P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DC/436/34/05/HB

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.10.2005, sygn. 1471/DC/436/34/05/HB, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a §4 w związku z §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) w związku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności oraz obowiązujący stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż Bank ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego udziela niektórym podmiotom prawa kredytów na cele budowlane. Zabezpieczeniem tych kredytów są ustanawiane hipoteki na nieruchomościach należących do kredytobiorców.

Zdaniem Strony, zgodnie z art.9 pkt 13 lit.e ustawy z dnia 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 41, poz.399), przedmiotowe czynności cywilnoprawne nie są objęte tym podatkiem.

W świetle przedstawionych powyżej okoliczności, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu stanowisko Strony zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z art.22 ust.1 ustawy z dnia 26.11.198r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 15, poz.148 ze zm.) funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań. Takim funduszem celowym jest Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, który został powołany do życia na mocy ustawy z dnia 26.10.1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 98, poz.1070 ze zm.). W myśl art.16 ust.1 ustawy KFM służy realizacji zadań wynikających z polityki państwa w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Natomiast środki Funduszu przeznacza się na udzielanie, na warunkach preferencyjnych, kredytów towarzystwom budownictwa społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem (art.18 pkt 1).

A zatem, jeżeli ustanowienie hipoteki na zabezpieczenie kredytu udzielonego ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, spełnia warunki zawarte w w/cytowanym art.18 pkt 1, to na podstawie art.9 pkt 13 lit.e ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest zwolnione od podatku.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jego wydania. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej). Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy jedynie do czasu zmiany przepisów na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie jest zobowiązany przepisami prawa do informowania o zmianach przepisów, na podstawie których została udzielona niniejsza interpretacja.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego (art.236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie