W zakresie skutków podatkowych sprzedaży przedsiębiorstwa. - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.149.2023.2.DR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.149.2023.2.DR

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych sprzedaży przedsiębiorstwa.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 30 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży przedsiębiorstwa. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, która prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej też „Wnioskodawczyni” lub „Nabywca” lub „Podatnik”). Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Wnioskodawczyni jest też czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni obecnie, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej prowadzi aptekę ogólnodostępną w (…). Wnioskodawczyni posiada nadto ważne zezwolenie na prowadzenie tej apteki wydane przez Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego (dalej „WIF”) w (…). Dodatkowo, Wnioskodawczyni jest farmaceutą posiadającym prawo wykonywania zawodu, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą oraz jest właścicielem wyłącznie jednej apteki ogólnodostępnej,  a także nie prowadzi ona na terenie województwa pomorskiego więcej niż 1% aptek ogólnodostępnych.

Aktualnie Wnioskodawczyni, z uwagi na zamiar rozwoju prowadzonej przez siebie działalności, planuje nabycie całego przedsiębiorstwa w postaci apteki ogólnodostępnej położonej w (…), należącej do innej osoby fizycznej (dalej też „Zbywca”), który to podmiot również prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia apteki. Zbywca jest farmaceutą, a także od 1999 r. jest przedsiębiorcą, a obecnie planuje zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej, dlatego też zamierza on zbyć całe swoje przedsiębiorstwo na rzecz Nabywcy. Zbywca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zbywca, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa w postaci apteki ogólnodostępnej („apteka”) posiada własne i zorganizowane składniki majątkowe i niemajątkowe służące wyłącznie tej działalności, w tym m.in.: zabudowaną budynkiem nieruchomość wraz z lokalem, w którym prowadzona jest apteka (wspólność małżeńska), meble apteczne i magazynowe, sprzęt biurowy i elektroniczny (np. fotel, komputery PC), nazwę, czy też dokumenty apteki (m.in. protokoły WIF, Sanepid. NFZ, decyzje organów i urzędów, w tym US i ZUS, zestawienia refundacyjne itp.) etc. Zbywca posiada też ważne zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej wydane przez Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w (…), jak również posiada zawarte we własnym imieniu umowy związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w tym m.in. na dostawę energii, dostawę gazu, świadczenie usług telekomunikacyjnych (telefon, internet), czy też licencje na specjalistyczne oprogramowanie służące zamawianiu leków, obsłudze recept i przygotowaniu plików do refundacji leków.

W ramach planowanej transakcji nabycia przedsiębiorstwa, o której mowa wyżej Wnioskodawczyni, na mocy umowy sprzedaży zakupi od Zbywcy całe jego przedsiębiorstwo, w którego skład wchodzić będą w szczególności:

a)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo (tj. nazwa przedsiębiorstwa Zbywcy).

b)własność zabudowanej budynkiem nieruchomości, położonej w (…) (działka (...) ha) wraz z lokalem, w którym prowadzona jest apteka ogólnodostępna.

c)  własność ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów i inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, w tym w szczególności zestaw mebli aptecznych (półki apteczne stojące ekspedycyjne, szafki zamykane z szufladami, szafki ekspedycyjne z blatem i oszkleniem, krzesła, meblościanki biurowe, biurko, fotel rozkładany, regały magazynowe), ekspres ciśnieniowy, kuchenka mikrofalowa, komputery PC, krzyż podświetlany zewnętrzny, chłodziarka, materiały biurowe, ewentualnie asortyment możliwy do przeniesienia (jeśli strony tak postanowią oraz pod warunkiem, że będzie to w tym przypadku zgodne z przepisami ustawy Prawo farmaceutyczne), drukarka fiskalna, kocioł gazowy,

d)ewentualne prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

e)prawa i obowiązki z umów zawartych przez Zbywcę z dostawcami energii, gazu, internetu i telefonu (za zgodami dostawców tych mediów),

f)prawo do licencji do informatycznego programu aptecznego na dwa stanowiska (za dodatkową zgodą licencjodawcy),

g)środki pieniężne,

h)koncesja (zezwolenie) na prowadzenie apteki ogólnodostępnej,

i)tajemnice przedsiębiorstwa,

j)   księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (w tym m.in. protokoły kontroli WIF, Sanepid, NFZ oraz decyzje organów i urzędów, w tym US i ZUS, zestawienia refundacyjne) oraz inne wskazane w art. 551 Kodeksu cywilnego.

Po nabyciu ww. przedsiębiorstwa, Wnioskodawczyni oraz Zbywca wystąpią nadto wspólnie o przeniesienie zezwolenia (koncesji) na prowadzenie nabywanej przez Nabywcę apteki w trybie art. 104a ust. 1 i 2 ustawy Prawo Farmaceutyczne (tj. ze Zbywcy na Wnioskodawczynię).

Odnośnie przeniesienia zezwolenia, o którym mowa wyżej to zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 104a ust. 1 ustawy Prawo Farmaceutyczne (dalej „ust. PrFam”) „organ zezwalający przenosi zezwolenie, o którym mowa w art. 99 ust. 1 na rzecz podmiotu, który nabył całą aptekę ogólnodostępną w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny od podmiotu, na rzecz którego zostało wydane zezwolenie, jeżeli nabywca apteki spełnia wymagania, o których mowa w art. 99 ust. 3, 3a, 4-4b i art. 101 pkt 2-5 oraz przyjmuje w pisemnym oświadczeniu wszystkie warunki zawarte w zezwoleniu oraz adres prowadzenia apteki nie ulega zmianie”.

Z kolei zgodnie z art. 104a ust. 1 (winno być:  art. 104a ust. 2 ust. PrFarm „stronami w postępowaniu o przeniesienie zezwolenia, o którym mowa w art. 99 ust. 1 są podmiot, który nabył całą aptekę ogólnodostępną oraz podmiot, na rzecz którego zostało wydane zezwolenie”.

Tym samym, podkreślić trzeba, iż zgodnie z przepisami ustawy Prawo Farmaceutyczne, do przeniesienia zezwolenia na prowadzenia apteki ogólnodostępnej konieczne jest uprzednie nabycie przedsiębiorstwa przez podmiot, na rzecz którego zezwolenie ma zostać przeniesione przez organ zezwalający (WIF).

Nadto, Zbywca planuje również w ramach umowy sprzedaży przedsiębiorstwa przenieść na Nabywcę prawa z umów na dostawę energii, na dostawę gazu, na korzystanie z wody i kanalizacji oraz z umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych i w zakresie licencji na program apteczny. Nadto (z uwagi na konieczność przeniesienia również obowiązków z tych umów) Strony wraz z poszczególnymi dostawcami planować będą cesję tych umów lub zawieranie umów trójstronnych.

Dodatkowo, z uwagi, że w skład sprzedawanego przez Zbywcę przedsiębiorstwa wchodzi również zabudowana nieruchomość (lokal apteki), to umowa sprzedaży przedsiębiorstwa zawarta zostanie przez Zbywcę z Wnioskodawczynią w formie aktu notarialnego (a nie tylko w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi). Nadto, uwzględniając, że zgodnie z treścią księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, która wchodzi  w skład przedsiębiorstwa Zbywcy - jej właścicielami na prawach wspólności ustawowej są Zbywca wraz z jego małżonkiem, to tym samym do aktu notarialnego stanie również małżonek Zbywcy.

Zaznaczyć przy tym trzeba, iż tożsamość adresu lokalu, w którym prowadzona jest apteka jest kluczowa dla przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki - z uwagi na treść przywołanego wyżej art. 104a ust. 1 ust. PrFarm.

Wnioskodawczyni wskazuje też, że zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który ma być przedmiotem planowanej transakcji będzie stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym (tj. będzie zorganizowany) oraz będzie mieć też możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności Zbywcy. Przy czym podkreślić trzeba, że przeprowadzenie ww. technicznej procedury z art. 104a ust. PrFarm możliwe jest zgodnie z przepisami ustawy Prawo Farmaceutyczne dopiero po sprzedaży przedsiębiorstwa.

Jak zaznacza się nadto w doktrynie oraz orzecznictwie „w skład przedsiębiorstwa wchodzą składniki niemajątkowe i majątkowe powiązane ze sobą funkcjonalnie i przeznaczone do realizacji określonych zadać gospodarczych (wyr. SN z 3.12.2009 r., II CSK 215/09, Legalis)”. Takie uregulowanie oznacza, że możliwe jest wyliczenie składników tylko dla określonego przedsiębiorstwa, natomiast wyliczenie zawarte w komentowanym artykule ma charakter przykładowy; wskazuje na to także użycie określenia „w szczególności” (vide: Kodeks cywilny. Komentarz (red.) prof. dr hab. M. Załucki, 2023).

Biorąc pod uwagę powyższe, uznać należy iż w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego (wino być: zdarzenia przyszłego), zdaniem Wnioskodawczyni, zakupi ona od Zbywcy całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) Kodeksu cywilnego, a nie tylko określony zespół rzeczy ruchomych i nieruchomych. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawczyni z uwagi na sprzedaż przez Zbywcę na rzecz Nabywcy apteki ogólnodostępnej, jako przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 (1) k.c. - do tej transakcji zastosowanie znajdzie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie to z którym „przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Taka sprzedaż zatem nie powinna podlegać podatkowi od towarów i usług co do zasady. Przedmiotem planowanego zbycia przedsiębiorstwa będzie cała apteka, bez wyłączania z transakcji jakichkolwiek należących do Zbywcy składników majątkowych.

Z kolei, po nabyciu przedsiębiorstwa oraz przeniesieniu zezwolenia w trybie art. 104a ustawy Prawo Farmaceutyczne, Wnioskodawczyni będzie podmiotem ustawowo uprawnionym do prowadzenia apteki ogólnodostępnej w rozumieniu art. 99 ust. 4 ustawy Prawo Farmaceutyczne.

Wnioskodawczyni będzie kontynuowała działalność apteki prowadzonej uprzednio przez Zbywcę w tej samej lokalizacji, a nawet na podstawie tego samego zezwolenia (po jego technicznym przeniesieniu (przepisaniu) przez Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego na podstawie art. 104a ust. 1 ustawy Prawo Farmaceutyczne).

Wnioskodawczyni podkreśla też, że jej intencją jest nabycie przedsiębiorstwa Zbywcy z zamiarem kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Zbywcę i w oparciu o zorganizowane składniki majątkowe i niemajątkowe przedsiębiorstwa Zbywcy, a nadto w lokalizacji, w której obecnie działa apteka Zbywcy. Tym samym, spełnione są zatem według Wnioskodawczyni przesłanki możliwości kontynuowania przez Nabywcę działalności w oparciu o nabywane składniki oraz zamiar kontynuowania przez Nabywcę działalności przy pomocy tych nabytych składników.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), z uwagi że do transakcji nabycia przedsiębiorstwa zastosowanie będzie miał art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług – transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) i art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) dojdzie do nabycia całego przedsiębiorstwa Zbywcy, a w związku z powyższym, z uwagi że do transakcji nabycia przedsiębiorstwa zastosowanie będzie miał art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, to tym samym transakcja sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych („dalej ustawa PCC”). Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy PCC podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Z kolei, zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy PCC obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (tj. na Wnioskodawczyni). A według art. 2 ust. 4 lit. a) i b) (winno być: art. 2 pkt 4 lit. a) i b)) ustawy PCC nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług;

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności z wyjątkiem:

-    umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-   umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Jak zaznacza się przy tym w interpretacjach podatkowych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych, z treści art. 2 pkt 4 ustawy PCC wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem PCC nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika VAT lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 2 pkt 4 lit. b) ww. ustawy) Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem VAT. Zatem czynność (np. umowa sprzedaży) w tej części, w której nie podlega ona regulacji w zakresie podatku od towarów i usług, bo czynność me jest traktowana dla celów podatku od towarów i usług jako dostawa (czynność – np. umowa sprzedaży) lub świadczenie usługi będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W związku z tym należy podkreślić, że (...) w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja (...) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) lub b) ustawy PCC” (Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 19 maja 2023 r., 0111-KDIB2-3.4014.99.2023.2.JS). W konsekwencji zatem, jeśli transakcja nabycia zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowić będzie przedsiębiorstwo to nie będzie podlegała ona opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT ale na mocy art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC - opodatkowana będzie podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jako że przedstawiona we wniosku transakcja sprzedaży przedsiębiorstwa będzie Pani zdaniem wyłączona z zakresu opodatkowania podatkiem VAT to mając na uwadze uregulowania zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pani stanowiska wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.  W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, została wydana odrębna interpretacja z 4 września 2023 r. Znak: 0111-KDIB3-2.4012.412.2023.2.MGO.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,

b)innych praw majątkowych − 1%.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy:

Podatek pobiera się według stawki najwyższej:

1)jeżeli podatnik dokonując czynności cywilnoprawnej, w wyniku której nastąpiło przeniesienie własności, nie wyodrębnił wartości rzeczy lub praw majątkowych, do których mają zastosowanie różne stawki – od łącznej wartości tych rzeczy lub praw majątkowych;

2)jeżeli przedmiotem umowy zamiany są rzeczy lub prawa majątkowe, co do których obowiązują różne stawki.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Przy czym w ustawie przewidziano sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ww. ustawy:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony danej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub  z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: podatek od towarów i usług – podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planuje Pani nabycie na podstawie umowy sprzedaży całego przedsiębiorstwa w postaci apteki ogólnodostępnej należącej do innej osoby fizycznej.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 września  2023 r. Znak: 0111-KDIB3-2.4012.412.2023.2.MGO, wydanej dla Pani w zakresie podatku od towarów i usług, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(…) nabywana przez Panią apteka będzie stanowić przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 551 Kodeksu Cywilnego. Przedmiotem planowanej transakcji będzie całe przedsiębiorstwo Zbywcy  tj. zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który będzie stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym oraz będzie mieć też możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności Zbywcy. Ponadto Pani - Nabywca będzie kontynuowała działalność apteki prowadzonej przez Zbywcę w tej samej lokalizacji, a nawet na podstawie tego samego zezwolenia. Skoro zatem przedmiotem nabycia będzie przedsiębiorstwo to jego sprzedaż przez Zbywcę będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Odnosząc się natomiast do kwestii podlegania regulacji art. 6 pkt 1 ustawy o VAT czynności nabycia przez Panią apteki (przedsiębiorstwa) należy podkreślić, że przepis ten nie ma zastosowania do nabycia przedsiębiorstwa. Analizowany przepis dotyczy wyłącznie zbycia przedsiębiorstwa. Nie można zatem stwierdzić, że czynność nabycia przez Panią apteki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro przedstawiona we wniosku transakcja nie będzie objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nie znajdzie do niej zastosowania powołany wyżej art. 2 pkt 4 ustawy  o podatku od czynności cywilnoprawnych. Opisana we wniosku czynność będzie podlegała zatem opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych zobowiązany będzie kupujący czyli Pani.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).