Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 26 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca wyjechał do Wielkiej Brytanii, gdzie pracował w okresie od 2009 roku do 2011 roku.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Z uwagi na pogarszający się stan zdrowia od 2012 roku Wnioskodawca otrzymuje zasiłek z brytyjskiego systemu pomocy społecznej Employment and Support Allowance (ESA).

Zasiłek ten został przyznany w związku z ograniczoną zdolnością do pracy, jako świadczenie socjalne dla osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą aktualnie wykonywać pracy zarobkowej. Jest on zasiłkiem dla osób, które mają problemy zdrowotne i z tego powodu nie mogą podjąć pracy zarobkowej lub praca jest dla nich z powodów zdrowotnych szczególnie uciążliwa. Takim osobom zapewnia się finansową pomoc społeczną, dotyczy to również osób z niepełnosprawnością. Warunkiem przyznania w ramach nowego (ESA) jest przepracowanie ostatnich 2-3 lat do momentu wystąpienia o tego typu zasiłek przez zainteresowanego. Zasiłek jest przyznawany okresowo. Najnowszy został wydany (…) czerwca 2025 roku na okres 3 lat.

Od 2012 roku Wnioskodawca przebywa na stałe w Polsce, gdzie posiada centrum interesów życiowych oraz poddaje się leczeniu.

Nie prowadzi działalności gospodarczej, sporadycznie osiągał dochody z pracy (wówczas wypłata zasiłku była zawieszana), nie posiada nieruchomości, otrzymuje również zasiłek z Holandii. W okresie ostatnich lat wnioskodawca nie osiągał innych przychodów – nie świadczył pracy.

Wnioskodawca posiada obywatelstwo Polskie.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Wielkiej Brytanii, zasiłek ESA stanowi świadczenie socjalne finansowane z pomocy społecznej, które co do zasady nie jest opodatkowane. Dotyczy to osób, które nie mają żadnego innego źródła utrzymania (pracy). W momencie podjęcia pracy wspomniany zasiłek ulega zawieszeniu i nie jest wypłacany do momentu zaprzestania świadczenia pracy.

Pytanie

Czy otrzymywany przez Wnioskodawcę zasiłek z pomocy społecznej (Employment and Support Allowance) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, czy też korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie ESA stanowi świadczenie z pomocy społecznej i zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinno korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Jest to bowiem pomoc przyznana osobie niezdolnej do pracy, a jej sytuacja życiowa uzasadnia korzystanie z pomocy społecznej.

Analogiczna sytuacja została opisana w interpretacji indywidualnej 0112-KDIL2-1.4011.313.2022.3.KF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie natomiast do treści art. 3 ust. 2a omawianej ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jak wynika z informacji przedstawionych w opisie stanu faktycznego, od 2012 roku przebywa Pan na stałe w Polsce, gdzie posiada centrum interesów życiowych.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że spełnia Pan warunki, określone w art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalające uznać, że posiada Pan w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, a zatem podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W opisie sprawy wskazał Pan, że z uwagi na pogarszający się stan zdrowia od 2012 roku otrzymuje Pan zasiłek z brytyjskiego systemu pomocy społecznej Employment and Support Allowance (ESA).

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie należy odnieść się do przepisów Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz.U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840).

W myśl art. 17 ust. 1 ww. Konwencji:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 omawianej Konwencji:

Części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W świetle powołanego przepisu, otrzymywane świadczenie z Wielkiej Brytanii (zasiłek z pomocy społecznej), wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że od 2012 roku otrzymuje Pan zasiłek z brytyjskiego systemu pomocy społecznej Employment and Support Allowance (ESA). Zasiłek ten został przyznany w związku z ograniczoną zdolnością do pracy, jako świadczenie socjalne dla osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą aktualnie wykonywać pracy zarobkowej. Od 2012 roku przebywa Pan na stałe w Polsce, gdzie posiada centrum interesów życiowych. Jak wskazał Pan w opisie stanu faktycznego zgodnie z przepisami obowiązującymi w Wielkiej Brytanii, zasiłek ESA stanowi świadczenie socjalne finansowane z pomocy społecznej, które co do zasady nie jest opodatkowane.

Zatem, mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, że na podstawie art. 21 ust. 1 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej, zasiłek z pomocy społecznej otrzymywany z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, z uwagi na Pana miejsce zamieszkania w Polsce.

Przechodząc do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać na zasadę powszechności opodatkowania, która została zawarta w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Zwolnienia z opodatkowania zostały wymienione w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonego zwolnienia od podatku, do świadczeń z pomocy społecznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają się wszelkie świadczenia, dla których źródłem jest pomoc społeczna.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1214 ze zm.):

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, otrzymuje Pan zasiłek z brytyjskiego systemu pomocy społecznej Employment and Support Allowance (ESA). Zasiłek ten został przyznany w związku z ograniczoną zdolnością do pracy, jako świadczenie socjalne dla osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą aktualnie wykonywać pracy zarobkowej. Jest on zasiłkiem dla osób, które mają problemy zdrowotne i z tego powodu nie mogą podjąć pracy zarobkowej lub praca jest dla nich z powodów zdrowotnych szczególnie uciążliwa. Takim osobom zapewnia się finansową pomoc społeczną.

W świetle powyższego, należy uznać, że otrzymywane przez Pana świadczenie z Wielkiej Brytanii może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce, na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, zasiłek z pomocy społecznej, otrzymywany przez Pana z Wielkiej Brytanii, na podstawie art. 21 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, z uwagi na Pana miejsce zamieszkania w Polsce.

Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy – jak wskazano we wniosku – zasiłek ten stanowi świadczenie z pomocy społecznej, to korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zastrzec należy, że tutejszy organ podatkowy wydając interpretację oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.