Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.639.2025.2.AWO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 września 2025 r. (data wpływu 4 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W roku 2025 lub 2026 planuje Pan zakup i instalację elementu systemu c.w.u./c.o. [ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania - przypis organu] - stacji zmiękczania/uzdatniania wody (...).

Zmiękczacz ma za zadanie uzdatnienie wody w instalacji wyposażonej w pompę ciepła (...) (pompa typu powietrze-woda), celem ograniczenia strat na przygotowaniu ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania, powodowanych osadzaniem kamienia kotłowego (z uwagi na znaczną twardość wody wodociągowej).

Zmiękczacz będzie elementem składowym instalacji ciepłej wody użytkowej oraz elementem systemu centralnego ogrzewania, a wszystkie jego składowe będą materiałami użytymi do modernizacji instalacji ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania.

W uzupełnieniu wniosku – odpowiadając na następujące pytania – doprecyzował Pan ponadto, że:

Czy jest Pan właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości, w której zamontuje Pan „stację zmiękczania/uzdatniania wody (...)”? Jeśli tak – proszę żeby podał Pan od jakiej daty?

Tak, jest Pan właścicielem nieruchomości od 11 lutego 2022 r.

Czy nieruchomość w której zamontował Pan: „stację zmiękczania/uzdatniania wody (...)”, stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny – stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane: (…)

Tak, nieruchomość stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy prawo budowlane.

W zeznaniu za jaki rok podatkowy zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków, których dotyczy Pana pytanie?

W zeznaniu za rok 2025.

Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) była/jest/będzie Pan nadal właścicielem/współwłaścicielem wskazanej wyżej nieruchomości?

Tak, w momencie dokonywania odliczenia będzie Pan właścicielem nieruchomości,

Jaka jest/będzie forma opodatkowania uzyskiwanych przez Pana dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej – 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Pana dochód jest opodatkowany na zasadach ogólnych według skali podatkowej.

Czy Pana pytanie obejmuje również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?

Nie.

Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku prac) elementów uwzględni Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Nie.

Czy w momencie poniesienia/ponoszenia wydatków, których dotyczy zadane przez Pana pytanie nieruchomość była/jest/będzie budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?

W momencie ponoszenia planowanych wydatków nieruchomość będzie budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym zgodnie z art. 3 pkt. 2a ustawy prawo budowlane

Od kiedy (od jakiej daty) użytkuje Pan nieruchomość, w której zamontuje Pan „stację zmiękczania/uzdatniania wody (...)”?

18 września 2023 r.

Co potwierdza to użytkowanie od tej daty?

Druk - zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (...), złożony 1 września 2023 r. do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego powiatu (...) w A, zawiadomienie o zakończeniu budowy przyjęte bez sprzeciwu PiNB [Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego - przypis organu] z 18 września 2023 r.

Kiedy doszło do faktycznego zakończenia budowy nieruchomości, w której zamontuje „stację zmiękczania/uzdatniania wody (...)”?

18 września 2023 r.

Od kiedy płaci Pan podatek od nieruchomości, w której zamontuje „stację zmiękczania/uzdatniania wody (...)”?

Od września 2023 r. płaci Pan podatek od nieruchomości.

Kiedy zakupił i zamontował Pan „pompę ciepła (...) (pompa typu powietrze-woda)”?

Pompa ciepła została zakupiona 20 grudnia 2022 r., zamontowana została 31 lipca 2023 r.

Kiedy – proszę, żeby podał Pan datę – wystawione zostały wszystkie faktury dotyczące wydatków, których dotyczy Pana pytanie?

Faktury nie zostały wystawione, urządzenie nie zostało jeszcze zakupione, zapytanie jest o zdarzenie przyszłe.

Co zostało wymienione na fakturze/fakturach? Jakie – konkretne – pozycje zawiera faktura/zawierają faktury?

Urządzenie nie zostało jeszcze zakupione/zapytanie jest o zdarzenie przyszłe, nie jest Pan w stanie na nie odpowiedzieć.

Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?

Jest to zdarzenie przyszłe, zakup stacji zmiękczającej wodę będzie od przedsiębiorcy.

Czy każda z faktur została/zostanie wystawiona na Pana dane?

Jeśli nie – proszę żeby Pan wskazał na kogo (na czyje dane) każda z faktur została wystawiona? W przypadku, gdy faktura została wystawiona na dane Pana małżonki, proszę o wskazanie:

Czy w Pana małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?

Od jakiej daty obowiązuje w Pana małżeństwie ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?

Czy nieruchomość, w której zamontował Pan „stację zmiękczania/uzdatniania wody (...)” stanowi składnik Państwa majątku wspólnego?

Jeżeli dojdzie do zakupu urządzenia faktury będą wystawione na Pana dane.

Dlaczego uważa Pan, że poniesione przez Pana koszty w związku z planowaną instalacją systemu zmiękczania/uzdatniania (zakup i montaż stacji/zmiękczacza wymienionego w opisie) mogą być zaliczone do kosztów wskazanych w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych podanych w punkcie 1.1.? Powołany wyżej punkt załącznika do Rozporządzenia dotyczy: materiałów budowlanych wykorzystywanych do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzących w skład systemów dociepleń lub wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

Poniesione koszty w związku z planowaną instalacją systemu zmiękczania/uzdatniania wody mogą być zaliczone do kosztów wskazanych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. zgodnie z: pkt 1.8. - materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej i 1.9. - materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Punkt: 1.1. rozporządzenia nie dotyczy zapytania - został błędnie wskazany.

Czy wszystkie wydatki, których dotyczy Pana pytanie zostały/zostaną przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków? Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako: (…). W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków: (…).

Tak, planowane wydatki poniesione zostaną w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, celem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest ograniczenie strat na przygotowaniu ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania, powodowanych osadzaniem kamienia kotłowego (z uwagi na znaczną twardość wody wodociągowej).

Na czym – konkretnie – polega związek każdego z wydatków, których dotyczy Pana pytanie, wydatków, których dotyczy Pana pytanie, z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

Związek planowanych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o CEEB [centralnej ewidencji emisyjności budynków - przypis organu], polega na planowanym ograniczeniu strat energii na przygotowaniu ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania, powodowanych osadzaniem kamienia kotłowego (z uwagi na znaczną twardość wody wodociągowej), czyli mowa tu zgodnie z pkt 2a ustawy o: „ulepszeniu w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych (…)”.

Czy wydatki, których dotyczy Pana pytanie zostały/zostaną:

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kto był beneficjentem tego dofinansowania oraz kiedy dofinansowanie zostało otrzymane?

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?

zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie?

poniesione z Pana majątku/majątku Pana i Pana małżonki (Państwa wspólnych środków)?

Wydatki zostaną poniesione z środków własnych

Pytanie

Czy koszty poniesione w związku z planowaną instalacją systemu zmiękczania/uzdatniania (zakup i montaż stacji/zmiękczacza wymienionego w opisie), mogą być zaliczone do kosztów wskazanych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji I Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych – punkty: 1.1., 1.8., 1.9. [wyjaśnione w uzupełnieniu wniosku - przypis organu] i stanowić podstawę do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że wydatek może być zaliczony do kosztów poniesionych na termomodernizację i odliczony w ramach ulgi termomodernizacyjnej wymienionej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku dodał Pan, że poniesione koszty w związku z planowaną instalacją systemu zmiękczania/uzdatniania wody zostać być zaliczone do kosztów wskazanych w rozporządzeniu ministra inwestycji i rozwoju z 21 grudnia 2018 r. zgodnie z pkt 1.8. ‑ materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej i pkt 1.9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Podkreślił Pan, że celem jest ograniczenie strat na przygotowaniu ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania, powodowanych osadzaniem kamienia kotłowego (z uwagi na znaczną twardość wody wodociągowej).

Wskazał Pan, że skutkiem planowanych działań będzie mniejsze zużycie energii na przygotowaną ciepłą wodę użytkową i centralne ogrzewanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 843) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

W myśl art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

8.Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

9.W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725, 834, 1222, 1847 i 1881).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego  i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z wyżej wskazanych powodów, podkreślam że art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne w następujący sposób:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 1446 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Podstawą dla jego stworzenia jest art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Jak wynika z treści najnowszych Objaśnień podatkowych dotyczących zakresu ulgi termomodernizacyjnej (Objaśnienia z 30 czerwca 2025 r. - Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):

Nie każdy wydatek, który przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku, podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Do odliczenia uprawnia tylko ten wydatek, który znajduje się na liście wydatków, czyli został wymieniony w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju (dalej „rozporządzenie”).

Ważne! Rozporządzenie zawiera zamkniętą listę wydatków. Wydatki spoza listy nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Innymi słowy, odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.

Są to zatem m.in.:

  • materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej (ust. 1 pkt 8 wykazu wydatków)
  • materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej (ust. 1 pkt 9 wykazu wydatków),
  • usługi polegające na wymianie elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonaniu nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej (ust. 2 pkt 7 wykazu wydatków).

Z treści złożonego przez Pana wniosku (i jego uzupełnienia) wynika m.in., że:

  • planuje Pan zakup i instalację elementu systemu ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania - stacji zmiękczania/uzdatniania wody,
  • zmiękczacz:

będzie elementem składowym instalacji ciepłej wody użytkowej oraz elementem systemu centralnego ogrzewania,

wszystkie jego składowe będą materiałami użytymi do modernizacji instalacji ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania,

ma za zadanie uzdatniać wodę w instalacji wyposażonej w pompę ciepła (pompa typu powietrze-woda), celem ograniczenia strat na przygotowaniu ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania, powodowanych osadzaniem kamienia kotłowego (z uwagi na znaczną twardość wody wodociągowej)

Co równie istotne, podkreślił Pan, że:

  • planowane wydatki poniesione zostaną w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  • związek planowanych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na planowanym ograniczeniu strat energii na przygotowaniu ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania, powodowanych osadzaniem kamienia kotłowego (z uwagi na znaczną twardość wody wodociągowej) - mowa o: „ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych (…)” - zgodnie z pkt 2a ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Pana okoliczności sprawy oraz Pana argumentację, z której wynika m.in., że:

(…) poniesione koszty w związku z planowaną instalacją systemu zmiękczania/uzdatniania wody zostać być zaliczone do kosztów wskazanych w rozporządzeniu ministra inwestycji i rozwoju z 21 grudnia 2018 r. zgodnie z pkt 1.8. ‑ materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej i pkt 1.9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

może Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki poniesione w związku z planowaną instalacją systemu zmiękczania/uzdatniania (zakup i montaż stacji/zmiękczacza wymienionego w opisie).

Zaznaczam przy tym, że podstawą prawną dla ujęcia przez Pana wydatków na montaż „stacji/zmiękczacza wymienionego w opisie”, będzie ustęp 2 pkt 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych - w związku z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, Pana stanowisko, uznaję za prawidłowe.

Dodatkowo w związku z tym, że z przedstawionego przez Pana opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:

  • zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków, których dotyczy Pana pytanie, w zeznaniu za rok 2025 r.,
  • faktury nie zostały wystawione, urządzenie nie zostało jeszcze zakupione,
  • zakup stacji zmiękczającej wodę będzie od przedsiębiorcy

podkreślam, że:

  • wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (cytowany wyżej art. 26h ust. 3 analizowanej ustawy),
  • za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury (drugie zdanie cytowanego wyżej art. 26h ust. 4 opisanej ustawy),
  • odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (cytowany wyżej art. 26h ust. 6 analizowanej ustawy).

Ważne jest także to, że odliczeniu nie mogą podlegać wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej

(cytowany wyżej art. 26h ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznaczam, że:

  • przedstawiany przez Pana zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,
  • przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Z powyższych powodów, niniejszej odpowiedzi udzielam wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

  • Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.