Ulga termomodernizacyjna - wymiana dachu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.288.2023.2.JK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.288.2023.2.JK

Temat interpretacji

Ulga termomodernizacyjna - wymiana dachu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 28 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – w dniach 6 czerwca 2023 r., 14 czerwca 2023 r. oraz 18 czerwca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest wraz z żoną właścicielem budynku mieszkalnego, rok rozpoczęcia budowy 1993, położonego w miejscowości (…). Budynek w trakcie budowy został pokryty blachą ocynkowaną, bez wykonania wstępnego krycia folią paroziolacyjną, betonowe skosy pomieszczeń znajdujących się w poddaszu nie posiadały dostatecznego docieplenia a ściany szczytowe budynku wykonane z konstrukcji drewnianej jako wyłącznie deskowane.

Z uwagi na konieczność remontu dachu i jego ulepszenia mającego na celu zmniejszenie zapotrzebowania na ogrzewanie budynku, w celu zwiększenia właściwości termomodernizacyjnych budynku konieczna stała się wymiana całego pokrycia dachowego, położenie o odpowiednich parametrach paroprzepuszczalności membrany dachowej, docieplenie wełną mineralną i zabezpieczenie przed zawilgoceniem skosów pomieszczeń mieszkalnych oraz docieplenie styropianem i zabezpieczenie przed zawilgoceniem betonowej płyty nad pomieszczeniami mieszkalnymi wbudowanymi w konstrukcję dachu. Nadto prace te mają także na celu przygotowanie budynku do korzystania w przyszłości z odnawialnych źródeł energii. Prace te zaplanowano na okres trzech lat, rozpoczynając w październiku 2022 r. od zmiany pokrycia dachowego z blachy na dachówkę ceramiczną (na zakup dachówki, gąsiorów, dachówki skrajnej Wnioskodawca posiada fakturę VAT). Przed ułożeniem dachówki na konstrukcji więźby dachowej położono membranę dachową o wysokiej gramaturze - (...) (faktura VAT).

W związku ze zmianą pokrycia konieczna stała się wymiana pasów nadrynnowych oraz podrynnowych. Jako pas poddrynnowy zastosowano struktonit - materiał włókno-cementowy – natomiast jako pas nadrynnowy – blachę aluminiową, także obróbkę skrajnych krokwi wykonano ze struktonitu (na zakup blachy i struktonitu Wnioskodawca częściowo posiada fakturę VAT). Skosy pomieszczeń w dachu docieplono wełną mineralną – Wnioskodawca nie posiada faktury VAT. Wszystkie opisane prace wykonane zostały systemem gospodarczym – Zainteresowany nie posiada rachunków.

Z uwagi, iż prace związane z przekryciem dachu nadal trwają, w 2023 r. roku planowane są dalsze prace związane z poprawą termomodernizacji budynku, polegające na zastąpieniu ścian szczytowych z deskowania na blachę i docieplenie ich od wewnątrz wełną mineralną , docieplenie płyty betonowej znajdującej się w poddaszy budynku oddzielającej pomieszczenia mieszkalne od części nieużytkowej poddasza. W 2024 roku planowane są prace polegające na zakupie wełny mineralnej i wykonaniu docieplenia poddasza budynku oraz zakup stolarki do otworów okiennych znajdujących się w ścianach szczytowych.

Wnioskodawca nadmienia, że przed przystąpieniem do realizacji opisanego przedsięwzięcia zgromadzony został także materiał w postaci łat, kontrłat, orynnowania, wkrętów ciesielskich i innych drobnych akcesoriów niezbędnych do prac dekarskich, na które Wnioskodawca nie posiada faktury VAT, gdyż w okresie gromadzenia nie był świadomy o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Wnioskodawca dodaje, że rozłożenie w czasie wspomnianych prac wynika z potrzeby zgromadzenia odpowiednich środków finansowych, co nie jest łatwe z uwagi, iż jest osobą fizyczną, emerytem, nie prowadził i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, żona nie pracuje. Z urzędem skarbowym Wnioskodawca rozlicza się wspólnie z żoną jako podatnik podatku dochodowego, opłacający podatek według skali podatkowej 17%.

Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych. Wnioskodawca – jak również jego żona – nie otrzymali dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy. Poniesione koszty zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej na termomodernizację i nie będą rozliczane w ramach żadnej innej ulgi.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazano, że:

1)budynek o którym mowa we wniosku jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisu art. 3 ustawy Prawo Budowlane;

2)jest to budynek ukończony;

3)zeznanie podatkowe za rok 2022 zostało złożone, dlatego Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia poprzez złożenie korekty zeznania za rok 2022 lub odliczyć w zeznaniu podatkowym za rok 2023;

4)wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na ulepszeniu w wyniku którego następuje zmniejszenie na zapotrzebowanie energii dostarczanej na potrzeby ogrzewania budynku;

5)na wydatki realizacji przedsięwzięcia Wnioskodawca posiada faktury VAT, wystawione na swoje imię i nazwisko przez podatnika VAT czynnego (ustaleń statusu podatnika dokonano w oparciu o NIP w wyszukiwarce podatki.gov.pl);

6)kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł;

7)przedsięwzięcie zostanie ukończone w ciągu trzech lat od poniesienia pierwszych wydatków;

8)opisane wydatki nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;

9)wydatki te nie zostały i nie zostaną odliczone na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pytanie

Czy wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie indywidualnej, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku i podgrzania wody użytkowej udokumentowane imienną fakturą VAT, stanowią wydatki poniesione na materiały budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku określone rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a tym samym czy Wnioskodawca ma prawo odliczenia od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że w myśl art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako właściciel budynku mieszkalnego (współwłaściciel wraz z żoną) ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 wydatki poniesione w 2022 r. na materiały budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku. Jako płatnik podatku dochodowego i właściciel budynku spełnia Pan wymogi formalne do skorzystania z przedmiotowej ulgi. Wydatki poniesione na remont dachu wpłynęły na zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzania budynku. Zastosowanie membrany dachowej, docieplenie skosów i dalsze prace planowane na przyszłość w bardzo istotny sposób wpłyną na zmniejszenie użycia energii cieplnej w tym budynku. Wykazane prace pozwolą także na ulepszenie źródeł energii poprzez likwidację pieca C.O. i zastosowanie OZE. Nadto dzięki wymianie pokrycia ze standardowej i przeciekającej blachy na dachówkę nastąpiło uszczelnienie dachu, który w trakcie opadów deszczu przeciekał powodując zawilgocenie ścian budynku. Wobec powyższego uważa Pan, że użyte materiały budowlane związane z przekryciem dachu kwalifikują się jako materiały do ocieplenia przegród budowlanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan własne stanowisko wskazując, że wymiana pokrycia dachu z blachy na dachówkę, położenie membrany paroprzepuszczalnej w bardzo dużym stopniu polepszy izolację termiczną budynku, zmniejszając tym zapotrzebowanie na energię do jego ogrzewania. Docieplenie skosów pomieszczeń oraz położenie izolacji na ścianach szczytowych budynku od wewnątrz zwiększy także tę izolację kolejno zmniejszając zapotrzebowanie na energię cieplną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: updof):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do treści art. 5a pkt 18b updof:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, dalej „Prawo budowlane”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c updof definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza:

 przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.3)) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Z kolei art. 26h ust. 2 updof stanowi, że:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 updof:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 updof:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 updof:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 updof:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 updof:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 updof:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 updof:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

1)jest Pan wraz z żoną właścicielem istniejącego budynku mieszkalnegojednorodzinnego w rozumieniu przepisu art. 3 ustawy Prawo Budowlane;

2)od 2022 r. dokonuje Pan termomodernizacji ww. budynku polegającej na wymianie pokrycia dachowego;

3)wydatki, które Pan ponosi są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na ulepszeniu w wyniku którego następuje zmniejszenie na zapotrzebowanie energii dostarczanej na potrzeby ogrzewania budynku;

4)na część wydatków dotyczących realizacji ww. przedsięwzięcia posiada Pan faktury VAT, wystawione na swoje imię i nazwisko przez podatnika VAT czynnego;

5)kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł;

6)przedsięwzięcie zostanie ukończone w ciągu trzech lat od poniesienia pierwszych wydatków;

7)poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych;

8)nie otrzymał Pan dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy;

9)poniesione koszty zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej na termomodernizację i nie będą rozliczane w ramach żadnej innej ulgi;

10)opisane wydatki nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;

11)wydatki te nie zostały i nie zostaną odliczone na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

12)z Urzędem Skarbowym rozlicza się Pan wspólnie z żoną jako podatnik podatku dochodowego, opłacający podatek według skali podatkowej 17%.

Pana wątpliwość budzi, czy wydatki na prace o charakterze termomodernizacyjnym poniesione na materiały służące wymianie dachu udokumentowane imienną fakturą VAT kwalifikują się do skorzystania z dobrodziejstwa ulgi termomodernizacyjnej wysłowionej w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do Pana wątpliwości należy, jednoznacznie wyartykułować, że skoro jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy – Prawo budowlane, poniósł Pan wydatki na dokonanie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w postaci wymiany dachu, w wyniku którego to przedsięwzięcia zmniejszy się zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzania budynku to wydatki na materiały budowlane wymienione we wniosku – na udokumentowanie których posiada Pan faktury VAT wystawione na swoje dane przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku – to ww. wydatki kwalifikują się jako ocieplenia przegród budowlanych do ulgi, o której mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że ma Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione na materiały budowlane wymienione we wniosku (udokumentowane fakturą VAT), związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego postaci wymiany pokrycia dachowego na budynku którego jest Pan właścicielem/współwłaścicielem. Z uwagi na fakt, że za rok w którym poniósł Pan przedmiotowe wydatki złożył już Pan zeznanie podatkowe bez uwzględniania omawianej ulgi to celem skorzystania z tej ulgi winien Pan złożyć korektę zeznania podatkowego za ten rok.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazać również należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).