Czy podwyzszenie kapitalu zakladowego Spolki w zwiazku z wniesieniem wkladu niepienieznego w postaci udzialow/akcji Spolki polskiej/Spolki zagranicz... - Interpretacja - IPPB2/4514-122/16-2/LS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.05.2016, sygn. IPPB2/4514-122/16-2/LS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy podwyzszenie kapitalu zakladowego Spolki w zwiazku z wniesieniem wkladu niepienieznego w postaci udzialow/akcji Spolki polskiej/Spolki zagranicznej bedzie skutkowalo koniecznoscia opodatkowania transakcji podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz ? 7 pkt 1 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko Spolki - przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2016 r. (data wplywu 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od czynnosci cywilnoprawnych w zakresie skutkow podatkowych podwyzszenia kapitalu zakladowego w zwiazku z wniesieniem wkladu niepienieznego w postaci udzialow/akcji spolki polskiej/spolki zagranicznej ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2016 r. wplynal ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczacej podatku od czynnosci cywilnoprawnych w zakresie skutkow podatkowych podwyzszenia kapitalu zakladowego w zwiazku z wniesieniem wkladu niepienieznego w postaci udzialow/akcji spolki polskiej/spolki zagranicznej.

We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.

Wnioskodawca rozwaza utworzenie spolki z ograniczona odpowiedzialnoscia z siedziba w Warszawie, ktora prowadzic bedzie dzialalnosc pod firma M. spolka z ograniczona odpowiedzialnoscia (dalej jako ?Spolka?). Planowane jest podwyzszenie kapitalu zakladowego Spolki. Nowoutworzone udzialy Spolki pokryte zostana wkladem niepienieznym w postaci udzialow polskiej spolki z ograniczona odpowiedzialnoscia / akcji polskiej spolki akcyjnej (dalej jako ?Spolka polska?) i / lub udzialow/akcji zagranicznej spolki kapitalowej z siedziba w panstwie czlonkowskim Unii Europejskiej wymienionej w zalaczniku I do Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczacej podatkow posrednich od gromadzenia kapitalu (dalej jako ?Spolka zagraniczna?). Na skutek podwyzszenia kapitalu zakladowego, Spolka albo bedzie nabywac wiekszosc praw glosow w Spolce polskiej / Spolce zagranicznej albo bedzie juz posiadac wiekszosc praw glosu. Cala wartosc wszystkich wnoszonych wkladow niepienieznych zostanie alokowana na kapital zakladowy Spolki.

Wnioskodawca niniejszy wniosek sklada na podstawie art. 14n ? 1 pkt 1) Ordynacji podatkowej, jako podmiot planujacy zalozenie Spolki.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytania:

Czy podwyzszenie kapitalu zakladowego Spolki w zwiazku z wniesieniem wkladu niepienieznego w postaci udzialow/akcji Spolki polskiej/Spolki zagranicznej bedzie skutkowalo koniecznoscia opodatkowania transakcji podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, podwyzszenie kapitalu zakladowego Spolki, w zwiazku z wniesieniem wkladu niepienieznego w postaci udzialow/akcji Spolki polskiej/Spolki zagranicznej w procedurze wymiany udzialow nie bedzie podlegalo podatkowi od czynnosci cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1) lit. k) i pkt 2) ustawy o PCC, podatkowi od czynnosci cywilnoprawnych podlegaja umowy spolki oraz zmiany umow wymienionych w pkt 1, jezeli powoduja one podwyzszenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych, z zastrzezeniem ust. 3 pkt 4 ustawy o PCC.

Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o PCC, za zmiane umowy spolki, w przypadku spolki kapitalowej uwaza sie podwyzszenie kapitalu zakladowego z wkladow lub ze srodkow spolki oraz doplaty.

Jednoczesnie, na mocy art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o PCC, nie podlegaja podatkowi umowy spolki i ich zmiany zwiazane m.in. z wniesieniem do spolki kapitalowej, w zamian za jej udzialy lub akcje, udzialow lub akcji innej spolki kapitalowej dajacych w niej wiekszosc glosow albo kolejnych udzialow lub akcji, w przypadku gdy spolka, do ktorej sa wnoszone te udzialy lub akcje, posiada juz wiekszosc glosow.

Z powyzszego przepisu wynika zatem, ze w przypadku tzw. transakcji wymiany udzialow, gdzie do spolki kapitalowej z siedziba w Polsce wnoszone sa w ramach wkladu niepienieznego udzialy innej spolki kapitalowej dajace w niej wiekszosc praw glosu lub spolka z siedziba w Polsce posiada juz wiekszosc glosow w spolce, ktorej udzialy sa wnoszone, podwyzszenie kapitalu zakladowego spolki otrzymujacej wklad niepieniezny nie jest objete zakresem opodatkowania podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych.

Jednym z warunkow niepodlegania podatkowi od czynnosci cywilnoprawnych transakcji wymiany udzialow jest by podmioty uczestniczace w tej procedurze byly spolkami kapitalowymi.

Ustawa o PCC, jako spolke kapitalowa, w art. 1a pkt 2 tej ustawy wymienia spolke z ograniczona odpowiedzialnoscia, spolke akcyjna lub spolke europejska.

W ocenie Wnioskodawcy nalezy uznac, ze w zakres powyzszej definicji wchodza zarowno spolki kapitalowe utworzone zgodnie z ustawa z dnia 15 wrzesnia 2000 r. Kodeks spolek handlowych (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1030), jak rowniez spolki kapitalowe z siedziba poza Polska.

W definicji pojecia ?spolka kapitalowa? ustawodawca nie zawarl odwolania do przepisow polskiego prawa spolek. Gdyby intencja ustawodawcy bylo ograniczenie zwolnienia z podatku od czynnosci cywilnoprawnych jedynie do polskich spolek kapitalowych wskazalby to wyraznie w dyspozycji przepisu art. 1 pkt 2 ustawy o PCC.

Na szerokie rozumienie definicji ?spolki kapitalowej? wskazuja konsekwentnie przepisy ustawy o PCC, w szczegolnosci przepisy art. 1 ust. 3 pkt 4, art. 1 ust. 5 pkt 2 lit. b) oraz art. 9 pkt 11 lit. a) i lit. b), ktore w sposob wyrazny odwoluja sie do siedziby spolki kapitalowej znajdujacej sie poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Konstrukcja tych przepisow dowodzi tym samym, ze definicja ?spolki kapitalowej? zawarta w ustawie o PCC nie zostala zawezona jedynie do polskich spolek z ograniczona odpowiedzialnoscia i spolek akcyjnych.

Regulacja zawarta w art. 2 pkt 6 lit. c) tiret drugi ustawy o PCC zostala wprowadzona do polskiego porzadku prawnego poprzez ustawe z dnia 7 listopada 2008 r, o zmianie ustawy o podatku od czynnosci cywilnoprawnych (Dz. U. z 2008 r., Nr 209, poz, 1319) tytulem implementacji przepisow Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczacej podatkow posrednich od gromadzenia kapitalu.

Nowelizacja ta miala na celu dostosowanie brzmienia ustawy o PCC do Dyrektywy w zakresie opodatkowania kapitalu w spolkach kapitalowych. W wyniku tej nowelizacji wprowadzono nowe regulacje dla spolek kapitalowych, zgodnie z ktorymi wylaczono z opodatkowania czynnosci niepodlegajace podatkowi posredniemu w swietle Dyrektywy, w tym dzialania restrukturyzacyjne. Za dzialania restrukturyzacyjne Dyrektywa uznaje m.in. dzialania polegajace na przejeciu przez spolke kapitalowa, ktora jest w trakcie tworzenia lub tez istnieje, udzialow dajacych wiekszosc glosow w innej spolce kapitalowej, pod warunkiem ze rekompensata obejmuje przynajmniej czesciowo papiery wartosciowe reprezentujace kapital tej pierwszej spolki.

W tym kontekscie nalezy sie rowniez odniesc do art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy, zgodnie z ktorym przez spolke kapitalowa w znaczeniu Dyrektywy nalezy rozumiec kazda spolke, ktora przyjmuje jedna z form wyszczegolnionych w zalaczniku I do Dyrektywy.

Biorac pod uwage, ze Spolka zagraniczna bedzie miec forme wyszczegolniona w zalaczniku I do Dyrektywy, bedzie spelniac warunki uznania jej za ?spolke kapitalowa? w rozumieniu Dyrektywy i w konsekwencji w rozumieniu ustawy o PCC.

Rowniez w uzasadnieniu do projektu omawianej nowelizacji ustawy o PCC wskazano, iz projekt przewiduje:

?(...) 4) w art. 1 w pkt 3 - wylaczenie z opodatkowania czynnosci niepodlegajacych podatkowi w swietle przepisow dyrektywy, w tym przeksztalcenia spolki kapitalowej w inna spolke kapitalowa oraz czynnosci restrukturyzacyjnych spolek kapitalowych; za dzialania restrukturyzacyjne dyrektywa uznaje laczenie spolek kapitalowych, podzial spolek kapitalowych oraz wniesienie do spolki kapitalowej wkladow niepienieznych (aportow) w postaci oddzialu innej spolki kapitalowej, a takze czynnosci okreslane jako ?wymiana udzialow? w spolkach kapitalowych, (...)?

W konsekwencji, zmiana umowy spolki - jako czynnosc zwiazana z transakcja wymiany udzialow - nie powinna podlegac opodatkowaniu podatkiem od czynnosci cywilnoprawnych - zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c) tiret drugi ustawy o PCC w zwiazku z art. 5 ust. 1 lit. e) Dyrektywy.

Powyzsze stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organow podatkowych. Tytulem przykladu mozna wskazac na interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 sierpnia 2011 r. (sygn. IPPB2/436-241/11-2/AF), w ktorej organ stwierdzil, iz: ?Definicja spolki kapitalowej zostala zawarta w art. 1 a pkt 2 ustawy, zgodnie z ktora uzyte w ustawie okreslenie spolka kapitalowa oznacza spolke z ograniczona odpowiedzialnoscia, spolke akcyjna i spolke europejska. Nalezy wskazac, iz Dyrektywa Rady 2008/7A/VE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczaca podatkow posrednich od gromadzenia kapitalu nakazuje nieopodatkowywanie czynnosci restrukturyzacyjnych, do ktorych zalicza sie miedzy innymi wniesienie do spolki kapitalowej, w zamian za udzialy lub akcje, udzialow lub akcji innej spolki kapitalowej, dajacych w niej wiekszosc glosow albo kolejnych udzialow lub akcji, w przypadku gdy spolka, do ktorej sa wnoszone te udzialy lub akcje, posiada juz wiekszosc glosow. Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a wyzej wymienionej Dyrektywy przez spolke kapitalowa w znaczeniu niniejszej dyrektywy nalezy rozumiec kazda spolke, ktora przyjmuje jedna z form wyszczegolnionych w zalaczniku I (...).

W ocenie Wnioskodawcy, nawet gdyby przyjac, iz definicja spolki kapitalowej zawarta w art. 1 a pkt 2 ustawy o PCC ogranicza sie jedynie do polskich spolek kapitalowych, to i tak biorac pod uwage, ze Spolka zagraniczna wymieniona bedzie w zalaczniku I do Dyrektywy, nalezaloby uznac ja za spolke, do ktorej maja zastosowanie przepisy art. 2 pkt 6 lit. c) tiret drugi ustawy o PCC.

Wowczas, w ocenie Wnioskodawcy, w zwiazku z niewlasciwa implementacja Dyrektywy do ustawy o PCC, bedzie on mial prawo bezposredniego powolania sie na przepisy Dyrektywy.

W konsekwencji, Spolka zagraniczna, jako spolka zagraniczna powinna byc traktowana na rowni z polskimi spolkami kapitalowymi.

Powyzsze stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 grudnia 2010 r. (sygn. IPPB2/436-350/10-2/AF) w ktorej Dyrektor stwierdzil, ze: ?Nalezy wskazac, iz Dyrektywa Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczaca podatkow posrednich od gromadzenia kapitalu nakazuje nieopodatkowywanie czynnosci restrukturyzacyjnych, do ktorych zalicza miedzy innymi wniesienie do spolki kapitalowej, w zamian za udzialy lub akcje, udzialow lub akcji innej spolki kapitalowej, dajacych w niej wiekszosc glosow albo kolejnych udzialow lub akcji, w przypadku gdy spolka, do ktorej sa wnoszone te udzialy lub akcje, posiada juz wiekszosc glosow. W przypadku wiec, gdy do spolki kapitalowej (z o.o., akcyjnej lub europejskiej) wnoszone sa udzialy lub akcje spolki, innej niz wymieniona w art. 1 a pkt 2 ustawy o podatku od czynnosci cywilnoprawnych, ktora zgodnie z zalacznikiem do dyrektywy jest uwazana za spolke kapitalowa w jednym z panstw czlonkowskich, wowczas czynnosc taka korzystalaby z wylaczenia z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy.?

Reasumujac, w ocenie Wnioskodawcy, podwyzszenie kapitalu zakladowego Spolki, w zwiazku z wniesieniem udzialow/akcji Spolki polskiej/Spolki zagranicznej w procedurze wymiany udzialow nie bedzie podlegalo podatkowi od czynnosci cywilnoprawnych.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest prawidlowe.

Majac powyzsze na wzgledzie, stosownie do art. 14c ? 1 Ordynacji podatkowej, odstapiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powolanych przez Wnioskodawce interpretacji indywidualnych, wskazac nalezy, ze rozstrzygniecia te zapadly w indywidualnych sprawach i nie sa wiazace dla organu wydajacego interpretacje.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Plocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Plock.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie