
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 31 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami: z 18 sierpnia 2025 r., z 22 sierpnia 2025 r. oraz z 22 września 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej pod nazwą X. Jest Pan opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych (w 2022 - podatek liniowy, a w latach: 2023, 2024, 2025 ryczałt).
W okresie, którego dotyczy niniejszy wniosek posiadał Pan i nadal posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej pn. X, zgodnie z przedmiotem tej działalności (pośrednictwo w obrocie nieruchomościami w tym wynajmie nieruchomości) (...) 2022 r. zawarł Pan z Y (na użytek niniejszego wniosku określaną jako Y) umowę pośrednictwa wynajmu nieruchomości.
Na mocy tej umowy zobowiązał się Pan na zlecenie Y do pośrednictwa w wynajmie nieruchomości, stanowiącej własność tej spółki, na rzecz Sił Zbrojnych USA na cele wojskowe – militarne, tj. budowę (...) oraz do uczestnictwa w negocjacjach oraz zapewnienia obsługi prawnej koniecznej do zawarcia umowy najmu.
(...) 2022 r. zawarł Pan też (w wykonaniu zobowiązań wynikających z umowy z Y) z kancelarią prawną umowę zlecenia, na mocy której kancelaria prawna zobowiązała się zapewnić spółce Y kompleksową obsługę oraz szeroko rozumiane wsparcie określone w umowie jako:
(...) wsparcie w procedurze przetargowej, wsparcie i konsultacje podczas oględzin nieruchomości w celu budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA oraz ustalanie i udzielanie Siłom Zbrojnym USA niezbędnych informacji o stanie prawnym i faktycznym nieruchomości, doradztwo, organizacja i koordynowanie czynności niezbędnych do wynajmu przez spółkę Y Siłom Zbrojnym USA na cele wojskowe, negocjacje niezbędne do wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości, współtworzenie z Siłami Zbrojnymi USA i pod ich nadzorem umowy najmu nieruchomości na cele wojskowe oraz kolejnych aneksów , jak również pozostawanie w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielem Sił Zbrojnych USA oraz wspieranie obu stron umowy najmu w trakcie realizacji i wykonywania tej umowy, w tym koordynowanie poszerzaniaoferty w odpowiedzi na kolejne zapotrzebowania Sił Zbrojnych USA, jak również koordynowanie działań zmierzających do pozyskania drogi dostępowej do wynajętych przez Siły Zbrojne USA nieruchomości.
(...) 2022 r. Y zawarła umowę najmu, na mocy której wynajęła nieruchomość na rzecz Sił Zbrojnych USA. Umowa została zawarta dzięki działaniom pośrednika, tj. Pana oraz kancelarii prawnej, której zlecił Pan kompleksową obsługę, w zakresie opisanym wyżej.
Siły Zbrojne USA wystawiły spółce Y. stosowane zaświadczenia i certyfikaty niezbędne do całkowitego zwolnienia spółki Y. z podatku dochodowego oraz podatku VAT.
Umowa z (...) 2022 r. była zmieniana aneksami:
·nr (...) z (...) 2022 r.,
·nr (...) z (...) 2022 r.,
·nr (...) z (...) 2023 r.,
·nr (...) z (...) 2024 r.,
·nr (...) z (...) 2025 r.,
z uwagi na przekształcenie Y w inną spółkę oraz w zakresie terminów płatności.
Wystawia Pan faktury co kwartał zgodnie z umową pośrednictwa wynajmu nieruchomości z (...) 2022 r., a potem w terminach wynikających z zawartych aneksów do umowy.
Niniejszy wniosek dotyczy dochodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskiwanych wyłącznie z umowy pośrednictwa wynajmu nieruchomości na potrzeby Sił zbrojnych USA zawartej (...) 2022 r.
Kancelaria prawna działająca na Pana zlecenie dla udzielenia wsparcia prawnego w zakresie zapewnienia kompleksowej usługi prawnej wynajmu wystąpiła z wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej i interpretację taką uzyskała (interpretacja z (...) 2023 r. UNP (...), znak (...)).
Uważa Pan, że skoro stanowisko kancelarii prawnej (działającej na zlecenie wnioskodawcy) w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego okazało się prawidłowe, to sytuacja Pana w tym samym stanie faktycznym powinna zostać rozpoznana w sposób tożsamy.
Uzupełnienie wniosku
W uzupełnieniach wniosku:
·z 18 sierpnia 2025 r. podaje Pan, że:
–Wniosek dotyczy okresu trwania umowy najmu nieruchomości na rzecz Sił Zbrojnych USA, czyli okresu od 22 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. i kolejnych lat podatkowych, tj. od 1 stycznia 2023 r. do 31 stycznia 2023 r., 1 stycznia 2024 r. do 31 stycznia 2024 r., 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. Wskazuje Pan, że umowa najmu nieruchomości na rzecz Sił Zbrojnych USA trwa nadal.
–Wszystkie usługi, o których mowa w Pana wniosku są świadczone przez Pana wyłącznie na rzecz Sił Zbrojnych USA.
–Y to wykonawca kontraktowy w rozumieniu art. 2 lit. e umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych o wzmocnionej współpracy obronnej.
·z 22 sierpnia 2025 r. podaje Pan, że:
Od (...) 2022 r., mając siedzibę na terytorium RP, realizował Pan jako podwykonawca – na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy pośrednictwa wynajmu nieruchomości) - zawartej ze spółką Y, będącą bezpośrednim wykonawcą, (który zawarł umowę z Siłami Zbrojnymi USA) - świadczył usługi zgodnie z § 1 ust. 1 tej umowy - opisane szczegółowo w stanie faktycznym. W świetle treści umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki, ponieważ świadczył Pan usługi na podstawie umowy ze spółką Y, ale usługi te świadczył de facto na rzecz Sił Zbrojnych USA - w Pana opinii - realizuje Pan znamiona tzw. „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu ww. definicji, na którą powołuje się art. 21 ust. 1 pkt 46 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wprawdzie nigdy nie zawarł Pan bezpośredniej umowy z Siłami Zbrojnymi USA, jednak wiąże Pana umowa o świadczenie usług pośrednictwa ze spółką Y, która zawarła umowę na wynajem nieruchomości (...) bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA. Usługa świadczona przez Pana miała jednak bezpośredni i wyłączny związek z wynajęciem tej nieruchomości. Zarówno art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również art. 2 lit. e umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki wskazują, że umowa o świadczenie usług, z której osiągane są dochody podlegające zwolnieniu z podatku dochodowego nie musi zostać zawarta bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA, ale mogą to być usługi realizowane „na rzecz Sił Zbrojnych USA”.
·z 22 września 2025 r. podaje Pan, że:
Od dnia (...) 2022 r., mając siedzibę na terytorium RP, realizował jako podwykonawca – na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy pośrednictwa wynajmu nieruchomości) - zawartej ze spółką Y, będącą bezpośrednim wykonawcą, (który zawarł umowę z Siłami Zbrojnymi USA ) - świadczył usługi zgodnie z § 1 ust. 1 tej umow, tj. jako pośrednik zobowiązał się na zlecenie wynajmującego do pośrednictwa w wynajmie działek nr (...), położonych w (...) o pow. (...) ha, za wskazaną w umowie kwotę. W § 2 ust. 1 tej umowy wskazano, że pośrednik zobowiązuje się do dokonania na rzecz wynajmującego czynności zmierzających do skojarzenia wynajmującego z Rządem Stanów Zjednoczonych lub z podmiotem od niego zależnym i zawarcia między nimi umowy wynajmu nieruchomości. Nadto pośrednik zobowiązał się do uczestniczenia w negocjacjach oraz zapewnienia wynajmującemu obsługi prawnej koniecznej do zawarcia umowy najmu. W § 2 ust. 3 ustalono, że przez cały okres trwania umowy najmu wynajmujący będzie płacił pośrednikowi wynagrodzenie prowizyjne w ustalonej w umowie wysokości.
Osobiście doprowadził Pan do pierwszego skojarzenia właściciela działki z przedstawicielem Rządu USA i uczestniczył w bezpośrednich ich rozmowach na działce będącej przedmiotem umowy dzierżawy. Wcześniej strony nigdy się ze sobą nie kontaktowały. Była to rozmowa wstępna niezobowiązująca. W późniejszym terminie dostarczał Pan dla Amerykanów dokumenty i mapy geodezyjne zawierające interesujące ich informacje. Dopiero po spełnieniu ich oczekiwań doszło do podpisania umowy dzierżawy między stronami.
(...) 2022 r. zawarł Pan też (w wykonaniu zobowiązań wynikających z umowy z Y do zapewnienia wynajmującemu obsługi prawnej koniecznej do zawarcia umowy najmu) z kancelarią prawną umowę zlecenia na mocy, której kancelaria prawna zobowiązała się zapewnić spółce Y kompleksową obsługę oraz szeroko rozumiane wsparcie określone w umowie jako: „ (...) wsparcie w procedurze przetargowej, wsparcie i konsultacje podczas oględzin nieruchomości w celu budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA oraz ustalanie i udzielanie Siłom Zbrojnym USA niezbędnych informacji o stanie prawnym i faktycznym nieruchomości, doradztwo, organizacja i koordynowanie czynności niezbędnych do wynajmu przez spółkę Y Siłom Zbrojnym USA na cele wojskowe, negocjacje niezbędne do wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości, współtworzenie z Siłami Zbrojnymi USA i pod ich nadzorem umowy najmu nieruchomości na cele wojskowe oraz kolejnych aneksów, jak również pozostawanie w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielem Sił Zbrojnych USA oraz wspieranie obu stron umowy najmu w trakcie realizacji i wykonywania tej umowy, w tym koordynowanie poszerzania oferty w odpowiedzi na kolejne zapotrzebowania Sił Zbrojnych USA, jak również koordynowanie działań zmierzających do pozyskania drogi dostępowej do wynajętych przez Siły Zbrojne USA nieruchomości".
(...) 2022 r. Y zawarła umowę najmu, na mocy której wynajęła nieruchomość na rzecz Sił Zbrojnych USA. Umowa została zawarta dzięki działaniom pośrednika, tj. Pana oraz kancelarii prawnej, której zlecił Pan kompleksową obsługę, w zakresie opisanym wyżej. Siły Zbrojne USA wystawiły spółce Y. stosowane zaświadczenia i certyfikaty niezbędne do całkowitego zwolnienia spółki Y z podatku dochodowego oraz podatku VAT.
W świetle powyższego, a w szczególności treści umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki, ponieważ świadczył Pan usługi na podstawie umowy ze spółką Y, ale usługi te świadczył de facto na rzecz Sił Zbrojnych USA , realizuje Pan znamiona tzw.: „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu ww. definicji, na którą powołuje się art. 21 ust. 1 pkt 46 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wprawdzie nigdy nie zawarł Pan bezpośredniej umowy z Siłami Zbrojnymi USA, jednak wiąże Pana umowa o świadczenie usług pośrednictwa ze spółką Y, która zawarła umowę na wynajem nieruchomości (...) bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA. Usługa świadczona przez Pana miała jednak bezpośredni i wyłączny związek z wynajęciem tej nieruchomości. Zarówno art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również art. 2 lit. e umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki wskazują, że umowa o świadczenie usług, z której osiągane są dochody podlegające zwolnieniu z podatku dochodowego nie musi zostać zawarta bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA, ale mogą to być usługi realizowane „na rzecz Sił Zbrojnych USA".
Pytanie
W uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 2025 r. sformułował Pan następujące pytanie.
Czy w okresie od 20 lipca 2022 r. do dnia złożenia wniosku (czyli pytanie obejmuje okres od 22 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. - opodatkowanie podatkiem liniowym, od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) miało zastosowanie wobec Wnioskodawcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, będącego wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e) umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych, wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie zastosowania zwolnienia w odniesieniu do przychodów uzyskanych przez Pana w okresie od 1 stycznia 2023 r. do sierpnia 2025 r. – opodatkowanych zryczałtowanych podatkiem dochodowym. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Pana stanowisko w sprawie
W sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 2025 r. własnym stanowisku podaje Pan, że Pana zdaniem jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzący indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG, pozostając wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 2 lit. e Umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) - osiągnął oraz nadal osiąga dochody z tytułu realizacji usług świadczonych na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej ze spółką Y której wyłącznym przedmiotem jest pośrednictwo i obsługa wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości należących do spółki Y na cele wojskowe, w tym w szczególności wsparcie w procedurze przetargowej, wsparcie i konsultacje podczas oględzin nieruchomości w celu budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych oraz ustalanie i udzielanie Siłom Zbrojnym USA niezbędnych informacji o stanie prawnym i faktycznym nieruchomości, doradztwo, organizacja i koordynowanie czynności niezbędnych do wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości na cele wojskowe, negocjacje niezbędne do wynajmu Siłom Zbrojnym USA nieruchomości na cele wojskowe, współtworzenie z Siłami Zbrojnymi USA i pod ich nadzorem umowy najmu przez nieruchomości na cele wojskowe oraz kolejnych aneksów, jak również pozostawanie w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielami Sił Zbrojnych USA oraz wspieranie obu stron umowy najmu w trakcie realizacji i wykonywania tej umowy, w tym koordynowanie poszerzania oferty w odpowiedzi na kolejne zapotrzebowania Sił Zbrojnych USA oraz działań zmierzających do pozyskania drogi dostępowej do wynajętych przez Siły Zbrojne USA nieruchomości.
Artykuł art. 21 ust. 1 pkt 46 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:
Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154), mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Artykuł 2 lit. e umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154), zawiera definicję „wykonawcy kontraktowego", którym w rozumieniu tego przepisu jest cyt.:
(…) osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Mając na uwadze stan faktyczny opisany przez Pana w złożonym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, należy stwierdzić, że od 8 grudnia 2022 r., mając siedzibę na terytorium RP, realizował Pan jako podwykonawca - na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej ze spółką Y, będącą bezpośrednim wykonawcą, który zawarł umowę z Siłami Zbrojnymi USA - usługi opisane szczegółowo w stanie faktycznym na rzecz Sił zbrojnych USA.
W świetle treści art. 2 lit. e ww. umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki, ponieważ świadczył Pan usługi na podstawie umowy ze spółką Y, ale usługi te świadczył de facto na rzecz Sił Zbrojnych USA – w Pana opinii - realizuje Pan znamiona tzw. „wykonawcy kontraktowego" w rozumieniu ww. definicji, na którą powołuje się art. 21 ust. 1 pkt 46 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wprawdzie nigdy nie zawarł Pan bezpośredniej umowy z Siłami Zbrojnymi USA, jednak wiąże Pana umowa o świadczenie usług pośrednictwa ze spółką Y, która zawarła umowę na wynajem nieruchomości (...) bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA. Usługa świadczona przez Pana miała jednak bezpośredni i wyłączny związek z wynajęciem tej nieruchomości.
Zarówno art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również art. 2 lit. e umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki wskazują, że umowa o świadczenie usług, z której osiągane są dochody podlegające zwolnieniu z podatku dochodowego nie musi zostać zawarta bezpośrednio z Siłami Zbrojnymi USA, ale mogą to być usługi realizowane „na rzecz Sił Zbrojnych USA".
Z tych też względów uważa Pan, że dochody jakie osiąga w związku z realizacją umowy o świadczenie usług opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego, winny podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 2 lit. e umowy zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan w uzupełnieniu wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania
Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w brzmieniu obowiązującym od 2023 r. określają przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., Dz.U. z 2023 r. poz. 1414, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 776 ze zm).
Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 tej ustawy:
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego
Na podstawie do art. 10 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29, 29aa, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Od 1 stycznia 2022 r. – na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji
Z treści wniosku wynika, że:
·Posiadał Pan i nadal posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy).
·Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest pośrednictwo w obrocie nieruchomościami w tym wynajmie nieruchomości.
·W 2022 r. był Pan opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych - podatek liniowy, a od 2023 r. jest Pan opodatkowany na zasadach ryczałtu.
·(...) 2022 r. zawarł Pan z Y umowę pośrednictwa wynajmu nieruchomości. Na mocy tej umowy zobowiązał się Pan na zlecenie Y do pośrednictwa w wynajmie nieruchomości, stanowiącej własność tej spółki, na rzecz Sił Zbrojnych USA na cele wojskowe – militarne, tj. budowę (...) oraz do uczestnictwa w negocjacjach oraz zapewnienia obsługi prawnej koniecznej do zawarcia umowy najmu.
·Ww. umowa najmu nieruchomości na rzecz Sił Zbrojnych USA trwa nadal.
·Y to wykonawca kontraktowy w rozumieniu art. 2 lit. e umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych o wzmocnionej współpracy obronnej.
·Posiada Pan status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e ww. Umowy.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy w sytuacji przedstawionej we wniosku dochody uzyskane przez Pana z tytułu świadczonych usług w okresie od 22 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21ust. 1 pkt 46c ustawy podatkowej jest kierowane do ściśle określonego grona podatników oraz obejmują określone dochody związku z realizacją określonych zleceń na rzecz sił zbrojnych USA, przez co ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów innych podatników.
Celem ustawodawcy było bowiem wprowadzenie bezterminowego zwolnienia z opodatkowania podmiotów spełniających łącznie poniższe warunki:
1.posiadających status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej mających siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
2.osiągających dochody z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych:
·na podstawie umowy lub
·umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera Umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153).
W myśl art. 2 lit. e ww. Umowy:
Dla celów niniejszej Umowy wyrażenie: „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a tej Umowy – oznacza:
podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie natomiast do art. 2 lit. f Umowy:
„Wykonawca kontraktowy USA” oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 34 ust. 2 Umowy:
Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz z podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Wykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.
W świetle cytowanych powyżej przepisów zwolnieniu mogą podlegać zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.
Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu stanu faktycznego zgodzić należy się z Panem, że do otrzymanego przez Pana przychodu – uzyskanego w związku z zawartą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej umową z Y – w okresie od 1 stycznia 2023 r. do sierpnia 2025 r. znajduje zastosowanie zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym stanowisko Pana uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanej we wniosku indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Również załączona przez Pana przy uzupełnieniu wniosku z 22 września 2022 r. kserokopia umowy pośrednictwa wynajmu nieruchomości nie była przedmiotem merytorycznej analizy, Oceny Pana stanowiska dokonałem wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.
Przedmiotem interpretacji jest bowiem jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Nie jestem natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Nie prowadzę postępowania dowodowego w rozumieniu art. 180 i następnych Ordynacji podatkowej i nie oceniam ich w myśl art. 191 ustawy, gdyż nie jest to postępowanie podatkowe.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
