Kwalifikacja do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z uzyskaniem licencji pilotowania samolotów. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.655.2022.1.KO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.655.2022.1.KO

Temat interpretacji

Kwalifikacja do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z uzyskaniem licencji pilotowania samolotów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków na:

-opłaty za szkolenia (potrzebne, celem osiągania kolejnych etapów uprawnień pilota) oraz opłaty związane z wydaniem licencji;

-wynajem samolotu w celu wykonywania nalotu wraz z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłaty lotniskowe;

-opłaty za badania lekarskie niezbędne do wykonywania czynności pilota;

-zakup akcesoriów niezbędnych do wykonywania usług pilotowania samolotów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 1 marca 2018 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą. Posiada na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje następujące usługi sklasyfikowane według kodów PKD:

-62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem,

-51.10.Z Transport lotniczy pasażerski,

-70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

-70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

-74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami,

-77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego,

-77.29.Z Wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego,

-85.53.Z Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu.

W chwili obecnej działalność gospodarcza Wnioskodawcy koncentruje się na usługach związanych z oprogramowaniem, bowiem na podjęcie działalności w zakresie usług lotniczych, niezbędne jest uzyskanie stosownych uprawnień.

29 maja 2022 r. działalność została poszerzone o PKD 51.10.Z. Transport lotniczy pasażerski. Wnioskodawca planuje jednak zdobyć potrzebne uprawnienia i rozszerzyć zakres świadczonych przez siebie usług – na usługi w zakresie lotnictwa. Powyższe wynika z chęci dywersyfikacji przychodu osiąganego z działalności, a jednocześnie podniesienia jakości świadczonych usług dla obecnych kontrahentów z branży technologicznej działających na terenie innym polskich miast lub na terenie Unii Europejskiej (Niemcy).

Ścieżka uzyskiwania uprawnień w zakresie pilotowania statków powietrznych obejmuje następujące etapy:

1)Licencja turystyczna PPL(A),

2)Licencja CPL(A),

3)Uprawnieniu VFR NOC,

4)Uprawnienie IR/ME Instrument Rating / Multi Engine – wykonywanie lotów w samolocie,wielosilnikowym według wskazanych przyrządów,

5)Szkolenie FI(A) - Flight Instructor (Aeroplane) – kurs instruktora,

6)Szkolenie MCC - Multi Crew Coordination – współpraca w załodze wieloosobowej,

7)Szkolenie Jet Orientation Course (JOC) – wykonywanie operacji lotniczych na samolocie odrzutowym,

8)ATPL - Licencja Pilota Liniowego.

Wyjaśniając użyte wyżej skróty: PPL oznacza z ang. Private Pilot License – Licencja Pilota Turystycznego; CPL oznacza Comercial Pilot License – Licencja Zawodowa Pilota. Należy przy tym wyjaśnić, że celem zdobycia powyższych uprawnień można wykupić cały pakiet – program szkoleniowy u danego podmiotu (w danej szkole) lub wykupować oddzielnie poszczególne etapy – konkretne szkolenia w różnych podmiotach. Bez względu jednak na wybór którejkolwiek z tych opcji, zawsze konieczne jest zdobywanie po kolei poszczególnych etapów. Poza szkoleniem FI dającym jednak możliwość budowania wymagalnego nalotu, stanowi dodatkowe źródło przychodu. Pierwszą licencją, którą należy uzyskać jest licencja PPL(A) – pilota turystycznego. Nie uprawnia ona do wykonywania lotów zarobkowych, ale jej zdobycie stanowi wymóg niezbędny starania się o licencję CPL(A) – licencję pilota zawodowego. Reasumując, do świadczenia usług pilotażowych i uzyskiwania z tego tytułu dochodów niezbędna jest licencja zawodowa, a żeby zdobyć licencję zawodową najpierw trzeba uzyskać licencję turystyczną PPL(A). Wnioskodawca planuje więc w pierwszej kolejności uzyskanie licencji pilota turystycznego PPL(A); kolejno wykonanie niezbędnego nalotu (lotów szkoleniowych) oraz sukcesywne uzyskiwanie kolejnych licencji i uprawnień. Po uzyskaniu wszelkich potrzebnych uprawnień planuje uzyskiwać dochody z tytułu świadczenia usług odpłatnego pilotowania samolotów, jak również prowadzenia szkoleń lotniczych jako instruktor. Wnioskodawca przewiduje możliwość świadczenia odpłatnych usług lotniczych polegających np. na lotach widokowych i wycieczkowych, air taxi, przemieszczaniu samolotów z punktu A do punktu B, oraz innych czynnościach, takich jak reklamy lotnicze, loty ze skoczkami spadochronowymi. Z uwagi na koszt całego procesu uzyskiwania uprawnień oraz na wykonywanie przez Wnioskodawcę także innej działalności w tym samym czasie, proces ten musi być rozłożony na dłuższy czas, który będzie wynosić prawdopodobnie kilka lat – w związku z czym nie da się powiązać kosztu z dochodem w tym samym roku kalendarzowym.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie musiał ponieść w przyszłości następujące koszty:

-opłaty za wskazane wyżej szkolenia (potrzebne celem osiągania kolejnych etapów uprawnień pilota) oraz opłaty związane z wydaniem licencji;

-wynajem samolotu w celu wykonywania nalotu wraz z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłaty lotniskowe;

-opłaty za badania lekarskie niezbędne do wykonywania czynności pilota;

-zakup akcesoriów niezbędnych do wykonywania usług pilotowania samolotów, takich jak: mapy, słuchawki lotnicze, oprogramowanie lotnicze, urządzenia elektroniczne wpływające na bezpieczeństwo lotu, w tym nawigacje satelitarne, telefony satelitarne umożliwiające komunikację w przypadku awarii, tablety używane do nawigacji oraz planowania lotu, analogowe narzędzia nawigacyjne używane do planowania lotu (tj. kalkulatory lotnicze, kątomierze lotnicze, skalówki lotnicze), kamery oraz rejestratory dźwięku mające na celu rejestrowanie przebiegu operacji lotniczych w celu analizy własnych zachowań oraz samorozwoju, nakolanniki lotnicze do przechowywania tabletu oraz innych pomocy nawigacyjnych, inne akcesoria do obsługi tabletu, takie jak rysiki, czy etui, radia lotnicze.

Wnioskodawca zaznacza w tym miejscu, że niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie tych zakupów, które będą udokumentowane prawidłowo wystawionymi, zawierającymi wymagane elementy (w tym imię i nazwisko Wnioskodawcy) fakturami lub rachunkami. Wszystkie koszty, o których mowa w niniejszym wniosku, są związane z umożliwieniem zdobywania wiedzy oraz umiejętności w ramach rozszerzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a tym samym z podniesieniem Jego kwalifikacji zawodowych, a także są niezbędne, aby finalnie móc uzyskać uprawnienia zezwalające na odpłatne pilotowanie samolotów oraz pełnienie funkcji instruktora.

Pytanie

Czy wydatki konieczne do poniesienia przez Wnioskodawcę, opisane w niniejszym wniosku, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki konieczne do poniesienia przez Niego, opisane w niniejszym wniosku, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), dalej też w skrócie „ustawa”, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowana albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Innymi słowy, podstawową cechą kosztu podatkowego jest związek tego kosztu z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów). Istotne znaczenie ma również cel, w jakim został poniesiony. Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodów” zawarte we wskazanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z osiąganiem przychodów z tytułu działalności gospodarczej podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 października 2012 r., sygn. akt II FSK 430/11, zwrot „w celu” oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo – skutkowym, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Wydatek należy oceniać mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowana na uzyskanie przychodów; wydatek powinien, przynajmniej potencjalnie, wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku. Ustawodawca, posługując się zwrotem „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu”, przypisuje temu określeniu cechę świadomego, zamierzonego, przemyślanego i logicznego działania podatnika przyporządkowanego osiągnięciu przychodów, a nie odwołuje się do skutku będącego następstwem określonego działania. Pojęcie „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu” oznacza, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków pod warunkiem wykazania, że świadomie poniósł określony wydatek, który ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano, oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast, za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości. W związku z powyższym kosztem uzyskania przychodu są wszelkie wydatki, których poniesienie pozostaje w związku przyczynowym z uzyskaniem przychodu z tego źródła, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu i nie są wymienione w art. 23 ustawy. W odniesieniu do działalności gospodarczej kosztami uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów z danego źródła.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien – w myśl powołanego przepisu – spełniać łącznie następujące warunki:

1)pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

2)nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

3)być właściwie udokumentowany.

W takim ujęciu kosztami uzyskania przychodu będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim, ale także pośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty. Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, należy wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub choćby mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarto katalog wydatków, które nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Powołany przepis nie przewiduje jednak wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków opisanych przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku. Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie opisane w niniejszym wniosku koszty służą umożliwieniu osiągnięcia przez Wnioskodawcę przychodu w przyszłości – bez nich nie byłoby możliwe uzyskanie uprawnień do odpłatnego pilotowania samolotów i wykonywania funkcji instruktora, jak również (w przypadku opisanych akcesoriów) faktyczne wykonywanie tych czynności. Należy zaznaczyć, że wydatki wymienione we wniosku nie służą tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia niezwiązanego z działalnością gospodarczą, nie mają więc charakteru tylko osobistego, a są związane ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Pozostają w ścisłym związku przyczynowo skutkowym z planowanym do uzyskania przez Wnioskodawcę przychodem z działalności. Dodatkowo będą należycie dokumentowane. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wydatki wskazane przez Wnioskodawcę spełniają przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy. Mogą obiektywnie przyczyniać się do osiągnięcia przychodu, bądź też służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Z tego powodu stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Na marginesie warto jeszcze zaznaczyć, że stanowisko to pozostaje w zgodzie z linią interpretacyjną organów podatkowych. Dla przykładu można powołać interpretacje Dyrektora KIS: z 16 marca 2021 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.50.2021.2.AC oraz z 22 lipca 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.395.2020.1.MT i z 10 lutego 2022 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.9.2022.1.AW.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z osiąganiem przychodów z tytułu działalności gospodarczej podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Zauważyć należy, że przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód).

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23, i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wykazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Kosztami podatkowymi są zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, jednak dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, to wydatek musi:

-być poniesiony przez podatnika,

-być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

-pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-być definitywny (rzeczywisty), czyli wartość poniesionego wydatku nie może zostać podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-zostać właściwie udokumentowany,

-nie być wymieniony w katalogu kosztów określonych w art. 23 ust. 1 ustawy.

Wydatki, o których mowa w analizowanej sprawie nie zostały wymienione w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem w przypadku spełnienia pozostałych przesłanek mogą być one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Dla stwierdzenia, czy poniesione wydatki na:

-opłaty za wskazane wyżej szkolenia (potrzebne, celem osiągania kolejnych etapów uprawnień pilota) oraz opłaty związane z wydaniem licencji;

-wynajem samolotu w celu wykonywania nalotu wraz z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłaty lotniskowe;

-opłaty za badania lekarskie niezbędne do wykonywania czynności pilota;

-zakup akcesoriów niezbędnych do wykonywania usług pilotowania samolotów, takich jak: mapy, słuchawki lotnicze, oprogramowanie lotnicze, urządzenia elektroniczne wpływające na bezpieczeństwo lotu, w tym nawigacje satelitarne, telefony satelitarne umożliwiające komunikację w przypadku awarii, tablety używane do nawigacji oraz planowania lotu, analogowe narzędzia nawigacyjne używane do planowania lotu (tj. kalkulatory lotnicze, kątomierze lotnicze, skalówki lotnicze), kamery oraz rejestratory dźwięku mające na celu rejestrowanie przebiegu operacji lotniczych w celu analizy własnych zachowań oraz samorozwoju, nakolanniki lotnicze do przechowywania tabletu oraz innych pomocy nawigacyjnych, inne akcesoria do obsługi tabletu, takie jak rysiki, czy etui, radia lotnicze,

mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej istotne jest ustalenie:

-czy wydatki te potrzebne są w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,

-czy też wydatki te służą tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia niezwiązanego z działalnością gospodarczą, a więc – co do zasady – mają charakter osobisty.

Zatem, za uzasadnione racjonalnie i gospodarczo koszty, których poniesienie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów ze źródła, jakim jest działalność gospodarcza, uznać należy takie wydatki, które pozwolą podatnikowi nabyć umiejętności i wiedzę niezbędną w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:

-pozarolniczą działalność gospodarcza prowadzi Pan od 1 marca 2018 r.,

-działalność ta obejmuje m.in. transport lotniczy pasażerski 51.10.Z.,

-w chwili obecnej działalność ta koncentruje się na usługach programistycznych, bowiem na podjęcie działalności w zakresie usług lotniczych niezbędne jest uzyskanie stosownych uprawnień,

-planuje Pan zdobyć potrzebne uprawnienia i rozszerzyć zakres świadczonych przez siebie usług – na usługi w zakresie lotnictwa,

-zdobywanie po kolei poszczególnych etapów uprawnień jest obligatoryjne, jeśli chce się uzyskać licencję pilota zawodowego. Pierwszą licencją, którą należy uzyskać jest licencja PPL(A) – pilota turystycznego. Nie uprawnia ona do wykonywania lotów zarobkowych, ale jej zdobycie stanowi wymóg niezbędny starania się o licencję CPL(A) – licencję pilota zawodowego. Do świadczenia usług pilotażowych i uzyskiwania z tego tytułu dochodów niezbędna jest licencja zawodowa, a żeby zdobyć licencję zawodową najpierw trzeba uzyskać licencję turystyczną PPL(A),

-planuje Pan w pierwszej kolejności uzyskanie licencji pilota turystycznego PPL(A); kolejno wykonanie niezbędnego nalotu (lotów szkoleniowych) oraz sukcesywne uzyskiwanie kolejnych licencji i uprawnień,

-po uzyskaniu wszelkich potrzebnych uprawnień planuje Pan uzyskiwać dochody z tytułu świadczenia usług odpłatnego pilotowania samolotów jak również prowadzenia szkoleń lotniczych jako instruktor. Przewiduje Pan możliwość świadczenia odpłatnych usług lotniczych polegających np. na lotach widokowych i wycieczkowych, air taxi, przemieszczaniu samolotów z punktu A do punktu B, oraz innych czynnościach, takich jak reklamy lotnicze, loty ze skoczkami spadochronowymi,

-akcesoria wymienione we wniosku są niezbędne do wykonywania usług pilotowania samolotów,

-wydatki, będą udokumentowane prawidłowo wystawionymi, zawierającymi wymagane elementy fakturami lub rachunkami,

-wszystkie koszty, o których mowa w niniejszym wniosku, są związane z umożliwieniem zdobywania wiedzy oraz umiejętności w ramach rozszerzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a tym samym z podniesieniem Jego kwalifikacji zawodowych, a także są niezbędne, aby finalnie móc uzyskać uprawnienia zezwalające na odpłatne pilotowanie samolotów oraz pełnienie funkcji instruktora.

Przenosząc powyższe na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy – na podstawie zaprezentowanego przez Pana opisu – stwierdzić, że wymienione przez Pana wydatki są związane z zakresem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, a zdobyta wiedza – poprzez świadczenie nowych usług – będzie miała odzwierciedlenie w powstaniu/wzroście przychodu, bądź wpłynie na zachowanie lub zabezpieczenie tego źródła przychodu. Ponadto, wydatki te nie są ujęte w katalogu zawartym w art. 23 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, wydatki te – choć trudno je przypisać na ten moment do konkretnego przychodu – to jako mające związek z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione po rozpoczęciu tej działalności i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Należy zaznaczyć, że zasadność zaliczenia tych wydatków (w szczególności związek między ich poniesieniem a osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu) do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).