Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną i zamierza nabyć lokal mieszkalny na rynku wtórnym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Będzie to Pana pierwszy lokal mieszkalny (prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego/domu jednorodzinnego) nabyty w Polsce. Informuje Pan, że w przeszłości był Pan właścicielem lokalu mieszkalnego położonego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. w Republice Białorusi. Posiadanie tego lokalu miało miejsce przed datą planowanego nabycia lokalu mieszkalnego w Polsce. W dniu zakupu nieruchomości w Polsce oraz przed tą datą, nie posiada Pan i nigdy nie posiadał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żadnych praw własności lokalu mieszkalnego, budynku mieszkalnego jednorodzinnego ani spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego/domu jednorodzinnego, ani udziału w tych prawach, oraz ewentualnego udziału nabytego w drodze dziedziczenia.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z uwagi na fakt posiadania w przeszłości lokalu mieszkalnego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w Republice Białorusi), przysługuje Panu zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od nabycia Pana pierwszego lokalu mieszkalnego na rynku wtórnym w Polsce, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 17 (winno być: art. 9 pkt 17) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2024 poz. 295)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przysługuje Panu zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 17 (winno być: art. 9 pkt 17) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniam Pan to tym, że literalne brzmienie art. 9 ust. 1 pkt 17 (winno być: art. 9 pkt 17) ustawy o PCC wskazuje na zwolnienie z podatku sprzedaży lokalu mieszkalnego, jeżeli kupującemu „nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach” przed dniem sprzedaży. Przepis ten, będąc częścią polskiego systemu prawnego, reguluje stosunki prawne na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i nie zawiera żadnego doprecyzowania ani odniesienia terytorialnego poza Polską w kontekście wcześniejszego posiadania nieruchomości.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych jest polskim aktem prawnym, który co do zasady reguluje opodatkowanie czynności prawnych i praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy o PCC, czynności cywilnoprawne podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są:

1.prawa majątkowe, które mogą być wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.prawa majątkowe, które mogą być wykonywane za granicą, jeżeli nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Powyższe regulacje art. 1 ust. 4 ustawy o PCC, określające zakres terytorialny opodatkowania, wskazują, że ustawodawca wyraźnie rozgranicza sytuacje, w których przedmiotem są prawa majątkowe wykonywane w Polsce od tych wykonywanych za granicą.

Brak precyzyjnego wskazania w art. 9 ust. 1 pkt 17 (winno być art. 9 pkt 17), że dotyczy on również praw majątkowych posiadanych za granicą, przy jednoczesnym zastosowaniu zasady terytorialności w art. 1 ust. 4, prowadzi do wniosku, że warunek „nieposiadania” odnosi się wyłącznie do praw do nieruchomości położonych na terytorium Polski.

W związku z tym, fakt posiadania w przeszłości lokalu mieszkalnego w Republice Białorusi, poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie powinien wykluczać Pana z prawa do skorzystania ze zwolnienia z PCC na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 17 (winno być art. 9 pkt 17) ustawy o PCC przy nabyciu Pana pierwszej nieruchomości mieszkalnej w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,

b)innych praw majątkowych − 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W myśl art. 9 pkt 17 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Z treści przepisu art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie sprzedaż, której przedmiotem jest:

- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,

pod warunkiem, że kupującemu/ kupującym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, planuje Pan nabyć lokal mieszkalny na rynku wtórnym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Będzie to Pana pierwszy lokal mieszkalny nabyty w Polsce. W przeszłości był Pan właścicielem lokalu mieszkalnego położonego w Republice Białorusi.

Pana zdaniem, przysługuje Panu zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że w przypadku nabycia prawa własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu dotyczącego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego zwolnienie przysługuje wyłącznie osobom, którym w dniu nabycia i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Z treści wniosku wprost wynika, że był Pan już właścicielem nieruchomości (lokalu mieszkalnego). Zatem w takiej sytuacji nie może Pan skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Bez znaczenia pozostaje w tej sytuacji fakt, że przedmiotowa nieruchomość, której był Pan właścicielem, znajdowała się za granicą, tj. w Białorusi.

Z przedmiotowego zwolnienia w żaden sposób nie wynika, by kwestia położenia nieruchomości, której był Pan właścicielem, miała wpływ na możliwość zastosowania omawianego zwolnienia. Ustawodawca nie uzależnił bowiem prawa do zwolnienia od nieposiadania substancji mieszkaniowej tylko na terytorium Polski.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.