Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.798.2025.1.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.798.2025.1.MG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Pan (...) (dalej: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, z której dochody opodatkowuje podatkiem liniowym, czyli na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.

Dnia 25 września 2024 r. Wnioskodawca nabył, w drodze umowy darowizny, nieruchomość gruntową położoną pod adresem (…).

Nieruchomość ta zabudowana jest m.in. (…) pod nr (…) decyzją (…) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia (…) r.

Wnioskodawca podjął działania mające na celu przywrócenie funkcjonalności (...) poprzez wykonanie niezbędnych prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych, obejmujących m.in. naprawę lub wymianę zużytych elementów oraz zabezpieczenie i zachowanie zabytkowej substancji budynku.

Na realizację tych prac Wnioskodawca uzyskał pozwolenie od (…) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, wydane w dniu (…) r. (Pozwolenie Nr (…)), ważne do dnia 31 grudnia 2028 r.

W związku z powyższym w roku podatkowym 2025 Wnioskodawca będzie ponosił wydatki związane z pracami przy zabytku. Wydatki te będą kwalifikowały się do odliczenia w ramach tzw. ulgi na zabytki, o której mowa w art. 26hb ustawy o PIT. W ramach tej ulgi Wnioskodawca planuje odliczyć od dochodu podlegającego opodatkowaniu kwotę odpowiadającą 50% poniesionych i należycie udokumentowanych wydatków kwalifikowanych.

Ponadto Wnioskodawca zamierza w 2025 r. skorzystać również z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację (tzw. ulga sponsoringowa), określonej w art. 26ha ustawy o PIT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje ponosić w tym roku koszty uzyskania przychodów związane z działalnością sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę. Na podstawie wskazanego przepisu Wnioskodawca od dochodu ustalonego zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o PIT może odliczyć kwotę stanowiącą 50% ww. kosztów.

W związku z powyższym w zeznaniu rocznym PIT-36L za 2025 r. Wnioskodawca będzie dokonywał odliczeń od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem liniowym, obejmujących:

·składki na ubezpieczenia społeczne,

·składki na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT,

·ulgę na zabytki, o której mowa w art. 26hb ustawy o PIT,

·odliczenia z tytułu ulgi sponsoringowej, na podstawie art. 26ha ustawy o PIT.

Wnioskodawca przewiduje, że roczne dochody uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2025 r. oraz w kolejnych latach podatkowych przekroczą kwotę 1 000 000 zł.

W związku z tym będzie on zobowiązany do zapłaty daniny solidarnościowej, zgodnie z art. 30h ustawy o PIT, w wysokości 4% od podstawy jej obliczenia, oraz do złożenia deklaracji DSF-1.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące prawidłowego sposobu ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, w szczególności w zakresie możliwości uwzględnienia kwot odliczonych w ramach ulgi na zabytki oraz ulgi sponsoringowej – jako pomniejszających podstawę obliczenia tej daniny.

Pytania

1. Czy wartość wydatków, o których mowa w art. 26hb ustawy o PIT, która zostanie uwzględniona w zeznaniu podatkowym PIT-36L za 2025 r., powinna zostać również uwzględniona w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej?

2. Czy wartość kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 26ha ustawy o PIT, która zostanie uwzględniona w zeznaniu podatkowym PIT-36L za 2025 r., powinna zostać również uwzględniona w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 – wartość wydatków, o których mowa w art. 26hb ustawy o PIT, która zostanie uwzględniona w zeznaniu podatkowym PIT-36L za 2025 r., powinna zostać również uwzględniona w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 – wartość kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 26ha ustawy o PIT, która zostanie uwzględniona w zeznaniu podatkowym PIT-36L za 2025 r., powinna zostać również uwzględniona w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej.

Uzasadnienie

Podstawą obliczenia daniny solidarnościowej, w świetle art. 30h ust. 2 ustawy o PIT, jest nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 7 ust. 1, 9 i 9a (według skali podatkowej), art. 30b (dochodów ze zbycia udziałów i instrumentów finansowych opodatkowanych stawką 19%), art. 30c (dochodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działów specjalnej produkcji rolnej opodatkowanych stawką liniową 19%) i art. 30f (dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowanych według stawki 19%) ustawy o PIT, po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o PIT oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 tej ustawy,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 ustawy o PIT

– odliczone od tych dochodów.

Przepisy o daninie solidarnościowej nie definiują pojęcia „dochodu” i nie odsyłają do jego definicji zawartej w ustawie o PIT. Odwołują się jedynie do „dochodu podlegającego opodatkowaniu”.

Zdaniem Wnioskodawcy należy zatem przyjąć, że dochód, od którego obliczany i odprowadzany jest podatek dochodowy na podstawie art. 30c ustawy o PIT, stanowi również podstawę obliczenia daniny solidarnościowej.

Zakładając racjonalność ustawodawcy, należy interpretować przepisy prawa podatkowego w sposób spójny i systemowy, uwzględniając ich wzajemną komplementarność. Skoro art. 30h ustawy o PIT odwołuje się do dochodu opodatkowanego zgodnie z art. 30c ustawy o PIT, oznacza to, że przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej należy uwzględniać pełny zakres regulacji dotyczących dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegającego opodatkowaniu podatkiem liniowym. W konsekwencji, nie można dokonywać odrębnych obliczeń podstawy opodatkowania tym podatkiem i przyjmować ich jako podstawy obliczenia daniny solidarnościowej – należy opierać się na zasadach określonych w art. 30c.

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie wykładni systemowej wewnętrznej oraz zasady spójności systemu prawa prowadzi do wniosku, że intencją ustawodawcy było wprowadzenie spójnych zasad systemu podatkowego, a nie tworzenie odrębnych reguł ustalania dochodu na potrzeby podatku dochodowego i daniny solidarnościowej. Jest to tym bardziej uzasadnione, że zarówno podatek dochodowy, jak i danina solidarnościowa zostały uregulowane w tej same ustawie – ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro przepisy dotyczące daniny solidarnościowej znajdują się w ustawie o PIT i jednoznacznie wskazują, że jej podstawę stanowi dochód podlegający opodatkowaniu według tej ustawy, to nie ma podstaw, by interpretować pojęcie dochodu inaczej na potrzeby obliczania tej daniny. Zwłaszcza, że art. 30h ustawy o PIT, wskazując na art. 30c, odnosi się do całości regulacji zawartych w tym artykule, a nie do konkretnej jednostki redakcyjnej.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o PIT, podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku – ustalonej m.in. zgodnie z art. 30c ust. 2 – wydatki poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony na podstawie odrębnych przepisów dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub ewidencji zabytków. Odliczeniu podlegają również koszty prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych przy takich zabytkach. Maksymalna kwota odliczenia wynosi 50% poniesionych i udokumentowanych wydatków, potwierdzonych dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej, zaświadczeniem o wysokości wpłat w danym roku podatkowym bądź fakturą wystawioną przez podatnika podatku VAT, który nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku. Dodatkowo, w przypadku faktur odliczeniu podlega również kwota podatku VAT, o ile nie została ona odliczona na podstawie ustawy o VAT. Przewidziane w art. 26hb odliczenie w ramach ulgi na zabytki stanowi jeden z etapów ustalania dochodu do opodatkowania.

Podobnie działa ulga dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w art. 26ha ustawy o PIT. Pozwala ona podatnikowi prowadzącemu pozarolniczą działalność gospodarczą na odliczenie od podstawy obliczenia podatku – ustalonej m.in. zgodnie z art. 30c ust. 2 – kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodu poniesionych na działalność sportową, kulturalną i edukacyjną.

Dotyczy to działań realizowanych zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej lub wspierających szkolnictwo wyższe i naukę. Kwota takiego odliczenia nie może przekroczyć dochodu uzyskanego przez podatnika w danym roku podatkowym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 26ha ust. 9 ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym za rok, w którym poniesiono koszty – jest to tzw. ulga sponsoringowa.

Pomimo że art. 30h ustawy o PIT nie odwołuje się do konkretnej pozycji w zeznaniu rocznym, to posługuje się określeniem „dochód podlegający opodatkowaniu”. Oznacza to, że chodzi o kwotę, od której ostatecznie naliczany i uiszczany jest podatek dochodowy. Skoro w zeznaniu rocznym podatek dochodowy obliczany jest od kwoty dochodu pomniejszonej o kwoty odliczone w ramach opisanych powyżej ulgi na zabytki (poz. 42 w deklaracji rocznej PIT-36L(21)) oraz ulgi sponsoringowej (poz. 46 w deklaracji rocznej PIT-36L(21)), to właśnie ta pomniejszona wartość faktycznie stanowi dochód podlegający opodatkowaniu i powinna stanowić podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Gdyby intencją ustawodawcy było wprowadzenie autonomicznego reżimu w tym zakresie, właściwa regulacja znalazłaby się w rozdziale 6a ustawy o PIT.

W podobnym stanie faktycznym dotyczącym pomniejszenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej m.in. o ulgę na złe długi i ulgę B+R powyższe stanowisko potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 27 listopada 2024 r., sygn. akt I SA/Op 699/24.

Przepisy o daninie solidarnościowej (rozdział 6a) nie definiują pojęcia dochodu i do takiej definicji nie odsyłają. Odsyłają tylko do pojęcia „dochodu opodatkowanego na zasadach określonych w art. 30c”. Zatem, ten sam dochód, od którego obliczany i odprowadzany jest podatek zgodnie z – w tym wypadku – art. 30c ustawy o PIT, stanowi podstawę obliczenia daniny solidarnościowej i taka suma dopiero podlega – ewentualnemu – pomniejszeniu o kwoty wskazane w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT. (...)

Ustawa w art 30h nie odwołuje się (co prawda) do konkretnej rubryki zeznania rocznego, lecz posługuje się wyrażeniem „dochód podlegający opodatkowaniu”, a zatem powinna być to ta kwota, od której ostatecznie wyliczany i płacony jest podatek dochodowy. Skoro w zeznaniu rocznym podatek dochodowy obliczany jest od kwoty dochodu pomniejszonej o stratę z ubiegłego roku, ulgę na złe długi i ulgę z PIT-BR, to ta właśnie kwota faktycznie stanowi dochód podlegający opodatkowaniu i powinna stanowić podstawę obliczenia daniny solidarnościowej.

Również Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził poprawność tego stanowiska w wyroku z dnia 14 lutego 2023 r., sygn. akt II FSK 1099/22. Zgodnie z treścią uzasadnienia wyroku:

Reasumując, z podanych wyżej powodów Naczelny Sąd Administracyjny za uzasadnione uznał zarzuty naruszenia przepisów prawa materialnego mające wpływ na wynik sprawy, tj. art. 30h ust 2 i 3 u.p.d.o.f. poprzez ich błędną wykładnią polegającą na uznaniu, że przy obliczaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia się straty z lat ubiegłych w ramach tego samego źródła przychodów, kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania i rozwój (ulga B+R) oraz tzw. ulgi na złe długi przewidzianej w art. 26i u.p.d.o.f. Tym samym zasadny jest zarzut naruszenia art. 30c ust. 1 i 2, art 9 ust. 3 pkt 1 i 2. art. 26e i art 26i u.p.d.p.f. ponieważ wszystkie one powinny być uwzględniane przy ustalaniu dochodu „podlegającego opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.” w rozumieniu art. 30h ust. 2 u.p.d.o.f., co znajduje odpowiednie przełożenie na ustalenie podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy, Wnioskodawca zauważa, że podstawa opodatkowania, o której mowa w art. 30c ust. 2 ustawy o PIT, uwzględnia już obniżenie dochodu o ulgę na zabytki (art 26hb ustawy o PIT) oraz ulgę dla wspierających sport, kulturę i edukację (art. 26ha ustawy o PIT), a zatem w ocenie Wnioskodawcy nie ma podstaw do twierdzenia, że na potrzeby zastosowania art 30h ustawy o PIT należałoby dokonywać odrębnego obliczenia podstawy opodatkowania wskazanej w art. 30c ust. 1.

Wskazane ulgi podlegają odliczeniu od dochodu z poszczególnego źródła przychodów, a nie od sumy dochodów. Oznacza to, że odliczenia te następują na wcześniejszym etapie niż ten, do którego mogą znaleźć zastosowanie przepisy art 30h ust 2 pkt 1 i 2 ustawy o PIT.

Stanowisko to znajduje również poparcie w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej daninę solidarnościową. Jak bowiem wskazano w uzasadnieniu: przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej płatnej w tym terminie uwzględnia się dochody uzyskanie od dnia 1 stycznia 2019 r. i kwoty pomniejszające te dochody, wykazywane w PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-CFC oraz PIT-40A.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, wartość ulgi na zabytki, o której mowa w art 26hb ustawy o PIT, jak również wartość ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację (tzw. ulgi sponsoringowej), o której mowa w art. 26ha ustawy o PIT, uwzględniona w zeznaniu podatkowym PIT-36L i skutkująca pomniejszeniem podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w latach 2025 oraz kolejnych, powinna także pomniejszać dochód wykazywany w deklaracji DSF-1, a tym samym obniżać podstawę obliczenia daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, skoro przepisy ustawy o PIT nakazują ustalać podstawę opodatkowania w sposób uwzględniający wskazane ulgi, to nie ma podstaw do dokonywania odrębnego wyliczenia dla potrzeb daniny solidarnościowej. Dochód pomniejszony o te odliczenia jest bowiem faktycznym „dochodem podlegającym opodatkowaniu” w rozumieniu art. 30h ustawy o PIT, a więc powinien stanowić podstawę do wyliczenia daniny solidarnościowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 30h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

W myśl art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

– odliczone od tych dochodów.

Przepis art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Stosownie do art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 30h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej zawiera dane umożliwiające prawidłową identyfikację osoby fizycznej i urzędu skarbowego, do którego kierowana jest deklaracja, oraz poprawne rozliczenie daniny solidarnościowej.

Do zapłaty daniny solidarnościowej są zobowiązane osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego, są zobowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

1) w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia itd.),

2) art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),

3) art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz

4) art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

– pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, składki, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz dochodu z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną podatkiem liniowym. Nabył Pan nieruchomość zabudowaną zabytkowym pałacem, który jest częścią zespołu dworskiego wpisanego do rejestru zabytków. Podjął Pan działania mające na celu przywrócenie funkcjonalności pałacu przez wykonanie niezbędnych prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych. Na realizację tych prac uzyskał Pan stosowne pozwolenie. Poniesione przez Pana wydatki będą kwalifikowały się do odliczenia w ramach tzw. ulgi na zabytki. Planuje Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponieść również koszty uzyskania przychodów związane z działalnością sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę i skorzystać z tzw. ulgi sponsoringowej. W 2025 r. przewiduje Pan, że roczne dochody uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej przekroczą kwotę 1 000 000 zł. Dlatego też będzie Pan zobowiązany do zapłaty daniny solidarnościowej i złożenia deklaracji DSF-1.

Powziął Pan wątpliwość, czy tzw. ulga na zabytki oraz ulga sponsoringowa ma wpływ na ustalenie wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

W powołanym uprzednio art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych te ulgi nie zostały wymienione. Katalog wymieniony w tym przepisie jest katalogiem zamkniętym, a co za tym idzie odliczeniom na potrzeby ustalenia wysokości daniny solidarnościowej podlegają tylko te kwoty, które bezpośrednio określa ta regulacja. To z kolei oznacza, że nie podlegają odliczeniu pozostałe odliczenia przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawa obliczenia daniny solidarnościowej uwzględnia ściśle określone odliczenia od dochodu i nie są one tożsame z odliczeniami przysługującymi podatnikowi w zeznaniu rocznym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Kwestię ulgi na zabytki reguluje art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1) poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2) na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

Natomiast zgodnie z art. 26ha ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową,

– przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Skoro ulga na zabytki oraz ulga sponsoringowa nie zostały wymieniona w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie może ich Pan uwzględnić przy obliczaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Istotne jest przy tym, że art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji dochodu, tylko wskazuje podstawę obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1. Jednym z elementów tej podstawy jest dochód wyliczony w sposób określony w tym przepisie – dla potrzeb określenia podstawy obliczenia podatku. Natomiast definicję dochodu ustawodawca zawarł w art. 9 ust. 2 omawianej ustawy, w myśl którego:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Odliczenie w zeznaniu PIT-36L za 2025 r. i latach kolejnych ulgi na zabytki oraz ulgi sponsoringowej nie oznacza, że ulgi te będą mieć również wpływ na podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Odliczenia te nie znajduje się w katalogu możliwego do zastosowania odliczenia od dochodu, znajdującym się w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym ulgi te nie zmniejszą podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Podsumowanie: wartość wydatków, o których mowa w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz wartość kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 26ha tej ustawy, które to wartości zostaną uwzględnione w zeznaniu podatkowym PIT-36L za 2025 r., nie powinna zostać uwzględnione w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenia sądu administracyjnego nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedstawionych przez Pana kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że – moim zdaniem – teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.