
Temat interpretacji
Czy w okolicznoociach przedstawionych w opisie zdarzenia przysz3ego, podwy?szenie kapita3u zak3adowego Wnioskodawcy w zwi1zku z planowanym Podzia3em Banku Dzielonego nie bedzie podlegaa opodatkowaniu podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dzia3aj1cy w imieniu Ministra Finansów stwierdza, ?e stanowisko Spó3ki, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2016 r. (data wp3ywu 30 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od czynnooci cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dokonania podzia3u spó3ki przez wydzielenie - jest prawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 czerwca 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od czynnooci cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dokonania podzia3u spó3ki przez wydzielenie.
We wniosku przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:
Bank S.A. (Wnioskodawca) jest spó3k1 akcyjn1 z siedzib1 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Bank 1 S.A. (Bank Dzielony) jest spó3k1 akcyjn1 z siedzib1 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Planowane jest dokonanie podzia3u Banku Dzielonego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 wrzeonia 2000 r. Kodeks spó3ek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm., dalej: Kodeks spó3ek handlowych) przez przeniesienie czeoci maj1tku Banku Dzielonego (Czeoa Wydzielona) na istniej1c1 spó3ke - Wnioskodawce (podzia3 przez wydzielenie, dalej: Podzia3). Po Podziale w Banku Dzielonym pozostanie czeoa jego maj1tku, która nie zostanie przeniesiona w wyniku Podzia3u na Wnioskodawce (Czeoa Pozostaj1ca).
Zatem, w wyniku Podzia3u, czeoa maj1tku Banku Dzielonego, stanowi1ca zespó3 sk3adników materialnych i niematerialnych sk3adaj1cy sie na funkcjonuj1c1 w wewnetrznej strukturze organizacyjnej Banku Dzielonego Czeoa Pozostaj1c1, zostanie przeniesiona na Wnioskodawce. W zamian za czeoa maj1tku Banku Dzielonego, która zostanie przeniesiona w ramach Podzia3u na Wnioskodawce (Czeoa Wydzielon1), Wnioskodawca wyemituje nowe akcje, które zgodnie z planem Podzia3u zostan1 objete przez niektórych (jednego lub wiecej) akcjonariuszy Banku Dzielonego. Skutkiem Podzia3u Banku Dzielonego bedzie zatem podwy?szenie kapita3u zak3adowego Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spó3ek handlowych, w przypadku przeniesienia czeoci maj1tku spó3ki dzielonej na istniej1c1 spó3ke, wydzielenie nastepuje w dniu wpisu do rejestru podwy?szenia kapita3u zak3adowego spó3ki przejmuj1cej (dzien wydzielenia). W przypadku planowanego Podzia3u, bedzie to dzien wpisu do rejestru podwy?szenia kapita3u zak3adowego Wnioskodawcy (dalej: Dzien Podzia3u). W Dniu Podzia3u sk3adniki maj1tku Banku Dzielonego, sk3adaj1ce sie na Czeoa Wydzielon1 i okreolone w planie Podzia3u, sporz1dzonym zgodnie z przepisami Kodeksu spó3ek handlowych, zostan1 z mocy prawa przeniesione z Banku Dzielonego na Wnioskodawce.
W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytanie :
Czy w okolicznoociach przedstawionych w opisie zdarzenia przysz3ego, podwy?szenie kapita3u zak3adowego Wnioskodawcy w zwi1zku z planowanym Podzia3em Banku Dzielonego nie bedzie podlegaa opodatkowaniu podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy
W opinii Wnioskodawcy, w okolicznoociach przedstawionych w opisie zdarzenia przysz3ego, podwy?szenie kapita3u zak3adowego Wnioskodawcy w zwi1zku z planowanym Podzia3em Banku Dzielonego nie bedzie podlegaa opodatkowaniu podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych.
Katalog enumeratywnie wymienionych czynnooci cywilnoprawnych podlegaj1cych opodatkowaniu podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych (PCC) zosta3 wskazany w art. 1 ust. 1 UPCC.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k UPCC, PCC podlegaj1 umowy spó3ki. Stosownie natomiast do art. 1 ust. 2 UPCC, PCC podlegaj1 zmiany umów wymienionych w pkt 1, je?eli powoduj1 one podwy?szenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych, z zastrze?eniem art. 1 ust. 3 pkt 4 UPCC.
Art. 1 ust. 2 pkt 1 UPCC wskazuje, i? przepisy UPCC o umowie spó3ki i jej zmianie stosuje sie odpowiednio do aktów za3o?ycielskich spó3ek, statutów spó3ek i ich zmiany.
Stosownie do art. 1 ust. 3 UPCC, w przypadku zmiany umowy spó3ki za zmiane umowy uwa?a sie:
- przy spó3ce osobowej - wniesienie lub podwy?szenie wk3adu, którego wartooa powoduje zwiekszenie maj1tku spó3ki albo podwy?szenie kapita3u zak3adowego, po?yczke udzielon1 spó3ce przez wspólnika, dop3aty oraz oddanie przez wspólnika spó3ce rzeczy lub praw maj1tkowych do nieodp3atnego u?ywania;
- przy spó3ce kapita3owej - podwy?szenie kapita3u zak3adowego z wk3adów lub ze orodków spó3ki oraz dop3aty;
- przekszta3cenie lub 31czenie spó3ek, je?eli ich wynikiem jest zwiekszenie maj1tku spó3ki osobowej lub podwy?szenie kapita3u zak3adowego;
- przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z
terytorium panstwa niebed1cego panstwem cz3onkowskim:
- rzeczywistego oorodka zarz1dzania spó3ki kapita3owej, je?eli jej siedziba nie znajduje sie na terytorium panstwa cz3onkowskiego,
- siedziby spó3ki kapita3owej, je?eli jej rzeczywisty oorodek zarz1dzania nie znajduje sie na terytorium panstwa cz3onkowskiego
- tak?e wtedy, gdy czynnooa ta nie powoduje podwy?szenia kapita3u zak3adowego.
Nale?y zauwa?ya, i? wskazany powy?ej przepis art. 1 ust. 3 UPCC w pkt 3 jako zmiane umowy spó3ki podlegaj1c1 opodatkowaniu PCC wskazuje przekszta3cenie oraz 31czenie spó3ek, pomija natomiast inn1 kategorie czynnooci restrukturyzacyjnych uregulowan1 przepisami KSH, tzn. podzia3 spó3ki.
Brak wskazania podzia3u spó3ki w art. 1 ust. 3 pkt 3 UPCC jest wynikiem nowelizacji UPCC dokonanej ustaw1 z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1319), która wesz3a w ?ycie dnia 1 stycznia 2009 r. (Ustawa Nowelizuj1ca). Do momentu wejocia w ?ycie Ustawy Nowelizuj1cej art. 1 ust. 3 pkt 3 UPCC stanowi3 bowiem, ?e w przypadku umowy spó3ki za zmiane umowy uwa?a sie przekszta3cenie, podzia3 lub 31czenie spó3ek, je?eli ich wynikiem jest zwiekszenie maj1tku spó3ki lub podwy?szenie kapita3u zak3adowego.
Wspomniana nowelizacja stanowi3a implementacje do polskiego systemu prawnego Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotycz1cej podatków poorednich od gromadzenia kapita3u (Dz. Urz. UE L 46 z 21 lutego 2008 r., str. 11; Dyrektywa).
Jak wskazuje preambu3a Dyrektywy, jej celem by3o ujednolicenie prawodawstwa dotycz1cego podatków poorednich od gromadzenia kapita3u, tak aby w mo?liwie najwiekszym stopniu wyeliminowaa czynniki, które mog1 zak3ócaa warunki konkurencji lub utrudniaa swobodny przep3yw kapita3u. Dyrektywa ma zatem wyeliminowaa czynniki takie jak: nierówne traktowanie, podwójne opodatkowanie i dysproporcje.
Art. 4 Dyrektywy wskazuje dzia3ania restrukturyzacyjne, które nie s1 uwa?ane za wk3ady kapita3owe, którymi s1:
- przeniesienie przez jedn1 lub kilka spó3ek kapita3owych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego b1dY wiecej oddzia3ów do jednej lub wiecej spó3ek kapita3owych, które s1 w trakcie tworzenia lub ju? istniej1, pod warunkiem ?e rekompensata obejmuje przynajmniej czeociowo papiery wartoociowe reprezentuj1ce kapita3 spó3ki przejmuj1cej;
- przejecie przez spó3ke kapita3ow1, która jest w trakcie tworzenia lub ju? istnieje, udzia3ów daj1cych wiekszooa g3osów w innej spó3ce kapita3owej, pod warunkiem ?e rekompensata obejmuje przynajmniej czeociowo papiery wartoociowe reprezentuj1ce kapita3 tej pierwszej spó3ki. W przypadku gdy wiekszooa praw g3osu uzyskuje sie za pomoc1 co najmniej dwóch operacji, za dzia3ania restrukturyzacyjne uznaje sie wy31cznie operacje, w której uzyskano wiekszooa praw g3osu, i wszelkie kolejne operacje.
Dzia3ania restrukturyzacyjne w myol art. 4 Dyrektywy obejmuj1 równie? przeniesienie do spó3ki kapita3owej wszystkich aktywów i pasywów innej spó3ki kapita3owej bed1cej w pe3ni w3asnooci1 tej pierwszej spó3ki.
Z kolei art. 5 ust. 1 lit. e) Dyrektywy stanowi, ?e panstwa cz3onkowskie nie nak3adaj1 na spó3ki kapita3owe podatku pooredniego w ?adnej formie w odniesieniu do dzia3an restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 4 Dyrektywy.
Dyrektywa wy31czy3a wiec spod mo?liwooci opodatkowania podatkiem kapita3owym czynnooci zwi1zanych z podzia3em spó3ek.
Polski ustawodawca realizuj1c obowi1zek wdro?enia postanowien Dyrektywy do polskiego porz1dku prawnego uchwali3 Ustawe Nowelizuj1c1. Zgodnie z uzasadnieniem projektu Ustawy Nowelizuj1cej (Druk nr 748 Sejmu RP VI Kadencji), w celu zapewnienia zgodnooci polskich przepisów z prawem Unii Europejskiej, projekt realizuje zasade jednokrotnego opodatkowania kapita3u w spó3kach kapita3owych. Uzasadnienie wymienia równie? kluczowe zmiany dokonywane w Ustawie o PCC na mocy Ustawy Nowelizuj1cej, którymi s1:
- zawe?enie katalogu czynnooci objetych podatkiem jako zmiana umowy spó3ki kapita3owej,
- wy31czenie z opodatkowania czynnooci zwi1zanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spó3kach kapita3owych, bed1cych w owietle dyrektywy dzia3aniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie niepodlegaj1cym i podatkowi kapita3owemu.
Uzasadnienie projektu Ustawy Nowelizuj1cej wyraYnie wskazuje ponadto, ?e projekt przewiduje zniesienie opodatkowania podzia3u spó3ek jako czynnooci restrukturyzacyjnych w owietle Dyrektywy.
Uzasadnienie projektu Ustawy Nowelizuj1cej pozwala zatem jednoznacznie stwierdzia, ?e zamiarem ustawodawcy by3o wy31czenie z opodatkowania PCC podzia3u spó3ek.
Koncowo nale?y nadmienia, ?e podwy?szenie kapita3u zak3adowego spó3ki przejmuj1cej dokonywane w wyniku podzia3u nie mo?e bya kwalifikowane jako zmiana umowy spó3ki w rozumieniu art. 1 ust. 3 pkt 2 UPCC, tj. podwy?szenie kapita3u zak3adowego z wk3adów lub ze orodków spó3ki. W zwi1zku z podzia3em nie dochodzi bowiem do wniesienia wk3adu do spó3ki przejmuj1cej przez jej udzia3owca (wspólnika albo akcjonariusza). Podwy?szenie takie nie jest równie? finansowane ze orodków spó3ki. W przypadku podzia3u spó3ki do podwy?szenia kapita3u zak3adowego spó3ki przejmuj1cej dochodzi bowiem wskutek przeniesienia na ni1 - bezpoorednio ze spó3ki dzielonej - maj1tku spó3ki dzielonej.
W zwi1zku z powy?szym, maj1c na uwadze treoa UPCC, postanowienia Dyrektywy oraz treoa Ustawy Nowelizuj1cej i brzmienie uzasadnienia jej projektu nale?y stwierdzia, ?e dzia3anie restrukturyzacyjne polegaj1ce na podziale spó3ki nie mo?e skutkowaa opodatkowaniem PCC. W konsekwencji trzeba uznaa, ?e podwy?szenie kapita3u zak3adowego Wnioskodawcy w zwi1zku z planowanym Podzia3em Banku Dzielonego, w wyniku którego na Wnioskodawce przejdzie czeoa maj1tku Banku Dzielonego, nie bedzie podlegaa opodatkowaniu PCC.
Bior1c powy?sze pod uwage, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego w niniejszym wniosku zdarzenia przysz3ego nale?y uznaa za prawid3owe.
W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest prawid3owe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 wrzeonia 2000 r. o podatku od czynnooci cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 223 ze zm.) podatkowi temu podlegaj1 umowy spó3ki oraz ich zmiany, je?eli powoduj1 one podwy?szenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych w przypadku umowy spó3ki za zmiane umowy uwa?a sie:
- przy spó3ce osobowej wniesienie lub podwy?szenie wk3adu, którego wartooa powoduje zwiekszenie maj1tku spó3ki albo podwy?szenie kapita3u zak3adowego, po?yczke udzielon1 spó3ce przez wspólnika, dop3aty oraz oddanie przez wspólnika spó3ce rzeczy lub praw maj1tkowych do nieodp3atnego u?ywania;
- przy spó3ce kapita3owej podwy?szenie kapita3u zak3adowego z wk3adów lub ze orodków spó3ki oraz dop3aty.
- przekszta3cenie lub 31czenie spó3ek, je?eli ich wynikiem jest zwiekszenie maj1tku spó3ki osobowej lub podwy?szenie kapita3u zak3adowego;
- przeniesienie na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium panstwa niebed1cego
panstwem cz3onkowskim:
- rzeczywistego oorodka zarz1dzania spó3ki kapita3owej, je?eli jej siedziba nie znajduje sie na terytorium panstwa cz3onkowskiego,
- siedziby spó3ki kapita3owej, je?eli jej rzeczywisty oorodek zarz1dzania nie znajduje sie na terytorium panstwa cz3onkowskiego
- tak?e wtedy, gdy czynnooa ta nie powoduje podwy?szenia kapita3u zak3adowego.
Z kolei zgodnie z art. 1a pkt 2 ww. ustawy okreolenie spó3ka kapita3owa oznacza spó3ke: z ograniczon1 odpowiedzialnooci1, akcyjn1 lub europejsk1.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przysz3ego wynika, ?e Bank S. (Wnioskodawca) jest spó3k1 akcyjn1 z siedzib1 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Bank 1 S.A. (Bank Dzielony) jest spó3k1 akcyjn1 z siedzib1 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Planowane jest dokonanie podzia3u Banku Dzielonego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 wrzeonia 2000 r. Kodeks spó3ek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm., dalej: Kodeks spó3ek handlowych) przez przeniesienie czeoci maj1tku Banku Dzielonego (Czeoa Wydzielona) na istniej1c1 spó3ke - Wnioskodawce (podzia3 przez wydzielenie, dalej: Podzia3). Po Podziale w Banku Dzielonym pozostanie czeoa jego maj1tku, która nie zostanie przeniesiona w wyniku Podzia3u na Wnioskodawce (Czeoa Pozostaj1ca).
Zatem, w wyniku Podzia3u, czeoa maj1tku Banku Dzielonego, stanowi1ca zespó3 sk3adników materialnych i niematerialnych sk3adaj1cy sie na funkcjonuj1c1 w wewnetrznej strukturze organizacyjnej Banku Dzielonego Czeoa Pozostaj1c1, zostanie przeniesiona na Wnioskodawce.
W zamian za czeoa maj1tku Banku Dzielonego, która zostanie przeniesiona w ramach Podzia3u na Wnioskodawce (Czeoa Wydzielon1), Wnioskodawca wyemituje nowe akcje, które zgodnie z planem Podzia3u zostan1 objete przez niektórych (jednego lub wiecej) akcjonariuszy Banku Dzielonego. Skutkiem Podzia3u Banku Dzielonego bedzie zatem podwy?szenie kapita3u zak3adowego Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spó3ek handlowych, w przypadku przeniesienia czeoci maj1tku spó3ki dzielonej na istniej1c1 spó3ke, wydzielenie nastepuje w dniu wpisu do rejestru podwy?szenia kapita3u zak3adowego spó3ki przejmuj1cej (dzien wydzielenia). W przypadku planowanego Podzia3u, bedzie to dzien wpisu do rejestru podwy?szenia kapita3u zak3adowego Wnioskodawcy (dalej: Dzien Podzia3u). W Dniu Podzia3u sk3adniki maj1tku Banku Dzielonego, sk3adaj1ce sie na Czeoa Wydzielon1 i okreolone w planie Podzia3u, sporz1dzonym zgodnie z przepisami Kodeksu spó3ek handlowych, zostan1 z mocy prawa przeniesione z Banku Dzielonego na Wnioskodawce.
Wobec powy?szego wskazaa nale?y, ?e przy ustalaniu przedmiotu opodatkowania podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych ustawodawca wprowadzi3 zasade enumeratywnego okreolenia czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych. Oznacza to, ?e opodatkowaniu podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych podlegaj1 wy31cznie czynnooci wprost wskazane w okreolaj1cym przedmiot opodatkowania art. 1 ustawy.
Zgodnie natomiast z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 wrzeonia 2000 r. Kodeks spó3ek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.) podzia3 mo?e bya dokonany przez przeniesienie czeoci maj1tku spó3ki dzielonej na istniej1c1 spó3ke lub na spó3ke nowo zawi1zan1 (podzia3 przez wydzielenie).
Jak wynika z zacytowanych wy?ej przepisów ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych, woród czynnooci, które w owietle tej ustawy traktowane s1 jako zmiana umowy spó3ki, nie zosta3a wymieniona czynnooa podzia3u spó3ki.
Powy?sze oznacza, ?e w niniejszej sprawie czynnooa podzia3u Banku Dzielonego i wniesienie wydzielonej czeoci maj1tku do spó3ki akcyjnej pozostaje poza zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych. Wobec tego nie implikuje on obowi1zku zap3aty podatku od czynnooci cywilnoprawnych.
W rezultacie, w opisanej sprawie, Wnioskodawca nie bedzie zobowi1zany do zap3aty podatku od czynnooci cywilnoprawnych.
Wobec powy?szego, stanowisko Wnioskodawcy nale?y uznaa za prawid3owe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w P3ocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 P3ock.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
