Czy pożyczki udzielone podatnikowi podatku od towarów i usług przez podatników tegoż podatku są wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywil... - Interpretacja - IBPBII/1/436-15/12/MZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2012, sygn. IBPBII/1/436-15/12/MZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy pożyczki udzielone podatnikowi podatku od towarów i usług przez podatników tegoż podatku są wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 14 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umów pożyczki- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umów pożyczki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka akcyjna A) jest podmiotem założonym przez Spółkę akcyjną X - podmiot z Grupy X oraz Spółkę akcyjną Y - podmiot z Grupy Y, które obecnie posiadają po 50% akcji Wnioskodawcy.

Spółka A została założona w celu budowy bloku gazowo-parowego (dalej: projekt) oraz dalszej eksploatacji wybudowanego bloku.

Projekt stanowi wspólną inwestycję inwestorów, do których należą m.in. Spółka akcyjna Z oraz Spółka akcyjna W (dalej: pożyczkodawcy), którzy zamierzają przez Wnioskodawcę zbudować wskazany powyżej blok gazowo-parowy.

Łączna wartość projektu nie powinna przekroczyć 1,95 mld zł. Kwota ta zostanie sfinansowana, m.in. poprzez akcjonariuszy w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki A, a także przez środki pochodzące z zewnętrznych źródeł, tj. np. poprzez zaciąganie kredytów w bankach komercyjnych, Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Europejskim Banku Inwestycyjnym.

W celu finansowania projektu, Wnioskodawca zamierza również zaciągnąć pożyczki od pożyczkodawców. Pożyczkodawcom będzie przysługiwało wynagrodzenie za udzielenie pożyczek w formie ustalonych odsetek.

    Wnioskodawca poinformował, że:
  • miejscem zawarcia umowy pożyczki będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • pożyczki będą dotyczyć pieniędzy, które w chwili zawarcia umowy będą znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • pożyczkodawcy, jak i Wnioskodawca są podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opisane pożyczki podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

W ocenie Wnioskodawcy, opisane pożyczki są usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jednocześnie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, omawiane pożyczki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 (winno być: art. 2 pkt 4) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca wskazał, iż stosownie do postanowienia art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) w związku z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy pożyczki, jeżeli ich przedmiotem są:

  • rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na jej terytorium, bądź;
  • rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski i czynność cywilnoprawna została dokonana na jej terytorium.

Wnioskodawca wskazał również, iż przedmiotem pożyczki, w świetle postanowienia art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny mogą być pieniądze lub rzeczy oznaczone co do gatunku.

Wnioskodawca zaznaczył, iż w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania. Stosownie bowiem do postanowienia art. 2 pkt 4 tej ustawy, nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tych czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług albo jest z tego podatku zwolniona (z określonymi wyłączeniami wskazanymi w ustawie, które jednak nie dotyczą umowy pożyczki).

Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż tym samym ustalenie, czy planowana przez Strony umowa pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wymaga najpierw rozstrzygnięcia, czy przynajmniej jedna ze stron z tytułu udzielenia tej pożyczki będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług albo będzie z tego podatku zwolniona.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie przez pożyczkodawców pożyczek będzie czynnością objętą zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług i jednocześnie będzie dokonane przez pożyczkodawców w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Według Wnioskodawcy, planowaną pożyczkę należy - ze względu na charakter świadczonej usługi polegającej na udostępnieniu kapitału na rzecz innego podmiotu - zaliczyć do kategorii usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług korzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, ze względu na brzmienie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowiącego, iż nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług albo jest z tego podatku zwolniona, zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie pożyczkodawców, które będzie polegało na udzieleniu pożyczek na rzecz Wnioskodawcy będzie wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zaznacza się, iż przywołując powyżej stanowisko Wnioskodawcy z uwagi na zakres niniejszej interpretacji pominięto większą jego część, która odnosi się wyłącznie do uregulowań zawartych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE seria L z 2006 r. Nr 347/1 ze zm.) oraz w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Ponieważ w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji umowy pożyczki, w tym zakresie należy posiłkować się uregulowaniami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

W myśl art. 720 ustawy Kodeks cywilny dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego pożyczkę określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy lub tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Stosownie do art. 4 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży, przy umowie pożyczki, na biorącym pożyczkę.

Zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pod pojęciem rzeczy ujętym w ww. przepisie należy również rozumieć pieniądze, będące przedmiotem umowy pożyczki.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Należy jednak zaznaczyć, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

W związku z tym należy podkreślić, iż jakkolwiek przedstawione stanowisko Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umów pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższe transakcje podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tych czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący spółką akcyjną zamierza zaciągnąć pożyczki pieniężne od dwóch spółek akcyjnych w celu finansowania budowy bloku gazowo-parowego. Umowy pożyczki zostaną zawarte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a pieniądze, będące ich przedmiotem w chwili zawarcia umów będą znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zarówno pożyczkodawcy, jak i Wnioskodawca są podatnikami podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć należy, iż niniejszą interpretacją dokonuje się rozstrzygnięcia jedynie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast nie rozstrzyga się czy czynności udzielenia pożyczek są opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub też są z tego podatku zwolnione. W tym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, podlegające generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy pożyczki będą wyłączone z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, o ile w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) umowy pożyczki uznane zostaną za podlegające opodatkowaniu tym podatkiem lub mieszczące się w zakresie zwolnienia od tego podatku.

We wniosku Wnioskodawca wskazuje, że opisane pożyczki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli zatem prawidłowe są ustalenia Wnioskodawcy co do tego, że usługi udzielonych mu pożyczek w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlegają uregulowaniom tejże ustawy (w tym, na mocy tejże ustawy usługi pożyczek będą zwolnione z podatku od towarów i usług), to pożyczki te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych są z niego wyłączone.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Referencje

IBPP2/443-1212/11/ICz, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach