
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 18 sierpnia 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Nazywa się Pani A.A. Jest Pani obywatelką Ukrainy. Przebywa Pani w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, seria i numer dokumentu (…), wydanego w dniu (…) 2024 ważnego do dnia (…) 2029 r.
Od 2018 roku jest Pani zatrudniona w (…) na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na pełny etat. W dniu 8 marca 2023 roku urodziła Pani syna - obywatela Polski, B.B (seria i numer dowodu: (…)). Po porodzie przebywała Pani na urlopie macierzyńskim, a następnie rodzicielskim.
W marcu 2024 roku wróciła Pani do pracy, jednak w styczniu 2025 roku rozpoczęła Pani bezpłatny urlop wychowawczy, który potrwa do końca 2025 roku. Zgodnie z przepisami, podczas urlopu wychowawczego może Pani podejmować dodatkową aktywność zawodową. Dlatego od stycznia 2025 roku zawarła Pani umowę o świadczenie usług doradczych z agendą Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNICEF).
Pracuje Pani na podstawie międzynarodowej umowy konsultingowej z Funduszem Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF) jako (…). Umowa została zawarta z Panią jako z osobą fizyczną - nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Pracuje Pani dla Biura UNICEF (…), które powstało w marcu 2022 roku w odpowiedzi na kryzys uchodźczy spowodowany wojną w Ukrainie.
UNICEF jako organizacja międzynarodowa prowadzi działalność non-profit i finansowana jest ze środków darczyńców. Wynagrodzenie otrzymuje Pani w złotówkach, jest ono wypłacane bezpośrednio przez UNICEF - agendę ONZ - z budżetu tej organizacji.
Wystawiana przez Panią faktura kierowana jest do UNICEF-u. Pani kontrakt z UNICEF obowiązuje do 31 grudnia 2025 roku i nie będzie przedłużany.
Zakres Pani obowiązków obejmuje m.in.: tworzenie oraz koordynację treści multimedialnych (filmy, teksty), współpracę z zespołem komunikacji oraz specjalistami ds. programów w celu dokumentowania działań UNICEF i prezentowania ich opinii publicznej, opracowywanie i wdrażanie strategii tworzenia treści oraz planu komunikacyjnego, zarządzanie stroną internetową Biura UNICEF (…), aktualizowanie treści, publikowanie materiałów, współpracę z fotografami, producentami wideo i grafikami w celu zapewnienia wysokiej jakości materiałów wizualnych na potrzeby biura. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym treściom UNICEF może skutecznie docierać do rodzin, organizacji lokalnych, władz samorządowych oraz opinii publicznej.
Uzupełnienie wniosku
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Jest Pani zatrudniona w Dziale Komunikacji Biura UNICEF (…). Pani praca polega na współtworzeniu i realizacji działań komunikacyjnych dotyczących wszystkich programów Biura UNICEF w Polsce.
W marcu 2022 r. UNICEF utworzył Biuro (…), aby wspierać krajowe i lokalne działania odpowiadające na potrzeby dzieci i rodzin uciekających przed wojną w Ukrainie. Od tego czasu UNICEF, we współpracy z instytucjami rządowymi, samorządami i organizacjami pozarządowymi, objął wsparciem ponad 900 000 dzieci i młodzieży w obszarach:
a)edukacja - m.in. zapewnienie dostępu do szkół i przedszkoli, organizacja nauki języka polskiego, rozwój edukacji cyfrowej, wsparcie nauczycieli, tworzenie ośrodków edukacyjnych i rozwoju, programy pozaszkolne, obozy letnie i zimowe;
b)ochrona dzieci - m.in. wspieranie systemu opieki zastępczej, identyfikacja i pomoc dzieciom bez opieki, przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci, dostęp do pomocy prawnej i wymiaru sprawiedliwości przyjaznego dzieciom;
c)zdrowie - m.in. kampanie informacyjne o szczepieniach, dostarczanie szczepionek, badania przesiewowe, pokrywanie części kosztów świadczeń zdrowotnych, wsparcie podstawowej opieki zdrowotnej dla uchodźców;
d)dobrostan psychiczny i wsparcie psychospołeczne - m.in. działania w centrach (…), wsparcie psychologiczne i psychiatryczne, szkolenia specjalistów, programy dla dzieci z niepełnosprawnościami, zajęcia integracyjne i rekreacyjne;
e)rozwój i partycypacja młodzieży - m.in. programy wolontariatu, warsztaty, działania z harcerzami, zajęcia kulturalne i edukacyjne;
f)zmiana społeczna i behawioralna - m.in. kampanie informacyjne (zdrowie, edukacja), strona informacyjna (…), kampania „(…)”.
Wszystkie powyższe działania realizowane są w ścisłej współpracy z polskimi władzami centralnymi, samorządami oraz organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.
Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację Programu, w którym Pani uczestniczy.
Program ten jest finansowany w całości z bezzwrotnej pomocy, przy czym:
a)Pani wynagrodzenie jest wypłacane z tych środków;
b)ONZ jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację programu, w którym Pani uczestniczy;
c)pomoc została przyznana Rzeczypospolitej Polskiej (podmiotom prawa publicznego);
d)przyznanie pomocy nastąpiło na podstawie umowy zawartej przez właściwego ministra z podmiotem udzielającym tej pomocy.
Biuro UNICEF (…) jest podmiotem, któremu powierzono - w sensie ekonomicznym i technicznym - realizację Programu i który ponosi odpowiedzialność za jego prawidłowe wykonanie. Jest Pani zatrudniona przez UNICEF do świadczenia usług w zakresie komunikacji w ramach tego Programu.
Uprawnienie do otrzymywania wynagrodzenia wynika wyłącznie z zawartej przez Panią umowy.
Usługi są wykonywane wyłącznie na terytorium Polski.
Pytania
1)Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Pani dochody uzyskane z tej umowy w roku 2025 są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
2)Jak w takim razie ma Pani składać deklarację podatkową PIT za rok 2025?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody uzyskane przez Panią w 2025 roku z tytułu umowy zawartej z UNICEF, finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy przez organizację międzynarodową (ONZ) na realizację Programu, w którym Pani uczestniczy, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ponadto uważa Pani, że w związku ze zwolnieniem przedmiotowych dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie jest Pani zobowiązana do składania zeznania podatkowego za 2025 rok.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle powyższego dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:
- dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.
Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.
Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.
Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.
Z treści wniosku i jego uzupełnień wynika, że posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W styczniu 2025 roku zawarła Pani umowę o świadczenie usług doradczych z agendą Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNICEF). Pracuje Pani na podstawie międzynarodowej umowy konsultingowej z Funduszem Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF) jako (…). Umowa została zawarta z Panią jako z osobą fizyczną - nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Wynagrodzenie otrzymuje Pani w złotówkach, jest ono wypłacane bezpośrednio przez UNICEF - agendę ONZ - z budżetu tej organizacji. Wystawiana przez Panią faktura kierowana jest do UNICEF-u. Pani kontrakt z UNICEF obowiązuje do 31 grudnia 2025 roku i nie będzie przedłużany.
Zakres Pani obowiązków obejmuje m.in.: tworzenie oraz koordynację treści multimedialnych (filmy, teksty), współpracę z zespołem komunikacji oraz specjalistami ds. programów w celu dokumentowania działań UNICEF i prezentowania ich opinii publicznej, opracowywanie i wdrażanie strategii tworzenia treści oraz planu komunikacyjnego, zarządzanie stroną internetową Biura UNICEF (…), aktualizowanie treści, publikowanie materiałów, współpracę z fotografami, producentami wideo i grafikami w celu zapewnienia wysokiej jakości materiałów wizualnych na potrzeby biura.
Wskazuje Pani, że program ten jest finansowany w całości z bezzwrotnej pomocy, przy czym:
a)Pani wynagrodzenie jest wypłacane z tych środków;
b)ONZ jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację programu, w którym Pani uczestniczy;
c)pomoc została przyznana Rzeczypospolitej Polskiej (podmiotom prawa publicznego);
d)przyznanie pomocy nastąpiło na podstawie umowy zawartej przez właściwego ministra z podmiotem udzielającym tej pomocy.
Biuro UNICEF (…) jest podmiotem, któremu powierzono - w sensie ekonomicznym i technicznym - realizację Programu i który ponosi odpowiedzialność za jego prawidłowe wykonanie. Jest Pani zatrudniona przez UNICEF do świadczenia usług w zakresie komunikacji w ramach tego Programu. Uprawnienie do otrzymywania wynagrodzenia wynika wyłącznie z zawartej przez Panią umowy. Usługi są wykonywane wyłącznie na terytorium Polski.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium dotyczące pochodzenia środków finansowych, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowej sprawie została również spełniona przesłanka wynikająca z lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak Pani wskazała - Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację Programu, w którym Pani uczestniczy. Biuro UNICEF (…) jest podmiotem, któremu powierzono - w sensie ekonomicznym i technicznym - realizację Programu i który ponosi odpowiedzialność za jego prawidłowe wykonanie. Pracuje Pani na podstawie międzynarodowej umowy konsultingowej z Funduszem Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF) jako (…). Umowa została zawarta z Panią jako z osobą fizyczną - nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, Program jest finansowany w całości z bezzwrotnej pomocy.
Zatem, do otrzymanego przez Panią wynagrodzenia finansowanego z budżetu organizacji międzynarodowej ONZ udzielającej bezzwrotnej pomocy, będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym nie ciąży na Pani obowiązek złożenia zeznania podatkowego w odniesieniu do wskazanych dochodów.
Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
