Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - Interpretacja - 0111-KDSB2-1.4011.166.2023.2.AZ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.166.2023.2.AZ

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej

Interpretacja indywidualna  – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

   - w części dotyczącej możliwości odliczenia wydatków na zakup okien dachowych w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które nie zostały udokumentowane fakturą – nieprawidłowe;

   - w pozostałym zakresie – prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2023 r. (data wpływu 24 maja 2023 r.) oraz pismem o dacie wpływu 26 czerwca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W roku podatkowym 2022 r. dokonała Pani z mężem wymiany pokrycia dachowego oraz rynien i rur spustowych. Remont był spowodowany złym stanem pokrycia dachowego. Ondulina, którą był przykryty dach łuszczyła się i zaczęła pękać, co prowadziło do przeciekania. Wcześniej dokonaliście Państwo już ocieplenia wełną mineralną. Wszelkie naprawy wykonane przez Państwa zostały dokonane na koszt własny, bez żadnego dofinansowania. Jest Pani właścicielem budynku od (…) 2013 r. wpis w księdze wieczystej (…). Wraz z mężem nie posiada Pani rozdzielności majątkowej. Prosi Pani w związku z tym o wydanie indywidualnej interpretacji, związane jest to z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo Budowlane i pyta czy wydatki poniesione na usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacji jak wymiana poszycia dachowego na dachówkę oraz wymiana rynien i rur spustowych można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w sprawie wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacji. Oprócz wymiany pokrycia dachowego dokonaliście Państwo wymiany okien dachowych na bardziej szczelne. W przyszłości planujecie Państwo dokonać dalszych inwestycji termomodernizacyjnych, które będą skutkować mniejszą utratą ciepła w budynku.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Chciałaby Pani dokonać odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej za rok podatkowy 2022.

Wskazała Pani, że w roku będącym przedmiotem wniosku wszystkie dochody uzyskała Pani według skali podatkowej z umowy o pracę.

Wydatki, których dotyczy wniosek, zostały poniesione zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.). Przedsięwzięcie termomodernizacyjne było dokonane z uwagi na ulepszenie oraz zmniejszenie strat związanych z zaspokojeniem potrzeb energetycznych na ogrzanie budynku.

Wyjaśniła Pani, że poprzez wykonane prace oraz wymianę stolarki okiennej poprawiła się znacznie efektywność energetyczna budynku, doszło do zmniejszenia zapotrzebowania na nośniki energii (węgiel i drzewo).

Potwierdziła Pani, że materiały budowlane i usługi znajdują się w Rozporządzeniu Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. dotyczącym przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Potwierdziła Pani, że budynek, o którym mowa we wniosku, w którym poniosła Pani wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682).

Jest Pani właścicielem budynku mieszkalnego od dnia (…) 2013 r., od 2013 r. opłaca Pani podatek od nieruchomości. W czasie dokonywania odliczenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nadal będzie Pani właścicielem budynku mieszkalnego.

Na nasze pytanie, jakie konkretne wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, o których mowa we wniosku, udokumentowane zostały fakturami VAT wskazała Pani na wydatki związane z pracami blacharsko - dekarskimi oraz wymianą poszycia dachowego.

Faktura związana z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym jest wystawiona na Panią i Pani męża. Nie posiadacie Państwo rozdzielności majątkowej. Faktura została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (informacja doprecyzowana pismem z 22 czerwca 2023 r.).

Data wystawienia faktury to (…) lipca 2022 r.

Kwota odliczenia nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Potwierdziła Pani, że przedsięwzięcie termomodernizacyjne opisane we wniosku zostanie zakończone w ciągu 3 lat.

Wskazała Pani na następujące wydatki związane z wymianą dachu, które zamierza Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjne: wydatki związane z wymianą pokrycia dachowego, prac blacharsko-dekarskich oraz nowej stolarki.

Pytanie

Czy mogę dokonać odliczenia poniesionych kosztów na wymianę dachu oraz czy bez faktury mogę odliczyć wymianę okien dachowych?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że poprzez wymianę starego poszycia dachowego na nowe dokonano wymiany okien dachowych na 3 szybowe. Skutkuje to mniejszym zużyciem energii cieplnej do ogrzania budynku. Wcześniej zostało też dokonane docieplenie budynku. Według prawa budowlanego dach jest traktowany jako przegroda budowlana.

W uzupełnieniu wniosku dodała Pani natomiast, że uważa Pani, iż wszystkie poniesione wydatki oraz zakres wykonanych prac związane są z ulgą termomodernizacyjną. Wymiana poszycia dachowego była spowodowana złym stanem łat i przeciekaniem oraz pękaniem onduliny, którą był pokryty dach. Dokonano wymiany na nowe łaty, opierzenie, rynny oraz dachówkę karpiówkę. Zakres wszystkich wykonanych prac i poniesionych kosztów zalicza się do ulgi termomodernizacyjnej. Uważa Pani, że po dokonaniu takiego zakresu prac i poniesionych kosztów należy się Pani odliczenie związane z ulgą termomodernizacyjną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku oraz uzupełnieniu jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: updof):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do treści art. 5a pkt 18b updof:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, dalej „Prawo budowlane”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c updof definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.)

użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza:

przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

 a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

 b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

 c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

 d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

 1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

 2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

 3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

 4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

 5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

 6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.3)) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

 7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

 8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

 9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

 1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

 2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

 3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

 4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

 5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

 6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

 7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

 8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

 9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Z kolei art. 26h ust. 2 updof stanowi, że:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 updof:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 updof:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 updof:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

 1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

 2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 updof:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 updof:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 updof:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 updof:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wynika, że:

 1. Jest Pani właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego od (…) 2013 r., od 2013 r. opłaca Pani podatek od nieruchomości. Wraz z mężem nie posiada Pani rozdzielności majątkowej.

 2. W 2022 r. poniosła Pani wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ww. budynku związane z pracami blacharsko - dekarskimi oraz wymianą poszycia - udokumentowane fakturą wystawioną na Panią i Pani męża przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

 3. W 2022 r. poniosła Pani również wydatki na wymianę okien dachowych, ale nie posiada Pani faktur dokumentujących ww. zakup.

 4. Wszelkie naprawy zostały dokonane przez Panią i Pani męża na koszt własny, bez żadnego dofinansowania.

 5. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne opisane we wniosku zostanie zakończone w ciągu 3 lat.

 6. Poprzez wykonane prace poprawiła się znacznie efektywność energetyczna budynku mieszkalnego jednorodzinnego i doszło do zmniejszenia zapotrzebowania na nośniki energii (węgiel i drzewo).

 7. Kwota odliczenia nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

 8. Chciałaby Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej za 2022 r. i odliczyć wydatki związane z wymianą pokrycia dachowego, pracami blacharsko-dekarskimi oraz wymianą okien dachowych.

 9. W 2022 r. uzyskała Pani dochody z umowy o pracę opodatkowane według skali podatkowej.

Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy i powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony przez Panią stan faktyczny należy uznać, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h updof ma Pani prawo w zeznaniu podatkowym za 2022 r. odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione w 2022 r. wydatki na wymianę pokrycia dachowego udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia i w tym zakresie należało uznać Pani stanowisko za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do Pani wątpliwości, co do możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na zakup okien dachowych, które to wydatki nie zostały udokumentowane fakturami wskazać należy, że zgodnie z przytoczonym wyżej przepisem art. 26h ust. 3 updof warunkiem umożliwiającym skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej jest udokumentowanie poniesionych wydatków fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Wydatek, który nie został prawidłowo udokumentowany, nie może być odliczony w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h updof. Z uwagi na to, że nie posiada Pani faktury dokumenującej poniesienie wydatku na wymianę okien dachowych, nie została spełniona jedna z przesłanek upoważniających Panią do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W konsekwencji Pani stanowisko w zakresie możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na zakup okien dachowych należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy w przypadku gdy podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzyma zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zakres interpretacji indywidualnej, zdeterminowany jest przede wszystkim przedstawionym przez Panią opisem stanu faktycznego, jak i Pani własnym stanowiskiem w sprawie. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 – dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).