
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej19 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pani rozwiedziona i sama wychowuje Pani córkę. Rozwód orzeczono … 2021 r. Miejsce zamieszkania dziecka ustalono przy matce - czyli przy Pani (p. II wyroku rozwodowego - w załączniku). Faktycznie mieszka Pani sama z córką od 23 listopada 2020 r. Ojciec ma z dzieckiem kontakty, które zostały uregulowane Postanowieniem Sądu z … 2024 r. (w załączeniu) - w I i III weekend każdego miesiąca, 2 tyg. w wakacje. Pobiera Pani zasiłek 800 + na dziecko. Ojciec jest także zobowiązany do wypłaty alimentów od 25 kwietnia 2022 r. (wyrok sądowy w załączeniu).
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Pismem złożonym 6 września 2025 r., udzieliła Pani odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
1)Datę urodzenia Pani córki.
Odpowiedź: Pani córka … urodzona była … 2012 r. (skan aktu urodzenia w załączeniu).
2)Kiedy uprawomocnił się wyrok Sądu orzekający rozwód?
Odpowiedź: Wyrok rozwodowy uprawomocnił się …. 2021 r.
3)Komu Sąd w wyroku powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnią córką?
Odpowiedź: Sąd powierzył obojgu rodzicom wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnią …i ustalił jej miejsce pobytu przy matce (p. II wyroku rozwodowego - w załączeniu)
4)Czy została orzeczona przez sąd opieka naprzemienna?
Odpowiedź: Opieka naprzemienna nie została orzeczona przez Sąd.
5)W okresie, którego dotyczy wniosek, tj. w 2024 r. i w latach przyszłychwyłącznie Pani samotnie (tj. bez udziału drugiego rodzica, tj. ojca dziecka) i faktycznie wykonywała/będzie wykonywać władzę rodzicielską w stosunku do córki (uczestniczyła w jej wychowaniu, sprawowała nad nią pieczę/opiekę, ponosiła/będzie ponosić koszty jej utrzymania, troszczyła się/będzie się troszczyć o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała/będzie zabezpieczać potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosiła/będzie ponosić wydatki związane z wypoczynkiem, pomagała/będzie pomagać w edukacji szkolnej, brała/będzie brać czynny udział w sprawach dotyczących dziecka związanych z jego kształceniem, dodatkowymi zajęciami itp.)? Należy konkretnie i jednoznacznie określić i opisać jakie czynności i przez jaki okres czasu wykonywane, składały się na wykonywanie władzy rodzicielskiej i wychowywanie córki przez Panią.
Odpowiedź: Córka mieszka z Panią i to Pani opiekuje się nią na co dzień samodzielnie od momentu rozstania z jej ojcem w listopadzie 2020 r. do teraz i tak będzie w latach przyszłych. To Pani sprawuje codzienną opiekę nad dzieckiem, codziennie troszczy się o jej rozwój fizyczny i duchowy, na Pani spoczywają codzienne obowiązki wychowawcze i organizacyjne, zabezpieczenie potrzeb bytowych dziecka (przygotowanie posiłków, codzienne zakupy itp.,), edukacyjnych (pomoc w odrabianiu lekcji, zapisywanie i odwożenie na zajęcia dodatkowe - szkoła muzyczna, zajęcia taneczne), zdrowotnych (wizyty lekarskie, organizacja i opłata leczenia dentystycznego i ortodontycznego), organizacja wypoczynku (wyjazdy wakacyjne i weekendowe, wyjścia na wydarzenia kulturalne, letnie półkolonie, wycieczki szkolne). Pani chodzi na wywiadówki, kontaktuje się z nauczycielami i psychologiem szkolnym w sprawach córki. Pokrywa Pani większość kosztów utrzymania córki.
6)Proszę wyjaśnić, czy w okresie którego dotyczy wniosek, tj. w 2024 r. i w latach przyszłych ojciec dziecka:
a)interesował się córką, ich zdrowiem, samopoczuciem itd.?
b)uczestniczył w podejmowaniu decyzji dotyczących córki, np. związanych ze zdrowiem, szczepieniami, szkołą, dodatkowymi zajęciami, zainteresowaniami itd.?
c)łożył na utrzymanie córki, tzn. czy przekazywał pieniądze lub też czy kupował ubrania, zabawki lub też finansował inne niezbędne wydatki, np. prywatne wizyty lekarskie, szczepienia, leki czy też inne wydatki, np. wyjazdy, wycieczki, zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne?
Odpowiedź: Ojciec dziecka łożył/będzie łożył na utrzymanie córki alimenty 850 zł/mies., zgodnie z wyrokiem Sądu (w załączeniu). Ojciec dziecka ma kontakty z córką zgodnie z Postanowieniem Sądu (w załączeniu) w I i III weekend każdego miesiąca (faktycznie tylko w co I i III sobotę każdego miesiąca). W roku 2024 r. organizował wyjazd wakacyjny 9-dniowy. Ojciec dziecka faktycznie nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji dotyczących córki (zdrowia, edukacji itd.), nie wykazuje zainteresowania jej sprawami, edukacją, zdrowiem itp.
7)Czy w roku 2024 oraz latach kolejnych uzyskała/będzie Pani uzyskiwać dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?
Odpowiedź: W 2024 r. i latach kolejnych uzyskiwała Pani/ będzie Pani dalej uzyskiwała dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu umowy o pracę. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej.
8)Czy w stosunku do Pani, bądź w stosunku do Pani córki w2024 r. oraz w latach przyszłych miały/będą miały zastosowanie przepisy:
- art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń oraz
- opodatkowania na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?
Odpowiedź: W stosunku do Pani i Pani córki nie były/nie będą zastosowane przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowania na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Pytanie
Czy może Pani rozliczyć PIT-37 za rok 2024 r., jako osoba samotnie wychowująca dziecko? Czy przysługuje Pani ulga podatkowa z tego tytułu za 2024 r. i następne lata?
Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pani, że przysługuje Pani preferencyjny sposób opodatkowania, jako osobie samotnie wychowującej dziecko. Od listopada 2020 r. sama wychowuje Pani córkę …, która obecnie ma 12 lat. Od tamtej pory codzienne obowiązki rodzicielskie, troszczenie o rozwój i byt materialny dziecka spoczywają na Pani. Opieka naprzemienna nigdy nie została orzeczona przez Sąd. Ojciec dziecka ma obecnie jedynie sporadyczne kontakty z córką - faktycznie nawet w mniejszym zakresie, niż orzeczono w Postanowieniu Sądowym. Alimenty od ojca (obecnie 850 zł./mies.) nie pokrywają nawet połowy kosztów utrzymania dziecka.
Pani zdaniem, może Pani skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko na podstawie art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa PIT). Spełnia Pani następujące warunki, określone w ustawie – jest Pani rozwiedziona, sama wychowuje Pani małoletnie dziecko, samodzielnie (lub przy bardzo niewielkim udziale ojca dziecka) troszczy się Pani o jej codzienne potrzeby, byt materialny, rozwój, edukacje i zdrowie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy stanowi, że:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2024 r. poz. 1576).
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie m.in. następujących warunków:
- posiadania statusu osoby samotnie wychowującej dzieci (dziecko);
- wychowywania samotnie w roku podatkowym dzieci (dziecka);
- nieuzyskiwania przez rodzica i dzieci (dziecko) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Należy jednak wskazać, że przepis art. 6 ust. 4c w związku z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym, określonym w tym przepisie, jest osobą samotnie wychowującą dziecko.
Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby) zajmuje się wychowywaniem dziecka, stale troszczy się o jego byt materialny i rozwój emocjonalny.
Przepis art. 6 ust. 4c ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci i (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik lub osoba będąca w separacji), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców. Jest to więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby.
Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
W orzecznictwie i doktrynie wskazuje się, że wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu oraz systemu wartości oraz postaw emocjonalnych (por. wyrok NSA z dnia 31 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 30/10). Warunek „samotnego wychowywania dzieci” wynika wprost z art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca nie dookreślił jednak, jak należy definiować pojęcie „samotnego wychowywania”.
Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN, „samotny” to: (1) „żyjący sam, bez rodziny, przyjaciół”, (2) „znajdujący się w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sam”, (3) „spędzany, odbywany w pojedynkę, bez towarzystwa”, (4) „znajdujący się na odludziu”. Z kolei, „wychować — wychowywać” to: (1) „zapewnić dziecku opiekę i doprowadzić je do samodzielności”, (2) „przygotować kogoś do pracy w jakiejś dziedzinie”.
Samotne wychowywanie oznacza wychowywanie dziecka (dzieci) bez faktycznego udziału drugiego rodzica.
Prawo do omawianej preferencji podatkowej przysługuje jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym. Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Zatem prawo do omawianej preferencji podatkowej przysługuje jedynie temu z rodziców czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.
W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był całkowicie wyeliminowany z opieki i wychowania dziecka. Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica (który dzieci faktycznie wychowuje) prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani rozwiedziona i sama wychowuje Pani córkę. Wyrok rozwodowy uprawomocnił się … 2021 r. Sąd powierzył obojgu rodzicom wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnią córką i ustalił jej miejsce pobytu przy Pani. Faktycznie mieszka Pani sama z córką od 23 listopada 2020 r. Ojciec ma z dzieckiem kontakty, które zostały uregulowane Postanowieniem Sądu w I i III weekend każdego miesiąca, 2 tyg. w wakacje. Pobiera Pani zasiłek 800 + na dziecko. Ojciec jest także zobowiązany do wypłaty alimentów od 25 kwietnia 2022 r. Córka mieszka z Panią i to Pani opiekuje się nią na co dzień samodzielnie od momentu rozstania z jej ojcem w listopadzie 2020 r. do teraz i tak będzie w latach przyszłych. To Pani sprawuje codzienną opiekę nad dzieckiem, codziennie troszczy o jej rozwój fizyczny i duchowy, na Pani spoczywają codzienne obowiązki wychowawcze i organizacyjne, zabezpieczenie potrzeb bytowych dziecka (przygotowanie posiłków, codzienne zakupy itp.,), edukacyjnych (pomoc w odrabianiu lekcji, zapisywanie i odwożenie na zajęcia dodatkowe - szkoła muzyczna, zajęcia taneczne), zdrowotnych (wizyty lekarskie, organizacja i opłata leczenia dentystycznego i ortodontycznego), organizacja wypoczynku (wyjazdy wakacyjne i weekendowe, wyjścia na wydarzenia kulturalne, letnie półkolonie, wycieczki szkolne). Pani chodzi na wywiadówki, kontaktuje się z nauczycielami i psychologiem szkolnym w sprawach córki. Pokrywa Pani większość kosztów utrzymania córki. Ojciec dziecka łożył/będzie łożył na utrzymanie córki alimenty 850 zł/mies., zgodnie z wyrokiem Sądu. Ojciec dziecka ma kontakty z córką zgodnie z Postanowieniem Sądu. W roku 2024 r. organizował wyjazd wakacyjny 9-dniowy. Ojciec dziecka faktycznie nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji dotyczących córki (zdrowia, edukacji itd.), nie wykazuje zainteresowania jej sprawami, edukacją, zdrowiem itp.
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że skoro to Pani faktycznie samotnie wychowuje córkę, bez udziału drugiego rodzica (ojca dziecka), tj. samotnie i osobiście zapewnia jej opiekę, zabezpiecza jej potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, troszczy się o jej rozwój fizyczny i duchowy, a ojciec dziecka faktycznie nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji dotyczących córki (zdrowia, edukacji itd.), nie wykazuje zainteresowania jej sprawami, edukacją, zdrowiem a jedynie płaci alimenty, to uznać należy, że spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, ma Pani prawo do rozliczenia się za 2024 r. w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, określony w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie Pani także uprawniona do skorzystania z ww. preferencyjnego rozliczenia za lata kolejne, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto wskazuję, że nie jestem uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do uzupełnienia wniosku o interpretację. Wszystkie istotne dla sprawy informacje powinny znaleźć się w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
