Ustalenie czy kwota otrzymanej dotacji przez Instytut wydatkowanej na realizację przedsięwzięcia podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.131.2023.1.MR1

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.131.2023.1.MR1

Temat interpretacji

Ustalenie czy kwota otrzymanej dotacji przez Instytut wydatkowanej na realizację przedsięwzięcia podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 8 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy kwota otrzymanej przez Instytut Dotacji wydatkowanej na realizację przedsięwzięcia podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego.

Uzupełnili go Państwo pismem z dnia 18 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Instytut (…) (dalej: „Instytut”) jest (…) w rozumieniu ustawy z (…). – status nadany (…)

Zgodnie z § 5 statutu podstawowym przedmiotem działania Instytutu jest:

1)prowadzenie badań naukowych (podstawowych, stosowanych, przemysłowych), prac rozwojowych oraz działalności badawczo-rozwojowej,

2)zastosowanie wyników badań naukowych prac rozwojowych i rezultatów działalności badawczo-rozwojowej do potrzeb praktyki,

3)wdrożenie wyników badań naukowych, prac rozwojowych i rezultatów działalności badawczo-rozwojowej, - w zakresie (…)

Zgodnie z § 6 statutu przedmiotem działania Instytutu, o którym mowa w § 5, jest w szczególności:

1)realizowanie projektów badawczych, badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych krajowych oraz międzynarodowych;

2)realizowanie zamówionych badań naukowych oraz prac rozwojowych;

3)opracowywanie, upowszechnianie, wdrażanie rozwiązań technicznych i technologicznych; (…)

8)przeprowadzanie badań i analiz technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych; (…)

12) prowadzenie i rozwijanie bazy danych z zakresu dokumentacji naukowej i publikacji naukowych krajowych i zagranicznych; (…)

23)   (…)

Instytut prowadzi również działalność gospodarczą obejmującą między innymi (…)

Instytut otrzyma (…) w ramach programu (…)”, na prowadzenie (…) (część druga programu, dalej: „Dotacja”). Dotacja obejmie 100% kosztów kwalifikowanych, określonych w programie. Środki będą wypłacane zaliczkowo, zgodnie z harmonogramem wypłat.

Zgodnie z programem Dotacja przeznaczona jest na realizację przedsięwzięcia określonego jako: „(…)” (dalej: „Przedsięwzięcie”). W ramach realizacji Przedsięwzięcia Instytut będzie wykonywał (…). Wyniki pomiarów udostępnianie będą nieodpłatnie (…). Nie jest planowane, by wyniki pomiarów były udostępniane odpłatnie jakimkolwiek podmiotom. Zgodnie z wymogami programu Instytut zadeklaruje bezpłatne przekazanie wybudowanej w ramach realizacji Przedsięwzięcia (…).

Pytanie

1.Czy kwota otrzymanej przez Instytut Dotacji wydatkowana na realizację Przedsięwzięcia podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Instytutu kwota otrzymanej przez Instytut Dotacji wydatkowana na realizację Przedsięwzięcia podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z powołanym przepisem wolne od podatku dochodowego są: „dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele”.

Działalnością statutową Instytutu jest działalność naukowa i naukowo-techniczna, co zostało wskazane w § 5 oraz § 6 pkt 1-3, 8 i 12 statutu. Działalnością statutową Instytutu jest (…), wskazana w § 6 pkt 23 statutu.

Zgodnie z programem przedmiotem Dotacji jest Przedsięwzięcie określone jako „(…)”. Przedmiot ten dotyczy więc działalności o charakterze naukowym, którego bezpośrednim celem jest (…). Wszystkie środki uzyskane z Dotacji zostaną wydatkowane na realizację tego Przedsięwzięcia.

W związku z powyższym, w opinii Instytutu, spełnione zostaną wszystkie wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 przesłanki zwolnienia dochodu, który Instytut uzyska w ramach Dotacji, z podatku dochodowego – uzyskanie dochodu przez podatnika, którego celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna i w zakresie (…) oraz przeznaczenie dochodu na realizacje tych celów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.„przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.”

Instytut nie należy do żadnej z kategorii wymienionych w art. 17 ust. 1c pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie jest w szczególności przedsiębiorstwem państwowym, spółką, przedsiębiorstwem komunalnym ani samorządowym zakładem budżetowym lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której przedmiotem działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych związanych z ochroną środowiska w zakresie wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego. W związku z powyższym, w opinii Instytutu, wyłączenie ze zwolnienia wskazane w art. 17 ust. 1c nie dotyczy dochodu z tytułu Dotacji w opisanym zdarzeniu przyszłym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Instytut (…) (dalej: „Instytut”) jest (…) w rozumieniu ustawy (…) – status nadany (…);

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Jednocześnie, Wnioskodawca nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 tej ustawy jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Wnioskodawca podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

‒ podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

‒ podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

‒ podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust.

   pkt 4 ustawy o CIT.

Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest X w rozumieniu ustawy (…) – status nadany (…)

Zgodnie z § 5 statutu podstawowym przedmiotem działania Instytutu jest:

1.prowadzenie badań naukowych (podstawowych, stosowanych, przemysłowych), prac rozwojowych oraz działalności badawczo-rozwojowej,

2.zastosowanie wyników badań naukowych prac rozwojowych i rezultatów działalności badawczo-rozwojowej do potrzeb praktyki,

3.wdrożenie wyników badań naukowych, prac rozwojowych i rezultatów działalności badawczo-rozwojowej, - w zakresie (…)

Zgodnie z § 6 statutu przedmiotem działania Instytutu, o którym mowa w § 5, jest w szczególności:

1)realizowanie projektów badawczych, badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych krajowych oraz międzynarodowych;

2)realizowanie zamówionych badań naukowych oraz prac rozwojowych;

3)opracowywanie, upowszechnianie, wdrażanie rozwiązań technicznych i technologicznych; (…)

8)przeprowadzanie badań i analiz technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych; (…)

12)   prowadzenie i rozwijanie bazy danych z zakresu dokumentacji naukowej i publikacji naukowych krajowych i zagranicznych; (…)

23)  (…)

Instytut otrzyma dotację (…), na prowadzenie (…) (część druga programu, dalej: „Dotacja”). Dotacja obejmie 100% kosztów kwalifikowanych, określonych w programie.

Zgodnie z programem Dotacja przeznaczona jest na realizację przedsięwzięcia określonego jako: „(…)” (dalej: „Przedsięwzięcie”). Wyniki pomiarów udostępnianie będą nieodpłatnie (…). Nie jest planowane, by wyniki pomiarów były udostępniane odpłatnie jakimkolwiek podmiotom. Zgodnie z wymogami programu Instytut zadeklaruje bezpłatne przekazanie wybudowanej w ramach realizacji Przedsięwzięcia (…).

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy kwota otrzymanej Dotacji wydatkowanej na realizację Przedsięwzięcia podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że cele Instytutu są zbieżne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Ponadto z wniosku wynika, że Instytut nie należy do żadnej z kategorii wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Co więcej jak wykazano w opisie sprawy wyniki badań i pomiarów udostępniane będą nieodpłatnie (…) Dlatego też dochód uzyskany z tytułu dotacji, przeznaczony na realizację celów statutowych będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Należy jeszcze raz podkreślić, że dochody, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu prowadzenia działalności statutowej zgodnej z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym o osób prawnych, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. przepisie.

Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że kwota otrzymanej przez Instytut Dotacji wydatkowana na realizację Przedsięwzięcia podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 202