A zatem, jeżeli nabycie przez Wnioskodawcę Akcji dokonane zostanie za pośrednictwem Domu Maklerskiego, powyższa czynność będzie korzystała ze zwolni... - Interpretacja - IPPB2/436-503/13-2/MZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2013, sygn. IPPB2/436-503/13-2/MZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

A zatem, jeżeli nabycie przez Wnioskodawcę Akcji dokonane zostanie za pośrednictwem Domu Maklerskiego, powyższa czynność będzie korzystała ze zwolnienia zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.09.2013 r. (data wpływu 18.09.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.09.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) posiadającą siedzibę prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności w zakresie usług reklamowych.

Wnioskodawca zamierza nabyć 100% akcji (dalej: Akcje) spółki akcyjnej. Z uwagi na wysoki poziom skomplikowania procedur związanych z nabyciem Akcji oraz w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa planowanej transakcji, Spółka zamierza nabyć Akcje za pośrednictwem profesjonalnego pośrednika działającego w formie domu maklerskiego (dalej: Dom Maklerski lub Pośrednik). Pośrednik jest firmą inwestycyjną w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej; uoif).

Dom Maklerski będzie działał na podstawie udzielonego przez Spółkę pełnomocnictwa. Za swoje usługi Pośrednik otrzyma wynagrodzenie, które zostanie określone w umowie zawartej pomiędzy Spółką, a Pośrednikiem. Czynności wykonywane przez Dom Maklerski nie będą obejmowały znalezienia podmiotu gotowego do sprzedaży papierów wartościowych, gdyż podmiot ten jest znany Wnioskodawcy.

Zakres czynności jakie będą wykonywane przez Dom Maklerski w związku z planowanym nabyciem za jego pośrednictwem Akcji będą obejmowały przede wszystkim:

  • podpisanie w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy umowy sprzedaży Akcji,
  • rozliczenie nabycia Akcji poprzez podjecie czynności mających na celu przeniesienie własności Akcji,
  • wystawienie potwierdzenia dokonania transakcji,
  • podjęcie wszelkich innych czynności koniecznych do skutecznego przeniesienia własności Akcji na rzecz Wnioskodawcy.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca pragnie dokonać potwierdzenia konsekwencji podatkowych na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC) transakcji polegającej na nabyciu przez Wnioskodawcę Akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie przez Wnioskodawcę Akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego działającego w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy, wykonującego czynności wskazane w niniejszym wniosku, będzie zwolnione z opodatkowania PCC...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie Akcji dokonane za pośrednictwem Domu Maklerskiego wykonującego czynności wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, będzie zwolnione z PCC na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o PCC.

1.

Umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, co do zasady, podlegają opodatkowaniu PCC na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC. W przypadku umowy sprzedaży obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC) i ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy o PCC).

2.

Jednakże, zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o PCC, zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych w rozumieniu przepisów uoif.

W świetle przytoczonego wyżej przepisu zawarcie umowy sprzedaży nie podlega opodatkowaniu PCC, o ile spełnione są łącznie następujące warunki:

(i) przedmiotem sprzedaży są prawa majątkowe będące instrumentami finansowymi;

(ii) podmiot zaangażowany w nabycie akcji może być uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;

(iii) transakcja sprzedaży zostanie dokonana za pośrednictwem w/w podmiotu.

W ocenie Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym transakcja nabycia Akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego spełnia wyżej wymienione warunki, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu PCC.

3.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 uoif, za instrumenty finansowe uważa się między innymi papiery wartościowe. Zgodnie z art. 3 pkt 1 wskazanej wyżej ustawy definicja papierów wartościowych obejmuje również akcje. W rezultacie należy stwierdzić, ze papiery wartościowe w postaci akcji stanowią instrumenty finansowe, w rozumieniu uoif. W konsekwencji, odnosi się do nich zwolnienie przewidziane w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o PCC.

Z kolei stosownie do treści art. 3 pkt 33 uoif przez firmę inwestycyjna rozumie się dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerska, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

Z powyższych definicji jednoznacznie wynika, że Akcje, które mają stanowić przedmiot planowanej transakcji, stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu przepisów prawa, zaś Dom maklerski jest firmą inwestycyjną na gruncie przepisów uoif.

W konsekwencji, oznacza to, że planowana transakcja nabycia Akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego może podlegać zwolnieniu z opodatkowania PCC na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o PCC.

4.

Analizując możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania PCC przewidzianego w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o PCC niezbędne jest prawidłowe ustalenie znaczenia pojęcia pośrednictwa. Nie zostało ono zdefiniowane w przepisach ustawy o PCC. W konsekwencji, wobec braku definicji legalnej należy odnieść się do definicji słownikowej tego terminu.

Zgodnie z definicją słownikową (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., wydanie internetowe pod adresem http://sjp.pwn.pl. przez pośrednictwo należy rozumieć:

  • działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron;
  • kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwienie kontaktu uczestnikom rynku pracy.

5.

Definicja pojęcia pośrednictwa została wypracowana przez organy podatkowe. Wnioskodawca pragnie wskazać, ze organy podatkowe definiują pośrednictwo między innymi jako:

  • Pośrednictwo przy zawieraniu umowy sprzedaży akcji ma miejsce w sytuacji, gdy firma inwestycyjna prowadząca działalność maklerską uczestniczy przy dokonywaniu tejże umowy. Pojęcie pośrednictwa obejmuje zatem przykładowo zawarcie umowy przez firmę inwestycyjną w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2 w zw. z pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lutego 2013 r. (nr IPPB2/436-629/12-2-/LS);
  • Pojęcie pośrednictwa obejmuje zatem przykładowo zawarcie umowy sprzedaży przez Dom Maklerski w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, tj. m.in.: wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie (art. 69 ust. 2 pkt 2 w wz. z pkt 1), doradztwie inwestycyjnym (art. 69 ust. 2 pkt 5), doradztwie i innych usługach w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw (art. 69 ust. 4 pkt 4), sporządzaniu analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 listopada 2011 r. (nr ILPB2/436 -179/11-2/MK).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie zakres czynności jakie wykonywane będą przez Dom Maklerski w celu realizacji zamierzonej transakcji, w szczególności:

  • podpisanie w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy umowy sprzedaży Akcji,
  • rozliczenie nabycia Akcji poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie Akcji.

W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że Dom Maklerski wystąpi w roli pośrednika działającego w celu zawarcia umowy sprzedaży Akcji pomiędzy podmiotem sprzedającym Akcje, a Wnioskodawcą.

Konsekwentnie, nabycie Akcji przez Wnioskodawcę, dokonane za pośrednictwem Domu Maklerskiego, wykonującego czynności opisane w niniejszym wniosku, będzie podlegać zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o PCC, gdyż będzie to sprzedaż praw majątkowych stanowiących instrumenty finansowe, dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej.

6.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, ze stanowisko zaprezentowane w niniejszym wniosku znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 26 kwietnia 2013 r. (nr PTPB2/436-8/13-4/KK),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lutego 2013 r. (nr IPPB2/436-629/12-2/LS),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lutego 2013 r. (nr IPPB2/436-603/12-4/AF),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 listopada 2012 r. (nr IPPB2/436-526/12-2/AF),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 listopada 2012 r. (nr ILPB2/436-232/12-2/MK),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2012 r. (nr IPPB2/436-418/12-2/LS),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 lipca 2012 r. (nr IPPB2/436-150/12-4/AF),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 listopada 2011 r. (nr ILPB2/436-183/11-2/WS).

Wobec powyższego należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zamierzone nabycie Akcji przez Spółkę za pośrednictwem Domu Maklerskiego, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania PCC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Według art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu umowy sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnych i ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W myśl art. 9 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi:

  1. firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym,
  2. dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,
  3. dokonywaną w ramach obrotu zorganizowanego,
  4. dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firny inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego

- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.).

Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na rzecz kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W powołanym przepisie jest mowa tylko o rzeczach podmiotach materialnych (art. 45 Kodeksu Cywilnego), jednakże zgodnie z art. 555 Kodeksu Cywilnego przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz praw. Ustawa Kodeks Cywilny nie zawiera w tym przedmiocie wyłączeń w odniesieniu do sprzedaży praw wynikających z papierów wartościowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.), instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Natomiast art. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy stanowi, że papierami wartościowymi są: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ilekroć w ustawie jest mowa o firmie inwestycyjnej - rozumie się przez to dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

Stosownie do treści art. 3 pkt 9 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o obrocie zorganizowanym rozumie się przez to obrót papierami wartościowymi lub innymi instrumentami finansowymi dokonywany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu.

W związku z powyższym za sprzedaż papierów wartościowych, także w rozumieniu art. 9 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy uznać umowę zobowiązującą jedną stronę czynności do przeniesienia praw wynikających z papierów wartościowych (ewentualnie także innych czynności - np. wydania papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów), a drugą stronę do zapłaty ceny (ewentualnie także innych czynności - np. odbioru papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) posiadającą siedzibę prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności w zakresie usług reklamowych. Wnioskodawca zamierza nabyć 100% akcji (dalej: Akcje) spółki akcyjnej. Z uwagi na wysoki poziom skomplikowania procedur związanych z nabyciem Akcji oraz w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa planowanej transakcji, Spółka zamierza nabyć Akcje za pośrednictwem profesjonalnego pośrednika działającego w formie domu maklerskiego (dalej: Dom Maklerski lub Pośrednik). Pośrednik jest firmą inwestycyjną w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej; uoif). Dom Maklerski będzie działał na podstawie udzielonego przez Spółkę pełnomocnictwa. Za swoje usługi Pośrednik otrzyma wynagrodzenie, które zostanie określone w umowie zawartej pomiędzy Spółką, a Pośrednikiem. Czynności wykonywane przez Dom Maklerski nie będą obejmowały znalezienia podmiotu gotowego do sprzedaży papierów wartościowych, gdyż podmiot ten jest znany Wnioskodawcy. Zakres czynności jakie będą wykonywane przez Dom Maklerski w związku z planowanym nabyciem za jego pośrednictwem Akcji będą obejmowały przede wszystkim: podpisanie w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy umowy sprzedaży Akcji, rozliczenie nabycia Akcji poprzez podjecie czynności mających na celu przeniesienie własności Akcji, wystawienie potwierdzenia dokonania transakcji, podjęcie wszelkich innych czynności koniecznych do skutecznego przeniesienia własności Akcji na rzecz Wnioskodawcy. W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca pragnie dokonać potwierdzenia konsekwencji podatkowych na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC) transakcji polegającej na nabyciu przez Wnioskodawcę Akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż sprzedaż papierów wartościowych to szczególny typ umowy sprzedaży praw majątkowych i wobec tego podlega regulacjom ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przy czym, jeżeli dokonywana jest za pośrednictwem określonych podmiotów, wymienionych w art. 9 pkt 9 lit. b) ww. ustawy, to korzysta ze zwolnienia z tego podatku.

Pośrednictwo przy zawieraniu umowy sprzedaży papierów wartościowych ma miejsce w sytuacji, gdy firma inwestycyjna prowadząca działalność maklerską uczestniczy przy dokonywaniu tejże umowy. Pojęcie pośrednictwa obejmuje zatem przykładowo zawarcie umowy przez firmę inwestycyjną w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2 w zw. z pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie.

A zatem, jeżeli nabycie przez Wnioskodawcę Akcji dokonane zostanie za pośrednictwem Domu Maklerskiego, powyższa czynność będzie korzystała ze zwolnienia zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 493 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie