Brak opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych pożyczki zaciągniętej przez stowarzyszenie na pokrycie wkładu własnego w projekcie dotyczące... - Interpretacja - DOP10.841.17.2022

ShutterStock

Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2023 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP10.841.17.2022

Temat interpretacji

Brak opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych pożyczki zaciągniętej przez stowarzyszenie na pokrycie wkładu własnego w projekcie dotyczącego nauki i szkolnictwa.

Zmiana interpretacji indywidualnej

W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 23 października 2018 r., nr 0111-KDIB2-2.4014.129.2018.2.MM, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmieniam z urzędu[1] wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 sierpnia 2018 r., uzupełnionym 2 października 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Do Dyrektora KIS wpłynął wniosek Stowarzyszenia „XYZ” (zwanego dalej zamiennie Wnioskodawcą lub Stowarzyszeniem) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki. W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 14 września 2018 r., znak: 0111-KDIB2-2.4014.129.2018.1.MM wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 2 października 2018 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W złożonym wniosku Stowarzyszenie wskazało, że działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach[2]. Jest organizacją pozarządową, która nie posiada statusu OPP, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych o charakterze niezarobkowym, którego celem jest podejmowanie działań zmierzających do rozwoju obszaru Gminy A. w zakresie m.in.:

1)rozwoju oświaty i wychowania oraz wyrównywania szans edukacyjnych, społecznych i obywatelskich dzieci młodzieży i osób dorosłych na obszarach wiejskich,

2)rozwoju kultury i sztuki oraz zachowania dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego i historycznego,

3)realizacji zadań z zakresu turystyki i rekreacji,

4)pomocy społecznej

i wielu innych działań, które zostały określone w Statucie.

We wniosku o interpretację Stowarzyszenie podało, że realizuje obecnie projekt pn. „(...)". Operacja realizowana jest na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 poprzez LGD Stowarzyszenie „X”, którego Gmina jest członkiem.

Całość projektu zamyka się kwotą (...) zł, z czego po zrealizowaniu i rozliczeniu zadania Stowarzyszenie ma otrzymać dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w wysokości (...) zł. Stowarzyszenie będzie musiało ponieść całość kosztów, a później złożyć dokumentację o refundację części poniesionych kosztów. Wkład własny do projektu będzie wynosił (...) zł.

Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że prowadzi działalność o charakterze niezarobkowym, nie posiada więc środków na wkład własny. Składając wniosek do ww. projektu założył, że źródłem wkładu własnego będą przychody Stowarzyszenia pochodzące z umorzonej pożyczki od Gminy lub z dotacji bezzwrotnej otrzymanej od Gminy.

Na etapie realizacji zadania LGD Stowarzyszenie „X” otrzymało od Urzędu Marszałkowskiego informację popartą stanowiskiem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie źródeł wkładu własnego do projektu.

W związku ze stanowiskiem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (stanowisko to dotyczy tych projektów i jest przekazane jednemu ze Stowarzyszeń) organizacja pozarządowa - jeśli nie posiada statusu OPP - wkładu własnego nie może sfinansować z żadnej pomocy bezzwrotnej.

W związku z powyższym LGD Stowarzyszenie „X” powzięło decyzję, że na wkład własny udzieli Wnioskodawcy nieoprocentowanej pożyczki (ma na ten cel zapis statutowy), którą z kolei umorzy.

LGD Stowarzyszenie „X”, również nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z tym, że działania te obejmują zadania oświatowe, bo (…) budowane są obok szkół podstawowych dla uczniów tych szkół, otrzymana pożyczka jest na cele oświatowe.

Pytanie:

Czy umowa na udzielenie nieoprocentowanej pożyczki (dla „XYZ”) zawarta pomiędzy tym Stowarzyszeniem, a LGD Stowarzyszeniem „X” jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie

Zdaniem Stowarzyszenia, ponieważ pożyczka ta będzie przeznaczona na cele statutowe i zostanie zaciągnięta na realizację celów oświatowych ((…) będą budowane przy szkołach podstawowych i służyć mają uczniom tych szkół w zajęciach edukacyjno-sportowych) w związku z tym ta czynność nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 października 2018 r. nr 0111-KDIB2-2.4014.129.2018.2.MM uznał stanowisko Wnioskodawcy zaprezentowane we wniosku za nieprawidłowe.

Wskazał bowiem, iż celem ustawodawcy przy wprowadzaniu przepisu z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy PCC było objęcie wyłączeniem jedynie tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są bezpośrednio w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Przy czym sprawami takimi będą wyłącznie te, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione właśnie w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy, czyli w następujących aktach prawnych:

1)ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U z 2018 r., poz. 996 ze zm.),

2)ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm.),

3)ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2183 ze zm.),

4)ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668),

5)ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1475 ze zm.).

Końcowo Dyrektor KIS przyjął, że analiza przepisów przywołanych wyżej ustaw w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej prowadzi do wniosku, że brak jest bezpośredniego związku między zaciągnięciem pożyczek w celu wybudowania (…) dla uczniów szkół podstawowych, a realizacją celów określonych w ustawie Prawo oświatowe czy w ustawie o systemie oświaty, tak aby umowa pożyczki mogła korzystać z wyłączenia od podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Wśród zadań realizowanych przez szkoły nie przewiduje się bowiem budowy (...). W świetle przepisów ww. ustaw, do zadań należących do działalności naukowej, szkolnej i oświatowej nie można zaliczyć zaciągnięcia pożyczek w celu wybudowania (...). Zatem, w takim przypadku, zastosowanie wyłączenia od podatku od czynności cywilnoprawnych prowadziłoby do nieuzasadnionej, rozszerzającej wykładni przepisu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej

Po zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdzam, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa.

Zasady opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określają przepisy ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych[3].

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy PCC:

Podatkowi podlegają:

1)następujące czynności cywilnoprawne:

(...)

b)umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 i 1a ustawy PCC:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje:

1) z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej;

1a) z chwilą każdorazowej wypłaty środków pieniężnych, jeżeli umowa pożyczki określa, że wypłata środków pieniężnych nastąpi niejednokrotnie i ich suma nie jest znana w chwili zawarcia umowy; z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Zaś na podstawie art. 4 pkt 7 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży:

(…)

7)przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego - na biorącym pożyczkę lub przechowawcy.

Z powołanych przepisów wynika, że umowa pożyczki podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na biorącym pożyczkę.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że w ww. ustawie przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest jednak wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Takim przepisem jest wskazany przez Stowarzyszenie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy PCC, zgodnie z którym:

Nie podlegają podatkowi:

1)czynności cywilnoprawne w sprawach:

(...)

f)nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia (...).

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie nie będzie dotyczyło tylko spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy. Nie można więc zgodzić się ze stanowiskiem Dyrektora KIS, jakoby zwrot "w sprawach" miał być definiowany wyłącznie przez normy prawne zawarte w ustawach i innych aktach prawnych z gałęzi prawa regulującej sprawy szkolnictwa czy oświaty.

Ustawodawca opisując wyłączenie dla czynności w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej nie odwołał się do przepisów konkretnych ustaw, jak to uczynił przykładowo w art. 2 pkt 1 lit. b, g, h oraz j ustawy PCC. Skoro tego nie zrobił, to uznać trzeba, że jego wolą było objęcie wyłączeniem z podatku od czynności cywilnoprawnych wszelkich spraw z zakresu szkolnictwa, nauki i oświaty pozaszkolnej, a nie jedynie tych, które ujęte są w aktach regulujących tę materię.

Tak np. wskazał NSA w wyroku z 9.05.2019 r. II FSK 2045/17:

„Przyznać należy rację Sądowi pierwszej instancji, że czynności cywilnoprawne związane zarówno z funkcjonowaniem podmiotu realizującego zadania z zakresu ustawy o systemie oświaty, jak i kształceniem, nauczaniem mieszczą się w zakresie czynności wyłączonych z opodatkowania. Skoro ustawodawca opisując wyłączenie z opodatkowania dla czynności w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej nie odwołał się do przepisów konkretnych ustaw, to potwierdza to szeroki charakter zastosowanego wyłączenia nieograniczony jedynie do kwestii wskazanych w ustawach regulujących dane zagadnienie np. ustawy o systemie oświaty. Gdyby celem ustawodawcy było ograniczenie analizowanego wyłączenia z opodatkowania do czynności określonych w przepisach odrębnych aktów prawnych to ustawodawca z pewnością uczyniłby to, tak jak m.in. w art. 2 pkt 1 lit. b, g, h u.p.c.c. Skoro jednak analizowane wyłączenie z opodatkowania nie zawiera tego rodzaju ograniczenia, to zasadne jest stanowisko, że zakres tego wyłączenia należy określić przede wszystkim w drodze wykładni gramatycznej. Jak wynika z definicji terminu "szkolnictwo" (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) to ogół szkół i ich organizacja, całokształt zagadnień związanych ze szkołą i nauczaniem.

Niewątpliwie w tak sformułowanej' definicji szkolnictwa mieszczą się wszystkie opisane we wniosku o wydanie interpretacji działania dokonywane przez stronę skarżącą, w tym rozbudowa i modernizacja budynku szkoły. Oczywistym jest, że uzyskanie właściwego poziomu szkolnictwa i edukacji wymaga zapewnienia szkołom odpowiednich budynków i pomieszczeń, które będą mogły spełniać cele oświatowe, gdyż prowadzenie procesu kształcenia w odpowiednio przystosowanym budynku szkolnym znajdującym się w należytym stanie oraz w funkcjonalnych salach lekcyjnych ma bezpośredni wpływ na jakość i poziom nauczania oraz na funkcjonowanie danej placówki. Z uwagi na powyższe, pożyczka mająca pokryć wydatki na rozbudowę szkoły jest czynnością cywilnoprawną dokonaną w sprawach szkolnictwa.” (por. wyrok WSA z 21.03.2018 r. III SA/Wa 1807/17).

Podobnie wypowiedział się NSA w wyroku z 17.11.2021 r. III FSK 167/21:

„W artykule 2 pkt 1 lit. f). ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych prawodawca wskazał czynności cywilnoprawne, które - mimo zaliczenia ich do przedmiotu opodatkowania - nie podlegają temu podatkowi. Przepis ten normuje wyłączenie od opodatkowania. W świetle wskazanego przepisu czynności cywilnoprawne w sprawach oświaty pozaszkolnej to takie czynności, których celem jest sfinansowanie i polepszenie jakości funkcjonowania oświaty pozaszkolnej. Prawodawca wskazuje zatem sytuacje, które pomimo istnienia stanu faktycznego i prawnego powodującego powstanie obowiązku uiszczenia określonej daniny publicznej nie podlegają, przy spełnieniu określonych warunków, temu obciążeniu, zaś jednym z rodzajów czynności podlegających wyłączeniu od opodatkowania są czynności cywilnoprawne w sprawach m.in. oświaty pozaszkolnej. Prawodawca nie definiuje tego, co można uznać za "sprawy" w wymienionych przez niego dziedzinach. Dokonując wykładni tego przepisu, należy jednak mieć na względzie, że odnosi się on do czynności cywilnoprawnych podlegających co do zasady opodatkowaniu. Czynnością cywilnoprawną wyłączoną spod opodatkowania może być zatem każda z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli została dokonana w sprawach wymienionych w tym przepisie. Czynności cywilnoprawne podlegające opodatkowaniu nie polegają bowiem wprost na finansowaniu działalności np. w zakresie oświaty pozaszkolnej. Cel ich dokonania musi jednak pozostawać z związku z tego rodzaju działalnością. Związek taki będzie istniał wówczas, gdy dokonanie tych czynności, w konkretnym przypadku zawarcie umowy pożyczki, umożliwia lub jest warunkiem realizacji sprawy oświaty pozaszkolnej.”

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawrze umowę nieoprocentowanej pożyczki z LGD Stowarzyszenia „X”. Pożyczone środki zamierzają przeznaczyć na pokrycie wkładu własnego w wysokości (...) zł do projektu, który zrealizujecie. W ramach opisanego projektu chce wykonać (...) w opisanych we wniosku miejscowościach.

Celem statutowym Stowarzyszenia jest m.in. rozwój oświaty i wychowania oraz wyrównywania szans edukacyjnych, społecznych i obywatelskich dzieci, młodzieży i osób dorosłych na obszarach wiejskich. Otrzymana pożyczka zostanie przeznaczona na cele oświatowe, ponieważ budowane (…) znajdują się przy szkołach podstawowych i mają służyć uczniom tych szkół.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. (https://sjp.pwn.pl/sjp/oswiata;2496957.html) „oświata” to proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Z kolei termin „szkolnictwo” wg ww. publikacji (https://sjp.pwn.pl/szukaj/szkolnictwo.html) to całokształt zagadnień związanych ze szkołą i nauczaniem. Z kolei zwrot „edukacja” oznacza wychowanie, wykształcenie (https://sjp.pwn.pl/sjp/edukacja;2555998.html).

Natomiast w literaturze przedmiotu przyjmuje się, że „system oświaty” w Polsce należy rozumieć jako ustanowioną przez państwo strukturę organizacyjną edukacji obejmującą oświatę, zapewniającą w szczególności realizację prawa do nauki poprzez kształcenie, wychowanie i opiekę[4]. Obejmuje on publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, policealne, artystyczne oraz szkoły specjalne i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Do systemu oświaty nie zalicza się natomiast żłobków, klubów dziecięcych, zakładów poprawczych ani szkół wyższych (uczelni).

W ocenie Szefa KAS wskazane we wniosku o wydanie interpretacji działania dokonywane przez Wnioskodawcę, w tym planowana przebudowa czy modernizacja/remont (...) należą bezspornie do spraw związanych z edukacją, czyli ze szkołami i nauczaniem. Szczególnie, że do zadań statutowych Stowarzyszenia należy - jak wskazał Wnioskodawca - podejmowanie działań zmierzających do rozwoju obszaru Gminy A. w zakresie m.in. rozwoju oświaty i wychowania oraz wyrównywania szans edukacyjnych, społecznych i obywatelskich dzieci młodzieży i osób dorosłych na obszarach wiejskich. Nie budzi wątpliwości, że uzyskanie odpowiedniego poziomu oświaty (w tym edukacji i sprawności fizycznej) wymaga zapewnienia szkołom odpowiednich obiektów i urządzeń, które będą mogły spełniać cele edukacyjne, czyli oświatowe, gdyż prowadzenie procesu kształcenia w odpowiednio przystosowanych obiektach (np. budynkach szkolnych, halach sportowych czy boiskach szkolnych) znajdujących się w należytym stanie ma bezpośredni wpływ na jakość i poziom nauczania oraz na funkcjonowanie danej szkoły.

Należy w konsekwencji uznać, że zaciągnięcie przedmiotowej pożyczki jest czynnością cywilnoprawną "w sprawie nauki i szkolnictwa" (Stowarzyszenie użyło zwrotu „w sprawie oświaty”) - w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. f ustawy PCC. Pomiędzy tą czynnością a sprawą z zakresu nauki i szkolnictwa istnieje bowiem wyraźny związek, choćby tylko w znaczeniu pośrednim. Związek taki istnieje, gdy dokonanie czynności, w tym przypadku zaciągnięcie pożyczki przeznaczonej na pokrycie wkładu własnego w projekcie, którego celem jest wykonanie (…), w ogóle umożliwia lub jest warunkiem realizacji sprawy z zakresu nauki i szkolnictwa.

Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo zakresu tego wyłączenia. Dlatego, uwzględniając ogólną zasadę prawa podatkowego, wedle której przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, jako stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, trzeba zaakceptować pogląd, że celem ustawodawcy było objęcie ww. wyłączeniem wszystkich czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

W świetle powyższego, zaciągnięcie przez Stowarzyszenie przedmiotowej pożyczki - o ile będzie ona przeznaczona na pokrycie wkładu własnego w projekcie, którego celem jest wykonanie (…) - nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy PCC.

W związku z tym stanowisko Stowarzyszenia w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W konsekwencji dokonuję z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 23 października 2018 r, nr 0111-KDIB2-2.4014.129.2018.2.MM wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdzam jej nieprawidłowość.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Stowarzyszenie przedstawiło we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Na podstawie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego..

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Wskazuję, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Państwo we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stosownie do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:

zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która pełni funkcję gwarancyjną (ochronną) interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się Państwa do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.

Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, mogą Państwo nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono Państwu zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 Ordynacja podatkowa).

Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się Państwa do interpretacji (art. 14k § 1 i art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) oraz złożenie przez Państwo wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się przez Państwo do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[5] wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[6]).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).


[1]art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), dalej „Ordynacja podatkowa”.

[2] Dz. U. z 2018 r. poz. 723

[3] Dz. U. z 2017 r., poz. 1150, zwanej dalej „ustawą PCC”.

[4] Tak: Mateusz Pilich, Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2009, s. 29–37.

[5] Dz. U. poz. 2193

[6] Dz. U. z 2023 r. poz. 259