Możliwość skorzystania z ulgi dla seniorów wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do przychodów ... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.167.2023.2.ŁS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.167.2023.2.ŁS

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi dla seniorów wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do przychodów z wynagrodzenia za pracę i odprawy emerytalnej, które wypłacone zostały przed wypłatą pierwszej emerytury.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

27 września 2022 r. rozwiązała Pani umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Do tego dnia pracowała Pani na podstawie umowy o pracę w Urzędzie Gminy w A. Do tego dnia podlegała Pani również – z tytułu uzyskania przychodów ze stosunku pracy – ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

25 marca 2022 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny.

26 marca 2022 r. złożyła Pani pracodawcy pismo o niepobieranie podatku od świadczeń z tytułu umowy o pracę oraz oświadczenie, że nie pobiera Pani świadczenia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pracodawca od 1 kwietnia 2022 r. stosował tzw. ulgę dla pracujących seniorów – nie pobierał zaliczek na podatek od wynagrodzenia ze stosunku pracy za okres od 1 kwietnia 2022 r. do 27 września 2022 r.

26 września 2022 r. pracodawca przelał na Pani konto bankowe bieżące wynagrodzenie ze stosunku pracy, za okres od 1 września 2022 r. do 27 września 2022 r., od którego nie pobrał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż zastosował tzw. ulgę dla pracujących seniorów.

27 września 2022 r. w ostatnim dniu pracy pracodawca przelał na Pani konto bankowe odprawę emerytalną, od której pobrał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

12 września 2022 r. złożyła Pani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Oddział w A. Inspektorat w B. wniosek o przyznanie emerytury.

28 września 2022 r., złożyła Pani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych świadectwo pracy oraz wniosek o podjęcie wypłaty emerytury.

Decyzją z 30 września 2022 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał Pani emeryturę od 1 września 2022 r., tj. od miesiąca, w którym złożyła Pani wniosek o przyznanie emerytury.

Pierwszą emeryturę za miesiąc wrzesień 2022 r. otrzymała Pani wraz z emeryturą za miesiąc październik 2022 r. dnia 7 października 2022 r. przelewem na Pani konto bankowe.

29 września 2022 r. ponownie podjęła Pani zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W 2022 r. do momentu przejścia na emeryturę nie otrzymywała Pani:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933).

Pytania

1)Czy wynagrodzenie za ostatni miesiąc pracy w ramach umowy o pracę w Urzędzie Gminy w A., tj. wynagrodzenie za okres od 1 września 2022 r. do 27 września 2022 r. przelane na Pani konto bankowe 26 września 2022 r. oraz odprawa emerytalna przelana na Pani konto bankowe w ostatnim dniu pracy, tj. 27 września 2022 r., są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości 85 528 zł przychodu w ciągu roku podatkowego, w sytuacji gdy wyżej wymienione przychody ze stosunku pracy otrzymała Pani przed dniem fizycznego otrzymania pierwszej emerytury, tj. przed dniem 7 października 2022 r.?

2)Czy może Pani zatem w zeznaniu rocznym za rok 2022 wykazać nadpłatę i zastosować zwolnienie od podatku tzw. ulgę dla pracujących seniorów od odprawy emerytalnej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości przychodu nieprzekraczającego w roku podatkowym kwoty 85 528 zł?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, ulga dla pracujących seniorów – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – powoduje zwolnienie z opodatkowania przychodów osiąganych przez osoby spełniające warunki do wysokości 85 528 zł w roku podatkowym. Do 27 września 2022 r. spełniała Pani warunki do zastosowania ulgi dla pracujących seniorów.

25 marca 2022 r. ukończyła Pani 60 lat. Była Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę w Urzędzie Gminy w A. Z tytułu uzyskania przychodów ze stosunku pracy podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym oraz nie pobierała – pomimo nabycia uprawnień – świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunek „nieotrzymania emerytury”, jako warunek do zastosowania wyżej wskazanego zwolnienia podatkowego powinien, być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy.

Jak wynika z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

Pani zdaniem, wypłacone 26 września 2022 r. wynagrodzenie ze stosunku pracy za okres od 1 września 2022 r. do 27 września 2022 r. korzysta ze zwolnienia z opodatkowania oraz wypłacona 27 września 2022 r. odprawa emerytalna również korzysta ze zwolnienia z opodatkowania do wysokości limitu 85 528 zł, ponieważ świadczenia te ze stosunku pracy otrzymała Pani przed otrzymaniem pierwszej emerytury, tj. przed 7 października 2022 r. Fizycznie pierwszą emeryturę otrzymała Pani na konto bankowe dnia 7 października 2022 r.

W polskim systemie podatkowym obowiązuje zasada samoopodatkowania. Pani zdaniem zgodnie z tą zasadą – w związku z tym, że pracodawca pobrał zaliczkę na podatek od odprawy emerytalnej wypłaconej Pani 27 września 2022 r. – może Pani wykazać nadpłatę i zastosować zwolnienie od podatku, tzw. ulgę dla pracujących seniorów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym za rok podatkowy 2022 do wysokości przychodu nieprzekraczającego w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933).

W myśl art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 21 ust. 44 tej ustawy wynika, że:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Na mocy art. 32 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.:

Płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień. W oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika. Płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika. Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie.

Stosownie do art. 32 ust. 1h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1g, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opisie zdarzenia wskazała Pani m.in., że 25 marca 2022 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny. Następnie 26 marca 2022 r. złożyła Pani pracodawcy pismo o niepobieranie podatku od świadczeń z tytułu umowy o pracę oraz oświadczenie, że nie pobiera Pani świadczenia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 12 września 2022 r. złożyła Pani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Oddział w A. Inspektorat w B. wniosek o przyznanie emerytury. 26 września 2022 r. pracodawca przelał na Pani konto bankowe bieżące wynagrodzenie ze stosunku pracy, za okres od 1 września 2022 r. do 27 września 2022 r., od którego nie pobrał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż zastosował tzw. ulgę dla pracujących seniorów. Z kolei 27 września 2022 r. rozwiązała Pani umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. 27 września 2022 r. w ostatnim dniu pracy pracodawca przelał na Pani konto bankowe także odprawę emerytalną, od której pobrał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. 28 września 2022 r., złożyła Pani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych świadectwo pracy oraz wniosek o podjęcie wypłaty emerytury. Decyzją z 30 września 2022 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał Pani emeryturę od 1 września 2022 r., tj. od miesiąca, w którym złożyła Pani wniosek o przyznanie emerytury. Pierwszą emeryturę za miesiąc wrzesień 2022 r. otrzymała Pani wraz z emeryturą za miesiąc październik 2022 r. dnia 7 października 2022 r. przelewem na Pani konto bankowe. 29 września 2022 r. ponownie podjęła Pani zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Wskazała Pani także, że w 2022 r. do momentu przejścia na emeryturę nie otrzymywała Pani świadczeń wymienionych w pkt a-f przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

W świetle powyższych wyjaśnień stwierdzić należy, że do otrzymanych przez Panią po ukończeniu 60 roku życia przychodów ze stosunku pracy, z tytułu których podlegała Pani obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. m.in. wynagrodzenia przelanego na Pani konto bankowe 26 września 2022 r. oraz odprawy emerytalnej przelanej na Pani konto bankowe 27 września 2022 r., może Pani zastosować w zeznaniu podatkowym za 2022 r. zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. ulgę dla seniorów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Wypłata ww. świadczeń nastąpiła bowiem przed wypłatą pierwszej emerytury (tj. przed 7 października 2022 r.).

Tym samym Pani stanowisko, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).