Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 1 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 10 października 2025 r. (wpływ 15 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, prowadzącą hodowlę myszy i szczurów, które są następnie sprzedawane innym podmiotom (m.in. takim jak (...) w (...)) jako pokarm dla zwierząt. Hodowla ta prowadzona jest w gospodarstwie rolnym, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym (tekst jednolity: tj. z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dz.U. z 2024 r. poz. 1176), posiadającym numer identyfikacyjny gospodarstwa rolnego.

Tak więc, prowadzi Pan przedmiotową hodowlę jako rolnik indywidualny i uzyskuje dochody z hodowli, tj. sprzedaży wyhodowanych przez siebie żywych myszy i szczurów dorosłych oraz osesków mysich i szczurzych.

Hodowane przez Pana myszy i szczury nie są zwierzętami laboratoryjnymi, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego).

Dodatkowo zauważa Pan, że hodowane przez Pana myszy i szczury nie są wyszczególnione w przedmiotowym załączniku nr 2 jako zwierzęta, których chów i hodowla poza gospodarstwem rolnym, w rozmiarach przekraczających ilości wskazanych w załączniku, skutkuje uznaniem, iż jest to dział specjalny produkcji rolnej (Załącznik nr 2 pkt 15).

Prowadzona przez Pana hodowla myszy i szczurów musi spełniać odpowiednie warunki sanitarno-weterynaryjne, które są potwierdzane przez lekarza weterynarii opiekującego się hodowlą. Hodowla objęta jest więc nadzorem weterynaryjnym (właściwym dla zwierząt hodowlanych i gospodarstw rolnych), tj. posiada ważny numer identyfikacyjny potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez właściwego Powiatowego Lekarza Weterynarii o wpisaniu do rejestru hodowli objętych nadzorem weterynaryjnym.

Transport hodowanych przez Pana zwierząt w szczególności do (...) musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami chroniącymi dobro zwierząt, tj. zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) Nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniającym dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 12255/97 (Dz.Urz. UE L 3 z 05.01.2005, str. 1).

Dodatkowo wyjaśnia Pan, że w okresie od 24 czerwca 2019 r. do 30 września 2024 r. prowadził Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: CEIDG) wykonywana działalność gospodarcza została określona jako Chów i hodowla pozostałych zwierząt (kod PKD: 1.49.Z), przy czym faktycznym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) był zakup i sprzedaż zwierząt hodowlanych stanowiących karmę dla innych zwierząt. W okresie tym hodowla prowadzona przez Pana nie była jeszcze na tyle duża, aby możliwe było pokrycie zapotrzebowania kontrahentów wyłącznie zwierzętami hodowanymi samodzielnie przez Pana, stąd konieczne było prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na ich zakupie i dalszej odsprzedaży.

Natomiast, w związku ze zwiększeniem własnej produkcji zwierzęcej, Pana działalność gospodarcza została zakończona, a w konsekwencji 1 października 2024 r. nastąpiło wykreślenie jej z rejestru CEIDG.

Podkreśla Pan, że zawsze sprzedaje hodowane zwierzęta w stanie żywym (nigdy nie jest to sprzedaż mrożonego mięsa gryzoni).

W uzupełnieniu wniosku z 10 października 2025 r. (wpływ 15 października 2025 r.) wskazuje Pan, że sprzedaje Pan myszy i szczury wyłącznie hodowane przez siebie, tzn. myszy i szczuty, które urodziły się w Pana hodowli.

Pytanie

Czy przychody z Pana działalności polegającej na hodowli myszy i szczurów karmowych w celu sprzedaży ich jako żywy pokarm innym podmiotom, np. (...), podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż są to przychody z działalności rolniczej?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z postanowieniami art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową. Jednocześnie jednak, art. 2 ustawy stanowi, iż:

1.Przepisów ustawy nie stosuje się do:

1)przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej;

2)przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach;

(…)

2.Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.

3.Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

3a. Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2".

4.Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Ponadto, art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza zasadę, iż osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika zatem z powyższego, jednym z wyjątków od zasady powszechnego opodatkowania z art. 3 ust. 1 ustawy PIT jest wyłączenie z art. 2 ust. 1 pkt 1 tej samej ustawy, zwalniające od podatku przychody z działalności rolniczej, przy czym zwolnienia nie stosuje się do przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 ust. 2 ustawy PIT jako: działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, (), produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej: () 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt licząc od dnia nabycia. Dalej w ust. 3 zdefiniowane zostały działy specjalne produkcji rolnej, którymi są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Natomiast art. 2 ust. 3a brzmi: Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Treść ust. 3a wskazuje więc, że działem specjalnym produkcji rolnej nie będzie nie tylko hodowla i chów zwierząt nieprzekraczająca wielkość z załącznika nr 2, ale również hodowla i chów nie wymienione bezpośrednio w treści ww. załącznika. Wskazać więc trzeba, że zarówno w załączniku nr 2 z ustawy jak i w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U.2024.1628) nie pojawia się żaden rodzaj hodowli ani produkcji odpowiadający czy nawet zbliżony do Pana działalności (np. drób rzeźny i nieśny, zwierzęta futerkowe, zwierzęta laboratoryjne).

Mając na uwadze powyższe, zależy zatem uznać, że przychody pochodzące z działalności rolniczej, polegającej na hodowli gryzoni w celu sprzedaży ich jako pokarm dla innych zwierząt podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1.

Prawidłowość takiego wniosku potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 13 lutego 2009 r, sygn. akt: I SA/Po 1409/08, w którym Sąd stwierdził m.in., że:

Wbrew stanowisku wyrażonemu przez organ podatkowy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje w przepisie art. 2 na rodzaje przychodów, które uprawniają do zakwalifikowania ich do przychodów z działalności rolniczej, lecz rodzaje działalności, z których przychody stanowią przychody z takiej działalności. (…) Warto zwrócić uwagę, iż powołany przepis zawiera katalog rodzajów działalności uznawanych za działalność rolniczą, który ograniczony jest wyłącznie czynnościami zaliczanymi do działów specjalnych produkcji rolnej, których ustawa zawiera katalog zamknięty. Wszelkie zatem przejawy działalności, której celem jest wytwarzanie produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym z własnych upraw lub hodowli albo chowu, z powołanymi wyjątkami, stanowi działalność rolniczą a uzyskiwany przychód to przychód z działalności rolniczej.

Przedstawione stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach podatkowych dotyczących analogicznych stanów faktycznych.

W szczególności Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2015 roku (sygn. IPPB1/415-1223/14-2/KS) uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż hodowla szczurów i myszy z przeznaczeniem jako karma dla innych zwierząt nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej. W interpretacji tej DIS stwierdził m.in.:

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że od grudnia 2014 r. Wnioskodawczyni zamierza na działce rolnej prowadzić działalność polegającą na hodowli zwierząt: () szczurów i mysz z przeznaczeniem jako karma dla innych zwierząt w ogrodach zoologicznych, które nie będą zwierzętami laboratoryjnymi. Hodowla powyższych zwierząt polegać będzie na rozmnażaniu i chowie tych zwierząt, gdzie okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynosić będzie - licząc od dnia nabycia minimum 2,5 do 4 miesięcy. (…) Natomiast hodowla świnek morskich, chomików, a także szczurów i mysz (które nie są zwierzętami laboratoryjnymi, co ma miejsce w rozpatrywanym przypadku), nie występuje w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawczynię (…) szczurów i mysz, które nie są zwierzętami laboratoryjnymi, nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej. W rezultacie prowadzona przez Wnioskodawczynię hodowla ww. zwierząt stanowi działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 ww. ustawy, z której uzyskane dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podobne stanowisko przedstawione zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 lipca 2022 roku (sygn. 0115-KDIT3.4011.480.2022.1.JS).

W tamtym stanie faktycznym Wnioskodawca również planował hodowlę i sprzedaż myszy i szczurów jako zwierząt karmowych. DKIS orzekł wtedy m.in.: (…) prowadzona przez Pana hodowla myszy i szczurów - które nie będą sprzedawanie jako zwierzęta laboratoryjne - nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej lecz jest działalnością rolniczą, z której przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Odpowiadając zatem wprost na zadane przez Pana pytanie stwierdzam, że opisana przez Pana działalność w zakresie hodowli: (…) myszy laboratoryjnych i szczurów hodowlanych, które nie będą sprzedawane jako zwierzęta laboratoryjne może być uznana jako działalność rolnicza. Tym samym przychody uzyskiwane ze sprzedaży ww. zwierząt można uznać za przychody z działalności rolniczej, a przychody z niej uzyskiwane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Taka wykładnia znalazła potwierdzenie również w interpretacji DKIS z dnia 30 czerwca 2025 roku (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.418.2025.3.LS).

W świetle powyższego, Pana zdaniem działalność polegająca na hodowli myszy w celu ich sprzedaży jako pokarmu innym podmiotom będzie stanowiła działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody z niej będą podlegać wyłączeniu z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc - w przypadku roślin,

2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Natomiast, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działy specjalne produkcji rolnej.

Stosownie do treści art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Zatem uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w załączniku, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2024 r. opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2335).

Natomiast obowiązujące na rok 2025 r. normy szacunkowe dochodu rocznego opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1628).

W załączniku Nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymieniono w lp. 9 jako zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe,

b) myszy białe.

Niemniej jednak dla potrzeb opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, istotny jest cel, jakiemu ma służyć hodowla myszy oraz +szczurów. Jako przychody z działalności rolniczej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej wymienia się szczury białe i myszy białe jako zwierzęta laboratoryjne.

Precyzuje to dodatkowo art. 24 ust. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wskazuje, że:

Normy szacunkowe dochodu rocznego z działów specjalnych produkcji rolnej stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku zwierząt laboratoryjnych - od 1 sztuki sprzedanych zwierząt - na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych.

Z Pana wniosku wynika natomiast, że:

·jest Pan osobą fizyczną, prowadzącą hodowlę myszy i szczurów, które są następnie sprzedawane innym podmiotom jako pokarm dla zwierząt;

·hodowla ta prowadzona jest w gospodarstwie rolnym, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym;

·hodowane przez Pana myszy i szczury nie są zwierzętami laboratoryjnymi, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

·sprzedaje Pan myszy i szczury wyłącznie hodowane przez siebie, tzn. myszy i szczuty, które urodziły się w Pana hodowli.

Reasumując, skoro sprzedaje Pan wyłącznie wyhodowane przez siebie myszy i szczury, które nie są sprzedawane jako zwierzęta laboratoryjne, tylko jako karma dla innych zwierząt, to prowadzona przez Pana hodowla tych zwierząt nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej, lecz jest działalnością rolniczą, z której przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych informuję, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pana i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie zaznaczam, że interpretację tę wydałem w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Podkreślam więc, że interpretacja ta została wydana na podstawie Pana zastrzeżenia, że myszy i szczury przez Pana hodowane nie są sprzedawane jako zwierzęta laboratoryjne, a więc nie są sprzedawane na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych.

Zastrzegam również, że nie prowadzę postępowania dowodowego, ograniczam się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyrażam swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania kontrolnego organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.