P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DC/436/24/05/HB

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.07.2005, sygn. 1471/DC/436/24/05/HB, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art.14a §4 w związku z §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. Nr 8 poz.60) w związku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. "sprzedaż przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 1%, zaś podstawą opodatkowania jest cena sprzedaży przedsiębiorstwa" Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności oraz obowiązujący stan prawny


postanawia


- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż Bank zbywa w rozumieniu art.55" k.c. w ramach przedsiębiorstwa następujące rodzaje aktywów:

- wierzytelności kredytowe,

- dłużne papiery wartościowe,

- instrumenty pochodne,

- środki trwałe

oraz następujące pasywa:

- zobowiązania z tytułu prowadzonych rachunków bankowych,

- rozrachunki międzybankowe,

- wycena instrumentów pochodnych,

- bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Zdaniem Banku przedsiębiorstwo jest definiowane jako zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do określonych zadań gospodarczych (art. 55I k.c.). Składniki materialne i niematerialne tworzą pewien zorganizowany kompleks przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych i mogą być przedmiotem obrotu. Zatem sprzedaż przedsiębiorstwa powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 1%. Podstawą opodatkowania jest w takim przypadku wartość rynkowa nabywanego przedsiębiorstwa, czyli jego cena sprzedaży.

Pismem z dnia 31.05.2005 roku (wpływ 01.06.2005r.) Bank uzupełnił stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku. Strona podkreśla, iż w ramach sprzedaży przedsiębiorstwa nie są zbywane nieruchomości, rzeczy ruchome, prawa użytkowania wieczystego, własnościowe spółdzielcze prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawa do lokalu użytkowego ani wynikające z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym. Oznacza to, iż zbywane w ramach sprzedaży przedsiębiorstwa aktywa nie stanowią nieruchomości, rzeczy ruchomych lub praw wyszczególnionych w art.7 ust.1 pkt 1 lit.a w/w ustawy o pcc, których sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 2%.

W świetle przedstawionych powyżej okoliczności, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu stanowisko Strony zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Na podstawie art 55II k.c. czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit austawy z dnia 09.09.2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 41, poz.399) czynność ta (sprzedaż przedsiębiorstwa) podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Stawki podatku, określone w art.7 ust.1 w/w ustawy o pcc, od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, wynoszą 2%, a od sprzedaży innych praw majątkowych 1%.

A zatem, jeżeli zbycie przedsiębiorstwa - zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym - stanowi sprzedaż prawa majątkowego to sprzedaż przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 1%, a podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa zbywanego przedsiębiorstwa.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego wewniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jego wydania. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej). Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy jedynie do czasu zmiany przepisów na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie jest zobowiązany przepisami prawa do informowania o zmianach przepisów, na podstawie których została udzielona niniejsza interpretacja.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego (art.236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie