Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.798.2025.1.KF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.798.2025.1.KF

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania środków otrzymanych na pokrycie kosztów pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz na pokrycie kosztów transportu w obie strony w ramach programu (…). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (…) października 2020 r. jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w (…) (dalej X). Jako doktor zatrudniony na stanowisku adiunkta, od (…) października 2023 r. do (…) października 2026 r. realizuje Pan w X projekt badawczy nr (…) (umowa nr (…)), do którego realizacji jest Pan oddelegowany w wymiarze 100% etatu.

Finansowanie tego projektu zostało przyznane przez (…) w konkursie (…) na podstawie wniosku, który Pan przygotował. Obowiązkowym elementem każdego wniosku o finansowanie projektu w ramach konkursu (…) jest tzw. staż w zagranicznym ośrodku naukowym trwający 3-6 miesięcy. We wniosku o finansowanie projektu zaplanował Pan zatem staż na (…) w (…). Dokumentacja konkursu (…) jest dostępna online: (…). Jest Pan jedynym wykonawcą projektu nr (…), a zarazem jego kierownikiem. W stażu w zagranicznym ośrodku naukowym brał Pan udział sam, bez niepełnoletniego dziecka lub opiekuna.

W punkcie 2.3 Regulaminu przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez (…) w zakresie projektów badawczych (…) rozróżniono koszty pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży w obie strony:

„2.3. Koszty staży zagranicznych – w tej kategorii ujmowane są koszty związane z realizacją staży zagranicznych w konkursie (…), które obejmują: a) koszty pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym będącym miejscem realizacji stażu, w zryczałtowanej kwocie, przemnożonej przez procentowy wskaźnik korekcyjny ustalony dla danego kraju, zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 1, w wysokości: – (…) zł na każdy miesiąc realizacji stażu; – (…) zł na każdy miesiąc pobytu w miejscu realizacji stażu: (i) niepełnoletniego dziecka, dla którego kierownik projektu jest rodzicem lub opiekunem prawnym lub (ii) opiekuna kierownika projektu, o ile kierownik projektu posiada orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym lub umiarkowanym: b) koszty podróży w obie strony w zryczałtowanej kwocie w wysokości: – od (…) zł do (…) zł w zależności od odległości między podmiotem realizującym projekt a ośrodkiem naukowym będącym miejscem realizacji stażu, zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 2”.

W paragrafie 2 ustęp 19 umowy nr (…) o realizację i finansowanie projektu badawczego, który uzyskał finansowanie w ramach konkursu (…) znalazł się zapis identyczny, jak we wzorze umowy o realizację i finansowanie projektu badawczego, który uzyskał finansowanie w ramach konkursu (…) (dostępnym online: (…)):

„Podmiot zobowiązuje się do wypłaty miesięcznie Kierownikowi projektu, przyznanych Podmiotowi środków finansowych na pokrycie kosztów pobytu Kierownika projektu i o ile zaplanowano kosztów pobytu dziecka/opiekuna w zagranicznym naukowym. Pierwsza wypłata powinna być dokonana najpóźniej w dniu rozpoczęcia stażu. Środki na pokrycie kosztów pobytu dziecka/opiekuna mogą być wypłacone wyłącznie za te miesiące, w których dziecko/opiekun uczestniczy wraz z Kierownikiem projektu w wyjeździe na staż. Podmiot jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji pozwalającej w jednoznaczny sposób stwierdzić spełnienie powyższego warunku.”

W „Zasadach kierowania pracowników X za granicę oraz zasadach odbywania podróży służbowych poza granicami kraju” (…) przewidziano możliwość wyjazdów zagranicznych w ramach tzw. delegacji albo tzw. skierowania.

Od (…) lutego 2024 r. do (…) czerwca 2024 r. przebywał Pan na stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w (…) w ramach projektu nr (…) na podstawie „wniosku o wyjazd poza granicę kraju – skierowania – nauczyciele akademiccy”. We wniosku tym pracownik (…) X w tabeli „Kalkulacja kosztów wyjazdu, zgodnie z wnioskiem pracownika” napisał „stypendium/dodatek na koszty pobytu” w wysokości (…) PLN oraz „koszty podróży” w wysokości (…) PLN. Wzór „wniosku o wyjazd poza granicę kraju – skierowania – nauczyciele akademiccy” stanowi załącznik 4 do (…) X nr (…) (link powyżej). Wysokość obu kwot we „wniosku o wyjazd poza granicę kraju – skierowaniu – nauczyciele akademiccy” została obliczona prawidłowo.

Na podstawie zatwierdzonego przez osoby decyzyjne z X „wniosku o wyjazd poza granicę kraju – skierowania – nauczyciele akademiccy” otrzymał Pan (…) lutego 2024 r. przelew z X na kwotę (…) PLN. Natomiast rozliczenie rzeczonego wyjazdu zostało zaakceptowane przez osoby decyzyjne z X w lipcu 2024 r. W rozliczeniu tym podano wysokość kwoty zaliczki ((…) PLN), która jest sumą dwóch kategorii: „stypendium/dodatek na koszty pobytu” ((…) PLN) oraz „koszty podróży” ((…) PLN). W rozliczeniu tym podano, że ogółem wydatki wyniosły (…) PLN, do zwrotu przez Pana jest 0 PLN, zaś do wypłaty przez X jest 0 PLN.

W czasie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym nie miał Pan zapewnionych bezpłatnych: noclegów, wyżywienia, podróży tam i z powrotem (…) oraz przejazdów komunikacją miejscową. Wydatki na noclegi, wyżywienie, podróż tam i z powrotem oraz przejazdy komunikacją miejscową pokrywał Pan ze środków wspomnianego przelewu z X na kwotę (…) PLN otrzymanego (…) lutego 2024 r.

W korespondencji wewnętrznej między działami X z (…) lutego 2024 r. Pani (…) (kierownik (…) X) określiła stanowisko X w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym oraz kwoty wolnej od podatku:

„Proszę o opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nadwyżki przekraczającej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Dotyczy udziału Pana (…) w stażu (…) w dn. (…).02-(…).06.2024 r. Pan (…) otrzymał zryczałtowaną kwotę (…) PLN (wniosek wyjazdowy (…)). Kwota wolna od podatku to (…) PLN (iloczyn (…) dni i jednostkowej diety dla (…) (…) EUR, przeliczony na złotówki po kursie średnim NBP z dnia wypłacenia świadczenia; tabela nr (…) z dnia (…).02.2024, 1 EUR = (…) PLN). Proszę opodatkować kwotę (…) PLN”.

W informacji PIT-11 X zastosował się do stanowiska z ww. pisma z (…) lutego 2024 r. W zeznaniu PIT-37 za 2024 r. Pan również przychylił się do powyższego stanowiska.

Natomiast zważywszy na interpretację indywidualną ID 469919 opublikowaną 19 listopada 2021 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i dostępną online pod adresem: https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/469919 za sporne uznał Pan obliczenia dokonane przez Panią (…) w piśmie datowanym na (…) lutego 2024 r. Dlatego zwrócił się Pan do X o ponowną analizę sprawy przez X i ponowne obliczenie przez X kwoty wolnej od podatku oraz kwoty podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z Pana stażem w zagranicznym ośrodku naukowym w (…) w ramach projektu nr (…).

Jednak (…) lutego 2025 r. otrzymał Pan informację od (…) X, że uznaje ona za prawidłowy sposób rozliczenia rzeczonego wyjazdu przedstawiony w piśmie z (…) lutego 2024 r. Ponadto poinformowała Pana, że X nie wystąpi do organów skarbowych o indywidualną interpretację w przedmiotowej sprawie, jednak zaznaczyła, że jako podatnik może Pan samodzielnie zwrócić się o taką interpretację.

Dodaje Pan, że (…) lipca 2025 r. otrzymał Pan pisemną informację z (…), że „środki finansowe na pokrycie kosztów pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym” oraz „środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego” w projekcie, który uzyskał finansowanie w ramach konkursu (…), nie stanowią stypendiów. Ponadto nawet w ogłoszeniu o konkursie (…) na stronie internetowej (…) podano, że w projekcie „nie ma możliwości zaplanowania stypendiów naukowych (…) i stypendiów doktoranckich” (poręczenie: (…)).

Pytanie

Czy w przypadku wyżej opisanego stażu w zagranicznym ośrodku naukowym realizowanego w ramach projektu (…) prawidłowe jest stanowisko z rzeczonego pisma z (…) lutego 2024 r., tzn.: „Proszę o opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nadwyżki przekraczającej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Dotyczy udziału Pana (…) w stażu na (…) w (…) w dn. (…).02-(…).06.2024 r. Pan (…) otrzymał zryczałtowaną kwotę (…) PLN (wniosek wyjazdowy (…)). Kwota wolna od podatku to (…) PLN (iloczyn (…) dni i jednostkowej diety dla (…) (…) EUR, przeliczony na złotówki po kursie średnim NBP z dnia wypłacenia świadczenia; tabela nr (…) z dnia (…).02.2024, 1 EUR = (…) PLN). Proszę opodatkować kwotę (…) PLN”?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, w przypadku wyżej opisanego stażu w zagranicznym ośrodku naukowym realizowanego w ramach projektu (…) prawidłowe jest stanowisko z rzeczonego pisma z (…) lutego 2024 r., tzn.: „Proszę o opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nadwyżki przekraczającej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Dotyczy udziału Pana (…) w stażu na (…) w (…) w dn. (…).02-(…).06.2024 r. Pan (…) otrzymał zryczałtowaną kwotę (…) PLN (wniosek wyjazdowy (…)). Kwota wolna od podatku to (…) PLN (iloczyn (…) dni i jednostkowej diety dla (…) (…) EUR, przeliczony na złotówki po kursie średnim NBP z dnia wypłacenia świadczenia; tabela nr (…) z dnia (…).02.2024, 1 EUR = (…) PLN). Proszę opodatkować kwotę (…) PLN”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku..

Definicja dochodu ze źródła przychodów, jakim jest m.in. stosunek pracy, została zawarta w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Za przychody należy natomiast uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, jak wynika z art. 11a ust. 1 ww. ustawy:

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich, w pkt 1, ustawodawca wyodrębnił:

Stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

Szczegółowe regulacje dotyczące przychodów ze stosunku pracy zostały zawarte w art. 12 ww. ustawy, stanowiącym:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają, zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Zwolnienia od opodatkowania zostały wymienione w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

W świetle powyższego, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ww. ustawy jest limitowane. Zwolnieniem są objęte świadczenia do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).

Stosownie do § 2 przywołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej:

Z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1)diety;

2)zwrot kosztów:

a)przejazdów,

b)dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

c)noclegów,

d)innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

W myśl § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Dieta w czasie podróży zagranicznej jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki.

Na mocy § 13 ust. 2 przytoczonego rozporządzenia:

Dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej. W przypadku podróży zagranicznej odbywanej do dwóch lub więcej państw pracodawca może ustalić więcej niż jedno państwo docelowe.

Zgodnie z § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej:

Należność z tytułu diet oblicza się w następujący sposób:

1)za każdą dobę podróży zagranicznej przysługuje dieta w pełnej wysokości;

2)za niepełną dobę podróży zagranicznej:

a)do 8 godzin – przysługuje 1/3 diety,

b)ponad 8 do 12 godzin – przysługuje 50% diety,

c)ponad 12 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Według § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia:

Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w poszczególnych państwach jest określona w załączniku do rozporządzenia.

Ponadto z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej wynika, że:

Za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu z i do dworca kolejowego, autobusowego, portu lotniczego lub morskiego w wysokości jednej diety w miejscowości docelowej za granicą oraz w każdej innej miejscowości za granicą, w której pracownik korzystał z noclegu.

W świetle powyższego, nadwyżka wypłaconych świadczeń ponad kwotę wynikającą z powyższego rozporządzenia nie podlega zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że kwestie stosowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do środków finansowych otrzymywanych przez uczestników podobnych programów zostały rozstrzygnięte w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, gdzie ukształtowała się jednolita linia orzecznicza w zakresie przyporządkowania otrzymywanych środków finansowych do źródła przychodu, jak i możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Sądy powszechnie uznają, że jeżeli beneficjentem środków jest pracownik naukowy, to otrzymane od jego pracodawcy (uczelni, instytutu badawczego, PAN itp.) środki stanowią dla niego przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przykładowo w wyroku z 8 września 2016 r. sygn. akt II FSK 3073/14 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „Kryterium decydującym o tym, czy dane świadczenie jest świadczeniem ze stosunku pracy nie jest źródło finansowania wydatku przez pracodawcę, ale okoliczność, czy świadczenie to może otrzymać wyłącznie pracownik czy też inna osoba niezwiązana z pracodawcą stosunkiem pracy i czy między świadczeniem, stosunkiem pracy istnieje związek faktyczny i prawny”. (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt II FSK 1490/14 z 12 października 2012 r., sygn. akt II FSK 309/11, z 3 marca 2016 r., sygn. akt II FSK 44/14 oraz 27 kwietnia 2016 r., sygn. akt II FSK 516/14).

Zatem zgodnie z przyjętą przez sądy administracyjne wykładnią przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że wszelkie świadczenia pieniężne i niepieniężne otrzymane przez pracownika, niezależnie od źródła wypłaty, stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy.

Stąd też otrzymywane przez pracownika naukowego (uczelni, instytutu naukowego, PAN itp.) środki finansowe z programu (…), mimo iż otrzymywane są na podstawie umowy odrębnej od umowy o pracę, należy uznać za stanowiące przychód ze stosunku pracy, ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z tego faktu.

Odnośnie natomiast do stosowania zwolnień przedmiotowych do środków otrzymywanych w ramach analogicznych programów, za dominujący w orzecznictwie sądowoadministracyjnym należy uznać pogląd o stosowaniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym do środków finansowych z takich programów, otrzymywanych przez uczestników na wyjazdy do zagranicznych ośrodków badawczych.

W przypadku pracownika uczestniczącego w takim programie z przedmiotowego zwolnienia korzystają diety i inne należności z tytułu podróży służbowej tego pracownika.

Przykładowo w wyroku z 6 grudnia 2016 r. sygn. akt II FSK 3114/14 Naczelny Sąd Administracyjny powołując się na wyroki NSA: z 12 października 2012 r. sygn. akt II FSK 309/11, z 3 marca 2016 r. sygn. akt II FSK 44/14, z 27 kwietnia 2016 r. sygn. akt II FSK 516/14, z 8 września 2016 r. sygn. akt II FSK 3073/14, z 12 października 2016 r. sygn. akt II FSK 2514/14 stwierdził, iż:

Jako że przytoczony wyżej przepis (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy PIT) nie zawiera definicji podróży służbowej, Sąd pierwszej instancji zasadnie odwołał się do art. 77(5) § 1 k.p. Podróż służbowa charakteryzuje się tym, że jest odbywana (1) poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy (2) na polecenie pracodawcy, (3) w celu wykonania określonego przez pracodawcę zadania. Wszystkie te cechy wystąpić muszą łącznie. W rozpatrywanej sprawie, na co zwrócił uwagę Sąd pierwszej instancji, Skarżący został wyznaczony do udziału w programie naukowym przez swojego pracodawcę – A. [...] w K. (miał wykonywać określone przez niego zadanie, tj. uczestniczyć w badaniach naukowych i pracach rozwojowych) przez określony czas poza miejscem stałego zatrudnienia. Pozostawał związany stosunkiem pracy tylko z tym pracodawcą. Wskazane wyżej warunki, na jakich skierowano Skarżącego do prac badawczych na Uniwersytecie (…), spełniają wymogi, jakim powinna odpowiadać podróż służbowa. Trafnie Sąd pierwszej instancji zwrócił uwagę na specyfikę zatrudnienia pracownika naukowego na uczelni wyższej. Pracownicy ci wykonują bowiem dwojakiego rodzaju działalność, tj. naukową i dydaktyczną, zatem tego typu wyjazdy w celu realizacji badań naukowych są jednocześnie wykonywaniem zadań należących do zakresu działania uczelni, a więc wykonywaniem „zadań służbowych”, o których mowa w art. 77(5) § 1 k.p. Słusznie też Sąd pierwszej instancji zauważył, iż przyjęciu tej tezy nie stoi na przeszkodzie okoliczność, że na czas pobytu za granicą Skarżącemu udzielono urlopu szkoleniowego. Niezasadnie zatem Minister Finansów zarzuca Sądowi pierwszej instancji naruszenie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) u.p.d.o.f.

W świetle powyższego, na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego należy uznać, że otrzymane przez Pana w ramach programu (…) środki finansowe na pokrycie kosztów pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz na pokrycie kosztów transportu w obie strony, stanowią Pana przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Gdyby bowiem nie łączący Pana jako uczestnika programu i uczelnię stosunek prawny, nie otrzymałby Pan tych środków.

Jednocześnie przychód ten korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości diet i innych należności za czas podróży służbowej określonych w przywołanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Natomiast nadwyżka ponad kwotę objętą zwolnieniem przedmiotowym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej informuję, że rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W ramach postępowania interpretacyjnego nie mam możliwości potwierdzenia prawidłowości wyliczeń przedstawionych we wniosku. Przepis art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na mnie jedynie obowiązek udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, nie podlegają urzędowej interpretacji zasady rachunkowego określania (wyliczenia) opisanych we wniosku należności, gdyż wykraczałoby to poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego. Prawidłowość rozliczenia może podlegać weryfikacji przez właściwy rzeczowo organ podatkowy w toku stosownych postępowań weryfikacyjnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.