
Temat interpretacji
Czy na Wnioskodawcy, w związku ze sprzedażą drewna, ciąży obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Organu 27 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 i 31 października 2012 r. oraz w dniu 20 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży drewna - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży drewna.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 17 października 2012 r. znak: IBPB II/1/415-762/12/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 30 października 2012 r. uzupełniono wniosek o brakującą opłatę, natomiast w dniu 31 października 2012 r. i 20 listopada 2012 r. wpłynęło pisemne uzupełnienie pozostałych braków formalnych ww. wniosku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest właścicielem działki leśnej. W związku z tym, iż planuje dokonać zmian w strukturze zalesienia, zwrócił się do starosty z prośbą o wydanie zgody na wycięcie drzew i zgodę taką otrzymał. Drzewa sprzedał, a ponieważ pierwszy raz dokonywał sprzedaży drzew zasięgnął informacji w urzędzie skarbowym, czy ma zapłacić podatek. Według uzyskanych informacji w tej sytuacji nie ma obowiązku zapłaty podatku, jednak Wnioskodawca oczekuje pisemnego wyjaśnienia czy i jakie podatki dotyczą ww. transakcji na kwotę 6.900,00 zł.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu i pośrednictwa handlowego w branży spożywczej i odzieżowej. Nie prowadzi handlu drzewem, a sprzedane drzewo było nieprzerobione. Umowa sprzedaży drzewa nie była zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od czynności cywilnoprawnych...
Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku zapłaty podatku, w obu przypadkach zapytania (tj. w podatku dochodowym od osób fizycznych i w podatku od czynności cywilnoprawnych).
Stanowisko to, jak wskazał Wnioskodawca, potwierdzają informacje uzyskane od osób sprzedających drzewo z własnego lasu, z których wynika, że przychody z gospodarki leśnej nie są objęte regulacjami przepisów ustawy o podatku dochodowym. Przychód ze sprzedaży drzewa z własnego lasu nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są skutki podatkowe sprzedaży drewna dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych - zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz do sprzedaży praw (art. 555 Kodeksu cywilnego).
Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży, w myśl powołanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy).
Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:
- nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,
- innych praw majątkowych - 1%.
O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca sprzedał drewno z własnego lasu jest zatem sprzedającym a nie kupującym. Tym samym stosownie do treści wskazanego powyżej art. 4 pkt 1 cyt. ustawy w przedstawionym stanie faktycznym - na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż przy umowie sprzedaży obowiązek podatkowy ciąży na kupującym. To oznacza, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu sprzedaży ww. drewna.
Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
