
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwania – w pismach z 26 kwietnia 2025 r. i 10 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) 2025 r. Pani ojciec ((…)), zakupił w Pani imieniu, na podstawie pełnomocnictwa (…), nieruchomość w (…), w województwie (…). Odbyło się to u notariusza na podstawie umowy sprzedaży (…).
Sprzedający korzystali z nieruchomości jako letniskowej i tak opisano ją w akcie notarialnym. Pani natomiast zakupiła nieruchomość na cele mieszkaniowe. Przebywa Pani w kraju z przerwami z racji licznych podróży, ale podczas pobytów w kraju będzie Pani zamieszkiwać w zakupionej nieruchomości. Jest to Pani pierwsza i jedyna nieruchomość zakupiona na cele mieszkaniowe.
Nieruchomość miała nadany numer (…) w (…) r. jako budynek letniskowy. Ten sam budynek widnieje w wypisie z rejestru gruntów pod numerem (…) jako „budynek mieszkalny” według KŚT. Według miejscowego planu zagospodarowania, działka z nieruchomością jest położona na terenie zabudowy mieszkaniowo-letniskowej (budynki rekreacji indywidualnej). Dom jest murowany i ogrzewany, ma doprowadzony prąd, wodę, kanalizację i Internet. Zdaniem pracowników miejscowego Urzędu Gminy nie powinno być problemów z jego przekształceniem z letniskowego na mieszkalny.
Notariusz obsługujący transakcję stwierdził, że musi pobrać podatek od czynności cywilnoprawnych, bo treść zwolnienia dosłownie wzmiankuje jedynie „budynki mieszkalne jednorodzinne”.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że na dzień sprzedaży zakupiony przez Panią budynek wypełniał definicję „budynku mieszkalnego jednorodzinnego” w rozumieniu Prawa budowlanego.
Budynek został oddany do użytku jako dom letniskowy, tak wykorzystywany przez poprzednich właścicieli, tak zgłoszony przez nich do opodatkowania i tak przez nich opisany w akcie notarialnym. W otrzymanym przy zakupie „Wypisie z rejestru gruntów” budynek widnieje pod numerem (…) jako „budynek mieszkalny” według KŚT. Według otrzymanego przy zakupie „Miejscowego planu zagospodarowania”, działka z nieruchomością jest położona na terenie zabudowy mieszkaniowo-letniskowej (budynki rekreacji indywidualnej). Jest to stan faktyczny przedstawiony na podstawie informacji i dokumentacji przekazanych przez poprzednich właścicieli. Interpretacja ewentualnych rozbieżności w dokumentach urzędowych oraz ocena wynikającego z nich statusu budynku w rozumieniu art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych pozostają poza Pani kompetencjami.
Dział I księgi wieczystej (…) jako „Sposób korzystania” podaje „B – tereny mieszkaniowe”. Księga jest prowadzona dla obiektu „Nieruchomość gruntowa” i nie podaje innych informacji dotyczących „klasyfikacji budynku”.
W momencie zgłaszania nieruchomości do opodatkowania w Urzędzie Gminy jego pracownicy wyrazili opinię, że przemianowanie statusu budynku z letniskowego na mieszkalny „nie powinno być problemem”. Kontaktowała się Pani w tej sprawie ze starostwem w (…) i jego pracownicy wyrazili się w ten sam sposób; proces wymaga jedynie zatrudnienia projektanta, który przedstawi ekspertyzę co do spełniania przez budynek wymogów dla budynku mieszkalnego. Projektant przedstawił wstępną ofertę i dostępność w połowie maja, natomiast starostwo ma na rozpatrzenie wniosku 60 dni, więc cały proces jest nadal w toku. Jednakże podmiotowy budynek jest ogrzewany i ocieplony, o powierzchni użytkowej (…) m2, podłączony do sieci elektrycznej, wodociągowej, kanalizacyjnej i internetowej i posiada wszelkie standardowe udogodnienia domu mieszkalnego.
Przed zakupem przedmiotowej nieruchomości nie posiadała Pani żadnych praw do jakiejkolwiek nieruchomości mieszkalnej.
W II uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zawarte przez Panią we wniosku stwierdzenie, że „budynek został oddany do użytku jako dom letniskowy” dotyczy pisma (…) z (…) r. wydanego przez Urząd Gminy (…). Zgodnie z tym pismem nieruchomości „został nadany numer porządkowy – (…)/budynek letniskowy”. Pani stwierdzenie dotyczy również pisma (…) z (…) r. wydanego przez Starostwo Powiatowe w (…). Zgodnie z tym pismem starostwo nie wniosło sprzeciwu do zawiadomienia ówczesnego właściciela podmiotowej nieruchomości o zakończeniu robót budowlanych i przystąpieniu do użytkowania budynku letniskowego zrealizowanego na działce nr (…) położonej w (…) na podstawie pozwolenia na budowę nr (…) z (…) r. wydanego przez Naczelnika Gminy w (…)”. To ostatnie wzmiankowane pismo zostało wydane w (…) r. i dotyczyło udzielenia pozwolenia na „budowę budynku mieszkalnego letniskowego”. Załączam dokumenty do wglądu.
Pytanie
Czy zgodnie ze zwolnieniem określonym w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powinna Pani zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych od transakcji zakupu nieruchomości opisanej w stanie faktycznym?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, od tej transakcji nie powinien był zostać pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.
Wspomniane zwolnienie zostało wprowadzone do ustawy, aby ułatwić obywatelom zakup pierwszego domu lub mieszkania, dlatego powinna mieć Pani prawo z niego skorzystać.
Wedle znalezionych przez Panią informacji, dom letniskowy jest uznawany za mieszkalny do celów zwolnienia z podatku, jeśli tak rzeczywiście jest używany. Nie posiada Pani żadnej innej nieruchomości i zakupiony dom będzie Pani jedynym miejscem zamieszkania.
Na potwierdzenie swojego stanowiska powołała Pani artykuł prasowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży - na kupującym.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W myśl art. 9 pkt 17 ww. ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Zatem zgodnie z powołanym powyżej przepisem, zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie sprzedaż, której przedmiotem jest:
- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,
jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach. W przypadku, w którym kupującemu przysługuje lub przysługiwał udział w opisywanych prawach nabyty tytułem dziedziczenia − by mogło być zastosowane zwolnienie - wielkość przysługującego mu udziału nie może przekroczyć 50%. Zatem tylko posiadanie (w przeszłości lub w dacie zakupu) ww. praw, nabyte w drodze dziedziczenia (i to w określonym udziale), nie stanowi przeszkody do zastosowania ww. ulgi.
Stosownie do treści art. 10 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.
Płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku.
Jeżeli umowa sprzedaży zostaje sporządzona w formie aktu notarialnego, na notariuszu ciążą obowiązki płatnika podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z wniosku wynika, że (…) r., za pośrednictwem, ojca kupiła Pani na cele mieszkaniowe nieruchomość zabudowaną budynkiem. Nieruchomość w (…) r. miała nadany numer (…)/budynek letniskowy. Budynek został oddany do użytku jako dom letniskowy, wykorzystywany tak przez poprzednich właścicieli, zgłoszony tak przez nich do opodatkowania i tak przez nich opisany w akcie notarialnym. W (…) r. udzielono pozwolenia na „budowę budynku mieszkalnego letniskowego”, a po zakończeniu robót ówczesny właściciel przedmiotowej nieruchomości złożył zawiadomienie o zakończeniu robót budowlanych i przystąpieniu do użytkowania budynku letniskowego. W otrzymanym przy zakupie „Wypisie z rejestru gruntów” budynek widnieje jako „budynek mieszkalny” według KŚT. Według otrzymanego przy zakupie „Miejscowego planu zagospodarowania” działka z nieruchomością jest położona na terenie zabudowy mieszkaniowo-letniskowej (budynki rekreacji indywidualnej). Pracownicy Urzędu Gminy wyrazili opinię, że przemianowanie statusu budynku z letniskowego na mieszkalny „nie powinno być problemem”; proces wymaga jedynie zatrudnienia projektanta, który przedstawi ekspertyzę co do spełniania przez budynek wymogów dla budynku mieszkalnego. Projektant przedstawił wstępną ofertę, więc cały proces jest nadal w toku. W Pani opinii na dzień sprzedaży budynek, wypełniał definicję „budynku mieszkalnego jednorodzinnego” w rozumieniu Prawa budowlanego. Budynek jest ogrzewany i ocieplony, o powierzchni użytkowej (…) m2, podłączony do sieci elektrycznej, wodociągowej, kanalizacyjnej i internetowej i posiada wszelkie standardowe udogodnienia domu mieszkalnego.
Jak wynika z treści art. 3 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
2a) budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z powołanego powyżej przepisu wynika, że budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek w stanie umożliwiającym jego normalne użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.
W przepisach prawa budowlanego nie ma prawnej definicji domku letniskowego jednakże, z art. 29 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo budowlane oraz z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1225) wynika, że budynek rekreacji indywidualnej to budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku.
Dodatkowo w ww. ustawie Prawo budowlane, w załączniku „Kategoria obiektów budowlanych” domki letniskowe znajdują się w innej kategorii niż budynki mieszkalne jednorodzinne.
Według podanych przez Panią informacji, w szczególności ze względu na oddanie do użytkowania budynku jako domku letniskowego, nadanie mu numeru jako budynkowi letniskowemu, opłacanie podatków i opłat z nim związanych jako od budynku letniskowego, określenie go tak w akcie notarialnym stanowiącym umowę sprzedaży a także fakt, że obecnie przekształca Pani status budynku z letniskowego na mieszkalny – należy potraktować zakupioną przez Panią nieruchomość jako domek letniskowy, który - na dzień zakupu - nie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.
Należy podkreślić, że dla zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych istotne znaczenie ma to, co dokładnie stanowiło przedmiot sprzedaży na moment dokonania tej czynności cywilnoprawnej. Zatem nie ma znaczenia dla sprawy, że budynek można sprawnie przekwalifikować na budynek mieszkalny lub, że nieruchomość została zakupiona przez Panią na cele mieszkaniowe. Zgodnie z literalnym brzemieniem ww. przepisu, zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż, której przedmiotem jest m.in. prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Mając na uwadze powyższe, tj. fakt, że nabyła Pani nieruchomość zabudowaną wyłącznie budynkiem letniskowym i tak do dnia sprzedaży użytkowanym - przy zawieraniu umowy sprzedaży nie było możliwe zastosowanie zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych określonego w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym pobrany przez notariusza podatek od transakcji sprzedaży był należny, gdyż nie doszło do zakupu budynku mieszkalnego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.