznie działka nr …. Stronami umowy częściowego zniesienia współwłasności byli …, … oraz …, w którego imieniu jako małoletniego działał ojciec ….

Udziały w działce … przed zniesieniem współwłasności należały do :

̶… w wysokości 48/50 udziału,

̶… w wysokości 1/50 udziału,

̶… w wysokości 1/50 udziału.

Udziały w działce nr … po zniesieniu współwłasności należały do :

̶… w wysokości 1/2 udziału,

̶… w wysokości 1/2 udziału.

…, nabyła prawo własności działki nr … w drodze spadku po mężu … w dniu 23 lutego 1979 r., gdzie wskutek spadkobrania stała się współwłaścicielem ww. działki w wysokości 1/4 udziału wraz z pozostały mi spadkobiercami: …, … oraz …. Następnie na podstawie umowy działu spadku z 3 listopada 2005 r., zawartej pomiędzy z pozostałymi spadkobiercami, … stała się jedynym właścicielem działki nr ….

Wnioskodawcy nabyli udziały w nieruchomości na podstawie umowy darowizny z dnia 3 listopada 2005 r., zawartej przez Nich z Ich babcią …, jako darczyńcą.

Wskutek częściowego zniesienia współwłasności nieruchomości … oraz … stali się właścicielami nieruchomości po 1/2 udziału. … od chwili częściowego zniesienia współwłasności przestała być współwłaścicielem nieruchomości. Wszystkie strony czynności prawnej należały do I grupy podatkowej w podatku od spadków i darowizn, więc nie pobrano podatku od spadków i darowizn, a ponieważ nie doszło do spłat ani dopłat nie pobrano podatku od czynności cywilnoprawnych. Wartość rynkowa nabytych przez Wnioskodawców składników majątkowych przekroczyła wartość udziału jaki przysługiwał Wnioskodawcom przed częściowym zniesieniem współwłasności. Udział Wnioskodawców przed zniesieniem współwłasności wynosił po 1/50 dla każdego, a po dokonaniu czynności prawnej wzrósł do 1/2 udziału dla każdego z Wnioskodawców. Nie zostały zasądzone spłaty bądź dopłaty na rzecz uczestników postępowania o częściowe zniesienie współwłasności.

Działka nr … została podzielona na działki nr: … oraz … z inicjatywy Wnioskodawczyni …. Na nowo wydzielonej działce nr … Wnioskodawczyni … buduje z mężem dom i nieruchomość stanowiąca działkę nr … miała stanowić zabezpieczenie kredytu hipotecznego na budowę. Po przeprowadzonym podziale okazało się że Wnioskodawczyni … wraz z mężem nie mają zdolności kredytowej i stąd wyniknęła konieczność sprzedaży pozostałych działek. W dalszym ciągu Wnioskodawcy mają udziały po 1/2 w działce nr … i nr ….

Nie doszło do zniesienia współwłasności działek nr … i nr …. Zniesienie współwłasności nie miało żadnych skutków prawnopodatkowych, bo nie doszło do zniesienia współwłasności. Nie zasądzono dopłat ani spłat ponieważ nie nastąpiło zniesienie współwłasności działek nr … i nr ….

Odrębna działka ewidencyjna zostanie wydzielona z działki nr … z inicjatywy Wnioskodawcy …, z przeznaczeniem jako przyszłe miejsce parkingowe dla celów prywatnych.

Wnioskodawcy mają udział po 1/2 w prawie własności nieruchomości działki nr: …, …, … oraz ….

Działki nabyte w drodze darowizny, a później częściowego zniesienia współwłasności, służą wyłącznie zaspokojeniu potrzeb osobistych Wnioskodawców i stanowią składnik majątku prywatnego Wnioskodawców.

Zgodnie z rejestrem ewidencji gruntów na dzień 19 października 2021 r.:

̶działka nr … stanowi grunty rolne zabudowane o pow. 0,0747 ha oraz sady o pow. 0,4747 ha,

̶działka nr … stanowi zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy o pow. 0,371 ha,

̶działka nr … stanowi grunty rolne o pow. 0,0216 ha.

Przy czym nieruchomość obejmująca działki nr: …, … oraz … jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „…” uchwalonym w 2019 r., z którego wynika, że ww. nieruchomość znajduje się w całości na obszarze oznaczonym w planie jako MN/MWn.11 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub wielorodzinnej niskiej intensywności. W 2019 r. został zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego z inicjatywy mieszkańców dzielnicy oraz radnych dzielnicy i miasta …. Wcześniejszy plan obowiązywał od 2010 r. i zakładał na większości terenów bardzo intensywną zabudowę. Mieszkańcy dzielnicy walczyli o zmianę tego planu od wielu lat. Po licznych konsultacjach udało się zmienić MPZP dopiero w 2019 r.

Dzierżawa dotyczyła części działki nr … (działki przed podziałem) o pow. 0,0635 ha w okresie od 14 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. Umowa dzierżawy zawarta była z deweloperem, który na działce geodezyjnej … przez ul. … prowadził w tym czasie wykopy. Dzierżawa pozwoliła zabezpieczyć budowę. Dzierżawa miała charakter odpłatny. Dzierżawa miała charakter okazjonalny.

Następnie została wydzierżawiona część działki nr … o pow. 30 m2 w okresie od 1 maja 2021 r. do 1 czerwca 2021 r. kolejnemu deweloperowi, odpłatnie, również dla składowania materiałów budowlanych dla potrzeb prowadzonej budowy. Dzierżawa miała charakter okazjonalny.

Budynek i garaż są częścią składową gruntu (działki nr …).

Jeżeli zostanie zawarta umowa przedwstępnej sprzedaży nieruchomości do sprzedaży może dojść w 2022 r. lub w 2023 r., w zależności od daty spełnienia się warunków zawieszających.

Wnioskodawcy nie ponieśli żadnych kosztów ani dodatkowych nakładów. Stan działek nie zmienił się od lat.

Środki zostaną przeznaczone na zaspokojenie potrzeb osobistych Wnioskodawców. Wnioskodawca … zamierza w szczególności dokończyć budowę domu na działce nr …, a Wnioskodawca … zamierza kupić mieszkanie na własne potrzeby mieszkaniowe.

Będzie to jednorazowa sprzedaż nieruchomości przez Wnioskodawców, którzy nie posiadają innych nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż.

Wnioskodawcy nigdy wcześniej nie dokonywali sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawcy nie posiadają innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.

Pytania

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, sprzedaż Nieruchomości będzie skutkowała powstaniem przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z odpłatnego zbycia nieruchomości)?
  2. Czy w przedstawionym stanie przyszłym, sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Państwa w sprawie

Zdaniem Wnioskodawców, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT), opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

̶jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pól roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis określa regułę generalną, zgodnie z którą odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. W rezultacie, jeżeli odpłatne zbycie miałoby miejsce po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nie podlega opodatkowaniu. Zatem, z powyższego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, nie wskazując czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości. Zatem, pojęcie „nabycie” należy rozumieć w sposób szeroki, a więc będzie to nie tylko zakup, ale również otrzymanie w drodze spadku, darowizny czy zniesienia współwłasności. Najważniejsze jednak, aby rozumieć to sformułowanie w sensie cywilistycznym, a więc jako czynność przenoszącą prawo własności nieruchomości. Zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawcy nabyli własność działek nr: … oraz … w drodze zasiedzenia w 2010 r., a własność działki nr …, z której następnie wyodrębniono działkę nr …, na podstawie umowy działu spadku i umowy darowizny zawartej w 2005 r. i następnie umowy częściowego zniesienia współwłasności zawartej w 2006 r., a więc od nabycia ww. działek upłynęło ponad 5 lat.

Należy następnie w kolejnym kroku rozważyć, czy przychód uzyskany ze sprzedaży Nieruchomości nie mógłby zostać zaliczony do odrębnego źródła przychodów jakim jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 4-9.

Działalność jest zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o PIT, wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa - „organizować” to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (Nowym Słowniki Poprawnej Polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2000).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działań podjętych przez Wnioskodawców do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Wnioskodawcy nie udzielali pełnomocnictwa osobie trzeciej do działania w ich imieniu w związku ze sprzedażą działek.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że sprzedaż Nieruchomości będzie miała charakter jednorazowy (okazjonalny), nie jest związana z zawodowym obrotem nieruchomościami. Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży nie była wykorzystywana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, nie stanowiła składnika majątku (środka trwałego) w takiej działalności, nie została nabyta w celu dalszej odsprzedaży. W przeszłości, ww. nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, poza okazjonalną dzierżawą części gruntu na rzecz i z inicjatywy podmiotu, który prowadził inwestycję deweloperską na sąsiednich nieruchomościach, na okres budowy. Nie była na niej wykonywana również innego rodzaju działalność gospodarcza, a zatem od momentu nabycia udziały w Nieruchomości stanowią składniki majątku prywatnego Wnioskodawców. Na podstawie opisanego stanu faktycznego wniosku należy również stwierdzić, że sprzedaż Nieruchomości nie nastąpi w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły.

Opis stanu faktycznego przemawia więc za tym, że dokonana przez Wnioskodawców sprzedaż Nieruchomości nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia działek, należy rozpatrywać wyłącznie w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Jak zostało wskazane wyżej przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości miałoby miejsce po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nie podlega opodatkowaniu. W niniejszym stanie faktycznym, zbycie Nieruchomości nastąpi niewątpliwie po upływie 5 lat, licząc od końca roku podatkowego w którym doszło do ich nabycia.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawców ocena skutków prawnych przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wskazuje, że sprzedaż Nieruchomości nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w tym przepisie i tym samym nie będzie skutkować obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego (brak jest podstaw do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot otrzymanych w wyniku sprzedaży).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy:

źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Odrębnym źródłem przychodów jest określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

1)odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

2)zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej  ̶  oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

  • po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową,
  • po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz,
  • po trzecie, w sposób ciągły.

Działalność gospodarcza to taka działalność, która:

1)jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu;

2)wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter;

3)prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy, pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym imieniu oznacza, że związane z działalnością prawa i obowiązki dotyczą osoby fizycznej, która ją prowadzi; podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby działalność gospodarcza wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy, składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się ponadto cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu.

W celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawców do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Wnioskodawcy przedstawili informacje, z których wynika, że:

1.Są współwłaścicielami (po 1/2 udziału we współwłasności) nieruchomości (działek) o nr ewidencyjnym: …, …, … oraz …;

2.Działka nr … oraz działka nr … zostały nabyte przez Wnioskodawców w drodze zasiedzenia w 2008 r.;

3.Działka nr … i nr … zostały wydzielone z działki nr …, która została przez Wnioskodawców nabyta w drodze darowizny od babci w 2005 r. oraz w wyniku częściowego zniesienia współwłasności dokonanego w 2006 r. W wyniku częściowego zniesienia współwłasności wartość rynkowa nabytych przez Wnioskodawców składników majątkowych przekroczyła wartość udziału jaki przysługiwał Im przed częściowym zniesieniem współwłasności;

4.Z działki nr … na wniosek Pani … zostanie wydzielona odrębna działka ewidencyjna, która zostanie przeznaczona na przyszłe miejsce parkingowe dla celów prywatnych.

5.Część działki nr … (działka przed podziałem geodezyjnym) była dzierżawiona od 14 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. przez dewelopera, który na działce geodezyjnej nr … przez ul. … prowadził w tym czasie wykopy. Dzierżawa miała charakter odpłatny oraz okazjonalny;

6.Część działki nr … była dzierżawiona od 1 maja 2021 r. do 1 czerwca 2021 r. przez dewelopera, który na tej działce składował materiały budowlane. Dzierżawa miała charakter odpłatny oraz okazjonalny;

7.Wnioskodawcy nie ponieśli żadnych kosztów ani dodatkowych nakładów. Stan działek nie zmienił się od lat;

8.Działki służą wyłącznie zaspokojeniu potrzeb osobistych Wnioskodawców i stanowią składnik majątku prywatnego;

9.Kupujący z własnej inicjatywy nawiązał kontakt z Wnioskodawcami i zaproponował Im dokonanie sprzedaży ww. nieruchomości;

10.Wnioskodawcy nie udzielali pełnomocnictwa osobie trzeciej do działania w Ich imieniu, w związku ze sprzedażą działek;

11.Wnioskodawcy nie są podatnikami podatku VAT oraz nie prowadzą działalności gospodarczej;

12.Wnioskodawcy nigdy wcześniej nie dokonywali sprzedaży nieruchomości;

13.Wnioskodawcy planują w przyszłości dokonać sprzedaży działek nr: …, … i ….

Wnioskodawcy zamierzają zawrzeć z Kupującym umowę przedwstępnej sprzedaży. Udzielą Oni Kupującemu wszelkich zgód, na podstawie których będzie on upoważniony do:

1)uzyskania wszelkich zgód i pozwoleń wymaganych dla zrealizowania inwestycji budowlanej oraz inwestycji drogowej oraz uzyskania decyzji administracyjnych dla tych inwestycji,

2)złożenia wniosków o ustalenie i wydanie warunków przyłączenia do sieci mediów,

3)złożenia wniosków we właściwym organie administracji o uzyskanie wszelkich pozwoleń i decyzji na wycinkę drzew znajdujących się na ww. nieruchomości.

Czynności podejmowane przez Wnioskodawców wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem.

Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że planowana sprzedaż nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakres, stopień zaangażowania i cel działania Wnioskodawców wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

W związku z tym, okoliczności opisane we wniosku wskazują, że skutki podatkowe planowanej sprzedaży należy ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, a także nie wskazuje czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości lub praw majątkowych.

Zatem, pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości lub tych praw, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw.

Interpretacja pojęcia „nabycie” została przedstawiona w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 1489/08, w którym Sąd stwierdził, że aby ustalić, jaka czynność prawna wyznacza początek biegu pięcioletniego terminu należy odwołać się do regulacji zawartych w prawie cywilnym. Według Kodeksu cywilnego, nabycie jest to uzyskanie prawa własności rzeczy. Zatem, aktywa majątkowe ulegają zwiększeniu. Przez pojęcie „nabycie” użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć każde zwiększenie aktywów majątku podatnika.

Jak wskazano wyżej, moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określany jest zgodnie z normami prawa cywilnego.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Z powyżej zacytowanego przepisu wynika, że darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

Zgodnie z art. 195 ww. ustawy:

Współwłasność polega na tym, że własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom.

Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej (art. 196 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego).

Natomiast w myśl art. 210 Kodeksu cywilnego:

Każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Przez zniesienie współwłasności rozumie się likwidację łączącego współwłaścicieli stosunku prawnego, która następuje w drodze umowy lub orzeczenia sądu.

Stosownie do art. 211 i art. 212 Kodeksu cywilnego:

Zniesienie współwłasności może nastąpić przez podział rzeczy wspólnej, a gdy rzeczy nie da się podzielić, przez przyznanie rzeczy jednemu ze współwłaścicieli z obowiązkiem spłaty pozostałych bądź przez podział cywilny, polegający na sprzedaży rzeczy wspólnej i podziale uzyskanej ceny stosownie do wielkości udziałów współwłaścicieli.

Jeżeli zniesienie współwłasności następuje przez podział rzeczy wspólnej, to co do zasady dokonuje się jej podziału na tyle części ilu jest współwłaścicieli z uwzględnieniem wartości udziałów posiadanych przed zniesieniem współwłasności. W przypadku różnicy pomiędzy wartością utworzonych części rzeczy a wielkością udziałów, wartość poszczególnych udziałów może być wyrównana przez dopłaty pieniężne.

Co do zasady, zniesienie współwłasności jest formą nowego nabycia tylko wówczas, gdy – w wyniku tego zniesienia – podatnik otrzymuje nieruchomość, której wartość po dokonanym podziale przekracza wartość udziału, jaki pierwotnie mu przysługiwał.

Podobne wnioski wynikają z ukształtowanej już linii orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym nabyciem rzeczy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest przyznanie jej na wyłączną własność jednemu ze współwłaścicieli w wyniku dokonanego zniesienia współwłasności, jeśli:

̶podział taki jest ekwiwalentny w naturze i nie towarzyszą mu spłaty i dopłaty, lub

̶wartość otrzymanej przez daną osobę rzeczy w wyniku podziału tego majątku mieści się w udziale, jaki przysługiwał tej osobie we współwłasności.

Zatem, zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy tylko wówczas, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbyło się bez spłat i dopłat. Za datę nabycia nieruchomości – w przypadku jej sprzedaży, która przypadła danej osobie w wyniku zniesienia współwłasności, należy zatem przyjąć datę jej pierwotnego nabycia, ale tylko wówczas gdy wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości mieści się w udziale, jaki przysługiwał jej przed dokonaniem tej czynności oraz zniesienie współwłasności nastąpiło bez spłat i dopłat. Natomiast, jeżeli udział danej osoby ulega powiększeniu (nawet bez spłat i dopłat) to traktowany jest w kategorii nabycia, ponieważ w ten sposób ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego. Tak więc co do zasady, zniesienie współwłasności jest formą nowego nabycia wówczas, gdy w wyniku tego zniesienia podatnik otrzymuje nieruchomość (udział w nieruchomości), której (którego) wartość po dokonanym podziale przekracza wartość udziału jaki pierwotnie podatnikowi przysługiwał.

Jeżeli zatem, w drodze zniesienia współwłasności współwłaściciel nabywa nieruchomości lub prawa ponad wartość udziału, który uprzednio posiadał to nabycie w drodze zniesienia współwłasności, w części przekraczającej wartość posiadanego udziału, należy traktować jako nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, jeżeli przy dokonaniu zniesienia współwłasności wystąpiło przysporzenie majątku ponad udział posiadany przed dokonaniem tej czynności oznacza to, że dla udziału w nieruchomości lub prawie nabytego w drodze zniesienia współwłasności ponad pierwotnie posiadany udział, dniem nabycia będzie dzień, w którym nastąpiło zniesienie współwłasności.

O tym zaś czy udział uległ powiększeniu nie decyduje subiektywne odczucie dotychczasowego współwłaściciela bądź wielkość (powierzchnia) nieruchomości, lecz obiektywne kryteria odwołujące się do cen rynkowych udziałów przed i po dokonaniu zniesienia współwłasności.

W świetle powyższego, przewidziany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych okres pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, należy liczyć:

̶od 2005 r. w odniesieniu do udziału w nieruchomości nabytego przez Wnioskodawców w drodze darowizny od babci,

̶od 2006 r. w odniesieniu do udziału w nieruchomości nabytego przez Państwa w wyniku zniesienia współwłasności.

Wobec powyższego, nienastępujące w wykonaniu działalności gospodarczej odpłatne zbycie przez Wnioskodawców nieruchomości (działki nr …), nabytej częściowo w 2005 r. w drodze darowizny od babci oraz częściowo w 2006 r. w wyniku zniesienia współwłasności, nie będzie stanowić źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Oznacza to, że przychód z tego tytułu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 172 § 1 i 2 ustawy Kodeks cywilny:

Posiadacz nieruchomości niebędący jej właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada nieruchomość nieprzerwanie od dwudziestu lat jako posiadacz samoistny, chyba że uzyskał posiadanie w złej wierze (zasiedzenie). W takim przypadku nabycie nieruchomości następuje po upływie trzydziestu lat.

Zasiedzenie jest zatem instytucją, która sankcjonuje trwający od dłuższego czasu stan faktyczny posiadania i jest sposobem nabywania własności. Warunkami niezbędnymi do zasiedzenia jest posiadanie samoistne i nieprzerwane oraz odpowiedni upływ czasu. Przy spełnieniu powyższych przesłanek posiadacz nabywa prawo własności. Warunkiem nabycia własności nie jest natomiast orzeczenie sądu stwierdzające nabycie własności. Orzeczenie takie stanowi potwierdzenie nabycia własności i jest orzeczeniem deklaratywnym, czyli stwierdzającym zaistnienie pewnych faktów, na które można się powołać w celu np. dokonania wpisu prawa własności do księgi wieczystej.

W jego treści jest wskazywana data nabycia własności nieruchomości w drodze zasiedzenia (tj. moment, na jaki spełnione zostały przesłanki zasiedzenia). Datą nabycia własności nieruchomości nie jest natomiast data postanowienia o zasiedzeniu, ani też data uprawomocnienia się postanowienia sądu.

Wobec powyższego, nabycie przez Wnioskodawców przez zasiedzenie nieruchomości nastąpiło w dniu 1 stycznia 2008 r.

W konsekwencji, nienastępująca w wykonaniu działalności gospodarczej sprzedaż działek nr … oraz nr …, nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości poprzez zasiedzenie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowaną, która jest stroną postępowania

Pani ... (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi  (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).