Działając na podstawie art. 14b § 2 i § 5 pkt 2 oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ze ... - Interpretacja - PDII-436/9/AS/06

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.05.2006, sygn. PDII-436/9/AS/06, Izba Skarbowa w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14b § 2 i § 5 pkt 2 oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ze zm. ), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu - zmienia z urzędu interpretację co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, udzieloną postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z dnia 22 marca 2006r. nr PM 436-3/1/05 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Pismem z dnia 23 grudnia 2005r., wspólnicy spółki cywilnej zwrócili się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z wnioskiem o udzielenie interpretacji z zakresu podatku od czynności cywilnoprawnych w przedmiocie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego przez jednego ze wspólników do spółki cywilnej.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach zmiany umowy spółki jeden ze wspólników wnosi do spółki cywilnej - aportem - wszystkie składniki majątku z dotychczas prowadzonej prze siebie działalności gospodarczej, przede wszystkim wyposażenie i środki trwałe, przy czym wkład wniesiony do spółki nie jest przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 55 sup1; Kodeksu cywilnego. Podwyższenie kapitału nowo utworzonej spółki cywilnej następuje z dniem 01 stycznia 2006r., a po tej dacie zostaje zlikwidowana działalność firmy jednoosobowej - prowadzonej przez wspólnika wnoszącego kapitał.Zdaniem podatników, wniesienie przez wspólnika aportu, korzystającego na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 97, poz. 970 ) ze zwolnienia z podatku VAT, będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych stosownie do uregulowań art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.Postanowieniem z dnia 22 marca 2006r. nr PM 436-3/1/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stwierdził, że przedstawione we wniosku o interpretację stanowisko spółki jest prawidłowe.

Dokonując na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa weryfikacji w/w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż nie jest ona zgodna z obowiązującymi w tym względzie przepisami prawa.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k oraz pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych ( Dz.U. z 2005r. nr 41, poz. 399 ze zm. ), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają umowy spółki, a także zmiany tych umów - o ile powodują podwyższenie podstawy opodatkowania. Czynność wniesienia do spółki osobowej, jaką jest spółka cywilna, wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, w świetle przepisów art. 1 ust. 3 ustawy, uznawana jest za czynność zmiany umowy spółki.Powoływany przez podatników art. 2 pkt 4 ustawy stanowi, iż podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego. Natomiast § 8 ust.1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów reguluje zwolnienie wkładów niepieniężnych ( aportów ) wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego.Zgodnie z uregulowaniami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przedmiotem opodatkowania jest umowa spółki oraz zmiana umowy spółki - a nie czynność w postaci wniesienia wkładu ( aport ) lub podwyższenia wniesionego do spółki wkładu. Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, w jakiej formie wniesiono wkład, pieniężnej czy niepieniężnej. Przyjęty przez ustawodawcę w art. 1 zakres przedmiotowy ustawy powinien być stosowany konsekwentnie

także przy dokonywaniu wykładni pozostałych jej przepisów, w tym dotyczących wyłączeń i zwolnień z pcc.Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wyłączenie obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych ustanowione w art. 2 pkt 4 ustawy będzie mogło mieć zastosowanie wówczas, gdy czynnością cywilnoprawną opodatkowaną podatkiem VAT lub zwolnioną z tego podatku będzie czynność cywilnoprawna objęta przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - w analizowanym przypadku czynność w postaci zmiany umowy spółki.Z uwagi na to, że czynność w postaci zmiany umowy spółki jest czynnością neutralną z punktu widzenia ustawy o podatku VAT ( zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 powołanego wyżej Rozporządzenia Ministra Finansów zwolniona z podatku VAT jest jedynie czynność w postaci aportu niepieniężnego - a nie czynność w postaci zmiany umowy spółki ( będącej konsekwencją wniesienia takiego aportu ) - w odniesieniu do tych czynności ( umowy spółki bądź jej zmiany ) analizowane wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie mogło znaleźć zastosowania.Umowy spółki lub zmiany tych umów, które następują w wyniku wniesienia wkładów, podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2, ust. 3, art. 6 ust. 1 pkt 8, art. 7 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.Stwierdza się zatem, iż stanowisko przedstawione we wniosku podatnika nie jest prawidłowe.

W konsekwencji stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego z Brzegu zawarte w postanowieniu z dnia 22 marca 2006r. nr PM 436-3/1/05 w przedmiocie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych narusza przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ze względu na powyższe tut. organ niniejszą decyzją dokonuje jego zmiany z urzędu.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia; interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W tym stanie faktycznym i prawnym orzeka się jak w sentencji.

Zgodnie z art. 220 § 1, 221 i 223 ustawy Ordynacja podatkowa od niniejszej decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Izba Skarbowa w Opolu