Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.206.2023.3.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.206.2023.3.MK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami złożonymi 20 kwietnia 2023 r. oraz 21 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca 9 marca 2023 r. otrzymał informacje z Urzędu Skarbowego w …, że prawdopodobnie nie otrzyma nadpłaty, gdyż termomodernizacja została dokonana przed formalnym odbiorem budynku mieszkalnego. Co prawda, formalny odbiór budynku nastąpił w listopadzie 2022 r., a termomodernizacja w okresie lipiec – wrzesień 2022 r., jednak budynek został ukończony w 2017 r. i od wtedy jest zamieszkiwany. Powodem, dla którego budynek został odebrany w 2022 r. jest to, że nie były zabezpieczone balkony, co jest warunkiem do odbioru budynku.

Istnieją jednak fakty/dokumenty, które potwierdzają zamieszkiwanie budynku od 2017 r.:

-19 grudnia 2017 r. został nadany numer budynku, wtedy też Wnioskodawca się wprowadził;

-inwentaryzacja przygotowawcza została dokonana 25 września 2017 r.,

-od 2017 r. jest opłacany wywóz śmieci. W załączeniu zawiadomienie o zmianie stawki od stycznia 2019 r. wnioskodawca nie mógł odnaleźć pierwszego dokumentu. Dotyczy on nieruchomości zamieszkałej;

-w 2019 r. dokonano pierwszej termomodernizacji, która dotyczyła wymiany pieca z węglowego na piec pelletowy 5 klasy. Ta termomodernizacja została ujęta w deklaracji PIT-36 za 2019 r. i z tego tytułu Wnioskodawca otrzymał zwrot,

-w styczniu 2020 r. Wnioskodawca złożył informację IN-1 (informacja o nieruchomościach) w Urzędzie Gminy, na podstawie której odprowadza podatek od nieruchomości;

-w 2022 r., została wykonana kolejna termomodernizacja, polegająca na montażu instalacji fotowoltaicznej wraz z buforem ciepła i pompy ciepła c.w.u., za które również Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z programu „…”. Kwota dofinansowania została odliczona od kosztu termomodernizacji.

We wrześniu 2022 r. zostały zabezpieczone balkony w budynku, co pozwoliło na złożenie dokumentu o formalny odbiór budynku. Od kilku lat (od 2019 r.) w zakładzie pracy został podany adres zamieszkania …. Również od kilku lat składane deklaracje PIT-36 wykazują adres zamieszkania ….

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że obecnie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, tzn. jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Działalność gospodarcza, która jest na Niego zarejestrowana, od kilku lat jest zawieszona, czyli nie uzyskuje żadnych przychodów. Jego firma zostanie zamknięta z końcem bieżącego roku, gdyż nie świadczy już usług.

Dom jednorodzinny, który Wnioskodawca zamieszkuje z rodziną od grudnia 2017 r., został wybudowany od podstaw na gruncie zakupionym w 2014  r. na podstawie aktu notarialnego o numerze Rep. A …. Dla budynku została utworzona księga wieczysta o numerze …. Wraz z małżonką, …, Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim od lipca 2014 r., w związku z czym nabycie zostało zrealizowane jako małżeńska wspólność majątkowa.

Wskazany we wniosku budynek, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.) jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym. Jest to budynek wolnostojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Wydatki na modernizację cieplną, poniesione w latach 2019 i 2022, tj. kocioł na pellet, instalacja fotowoltaiczna, bufor ciepła, pompa ciepła c.w.u. wraz z całym oprzyrządowaniem, związane są w pełni z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. W pierwszej kolejności kocioł pelletowy klasy ECO 5, zastąpił wcześniejszy kocioł na ekogroszek, co spowodowało zmniejszenie emisyjności spalin i wykorzystywanie do ogrzewania w pełni ekologicznego pelletu drzewnego. W 2022 r., z racji chęci całkowitego zaprzestania emisji spalin, a tym samym zanieczyszczania środowiska, kocioł pelletowy został zastąpiony w pełni energią odnawialną, tj. energią pozyskiwaną ze słońca. Została zainstalowana instalacja fotowoltaiczna wraz z buforem grzewczym oraz pompą ciepła c.w.u. i automatycznym sterowaniem. Fotowoltaika wytwarza prąd, z którego zasilane są powyższe urządzenia, dzięki czemu emisja spalin została zmniejszona do zera, a ogrzewanie instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej odbywa się przy pomocy prądu, czyli zielonej energii częściowo pozyskanej z energii słonecznej.

Zakupiony przez Wnioskodawcę w 2019 r. kocioł pelletowy (… 20 KW) spełniał wymagania KE 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r., gdyż był to kocioł w 5 klasie …, a potwierdzał to certyfikat zgodności o numerze …, wydany przez … w … .

Budynek został ukończony pod koniec 2017 r. i w grudniu 2017 r. Wnioskodawca wraz z małżonką i córką wprowadzili się. Z racji na brak zabezpieczenia tarasów, co jest wymogiem do ubiegania się o odbiór budynku, sprawa składania wniosku o zakończeniu budowy odwlekła się w czasie. Dalej, sytuacja finansowa (z racji na kredyty) nie pozwalała na wykończenie balkonów, a po 2 latach użytkowania budynku małżonkowie podjęli decyzję o wymianie kotła na ekogroszek na kocioł ekologiczny, tj. kocioł pelletowy, która to inwestycja spowodowała zamrożenie kolejnych środków finansowych.

Wtedy też Wnioskodawca usłyszał o uldze termomodernizacyjnej, z której skorzystał w rozliczeniu rocznym. Otrzymał zwrot z podatku, jednak nikt (Urząd Skarbowy) nie miał wtedy żadnych zastrzeżeń co do zasadności zwrotu podatku. Inwestycja ta spowodowała, iż wykończenie balkonów znów przeciągnęło się w czasie, tym bardziej, że Wnioskodawca nie korzystał z tych balkonów z racji na małe dziecko. Nie przejmował się niczym, gdyż nie znał na tyle ograniczeń związanych koniecznością odbioru budynku, aby móc skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i nikt w tej materii Go nie uświadomił. Dalej nieuświadomieni  w przepisach dotyczących odbioru budynku, w 2022 r., z racji na szalejące wzrosty cen pelletu, podjęli z małżonką decyzję o kolejnej inwestycji, tj. sprzedaniu kotła pelletowego i zainstalowania fotowoltaiki wraz z buforem ciepła i pompą ciepła c.w.u., gdyż prąd wtedy był najkorzystniejszą opcją pod kątem ogrzewania domu i c.w.u., a przy okazji ochrony środowiska od zanieczyszczeń i korzystania z odnawialnego źródła energii. Tym bardziej był to ostatni rok, kiedy mogli skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Zakup i instalacja powyższych urządzeń miała miejsce w miesiącach czerwiec-październik 2022 r. We wrześniu 2022 r. małżonka otrzymała propozycję zmiany pracy, z czego początkowa faza miała być z udziałem Urzędu Pracy i podczas składania wniosku okazało się, że aby skorzystać z dofinansowania na dojazdy do pracy należy mieszkać poza miejscem pracy i to się zgadzało (praca w … a zamieszkiwanie w …), jednak UP brał pod uwagę adres zameldowania z dowodu osobistego, a tam małżonka miała jeszcze …, w związku z czym musiała wymeldować się ze starego adresu i w końcu Wnioskodawca chciał zameldować całą rodzinę w … . Złożył dokumenty w Urzędzie Gminy, jednak tam okazało się, że aby móc się zameldować należy mieć budynek odebrany. Wtedy też zrobił prowizoryczne zabezpieczenie balkonów i w dniu 21 listopada 2022 r. złożone zostały dokumenty do Starostwa o odbiór budynku. Po 14 dniach dokument się uprawomocnił, czyli budynek został odebrany i mogli się zameldować.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegające na instalacji fotowoltaicznej, buforze ciepła i pompie ciepła c.w.u. wraz z oprzyrządowaniem zostało ukończone w 2022 r., tym bardziej, że jest to ostatni rok, w którym Wnioskodawca mógł skorzystać z ulgi.

Wszelkie faktury VAT dotyczące termomodernizacji zostały wystawione przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na imię i nazwisko Wnioskodawcy (…), gdyż On zajmował się tą inwestycją.

Wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego z racji na wspólność majątkową.

Daty wystawienia wszystkich faktur, dotyczących termomodernizacji w 2022 r. mieszczą się w zakresie 7 lipca 2022 r. do 24 listopada 2022 r.

W przypadku instalacji fotowoltaicznej była to faktura dotycząca zakupu wraz z montażem, w przypadku natomiast pozostałych urządzeń, faktury dotyczą tylko ich zakupu, gdyż instalacja zrealizowana była we własnym zakresie.

W przypadku kotła pelletowego Wnioskodawca ubiegał się o dofinansowanie z programu „…”, jednak z racji na zmianę regulaminu programu w trakcie składania wniosku, Jego wniosek nie spełniał wymogów regulaminu i został odrzucony.

Poprawa efektywności energetycznej budynku została opisana powyżej, a w skrócie dotyczy głównie korzystania z energii odnawialnej – słonecznej i braku zanieczyszczania środowiska. Ponadto bufor ciepła pozwala na akumulację energii cieplnej i wykorzystywanie jej w momencie zapotrzebowania na ciepło i tym samym zmniejszania strat cieplnych, a w przypadku pompy c.w.u. wraz z cyrkulacją, zmniejszenie zużycia wody, a automatyka odpowiadająca za ogrzewanie wody tylko w wybranej porze dnia, powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną. Modernizacja zdecydowanie zmniejszyła zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania ww. budynku. Przy okazji likwidacji kotła pelletowego Wnioskodawca zaoszczędził miejsce w piwnicy, które zajmowało średnio około 5 ton worków z pelletem.

Wydatki poniesione w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym miały posłużyć tylko i wyłącznie do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Jak Wnioskodawca wspomniał wcześniej, działalność gospodarcza zawieszona jest od kilku lat.

Wydatki całościowe związane z termomodernizacją w 2022 r. wyniosły .... gr. W przypadku tej inwestycji Wnioskodawca skorzystał również z programu „…”, z którego otrzymał dofinansowanie łącznie w kwocie .... gr (otrzymane w dwóch częściach ..... gr oraz wyrównanie .... zł). Kwota dofinansowania pomniejszy poniesione wydatki, w związku z czym do odliczenia w uldze termomodernizacyjnej ująłby kwotę .... gr, z czego .... zł przypisane w zeznaniu do Wnioskodawcy a pozostałość do małżonki z racji, że całość finansowana była ze środków wspólności majątkowej. Wydatki te zostały ujęte w rozliczeniu rocznym PIT-36 za rok 2022, po czym otrzymał informację z miejscowego Urzędu Skarbowego, że należy wskazać, czy budynek jednorodzinny, w którym przeprowadzono termomodernizację, jest budynkiem oddanym do użytku, zgodnie z art. 54 ust. 1 i art. 55 Prawa budowlanego - o wydaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, użytkowanie budynku rozpoczęło się w grudniu 2017 r., gdyż wtedy budowa została zakończona i poza zabezpieczeniem balkonów nic nie stało na przeszkodzie, aby wnioskować do Starostwa Powiatowego o zakończenie budowy.

Pytanie

Czy z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca może ująć poniesione wydatki na termomodernizację budynku mieszkalnego jednorodzinnego, polegającą na naziemnej (na gruncie) instalacji paneli fotowoltaicznych wraz z buforem ciepła, pompą c.w.u., oprzyrządowaniem i automatyką sterującą w rozliczeniu rocznym PIT-36 i odliczyć od podatku od osób fizycznych będąc we wspólnocie majątkowej z małżonką kwoty łącznie ..... gr (poniesione wydatki pomniejszone o dofinansowanie w ramach programu „…”)?

Pana stanowisko w sprawie

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawiera art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych -  oznacza budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333). Należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej czy grupowej, służący zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość.

Taki właśnie stan budynek Wnioskodawcy miał od grudnia 2017 r., kiedy to wprowadził się do domu. Jedyną rzeczą, która na moment wprowadzenia się nie była zrealizowana, to zabezpieczenie balkonów.

Korzystając jednak ze sposobności zaspakajania potrzeb mieszkaniowych, po 2 latach od wprowadzenia się Wnioskodawca postanowił dokonać zmian termomodernizacyjnych polegających na wymianie kotła na ekogroszek, na dużo bardziej ekologiczny i mniej energochłonny kocioł pelletowy, korzystając tym samym z ulgi termomodernizacyjnej. Z racji braku jakichkolwiek przesłanek ze strony Urzędu Skarbowego, iż ulga ta została zastosowana niezasadnie z uwagi na brak odbioru budynku, konieczność formalnego odbioru Wnioskodawca przekładał do czasu zabezpieczenia balkonów. Z tej samej ulgi chciałby ponownie skorzystać jako kontynuację termomodernizacji, poprzez zainstalowanie na gruncie instalacji fotowoltaicznej wraz z buforem i pompą ciepła c.w.u., która to instalacja fotowoltaiczna stanowi niezależną konstrukcję umiejscowioną na gruncie posiadanej przez Niego działki. W wyniku jednak dużego zwrotu podatku, deklaracja została poddana analizie i w wyniku weryfikacji okazało się, iż nie może skorzystać z ulgi z uwagi na brak odbioru budynku przed poniesieniem kosztów związanych z termomodernizacją. Został poproszony o korektę zeznania i usunięcie kwoty wydatków poniesionych na termomodernizację, co spowodowało wnioskowanie o interpretację indywidualną w Jego sprawie.

Niestety Wnioskodawca nie miał świadomości, iż koniecznym do odliczenia wydatków na termomodernizację jest formalny odbiór budynku, tym bardziej, że z pierwszej ulgi termomodernizacyjnej skorzystał w 2019 r. (poniesione wydatki), więc gdyby już wtedy otrzymał informację z Urzędu Skarbowego o konieczności odbioru budynku, aby mógł skorzystać z ulgi, to raczej oczywistym jest, iż dokonałby odbioru budynku przed rozpoczęciem znacznie większej i bardziej kosztownej inwestycji w 2022 r., polegającej na montażu naziemnej instalacji fotowoltaicznej wraz z buforem ciepła i pompą ciepła c.w.u.

Oczywiście brak znajomości przepisów nie zwalnia Wnioskodawcy z odpowiedzialności, jednak w tym przypadku uważa, że powinien móc skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej za wydatki poniesione w 2022 r. Szczególnie, gdy w 2019 r. nie otrzymał żadnego zastrzeżenia co do zastosowanej ulgi termomodernizacyjnej.

Budynek już w 2017 r., poza zabezpieczeniem balkonów, był budynkiem ukończonym, i w którym to roku również Wnioskodawca zamieszkał wraz z żoną i córką, ciesząc się z możliwości bycia razem we własnych „czterech ścianach”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub  art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia  i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351,  z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o  budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei art. 5a pkt 18a i pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i  remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących  do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.; Dz. U. z 2023 r., poz. 273):

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania  lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym modernizacją systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku  od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu  w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zatem, podatnik będzie miał prawo do ulgi termomodernizacyjnej, jeśli budynek, którego jest właścicielem lub współwłaścicielem, będzie miał status budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zgodnego z definicją określoną w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Przy czym kryterium „oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy również podkreślić, że w ramach omawianej ulgi odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, poniesione po  dniu 1 stycznia 2019 r. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że właścicielem gruntu jest od 2014 r. Budowa domu jednorodzinnego, którego dotyczy wniosek zakończyła się w 2017 r. W rozumieniu ustawy Prawo budowlane, rozpatrywany budynek jest domem jednorodzinnym powstałym w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Montaż paneli fotowoltaicznych wraz z buforem ciepła i pompy ciepła c.w.u. wraz z osprzętem  jest związany z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zakup i instalacja powyższych urządzeń miała miejsce w miesiącach czerwiec-październik 2022 r. W dniu 21 listopada 2022 r. złożone zostały dokumenty do Starostwa o odbiór budynku. Po 14 dniach dokument się uprawomocnił, czyli budynek został odebrany i mogli się zameldować. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegające na instalacji fotowoltaicznej, buforze ciepła i pompie ciepła c.w.u. wraz z oprzyrządowaniem zostało ukończone w 2022 r. Wszelkie faktury VAT dotyczące termomodernizacji zostały wystawione przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na Pana imię i nazwisko. Wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego z racji wspólności majątkowej. Daty wystawienia wszystkich faktur, dotyczących termomodernizacji w 2022 r. mieszczą się w zakresie 7 lipca 2022 r. do 24 listopada 2022  r. W przypadku instalacji fotowoltaicznej była to faktura dotycząca zakupu wraz z montażem, w przypadku natomiast pozostałych urządzeń, faktury dotyczą tylko ich zakupu, gdyż instalacja zrealizowana była we własnym zakresie. Wydatki całościowe związane z termomodernizacją w 2022 r. wyniosły całościowo ... gr. W przypadku tej inwestycji Wnioskodawca skorzystał również z programu „…”, z którego to otrzymał dofinansowanie łącznie w kwocie .... gr (otrzymane w dwóch częściach ..... gr oraz wyrównanie .... zł). Kwot dofinansowania pomniejszy poniesione wydatki, w związku z czym do odliczenia w uldze termomodernizacyjnej ująłby kwotę .....gr, z czego .... zł przypisane w zeznaniu do Wnioskodawcy, a pozostałość do małżonki z racji, że całość finansowana była ze środków wspólności majątkowej. Wydatki te zostały ujęte w rozliczeniu rocznym PIT-36 za 2022 r. Użytkowanie budynku rozpoczęło się w grudniu 2017 r., gdyż wtedy budowa została zakończona.

W Pana przypadku istotne jest, że w rozliczeniu rocznym za 2019 r. skorzystał Pan pierwszy raz z ulgi termomodernizacyjnej obejmującej wydatki związane z wymiana kotła na ekologiczny kocioł pelletowy.

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem, w ramach korzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Ponadto, limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego Podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych.

Limit ten - w przypadku małżonków - dotyczy jednak każdego z nich odrębnie, tzn. każdemu z małżonków przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

Jeżeli budynek mieszkalny jednorodzinny, w którym realizowane było przedsięwzięcie termomodernizacyjne, znajduje się w majątku wspólnym Podatników i oboje małżonków spełnia warunki do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej, to sami małżonkowie powinni decydować o zakresie skorzystania z ulgi, a więc wydatek może odliczyć jeden z małżonków albo np. oboje po 50%. Podatnik (w takim przypadku) może skorzystać z odliczenia z tytułu ulgi termomodernizacyjnej niezależnie od tego na kogo została wystawiona faktura, samo bowiem wystawienie faktury na któregokolwiek z małżonków ma drugorzędne znaczenie w sytuacji, gdy wydatek jest poniesiony z majątku wspólnego małżonków i przeznaczony na wspólną nieruchomość.

W opisanych okolicznościach, przysługuje więc Panu możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z buforem ciepła i pompy ciepła c.w.u., pomniejszonych o kwotę otrzymanego dofinansowania w ramach programu „…”.

Przy czym - jak już wcześniej wskazano - kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich dotychczas realizowanych przez Pana przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem. Skoro – z uwagi na wcześniejsze przedsięwzięcie termomodernizacyjne – skorzystał Pan już z odliczenia, to może Pan wykorzystać jeszcze pozostałą część odliczenia do limitu 53 000 zł.

Jednocześnie należy wskazać, że stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy, jeżeli po roku, w którym dokonał Pan odliczeń, otrzyma Pan zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest Pan obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie dotyczy uprawnień Pana żony do możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Ponadto podkreślić należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast, interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm).