
Temat interpretacji
Podatek od czynnosci cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pozyczki.
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 6 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) w zw. z ? 9 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2015 r. (data wplywu 14 kwietnia 2015 r.), uzupelnionym pismem z dnia 9 lipca 2015 r. (data wplywu 10 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od czynnosci cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pozyczki ? jest prawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od czynnosci cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pozyczki.
We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.
Wnioskodawca ? ?A? S.A. (dalej: ?Spolka? lub ?Wnioskodawca?) jest spolka z siedziba dzialalnosci gospodarczej w Polsce. Wnioskodawca ma zamiar zostac pozyczkobiorca pozyczek pienieznych udzielanych przez podmiot, ktory wchodzi w sklad tej samej grupy kapitalowej co Wnioskodawca (dalej: ?Pozyczkodawca?).
Pozyczkodawca prowadzi dzialalnosc gospodarcza w zakresie projektowania, produkcji i dystrybucji rozwiazan technologicznokonstrukcyjnych w zakresie dostepu do budynkow i pomieszczen. Pozyczkodawca w zwiazku z prowadzeniem ww. dzialalnosci gospodarczej wygenerowal nadwyzki wolnych srodkow pienieznych. W zwiazku z systematycznym pojawianiem sie nadwyzek wolnych srodkow pienieznych Pozyczkodawca rozwaza oferowanie pozyczek pienieznych m.in. Wnioskodawcy (przy czym rozwaza rowniez udzielanie pozyczek podmiotom spoza grupy kapitalowej, ktorej jest czlonkiem). Celem Pozyczkodawcy jest uzyskiwanie dodatkowych dochodow z wolnych srodkow pienieznych (pozyczki beda udzielane odplatnie, jesli Pozyczkodawca podejmie decyzje o ich udzielaniu).
Uslugi udzielenia pozyczek nie beda stanowic glownego przedmiotu dzialalnosci gospodarczej Pozyczkodawcy, dlatego obecnie Pozyczkodawca w umowie spolki i przedmiocie dzialalnosci ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sadowym nie posiada wpisu o wykonywaniu dzialalnosci gospodarczej w tym zakresie. Majac na wzgledzie przewidywane dzialania, Pozyczkodawca przekazal Wnioskodawcy Informacje, ze planuje on aktualizacje informacji zwiazanych z rodzajem prowadzonej dzialalnosci poprzez wskazanie rowniez dzialalnosci finansowej, ktora obejmuje udzielanie pozyczek (nie jest jednak wykluczone, ze ze wzgladu na ograniczenia czasowe, jeszcze przed faktycznym udzieleniem pozyczki Pozyczkodawca nie zdazy rozszerzyc przedmiotu dzialalnosci w tym zakresie).
Zgodnie z posiadanymi przez Wnioskodawce informacjami, Pozyczkodawca udzielajac pozyczek bedzie stosowac wzory umowne, w ktorych bedzie wskazywac, ze udzielajac pozyczek dziala jako profesjonalny podmiot gospodarczy, podatnik VAT.
Wnioskodawca otrzymal rowniez informacje, ze Pozyczkodawca nie posiada okreslonej grupy docelowej klientow, do ktorej bedzie kierowal swoja oferte. Pozyczkodawca przewiduje, ze wsrod pozyczkobiorcow pojawia sie rowniez spolki z grupy kapitalowej, w sklad ktorej wchodzi Wnioskodawca (w tym sam Wnioskodawca). Pozyczkodawca nie jest wstanie obecnie okreslic z jaka czestotliwoscia bedzie swiadczyl uslugi udzielania pozyczek, niemniej nie ogranicza z gory liczby pozyczek, ktorych udzieli i zaklada, ze o ile pojawia sie pozyczkobiorcy spelniajacy wymagania stawiane przez Pozyczkodawce, bedzie on im udzielal pozyczek.
W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.
Czy Wnioskodawca bedzie podatnikiem podatku od czynnosci cywilnoprawnych w zwiazku z zawarciem umowy pozyczki pieniedzy udzielonej przez Pozyczkodawce...
Zdaniem Wnioskodawcy nie bedzie on podatnikiem podatku od czynnosci cywilnoprawnych (ustawa z dnia 9 wrzesnia 2000 r. o podatku od czynnosci cywilnoprawnych; tj. Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.; dalej: ?ustawa o PCC?, ?PCC?) w zwiazku z zawarciem umowy pozyczki pieniedzy z Pozyczkodawca, gdyz Pozyczkodawca udzielajacy pozyczke bedzie dzialal jako podatnik VAT i w zwiazku z tym zawarcie umowy pozyczki pieniedzy nie bedzie miescilo sie w zakresie opodatkowania PCC.
UZASADNIENIE
Co do zasady zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o PCC: Podatkowi podlegaja
- nastepujace czynnosci cywilnoprawne:
(?)
b) umowy pozyczki pieniedzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.
(?).
Zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy o PCC obowiazek podatkowy przy umowie pozyczki ciazy na bioracym pozyczke. Niezaleznie od powyzszego na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o PCC:
Nie podlegaja podatkowi:
- czynnosci cywilnoprawne, inne niz umowa spolki
jej zmiany, jezeli przynajmniej jedna ze z tytulu dokonania tej
czynnosci jest:
b) zwolniona z podatku od towarow i uslug, z wyjatkiem:- umow sprzedazy i zamiany, ktorych przedmiotem jest nieruchomosc lub jej czesc, albo prawo uzytkowania wieczystego, spoldzielcze wlasnosciowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spoldzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garazu wielostanowiskowym lub udzial w tych prawach,
- (uchylone),
- umowy sprzedazy udzialow i akcji w spolkach handlowych.
Z powyzszych regulacji ustawy o PCC wynika zatem, ze Wnioskodawca nie bedzie podatnikiem PCC (nie bedzie na nim ciazyl obowiazek podatkowy w PCC) z tytulu zawarcia umowy pozyczki pieniedzy w sytuacji, w ktorej Pozyczkodawca udzielajac pozyczki bedzie dzialal jako podatnik VAT, a udzielona przez niego pozyczka bedzie korzystala ze zwolnienia z VAT.
W zwiazku z powyzszym aby udzielic odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku nalezy ustalic, czy Pozyczkodawca, jesli udzieli pozyczki pieniedzy na rzecz Wnioskodawcy, moze byc uznany za podatnika VAT, swiadczacego uslugi zwolnione z VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega m.in.: odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju.
W mysl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przez odplatne swiadczenie uslug, o ktorym mowa w powyzszym przepisie rozumie sie m.in.: swiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowosci prawnej, ktore nie stanowi dostawy towarow.
Co do zasady, aby swiadczenie uslug podlegalo opodatkowaniu VAT, musi miec ono odplatny charakter (z wyjatkiem uslug swiadczonych nieodplatnie, a ktore na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT podlegaja opodatkowaniu VAT). Z odplatnoscia na gruncie ustawy o VAT mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiedzy swiadczonymi uslugami a zaplata istnieje bezposredni zwiazek. Odplatnosc musi miec okreslona wartosc ekonomiczna, ale moze przybierac rozne formy - na gruncie przepisow ustawy o VAT nie ma warunku, aby odplatnosc zostala ustalona lub dokonana w pieniadzu, musi jednak byc wyrazalna w pieniadzu.
W zwiazku z powyzszym, niewatpliwie na gruncie ustawy o VAT odplatne (tj. za wynagrodzeniem np. w formie odsetek) udzielanie pozyczek stanowi usluge, ktora jako taka miesci sie w zakresie przedmiotowym ustawy o VAT.
Nalezy jednak zauwazyc, ze odplatne swiadczenie uslug podlega opodatkowaniu VAT o ile jest wykonywane przez podatnika VAT. Innymi slowy udzielenie odplatnej pozyczki (wykonanie uslugi w rozumieniu ustawy o VAT) bedzie podlegalo VAT, o ile pozyczka zostanie udzielona przez podatnika VAT dzialajacego w takim charakterze.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: podatnikami sa osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie dzialalnosc gospodarcza bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzialalnosci.
Za dzialalnosc gospodarcza, o ktorej mowa w ustawie o VAT uwaza sie: wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, w tym podmiotow pozyskujacych zasoby naturalne oraz rolnikow, a takze dzialalnosc osob wykonujacych wolne zawody, rowniez wowczas, gdy czynnosc zostala wykonana jednorazowo w okolicznosciach wskazujacych na zamiar wykonywania czynnosci w sposob czestotliwy. Dzialalnosc gospodarcza obejmuje rowniez czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych (ustep 2 ww. przepisu).
Z ww. przepisow wynika, ze za podatnika VAT uznawany jest podmiot (osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne) wykonujacy dzialalnosc gospodarcza ktora:
- jest wykonywana samodzielnie bez wzgledu na jej cel lub rezultat;
- jest prowadzona m.in.: przez producentow, handlowcow lub uslugodawcow, rowniez wowczas, gdy czynnosc zostala wykonana jednorazowo w okolicznosciach wskazujacych na zamiar wykonywania czynnosci w sposob czestotliwy;
- obejmuje w szczegolnosci czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych.v
Odnoszac sie do poszczegolnych warunkow nalezy zauwazyc, ze:
Ad A.
Pozyczkodawca bedzie udzielal pozyczek we wlasnym imieniu i na wlasny rachunek. W toku prowadzonej dzialalnosci bedzie wykorzystywal wlasne srodki pieniezne zgromadzone w toku prowadzonej dzialalnosci gospodarczej i udzielajac pozyczek bedzie czynil to na wlasne ryzyko (bedzie ponosil ryzyko zwiazane z zaangazowaniem swoich srodkow pienieznych w dzialalnosc polegajaca na udzielaniu pozyczek).
Celem dzialalnosci Pozyczkodawcy w zakresie udzielania pozyczek bedzie osiaganie dodatkowych dochodow. W zwiazku z tym w przypadku Pozyczkodawcy przedmiotowe przeslanki uznania go za podatnika VAT sa spelnione.
Ad B.
Aby zakwalifikowac dzialalnosc danego podmiotu jako dzialalnosc gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT podmiot ten musi dzialac zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w szczegolnosci jako: uslugodawca.
W szczegolnosci za uslugodawce, tj. podatnika VAT na gruncie ustawy o VAT nalezy uznac podmiot, ktory:
- organizuje posiadane przedsiebiorstwo w celu swiadczenia uslug oraz
- uzywa skladnikow majatku jego przedsiebiorstwa (nabytych lub wytworzonych w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej) w celu wykonywania swiadczen niematerialnych (uslug).
Tego typu przejawy dzialalnosci swiadcza o profesjonalnym charakterze podejmowanych dzialan i powoduja, ze przedsiebiorca powinien byc uznany za podatnika VAT, a uslugi ktore sa przez niego wykonywane powinny zostac opodatkowane VAT.
Idac dalej, nalezy zauwazyc, ze zgodnie z art. 15 ustawy o VAT dla zakwalifikowania danego podmiotu jako podatnika VAT nie ma znaczenia czestotliwosc, z ktora wykonywane sa uslugi. Dany podmiot moze zostac uznany za podatnika rowniez w sytuacji, w ktorej usluga zostala udzielona jednorazowo, w okolicznosciach wskazujacych na zamiar wykonywania uslug w sposob czestotliwy ─ w takim przypadku dla uznania uslugi za podlegajaca VAT wazna jest ujawniona wola wykonywania danego rodzaju uslug w przyszlosci.
Powyzsze znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPP1/443-158/12-4/lgo), w ktorej organ stwierdza, ze: podatnikiem staje sie rowniez ten, kto wykonal czynnosc, podlegajaca opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznosciach wskazujacych na zamiar wykonywania czynnosci w sposob czestotliwy. (...) Zatem przez zamiar wykonywania danej czynnosci w sposob czestotliwy nalezy rozumiec chec, wole powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania okreslonych czynnosci, skladajacych sie na istote prowadzenia dzialalnosci. Dlatego tez, w kazdym przypadku nalezy indywidualnie rozstrzygnac, czy intencja okreslonej czynnosci, z ktora lacza sie skutki podatkowo-prawne bylo dokonywanie tej czynnosci wielokrotnie w ramach dzialalnosci producenta, handlowca lub uslugodawcy.
Idac dalej - przykladowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2015 r. (sygn. IPPP3/443-1184/14-2/JZ) uznal, ze: swiadczenie przez Wnioskodawce uslug udzielania pozyczek w sposob pomocniczy do glownego przedmiotu jego dzialalnosci, nie powoduje, ze uslugi te beda dzialalnoscia nieobjeta zakresem opodatkowania VAT. Kluczowy w tym zakresie jest bowiem zobiektywizowany zamiar swiadczenia przez Wnioskodawce uslug objetych zakresem opodatkowania VAT. Zamiar ten wyraza sie w udzieleniu pozyczki na rzecz pozyczkobiorcy oraz planowanym udzielaniu dalszych pozyczek, jak rowniez planowanej zmianie zakresu dzialalnosci Wnioskodawcy wskazanej w jego statucie i KRS.
Co do zasady, jesli dany podmiot ─ czynny podatnik VAT prowadzacy dzialalnosc gospodarcza podlegajaca opodatkowaniu VAT udzielajacy pozyczki bedzie dzialac jak uslugodawca, tj. podmiot, ktory gromadzi srodki pieniezne w toku prowadzonej dzialalnosci gospodarczej w celu udzielania odplatnych pozyczek innym podmiotom, powinien byc uznany za podatnika VAT w tym zakresie.
Takie stanowisko zajal Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2015 r. (sygn. IPPP3/443-1184/14-2/JZ), w ktorej uznal, ze: z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz wskazane wyzej przepisy nalezy stwierdzic, ze czynnosc udzielenia pozyczki, spelnia przeslanki uznania tej czynnosci za podlegajaca opodatkowaniu, niezaleznie od czestotliwosci i celu udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pozyczek przez podmiot prowadzacy dzialalnosc gospodarcza, w zwiazku z jej prowadzeniem, mozna Identyfikowac i zaliczac do zawodowej plaszczyzny jednostki, a wiec uznac za rodzaca obowiazki w podatku od towarow i uslug. Udzielenie pozyczki stanowi swiadczenie na rzecz innego podmiotu, polegajace na udostepnieniu kapitalu na wskazany w umowie okres czasu.
Powyzsze stanowisko pozostaje rowniez spojne z interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPP1/443-158/12-4/Igo), ktory wskazal, ze: udzielanie pozyczek przez podatnika podatku od towarow i uslug spelnia przeslanki uznania tych czynnosci za podlegajace opodatkowaniu, niezaleznie od czestotliwosci i celu ich udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pozyczek przez podmiot prowadzacy dzialalnosc gospodarcza, w zwiazku z jej prowadzeniem, mozna identyfikowac i zaliczac do zawodowej plaszczyzny jednostki, a wiec uznac za rodzaca obowiazki w podatku od towarow i uslug.
Odnoszac powyzsze do omawianego przypadku nalezy zauwazyc, ze Pozyczkodawca:
- rozwaza podjecie decyzji o rozszerzeniu prowadzonej dzialalnosci gospodarczej o udzielanie pozyczek;
- w zwiazku z powyzszym, planuje rozszerzyc przedmiot dzialalnosci wskazany w umowie spolki o dzialalnosc w zakresie udzielania pozyczek (nie jest jednak wykluczone, ze ze wzgledu na ograniczenia czasowe, jeszcze przed udzieleniem kolejnej pozyczki Spolka nie zdazy rozszerzyc przedmiotu dzialalnosci w tym zakresie);
- w stosowanych wzorach umow pozyczek bedzie wskazywac, ze udzielajac pozyczek dziala jako profesjonalny podmiot gospodarczy, podatnik VAT;
- nie ogranicza z gory liczby pozyczek, ktorych udzieli;
- srodki pieniezne, ktore nastepnie przeznacza na odplatne udzielanie pozyczek gromadzi w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej (z tytulu ktorej jest podatnikiem VAT) w celu przeznaczenia ich na udzielanie pozyczek.
W zwiazku z powyzszym nalezy przyjac, ze udzielajacy pozyczek Pozyczkodawca bedzie dzialac jako uslugodawca, tj. podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.
Ad C.
Pozyczkodawca prowadzac dzialalnosc bedzie wykorzystywal skladniki swojego przedsiebiorstwa, w szczegolnosci zgromadzony w toku prowadzonej dzialalnosci gospodarczej kapital (Srodki pieniezne). Pozyczki beda udzielane odplatnie.
W zwiazku z tym nalezy uznac, ze kolejna przeslanka uznania go za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT jest spelniona.
Reasumujac, nalezy przyjac, ze Pozyczkodawca udzielajacy pozyczek pienieznych na rzecz Wnioskodawcy bedzie dzialal jako podatnik VAT. W zwiazku z tym nalezy uznac, ze udzielajac odplatnych pozyczek pienieznych bedzie on wykonywal usluge w rozumieniu ustawy o VAT, ktora wchodzi w zakres opodatkowania VAT. W swietle art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT: zwalnia sie od podatku (...) uslugi udzielania kredytow lub pozyczek pienieznych oraz uslugi posrednictwa w swiadczeniu uslug udzielania kredytow lub pozyczek pienieznych, a takze zarzadzanie kredytami lub pozyczkami pienieznymi przez kredytodawce lub pozyczkodawce.
Z powyzszej regulacji wynika zatem, ze do uslugi udzielania pozyczek przez Pozyczkodawce znajdzie zastosowanie zwolnienie z VAT. Z uwagi na powyzsze, zawarcie umowy pozyczki pienieznej przez Wnioskodawce z Pozyczkobiorca nie bedzie podlegac opodatkowaniu podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) w zw. z art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o PCC, gdyz udzielanie pozyczek przez Pozyczkodawce bedzie podlegalo opodatkowaniu VAT (korzystalo ze zwolnienia z VAT).
W zwiazku z powyzszym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidlowosci zaprezentowanego stanowiska.
W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest prawidlowe.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 wrzesnia 2000 r. o podatku od czynnosci cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 626) podatkowi od czynnosci cywilnoprawnych podlegaja umowy pozyczki pieniedzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku. Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 pkt 7 obowiazek podatkowy powstaje z chwila dokonania czynnosci cywilnoprawnej i ciazy na bioracym pozyczke. W mysl art. 5 ust. 1 ustawy, obowiazek zaplaty podatku ciazy na podatnikach tego podatku.
Z dotychczas przywolanych przepisow wynika, ze podatnikiem podatku od czynnosci cywilnoprawnych z tytulu zawarcia umowy pozyczki jest wylacznie pozyczkobiorca.
Art. 720 ? 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.) stanowi, ze przez umowe pozyczki dajacy pozyczke zobowiazuje sie przeniesc na wlasnosc bioracego okreslona ilosc pieniedzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a bioracy zobowiazuje sie zwrocic te sama ilosc pieniedzy albo te sama ilosc rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakosci.
Do elementow znamionujacych umowe pozyczki nalezy obowiazek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiazku zwrotu ? ktory, jak wskazuje sie w orzecznictwie, w mysl art. 720 ? 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez ktorego nie ma umowy pozyczki. W zaleznosci od tego, jak zostanie uksztaltowana przez strony umowa pozyczki, moze ona przyjac postac umowy nieodplatnej badz tez odplatnej, gdzie pozyczkobiorca zobowiazany bedzie do zaplaty odsetek. Umowa pozyczki jest umowa konsensualna. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oswiadczenia woli.
Ponadto, zauwazyc rowniez nalezy, ze stosownie do ww. art. 720 Kodeksu cywilnego przedmiotem umowy pozyczki sa tylko pieniadze i rzeczy oznaczone co do gatunku. Przepis ten nie ustanowil zatem praw majatkowych jako przedmiotu pozyczki, a skoro tak, nalezy przyjac, ze pieniadze to rzeczy o szczegolnych wlasciwosciach. Zgodnie bowiem z powszechnym w orzecznictwie pogladem pieniadze to rzeczy o szczegolnych wlasciwosciach, ktorych wartosc nie wynika z wlasciwosci fizycznych, lecz z okreslenia i gwarancji panstwa, uznajacych je za prawny srodek platniczy. W rezultacie przedmiotem umowy pozyczki pienieznej sa rzeczy o szczegolnym charakterze (pieniadze). Ani wydanie przedmiotu pozyczki, ani prawo dochodzenia jego wydania nie zmienia konsensualnego charakteru umowy pozyczki, zatem forma przekazania przedmiotu umowy nie wplywa na waznosc zawartej umowy. Umowa pozyczki jest wazna i podlega podatkowi od czynnosci cywilnoprawnych niezaleznie od wydania pieniedzy.
Jednakze w ustawie o podatku od czynnosci cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w ktorych czynnosc mieszczaca sie zakresie przedmiotowym ustawy, np. umowa pozyczki jest wylaczona z opodatkowania podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych.
Art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynnosci cywilnoprawnych stanowi bowiem, ze nie podlegaja podatkowi czynnosci cywilnoprawne, inne niz umowa spolki i jej zmiany, jezeli przynajmniej jedna ze stron z tytulu dokonania tej czynnosci jest:
- opodatkowana podatkiem od towarow i uslug,
- zwolniona z podatku od towarow i
uslug, z wyjatkiem:
- umow sprzedazy i zamiany, ktorych przedmiotem jest nieruchomosc lub jej czesc, albo prawo uzytkowania wieczystego, spoldzielcze wlasnosciowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spoldzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garazu wielostanowiskowym lub udzial w tych prawach,
- umowy sprzedazy udzialow i akcji w spolkach handlowych.
Z kolei wedlug definicji zawartej w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynnosci cywilnoprawnych przez ?podatek od towarow i uslug? rozumie sie podatek nakladany ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub podatek od wartosci dodanej pobierany na podstawie przepisow obowiazujacych w panstwach czlonkowskich. Z kolei stosownie do art. 1a pkt 5 ustawy o podatku od czynnosci cywilnoprawnych ?panstwo czlonkowskie? to panstwo czlonkowskie Unii Europejskiej lub panstwo czlonkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) ? strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
W swietle przywolanych okolicznosci faktycznych i prawnych, umowa pozyczki ? co do zasady − bedzie podlegac opodatkowaniu podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych.
Przepis ten ? art. 2 pkt 4 ustanawia zasade, ze podatkowi od czynnosci cywilnoprawnych podlegaja wylacznie czynnosci cywilnoprawne podejmowane w ramach obrotu nieprofesjonalnego, natomiast obrot zawodowy (profesjonalny) objety zostal podatkiem od towarow i uslug. Z jego tresci wynika zasada rozgraniczenia obowiazku podatkowego w podatku od czynnosci cywilnoprawnych od obowiazku podatkowego w podatku od towarow i uslug, jak rowniez zasada wzajemnego wykluczenia tych obowiazkow. Powyzsze oznacza, ze nie podlegaja podatkowi od czynnosci cywilnoprawnych te czynnosci cywilnoprawne, ktorych dokonanie rodzi obowiazek podatkowy w podatku od towarow i uslug.
Zauwazyc jednak nalezy, ze przepis ten znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy konkretna czynnosc cywilnoprawna objeta jest zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od czynnosci cywilnoprawnych (np. umowa pozyczki) i jednoczesnie jest opodatkowana podatkiem od towarow i uslug albo zwolniona od tego podatku.
W zwiazku z tym podkreslic nalezy, ze jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy pozyczki podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejnosci rozstrzygniecia wymaga kwestia, czy powyzsza transakcja bedzie podlegac regulacjom ustawy o podatku od towarow i uslug, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objecia jej podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych. Objecie tej czynnosci podatkiem od towarow i uslug moze bowiem skutkowac wylaczeniem obowiazku podatkowego w podatku od czynnosci cywilnoprawnych.
Reasumujac nalezy stwierdzic, ze tutejszy Organ − zgodnie z przedstawionym we wniosku pytaniem ? nie rozstrzyga w niniejszej interpretacji, czy opisana umowa pozyczki zostanie objeta zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od towarow i uslug. W konsekwencji, gdy otrzymana przez Wnioskodawce od Pozyczkodawcy pozyczka bedzie podlegala opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug oraz ? jak wykazano we wniosku ? jednoczesnie bedzie korzystala ze zwolnienia od podatku od towarow i uslug na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 tej ustawy, to w sprawie znajdzie zastosowanie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynnosci cywilnoprawnych. Tym samym oznacza to, ze pozyczka nie bedzie podlegala opodatkowaniu podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy nalezalo uznac za prawidlowe.
Koncowo, nalezy wskazac, ze interpretacje indywidualne nie sa wiazace dla tutejszego organu. Interpretacja organu podatkowego, czy wyrok sadu dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w okreslonym stanie faktycznym. Natomiast organy podatkowe mimo, ze w ocenie indywidualnych spraw podatnikow posilkuja sie wydanymi rozstrzygnieciami sadow i innych organow podatkowych, to nie maja mozliwosci zastosowania ich wprost, z tego powodu, ze nie stanowia zrodla prawa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznan, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).
Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 601 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
