
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 września 2025 r. (data wpływu 1 września 2025 r.) oraz pismem z 4 września 2025 r. (data wpływu 9 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie art. 3 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka organizuje m.in. konferencje, kongresy oraz inne wydarzenia (dalej: „Kongresy”). Celem Kongresów jest podejmowanie rzeczywistych działań wspierających rozwój gospodarczy, inspirowanie badań naukowych w tym zakresie, promowanie współpracy pomiędzy sektorem gospodarczym a środowiskiem naukowym, a także budowanie platformy łączącej przedsiębiorców, korporacje, przedstawicieli świata nauki i administracji publicznej z czołowymi innowatorami, naukowcami, wykładowcami akademickimi, liderami biznesu, a także reprezentantami instytucji finansowych, banków, think-tanków, dyplomacji, mediów oraz świata kultury.
W trakcie Kongresów odbywają się prelekcje, wykłady, panele dyskusyjne oraz spotkania z udziałem ekspertów, liderów technologicznych, prezesów międzynarodowych korporacji, twórców startupów, naukowców oraz przedstawicieli administracji rządowej. Kongresy te stanowią przestrzeń do wymiany innowacyjnych idei, prezentacji najnowszych osiągnięć naukowych, wdrożeniowych i organizacyjnych, a także do nawiązywania kontaktów i współpracy (networking). Wydarzenia te obejmują również przegląd nowoczesnych trendów rynkowych, prognoz makroekonomicznych oraz identyfikację ryzyk i ich potencjalnych skutków. Dodatkowo Kongresy służą popularyzacji zagadnień ekonomicznych oraz promowaniu dobrych praktyk wśród różnych środowisk. Tematyka poszczególnych Kongresów obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów: gospodarki światowej, bankowości, nowych technologii cyfrowych, finansów, ekologii, rynków energii, innowacyjności w biznesie i pokrewnych.
W celu zapewnienia wysokiego poziomu merytorycznego i atrakcyjności Kongresów, Spółka zaprasza do udziału w roli prelegentów specjalistów z wybranych dziedzin, takich jak: nauka, sztuka, biznes, zarządzanie, coaching, technologie, innowacje, finanse czy bankowość (dalej: „Speakerzy”). Dobór Speakerów ma kluczowe znaczenie dla rangi wydarzenia oraz zainteresowania uczestników – są to osoby posiadające bogaty dorobek naukowy, uznanie w środowiskach zawodowych i eksperckich oraz rozległą wiedzę specjalistyczną. Speakerzy świadczą na rzecz Spółki usługi na podstawie umów zawieranych bezpośrednio z nimi lub z agencjami ich reprezentującymi. Umowy te zawierane są zarówno z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w państwach swojej rezydencji podatkowej, jak i z innymi podmiotami tam zarejestrowanymi i opodatkowanymi. Usługi te są wykonywane w ramach działalności gospodarczej i nie mają charakteru umów cywilnoprawnych (zlecenia, dzieła) – są to umowy o świadczenie usług (art. 750 Kodeksu cywilnego), do których odpowiednio stosuje się przepisy o zleceniu. Speakerzy oraz agencje ich reprezentujące nie są polskimi rezydentami podatkowymi – są to cudzoziemcy lub zagraniczne podmioty niemające miejsca zamieszkania ani siedziby w Polsce. Nie posiadają w Polsce zakładu, oddziału ani stałej placówki, a ich obecność w Polsce ma charakter incydentalny – ograniczona jest do realizacji wystąpienia na Kongresie zgodnie z zawartą umową. Zakres usług świadczonych przez Speakerów obejmuje m.in.: wygłoszenie wykładu lub przemówienia (speech), prezentację multimedialną, udział lub moderowanie paneli dyskusyjnych, prowadzenie sesji Q&A, udzielanie wywiadów mediom itp. Umowy precyzują czas i miejsce wykonania usługi – zgodnie z harmonogramem danego Kongresu oraz z określeniem zakresu i długości wystąpienia. Speakerzy przygotowują swoje wystąpienia samodzielnie, według własnego konspektu i pomysłu, przy czym tematyka ich wystąpienia musi być zgodna z ogólną tematyką Kongresu, ustaloną wspólnie ze Spółką. Umowy zawierane ze Speakerami lub ich agencjami nie przewidują przeniesienia praw autorskich do treści wystąpień czy materiałów prezentacyjnych – Spółka może jedynie wykorzystywać informacje o udziale danego Speakera w materiałach promujących Kongres lub samą Spółkę. Spółka nie ma uprawnienia do kopiowania, modyfikowania ani samodzielnego wykorzystywania wystąpień Speakera ani do ich udostępniania innym podmiotom. Ponadto w ramach umów zawieranych ze Speakerami Spółka nie uzyskuje licencji rozumianej jako prawo do rozporządzania utworem na polach eksploatacji wskazanych w art. 50 czy art. 74 ust. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tym samym, wypłacone w ramach tych umów należności nie stanowią należności licencyjnych na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Speakerzy nie ponoszą odpowiedzialności wobec osób trzecich, tj. zwłaszcza uczestników kongresów za rezultat czynności wykonywanych na podstawie umów zawieranych ze Spółką. Za przebieg Kongresu, jego odbiór, ewentualne szkody powstałe w jego trakcie ponosi Spółka jako organizator Kongresu zlecający wykonanie tych czynności Speakerom. Wartość transakcji realizowanych z poszczególnymi Speakerami lub ich agencjami może przekroczyć w skali roku 2 miliony złotych. Żaden z podmiotów (Speakerzy lub ich agencje) nie jest podmiotem powiązanym ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Speakerzy i agencje reprezentujące Speakerów będących osobami fizycznymi, z którym Spółka zawiera/będzie zawierać umowy opisane we wniosku, mają miejsce zamieszkania/siedzibę na terytorium USA, Kanady, Izraela, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, oraz na terytorium wszystkich krajów UE, tj. Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Węgier, Irlandii, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Malty, Niderlandów, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii i Szwecji.
Uzupełnienie opisu sprawy
Organizowane przez Spółkę Kongresy nie mają charakteru widowiskowego ani rozrywkowego. Ich istotą nie jest dostarczanie uczestnikom przeżyć artystycznych, emocjonalnych czy rekreacyjnych, lecz zapewnienie przestrzeni do wymiany wiedzy, doświadczeń i innowacyjnych rozwiązań pomiędzy przedstawicielami biznesu, nauki, administracji publicznej oraz innych środowisk kluczowych dla rozwoju gospodarczego i społecznego.
W szczególności:
- Kongresy mają charakter merytoryczny, edukacyjny i networkingowy, koncentrując się na analizie zjawisk gospodarczych, trendów technologicznych, prognoz rynkowych oraz badań naukowych.
- Prelegentami są eksperci, naukowcy, liderzy biznesu, przedstawiciele instytucji finansowych i administracji, co potwierdza profesjonalny i ekspercki profil wydarzeń.
- Forma organizacyjna obejmuje wykłady, panele dyskusyjne, warsztaty i sesje networkingowe, a nie występy artystyczne czy rywalizację sportową.
- Celem Kongresów jest podejmowanie rzeczywistych działań wspierających rozwój gospodarczy, inspirowanie badań oraz tworzenie platformy współpracy międzysektorowej – a więc działania o charakterze naukowo – biznesowym, a nie rozrywkowym.
Dla porównania, wydarzeniami o charakterze widowiskowym lub rozrywkowym są koncerty, spektakle, festiwale, zawody sportowe czy pokazy artystyczne – czyli przedsięwzięcia, których funkcją jest przede wszystkim dostarczenie widzom wrażeń estetycznych, emocjonalnych bądź sportowych. Funkcja ta jest tradycyjnie i jednoznacznie przypisywana kategorii imprez rozrywkowych i widowiskowych.
W konsekwencji, charakter Kongresów organizowanych przez Spółkę w żaden sposób nie pokrywa się z istotą wydarzeń rozrywkowych czy widowiskowych. Ich profil, agenda, cele i uczestnicy jednoznacznie potwierdzają, że są to wydarzenia biznesowo – naukowe, o wysokim poziomie merytorycznym, zorientowane na wiedzę, rozwój i współpracę gospodarczą, a nie przedsięwzięcia nastawione na rozrywkę.
Przedmiotem interpretacji indywidualnej ma być okres podatkowy – rok 2025 (rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym), ponieważ to w tym okresie Spółka będzie zawierała umowy ze Speakerami, a tym samym będą miały zastosowanie konsekwencje podatkowe stanowiące przedmiot wniosku.
Wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, jednak dwóch posiadających odrębne uregulowania kwestii podatkowych, które mają zostać wyjaśnione, tj. klasyfikacji przychodów do którejkolwiek z kategorii wskazanych w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT oraz obowiązku posiadania ważnego certyfikatu rezydencji podatkowej Speakerów (w przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie nr 1). W związku z powyższym, załączyli Państwo potwierdzenie dokonania brakującej opłaty w wysokości 40 zł.
Pytania
1) Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, przychody uzyskiwane przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów na podstawie umów zawieranych ze Spółką stanowią przychody należące do którejkolwiek z kategorii wskazanych w art. 29 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”) i w związku z tym na Spółce jako płatniku ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od należności wypłacanych na rzecz tych Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów?
2) W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie nr 1 – czy Spółka ma obowiązek posiadania ważnego certyfikatu rezydencji podatkowej Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, z którymi zawierane są umowy?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, przychody uzyskiwane przez Speakerów lub agencje reprezentujące Speakerów na podstawie umów zawieranych ze Spółką nie kwalifikują się do żadnej z kategorii przychodów określonych w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce jako płatniku nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od należności wypłacanych na rzecz tych Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów.
Ad. 2
Mając na uwadze powyższe, tj. w sytuacji, gdy przychody osiągane przez Speakerów lub agencje reprezentujące Speakerów nie mieszczą się w zakresie przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT, na Spółce nie ciążą obowiązki w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłat wynagrodzenia za realizację usług. W szczególności Spółka nie jest zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej Speakerów ani agencji ich reprezentujących.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
- posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o PIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:
1. z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
2. z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
5. z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Przychody, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 6-9, do których odsyła art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obejmują:
2. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
6. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
8. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a.osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b.właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c.przedsiębiorstwa w spadku – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
9. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy o PIT, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.
Państwa zdaniem, przychody Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów nie należą do przychodów określonych w art. 29 ust. 1, tj. nie są przychodami z:
1.z działalności określonej w art. 13 pkt 2, 6-9 ustawy o PIT;
2.2.odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how);
3.z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4.z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych;
5.uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera
6.z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.
Uzasadnienie Państwa stanowiska wymaga odniesienia się do poszczególnych kategorii przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ww. ustawy.
Ad. 1
Art. 13 pkt 2 ustawy o PIT
Przychody wymienione w ww. art. 29 ust. 1 pkt 1 w części obejmującej odesłanie do art. 13 pkt 2 obejmują: przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
W Państwa ocenie, przychodów, których dotyczy niniejszy wniosek nie można zaliczyć do tej kategorii. Przychody, o których mowa w powyższym przepisie są zbiorczo określane jako przychody tzw. wolnych zawodów i obejmują osobiście wykonywaną działalność:
a.Artystyczną
Przepisy ustaw podatkowych nie definiują pojęcia działalności artystycznej, co powoduje konieczność odwołania się do definicji funkcjonujących na gruncie innych gałęzi prawa. W szczególności przydatne są tutaj regulacje zawarte w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 350), która w art. 8 ust. 7 i 8 zawiera definicje twórcy oraz artysty jako osób prowadzących pozarolniczą działalność zarobkową. Zgodnie z art. 8 ust. 7 ww. ustawy, twórcą jest osoba, która tworzy dzieła w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości audiowizualnej, choreografii i lutnictwa artystycznego oraz sztuki ludowej, będące przedmiotem prawa autorskiego. Natomiast art. 8 ust. 8 definiuje artystę jako wykonującą zarobkowo działalność artystyczną w dziedzinie sztuki aktorskiej i estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki, kostiumografii, scenografii, a także w dziedzinie produkcji audiowizualnej reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów i kaskaderów. Dodatkowo, według definicji stosowanej przez Główny Urząd Statystyczny (GUS), działalność artystyczna i rozrywkowa obejmuje w szczególności działalność profesjonalnych instytucji scenicznych, muzycznych i rozrywkowych (np. teatrów, filharmonii, orkiestr, agencji estradowych), która polega na publicznej prezentacji widowisk w oparciu o przygotowany scenariusz dramatyczny, muzyczny lub estradowy (Opracowanie własne Głównego Urzędu Statystycznego, Główny Urząd Statystyczny/Metainformacje /Słownik pojęć/ Pojęcia stosowane w statystyce publicznej).
W świetle powyższego, stoją Państwo na stanowisku, że działalność Speakerów lub agencji reprezentujących Speakerów, opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku, nie posiada cech działalności artystycznej w rozumieniu przywołanych regulacji. Speakerzy zapraszani do udziału w Kongresach organizowanych przez Spółkę nie wykonują działalności o charakterze artystycznym, lecz merytoryczne wystąpienia, wykłady lub prezentacje z zakresu takich dziedzin jak ekonomia, technologia, zarządzanie, innowacje, nauka czy gospodarka. Treści przez nich przekazywane mają charakter ekspercki, informacyjny i analityczny, a nie twórczy czy estetyczny, co stanowi podstawowe kryterium odróżniające działalność naukową, doradczą czy edukacyjną od działalności artystycznej. Ponadto, same Kongresy organizowane przez Spółkę nie mają cech imprez artystycznych czy rozrywkowych. Mają one charakter ekspercki, gospodarczy i biznesowy. Celem tych wydarzeń jest wymiana wiedzy, prezentacja trendów rynkowych, promowanie innowacyjnych rozwiązań oraz budowanie platformy współpracy między światem nauki, biznesu i administracji. Tym samym, ani forma, ani treść działalności podejmowanej w ramach Kongresów nie uzasadniają kwalifikowania jej jako działalności artystycznej w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, ubezpieczeniowego ani statystyki publicznej.
W konsekwencji, Państwa zdaniem, przychody osiągane przez Speakerów (lub agencje ich reprezentujące) z tytułu świadczenia usług w ramach Kongresów nie mogą zostać uznane za przychody z działalności artystycznej, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT.
b.Literacką
W celu interpretacji pojęcia „działalność literacka” zasadne jest odwołanie się do klasyfikacji funkcjonujących w obrocie prawnym i gospodarczym, w szczególności do Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zgodnie z PKD, podklasa 90.11.Z obejmuje „działalność literacką i działalność związaną z komponowaniem muzyki”, w ramach której mieści się m.in.:
- działalność indywidualnych pisarzy wszystkich dziedzin, w tym pisanie beletrystyki i tym podobne,
- komponowanie muzyki,
- pisanie tekstów i kompozycji w czyimś imieniu,
- działalność związana z pisaniem scenariuszy,
- działalność dziennikarzy niebędących wydawcami własnych treści,
- działalność blogerów niebędących wydawcami własnych treści.
Działalność literacka, zgodnie z tą klasyfikacją, ma zatem charakter indywidualnej, oryginalnej twórczości słownej, której celem jest przede wszystkim przekaz artystyczny, kulturowy, edukacyjny lub naukowy, utrwalony w postaci tekstu pisanego i skierowany do szerokiego grona odbiorców w formie publikacji (książki, artykuły, eseje itp.). Działalność wykonywana przez Speakerów zapraszanych przez Spółkę do udziału w Kongresach nie wpisuje się w powyższą definicję. Speakerzy nie świadczą usług polegających na tworzeniu dzieł literackich w jakiejkolwiek formie – nie są autorami publikacji przygotowywanych na rzecz Spółki, nie opracowują utworów literackich, ani nie realizują działalności polegającej na przekazie pisanym mającym cechy literackiej twórczości indywidualnej. Ich wystąpienia – choć mogą być oparte na ich wcześniejszym dorobku intelektualnym – mają formę ustną, są częścią wydarzeń o charakterze konferencyjnym i służą przekazaniu wiedzy specjalistycznej, wyników analiz, trendów rynkowych, innowacyjnych rozwiązań lub doświadczeń z praktyki biznesowej bądź naukowej. Co więcej, celem tej działalności nie jest stworzenie dzieła literackiego, lecz przekaz merytoryczny w kontekście gospodarczym i eksperckim. Działalność taka nie nosi znamion twórczości literackiej sensu stricto, nie jest ukierunkowana na publikację w formie literackiej ani nie posiada cech artystycznych.
W świetle powyższego, Państwa zdaniem, przychody uzyskiwane przez Speakerów (lub agencje ich reprezentujące) z tytułu udziału w Kongresach nie mogą zostać zakwalifikowane jako przychody z działalności literackiej, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT. Speakerzy realizują działalność informacyjno – ekspercką lub edukacyjną o charakterze ustnym, której nie sposób utożsamiać z działalnością pisarską w jakiejkolwiek z form opisanych w PKD.
c.Naukową
Zarówno w obowiązujących przepisach prawa, jak i w doktrynie oraz języku potocznym brak jest jednej, powszechnie przyjętej definicji pojęcia „działalność naukowa”. Z tego względu, przy interpretacji tego terminu na gruncie przepisów podatkowych, zasadne jest posiłkowanie się regulacjami innych dziedzin prawa, w szczególności przepisami Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 tej ustawy, działalność naukowa obejmuje:
1.Badania naukowe, czyli:
- badania podstawowe – rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów, bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne (art. 4 ust. 2 pkt 1);
- badania aplikacyjne – rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń (art. 4 ust. 2 pkt 2);
2.Prace rozwojowe, tj. działalność polegająca na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej wiedzy i umiejętności (w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania) w celu projektowania lub tworzenia nowych bądź ulepszonych produktów, procesów lub usług, przy czym wyłączone są z tego pojęcia rutynowe i okresowe zmiany, nawet jeżeli stanowią ulepszenia (art. 4 ust. 3);
3.Twórczość artystyczną, obejmującą działania twórcze w sztuce, prowadzące do powstania dzieła artystycznego (materialnego lub niematerialnego), stanowiącego wkład w rozwój kultury, w tym również artystycznego wykonania (art. 4 ust. 4).
Na tle powyższych definicji działalność wykonywana przez Speakerów lub agencje ich reprezentujące w ramach umów zawartych ze Spółką nie może być uznana za działalność naukową – zarówno w znaczeniu legalnym, jak i funkcjonalnym. W szczególności:
- Speakerzy zapraszani do udziału w Kongresach organizowanych przez Spółkę nie prowadzą w ramach współpracy ze Spółką żadnych badań naukowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 – ich wystąpienia nie są wynikiem empirycznych ani teoretycznych prac badawczych, a tym bardziej nie służą zdobywaniu nowej wiedzy o podstawach zjawisk i faktów. Prezentacje te mają charakter praktyczny i użytkowy, a ich celem jest dzielenie się doświadczeniem, analizą trendów, poglądami lub wiedzą o charakterze publicystycznym czy popularnonaukowym.
- Działalność Speakerów nie nosi również cech badań aplikacyjnych, ponieważ nie są oni zaangażowani – ani na rzecz Spółki, ani w kontekście wystąpień na Kongresach – w opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług ani też wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń. Ich przekaz nie jest osadzony w środowisku projektowym, badawczo – rozwojowym ani technologicznym.
- Wreszcie, prelegenci nie prowadzą również „prac rozwojowych” w rozumieniu art. 4 ust. 3, gdyż nie projektują, nie wdrażają i nie wykorzystują dostępnej wiedzy do wytworzenia nowych lub ulepszonych produktów czy procesów w rozumieniu działalności B+R. Ich udział w Kongresie nie ma waloru wdrożeniowego – służy jedynie przekazowi wiedzy lub refleksji.
- Twórczość artystyczna również nie ma zastosowania w analizowanym przypadku, ponieważ prezentacje Speakerów nie stanowią dzieł artystycznych, nie są przejawem ekspresji artystycznej ani nie pełnią funkcji kulturotwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 4 cytowanej ustawy. Fakt, że niektórzy Speakerzy mogą mieć tytuły naukowe lub być zawodowo związani z instytucjami badawczymi, nie zmienia kwalifikacji świadczonych przez nich usług – to, że osoba ma status naukowca, nie oznacza automatycznie, że każde jej wystąpienie ma charakter działalności naukowej w rozumieniu przepisów prawa.
Podsumowując, działalność Speakerów na Kongresach organizowanych przez Spółkę nie spełnia przesłanek działalności naukowej, o której mowa m.in. w art. 4 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Speakerów (lub ich agencje) nie mogą zostać zakwalifikowane jako przychody z działalności naukowej w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o PIT.
d.Trenerską
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) działalność trenerska związana jest z usługami w zakresie sportu i rekreacji i jest klasyfikowana w PKD 85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Kategoria ta obejmuje m.in.:
- zajęcia sportowe (siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną itp.),
- obozy sportowe,
- zajęcia gimnastyczne,
- szkoły nauki jazdy konnej,
- naukę pływania,
- działalność profesjonalnych instruktorów sportowych, nauczycieli i trenerów,
- kursy sztuk walki, kursy jogi,
- kursy gry w karty (np. brydż).
Działalność ta ma zatem ściśle określony profil fizyczno-sportowy, skupiający się na wspieraniu rozwoju sprawności fizycznej uczestników, kształtowaniu umiejętności sportowych oraz realizacji celów związanych z aktywnością fizyczną, rywalizacją sportową czy rekreacją. Tymczasem działalność Speakerów oraz agencji ich reprezentujących, opisana we wniosku, w żaden sposób nie odpowiada tej charakterystyce. Prelegenci biorący udział w Kongresach organizowanych przez Spółkę nie prowadzą szkoleń ani zajęć o charakterze sportowym, nie świadczą usług w zakresie wychowania fizycznego, nie kształtują sprawności fizycznej uczestników ani nie realizują żadnych działań związanych z aktywnością ruchową. Kongresy mają charakter wyłącznie biznesowy, gospodarczy lub ekspercki, a ich głównym celem jest wymiana wiedzy, doświadczeń zawodowych i refleksji w obszarach takich jak innowacje, rozwój technologiczny, zarządzanie, ekonomia czy nauki społeczne. Nie są to wydarzenia o charakterze sportowym, rekreacyjnym ani związane z edukacją fizyczną. W konsekwencji, usługi świadczone przez Speakerów i agencje ich reprezentujące nie mają jakiegokolwiek związku z działalnością trenerską w rozumieniu PKD 85.51.Z, ani pod względem formy, ani treści. Dlatego też przychody z tytułu tych usług nie mogą być zaliczone do kategorii przychodów z działalności trenerskiej, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT.
e.Oświatową
Pojęcie „oświaty” nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych, dlatego w celu jego interpretacji należy sięgnąć zarówno do definicji słownikowych, jak i regulacji innych gałęzi prawa, zwłaszcza ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.). Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, „oświata” to:
- „proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie”,
- „instytucje zajmujące się upowszechnianiem wykształcenia i kultury; też: ludzie zajmujący się taką działalnością”. (oświata - Słownik języka polskiego PWN).
Na gruncie art. 1 i 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.) jasno określono cele i podmioty wchodzące w skład systemu oświaty. System oświaty ma zapewniać m.in.:
- realizację prawa do kształcenia i wychowania (pkt 1),
- dostosowanie nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów (pkt 5),
- prowadzenie procesu dydaktyczno-wychowawczego z udziałem rodziny i instytucji edukacyjnych (pkt 2–3),
- przygotowanie do życia zawodowego i społecznego (pkt 17–19),
- zaspokajanie szczególnych potrzeb edukacyjnych (pkt 6–8).
Ustawodawca szczegółowo określił też zakres podmiotowy systemu oświaty (art. 2), obejmujący wyłącznie zinstytucjonalizowane jednostki oświatowe, takie jak m.in.:
- przedszkola i szkoły,
- placówki kształcenia ustawicznego i centra zawodowe,
- poradnie pedagogiczne,
- ośrodki wychowawcze i rewalidacyjne,
- biblioteki pedagogiczne i placówki doskonalenia nauczycieli.
W świetle powyższego działalność oświatowa ma charakter zinstytucjonalizowany i systemowy, ukierunkowany na kształcenie ogólne lub zawodowe oraz realizację funkcji wychowawczych, najczęściej w warunkach formalnej edukacji (szkoły, placówki oświatowe, instytucje szkoleniowe itp.). Działalność Speakerów oraz agencji ich reprezentujących, o której mowa we wniosku, nie spełnia żadnych z powyższych kryteriów. Speakerzy nie realizują działań dydaktyczno-wychowawczych ani nie prowadzą nauczania w trybie oświatowym. Wystąpienia na Kongresach mają charakter okazjonalny, informacyjno-inspiracyjny i motywacyjny – są to mowy oraz prezentacje o charakterze biznesowym, gospodarczym, eksperckim lub popularnonaukowym, jednak nie mają one na celu systematycznego i sformalizowanego kształcenia uczestników ani nie wpisują się w cele systemu oświaty. Ponadto, brak jest elementów typowych dla działalności oświatowej, takich jak:
- programy nauczania zatwierdzone przez właściwe organy,
- kadra pedagogiczna realizująca cele oświatowe,
- procesy oceniania, klasyfikowania i egzaminowania uczestników,
- zapewnienie ciągłości i progresji w kształceniu.
W rezultacie, działalność Speakerów oraz agencji ich reprezentujących nie może zostać uznana za działalność oświatową, zarówno na gruncie znaczeniowym, jak i funkcjonalnym. Przychody osiągane przez Speakerów z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki nie mieszczą się w kategorii przychodów z działalności oświatowej, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT.
f.Publicystyczną
Działalność publicystyczna nie została zdefiniowana w przepisach prawa podatkowego ani innych ustawach o charakterze systemowym. Z pomocą przychodzi definicja encyklopedyczna (Encyklopedia PWN), zgodnie z którą publicystyka to: „Artykuły, komentarze i teksty polemiczne dotyczące aktualnych wydarzeń i problemów, ogłaszane w prasie, radiu i telewizji” (publicystyka - Słownik języka polskiego PWN). Speakerzy reprezentowani przez agencje świadczą na rzecz Spółki usługi polegające na wygłaszaniu wystąpień, prelekcji, prezentacji lub wykładów w ramach konferencji lub kongresów. Ich charakter jest zazwyczaj:
- motywacyjny, informacyjny, ekspercki lub inspiracyjny,
- okazjonalny, a nie regularny lub cykliczny,
- adresowany do uczestników konkretnego wydarzenia (a nie do ogółu społeczeństwa za pośrednictwem mediów),
- pozbawiony pierwiastka polemicznego, a często wręcz neutralny światopoglądowo i politycznie.
Dodatkowo, usługi te nie mają formy publikacji ani medialnej wypowiedzi (np. felietonu, reportażu, artykułu), nie są utrwalane i rozpowszechniane w środkach masowego przekazu z intencją oddziaływania na opinię publiczną. Nie są także związane z działalnością wydawniczą, redakcyjną czy dziennikarską. Zważywszy na powyższe, należy jednoznacznie stwierdzić, że usługi świadczone przez Speakerów na rzecz Spółki nie stanowią działalności publicystycznej w rozumieniu definicji encyklopedycznych. Ich istota, cel, sposób realizacji oraz odbiorca końcowy zasadniczo różnią się od charakterystyki klasycznej działalności publicystycznej.
Art. 13 pkt 6 ustawy o PIT
Zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o PIT, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się również przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności. Dotyczy to w szczególności przychodów biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym, a także płatników – z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10 – oraz inkasentów należności publicznoprawnych. Przepis ten obejmuje również przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów określonych w pkt 9.
W kontekście powyższego oczywiste jest, że przychody uzyskiwane przez Speakerów lub agencje reprezentujące Speakerów, będące przedmiotem wniosku, nie należą do tej kategorii. Wynika to z faktu, że Spółka jest podmiotem prywatnym, a nie organem władzy publicznej, administracji państwowej lub samorządowej, sądem czy prokuratorem. W konsekwencji nie może on zlecać wykonania czynności w rozumieniu art. 13 pkt 6 ustawy o PIT, co jednoznacznie wyklucza możliwość zakwalifikowania omawianych przychodów jako objętych zakresem tego przepisu.
Art. 13 pkt 7 ustawy o PIT
Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Speakerzy, w kontekście umów zawartych ze Spółką, nie są osobami, o których mowa w przywołanym przepisie, tj. członkami zarządów, rad nadzorczych, komisji ani innych organów stanowiących osób prawnych. W konsekwencji, przepis art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, nie znajduje zastosowania w odniesieniu do przychodów otrzymywanych przez Speakerów lub agencje ich reprezentujące w przedstawionym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym.
Art. 13 pkt 7a ustawy o PIT
Zgodnie z art. 13 pkt 7a ustawy o PIT, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się również przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych. Speakerzy nie są osobami, o których mowa w powyższym przepisie, tj. członkami Rady Mediów Narodowych, w związku z czym ich przychody nie mieszczą się w tej kategorii i przepis ten nie ma zastosowania w analizowanym stanie faktycznym.
Art. 13 pkt 8 ustawy o PIT
Zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
‒z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, umowy zawierane ze Speakerami oraz agencjami reprezentującymi Speakerów nie mają charakteru umów zlecenia ani umów o dzieło. W związku z tym przepis art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, nie znajduje w tym przypadku zastosowania.
Art. 13 pkt 9 ustawy o PIT
Zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o PIT, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym również przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
W analizowanym stanie faktycznym usługi świadczone przez Speakerów oraz agencje reprezentujące Speakerów nie są realizowane w oparciu o takie umowy, dlatego powyższy przepis nie ma zastosowania. Przychody Speakerów oraz agencji reprezentujących Speakerów nie są związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem i nie stanowią kontraktów menedżerskich ani umów o podobnym charakterze. Speakerzy nie pełnią funkcji menedżerów wobec Spółki, nie jest im powierzone zarządzanie przedsiębiorstwem, a ich działalność ogranicza się wyłącznie do świadczenia usług polegających na udziale w organizowanych przez Spółkę Kongresach.
Ad. 2
Spośród przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy (z wyłączeniem odesłania do art. 13), teoretycznie można by rozważyć, czy przychody, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nie kwalifikują się jako:
1. Przychody z praw autorskich lub praw pokrewnych – w ocenie Spółki tak nie jest, ponieważ na podstawie umów zawieranych ze Speakerami lub agencjami ich reprezentującymi, Spółka nie nabywa praw autorskich ani pokrewnych. Spółka pozyskuje jedynie usługę polegającą na zapewnieniu udziału Speakera w organizowanym przez siebie Kongresie oraz bardzo ograniczone uprawnienia, które sprowadzają się do możliwości promowania Kongresu poprzez informowanie o udziale Speakera czy korzystanie z materiałów związanych z wydarzeniem. Nigdy nie nabywa jednak praw do samego wystąpienia Speakera, jego prezentacji czy innych materiałów, których autorem jest Speaker lub jego agencja. Wypłacone należności nie stanowią więc należności licencyjnych na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Spółka nie uzyskuje licencji rozumianej jako prawo do rozporządzania utworem na polach eksploatacji wskazanych w art. 50 czy art. 74 ust. 4 tej ustawy. Nie ma uprawnienia do kopiowania, modyfikowania ani samodzielnego wykorzystywania wystąpień Speakera ani do ich udostępniania innym podmiotom.
2. Przychody z tytułu udostępnienia informacji związanych ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – w ocenie Spółki także ten przypadek nie ma zastosowania. Pojęcie „informacje związane ze zdobytym doświadczeniem” odnosi się do nieujawnionych publicznie informacji o charakterze przemysłowym, handlowym lub naukowym, które mogą przynosić korzyści ekonomiczne i są przedmiotem specjalnych umów licencyjnych lub know-how (zgodnie z Modelową Konwencją OECD). Przychody z tego tytułu wynikają z udostępnienia specjalistycznej, poufnej wiedzy do wykorzystania przez odbiorcę na własny rachunek, bez obowiązku dalszego udziału udostępniającego. Taka sytuacja wyraźnie różni się od umowy o świadczenie usług, w której jedna strona świadczy pracę, wykorzystując własne umiejętności i doświadczenie na rzecz drugiej. W opisie stanu faktycznego mamy do czynienia właśnie z usługą, a nie licencją na know-how. Dodatkowo w komentarzu do Modelowej Konwencji OECD podkreślono, że przy umowach o know-how występują m.in. specjalne postanowienia dotyczące poufności przekazywanych informacji, czego w niniejszym stanie faktycznym nie ma – wystąpienia Speakerów na Kongresach mają charakter otwarty i publiczny. Usługi Speakera nie polegają na przekazywaniu poufnej wiedzy, lecz na realizacji zlecenia w formie publicznych wystąpień. Ponadto, w przypadku usług, wykonawca zobowiązuje się do wykonania określonej usługi, która może wymagać wykorzystania wiedzy i umiejętności, ale nie do przekazywania tych informacji na własność zlecającemu. Biorąc pod uwagę powyższe, są Państwo przekonani, że przychody Speakerów i agencji ich reprezentujących nie kwalifikują się jako przychody z tytułu know-how. Pozostałe przychody wymienione w art. 29 ust. 1 pkt 1, takie jak przychody z tytułu odsetek, praw do wynalazków, znaków towarowych, wzorów zdobniczych, należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego czy za użytkowanie urządzeń przemysłowych, handlowych lub naukowych, są – Państwa zdaniem – całkowicie odrębną kategorią i nie mają żadnego związku z przedmiotem niniejszego pytania ani ze stanem faktycznym.
Ad. 3
Państwa zdaniem, przychody Speakerów oraz agencji ich reprezentujących, objęte niniejszym wnioskiem, nie kwalifikują się także jako przychody z tytułu usług świadczonych w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanych przez osoby fizyczne zamieszkałe za granicą i organizowanych za pośrednictwem podmiotów prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Polski. Przede wszystkim należy podkreślić, że Kongresy organizowane przez Spółkę nie mają charakteru imprez o naturze widowiskowej, rozrywkowej ani sportowej. Są to konferencje oraz spotkania biznesowo-naukowe, których nadrzędnym celem jest stworzenie platformy do wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami środowisk biznesowych, naukowych, administracyjnych i innych sektorów, a nie dostarczenie rozrywki, organizacja widowiska czy rywalizacji sportowej. Wskazany przepis odnosi się wyraźnie do imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych, takich jak koncerty, spektakle, festiwale, zawody sportowe czy pokazy artystyczne – wydarzeń o zupełnie innej, jasno określonej i tradycyjnie rozumianej funkcji rozrywkowej lub sportowej, które nie pokrywają się z charakterem i celem organizowanych Kongresów. Ponadto, istotne jest, że omawiany przepis dotyczy wyłącznie działalności prowadzonej za pośrednictwem osób fizycznych lub prawnych, które specjalizują się w organizacji imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terenie Polski. Tymczasem Kongresy, które stanowią przedmiot niniejszego wniosku, nie są organizowane za pośrednictwem takich podmiotów, lecz bezpośrednio przez Spółkę jako organizatora eventów biznesowo-naukowych. W konsekwencji, przychody Speakerów i agencji reprezentujących Speakerów nie mogą zostać zakwalifikowane jako przychody z tytułu działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej w rozumieniu wskazanego przepisu, co wyraźnie podkreśla różnicę pomiędzy charakterem realizowanych usług a zakresem przedmiotowym tego przepisu.
Ad. 4 i 5
Przychody Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, których dotyczy wniosek z oczywistych względów nie są również przychodami z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych, ani przychodami uzyskanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej.
Ad. 6
Przychody Speakerów oraz agencji ich reprezentujących, będące przedmiotem niniejszego wniosku, nie stanowią przychodów z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, rekrutacji pracowników, pozyskiwania personelu, gwarancji, poręczeń ani świadczeń o podobnym charakterze. Usługi świadczone przez Speakerów i agencje na rzecz Spółki nie odpowiadają żadnej z wymienionych kategorii ani im nie są podobne. W rzeczywistości dotyczą one udziału w Kongresie organizowanym przez Spółkę, obejmującego wygłoszenie wystąpienia, udział w dyskusji czy moderowanie paneli, co jest działalnością o charakterze wyłącznie merytorycznym i informacyjnym. W szczególności nie można ich zaliczyć do usług doradczych. Definicja słowa „doradzać” według Słownika Języka Polskiego PWN oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie” (DORADZAĆ - Słownik języka polskiego PWN). Tymczasem usługi realizowane przez Speakerów ani agencje reprezentujące ich nie polegają na udzielaniu Spółce czy uczestnikom Kongresu jakichkolwiek porad czy instrukcji postępowania, lecz wyłącznie na przekazaniu wiedzy poprzez wykład, prezentację lub udział w dyskusji na określony temat. W związku z powyższym, charakter świadczonych usług jest fundamentalnie odmienny od usług doradczych oraz innych wymienionych w przepisie, co wyklucza kwalifikację przychodów Speakerów/agencji jako przychodów z wymienionych kategorii.
Reasumując, Państwa zdaniem, przychody, których dotyczy niniejszy wniosek, nie mieszczą się w żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT. Analiza charakteru świadczonych usług, ich treści oraz kontekstu prawnego jednoznacznie wskazuje, że wypłaty dokonywane na rzecz Speakerów oraz agencji ich reprezentujących nie kwalifikują się do żadnego z tytułów wymienionych w ww. przepisie. W związku z tym nie zachodzi prawna podstawa do traktowania tych przychodów jako objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, Spółka nie jest obciążona obowiązkami płatnika wynikającymi z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, dotyczącymi poboru i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu realizowanych transakcji. Ponadto, ze względu na brak takiego obowiązku, Spółka nie jest również zobligowana do posiadania certyfikatów rezydencji podatkowej Speakerów lub agencji reprezentujących Speakerów, z którymi zawiera umowy w ramach opisanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, prezentowanej w wydawanych interpretacjach indywidualnych dotyczących zbliżonych stanów faktycznych, w tym m.in.:
- interpretacji indywidualnej z 5 listopada 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-3.4011.398.2019.2.MJ,
- interpretacji indywidualnej z 31 marca 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.914.2022.3.MKA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek podatkowy
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
a)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
b)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Opodatkowanie dochodów
Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50 % wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Przepis ten wskazuje, że Rzeczpospolita Polska ma prawo do opodatkowania osób fizycznych niebędących jej rezydentami podatkowymi, ale tylko w zakresie dochodów uzyskiwanych ze źródła przychodów położonego na jej terytorium. Jest to tzw. zasada ograniczonego obowiązku podatkowego. Warunkiem posiadania w Polsce statusu podmiotu o ograniczonym obowiązku podatkowym jest brak na terytorium Polski miejsca zamieszkania lub zakładu.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że przepis art. 3 ust. 2b ww. ustawy wymienia tylko przykładowe rodzaje dochodów, które podlegają opodatkowaniu w Polsce, w tym przychody z działalności wykonywanej osobiście. Użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności” wskazuje, że ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski. W przepisie tym przewidziano opodatkowanie oparte na zasadzie źródła. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczpospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w tym państwie (ograniczony obowiązek podatkowy).
Za dochody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się również dochody pochodzące od polskiego podmiotu, wypłacone osobie, która usługi określone w umowie zawartej pomiędzy stronami wykonuje za granicą.
Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu według zasad określonych dla danego źródła przychodów.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 cyt. ustawy:
Źródłem przychodów jest określona w pkt 3 tego przepisu pozarolnicza działalność gospodarcza.
W świetle art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Ponadto zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.
W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ponadto, podkreślić należy, że określone przychody uznaje się za przychody z działalności gospodarczej, pod warunkiem, że przychody te nie mogą być zaliczone do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy.
Obowiązki płatnika oraz podatek u źródła – przepisy ogólne
Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 41 ust. 4 i art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 analizowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Jak wynika z art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4–5a, 13–17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1–11 oraz 11b–13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Stosownie do art. 41 ust. 12 analizowanej ustawy:
Jeżeli łączna kwota dokonanych na rzecz podmiotu powiązanego wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 pkt 1–5a przekracza w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2.000.000 zł na rzecz tego samego podatnika, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisu zdania pierwszego nie stosuje się do wypłat (świadczeń) lub postawionych do dyspozycji podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4.
W myśl ww. art. 29 ust. 1 ww. ustawy:
Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:
1)z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
2)z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
3)z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
4)uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
5)z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Jak wynika z art. 29 ust. 2 tej ustawy:
Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Według art. 29 ust. 3 ww. ustawy:
Przepisów ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przychody, o których mowa w ust. 1, są uzyskane przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, pod warunkiem że podatnik posiada zaświadczenie o istnieniu zagranicznego zakładu, wydane przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ma on miejsce zamieszkania, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.
Art. 5a pkt 21 ww. ustawy stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji – oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Zastosowanie przepisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest możliwe pod warunkiem uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji podatnika, potwierdzającego miejsce jego zamieszkania.
W art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacanych przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 41 ww. ustawy.
Odnosząc się do zapisu wyżej cytowanego art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskiwane przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów nie sposób zaliczyć do przychodów wymienionych w tym przepisie.
Analizując zastosowanie przepisu art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy należy wskazać, że opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegają przychody z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).
Z wniosku wynika, że umowy zawierane ze Speakerami/agencjami reprezentującymi Speakerów są zawierane z tymi podmiotami jako osobami fizycznymi/podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą oraz nie są to umowy zlecenia lub o dzieło, zatem należy uznać, że nie będą one stanowiły przychodu z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 ustawy. Ponadto na podstawie tych umów nie dochodzi do przeniesienia na Spółkę praw autorskich do wykładów czy treści zawartych w materiałach czy prezentacjach Speakerów oraz Spółka nie uzyskuje licencji rozumianej jako prawo do rozporządzania utworem na polach eksploatacji wskazanych w art. 50 czy art. 74 ust. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zatem przychody uzyskiwane przez te podmioty nie będą stanowić przychodów z praw autorskich i praw pokrewnych.
Zatem, nie są to przychody, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W zakresie pkt 2 opodatkowaniu podlegają przychody z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W uzupełnieniu Państwo wskazali, że organizowane przez Spółkę Kongresy nie mają charakteru widowiskowego ani rozrywkowego. Ich istotą nie jest dostarczanie uczestnikom przeżyć artystycznych, emocjonalnych czy rekreacyjnych, lecz zapewnienie przestrzeni do wymiany wiedzy, doświadczeń i innowacyjnych rozwiązań pomiędzy przedstawicielami biznesu, nauki, administracji publicznej oraz innych środowisk kluczowych dla rozwoju gospodarczego i społecznego.
Zatem przychodów Speakerów/agencji nie można zaliczyć do przychodów z tytułu opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, o których mowa w pkt 2 ww. przepisu.
Ponadto, przychodów uzyskiwanych przez te podmioty nie można też zakwalifikować do przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt 3, 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Analizując treść wniosku oraz uzupełnienia wskazuję, że udział Speakerów/agencji ich reprezentujących w Kongresach obejmujących m.in.: wygłoszenie wykładu lub przemówienia (speech), prezentację multimedialną, udział lub moderowanie paneli dyskusyjnych, prowadzenie sesji Q&A, udzielanie wywiadów mediom itp. nie stanowi wywozu ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej. Speakerzy bądź agencje ich reprezentujące nie są zagranicznymi przedsiębiorstwami żeglugi powietrznej.
Dodatkowo, Speakerzy/agencje ich reprezentujące biorący udział w Kongresach nie uzyskują przychodów z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.
Zatem, mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzam, że skoro usługi wykonywane przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów będą świadczone przez nierezydenta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i usługi te, nie stanowią usług wymienionych w treści art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przepis art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie miał zastosowania.
W konsekwencji, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku u źródła na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy. Wobec powyższego nie będą Państwo obowiązani do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, z którymi zawarta jest umowa.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Końcowo odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatnika. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
