Opodatkowanie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. - Interpretacja - ITPB2/436-147/12/TJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.08.2012, sygn. ITPB2/436-147/12/TJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania wniesienia aportu

  • jest prawidłowe w zakresie zastosowania wyłączenia z opodatkowania
  • jest nieprawidłowe w zakresie zastosowania definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania wniesienia aportu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółką Akcyjną, posiadającą siedzibę i miejsce zarządu w Polsce oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce, będącą jednocześnie zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, która prowadzi podstawową działalność gospodarczą polegającą na działalności tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanymi z Protokołem z Kyoto. Jednocześnie Spółka jest właścicielem samolotu B.C. (zwany dalej: samolot), który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i przyjęty do używania w grudniu 2010 r. czyli w roku nabycia. Przy nabyciu samolotu Spółka nie odliczyła podatku VAT. W dniu 11 października 2010 r. pomiędzy Spółką, a zewnętrzną firmą - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Najemca) zawarta została umowa najmu samolotu. Na podstawie umowy najmu, samolot został przekazany Najemcy do używania. Dodatkowo wraz z umową najmu Spółka w dniu 11 października 2010 r. zawarła z Najemcą umowę o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, zgodnie z którą Najemca przejął odpowiedzialność za samolot w zakresie zarządzania ciągłą zdatnością do lotu. Na podstawie umowy najmu samolot jest wykorzystywany przez Najemcę do wykonywania lotów odpłatnych (komercyjnych) w związku z prowadzoną przez Najemcę działalnością gospodarczą polegającą na świadczeniu usług przewozów lotniczych krajowych i międzynarodowych. Samolot może być również wykorzystywany do lotów przez Spółkę (wtedy Spółka jest podmiotem nabywającym usługi przewozu lotniczego krajowego lub międzynarodowego). Zgodnie z umową najmu, ze względu na przejęcie przez Najemcę odpowiedzialności za samolot, wszyscy piloci i stewardesy dedykowani do samolotu pozostają pod nadzorem Najemcy, ma on obowiązek zapewnienia oraz zatrudnienia personelu, który będzie oddelegowany do samolotu. Wnioskodawca jako ubezpieczony oraz Najemca jako współ-ubezpieczony zawarli w 2010 r. z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę ubezpieczenia samolotu, w zakresie prowadzonej działalności lotniczej z użyciem samolotu z włączeniem lotniczej komercyjnej działalności przewozowej Najemcy. Od stycznia 2012 r. Spółka, na podstawie uchwały zarządu wyodrębniła w swojej strukturze Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych zajmujący się nadzorem oraz wykonywaniem praw i obowiązków wynikających z posiadanego samolotu, który jest wynajmowany Najemcy. W związku z utworzeniem nowego Departamentu w załączniku do uchwały zarządu określony został zakres zadań tego Departamentu, a także oddelegowana została osoba (pracownik), która zadania Departamentu będzie realizowała. Została zmieniona umowa o pracę wyznaczonej osoby, tak aby do jej obowiązków włączyć obowiązki związane z wykonywaniem prac w ramach Departamentu. W strukturze organizacyjnej Spółki Departament jest przypisany bezpośrednio pod Zarząd Spółki. W ramach zadań nowo powstały Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych zajmuje się:

  • wystawianiem faktur za najem samolotu na podstawie comiesięcznych zestawień przysyłanych od Najemcy;
  • sprawdzaniem faktur kosztowych wystawianych przez Najemcę pod kątem zgodności z umowami;
  • sprawdzaniem załączników do refaktury kosztów obsługi samolotu pod kątem występowania na nich oznaczeń SP-CON (oznaczenie Spółki jako podmiotu, na którym ciąży zgodnie z zawartymi umowami obowiązek ponoszenia tych kosztów), oraz co do ilości i rodzajów poniesionych kosztów;
  • sporządzaniem kompensat wzajemnych należności wynikających z faktur wystawianych przez Spółkę i Najemcę, w tym konsultacjami z Zarządem Spółki i Najemcą;
  • gromadzeniem, sprawdzaniem i ewentualnie uzupełnianiem zestawień kosztów miesięcznych przesyłanych przez Najemcę;
  • kontaktami z Najemcą (w tym umawianie rozkładów lotów dla pracowników Spółki);
  • tworzeniem raportów dla Zarządu o realizacji umowy najmu samolotu, w tym raportowanie o wyjaśnionych ewentualnych nieprawidłowościach związanych z realizacją umowy;
  • stałym monitoringiem realizacji umowy najmu i analizą najbardziej optymalnych rozwiązań w zakresie zarządzania tą częścią majątku Spółki;
  • innymi zleconymi i/lub wynikającymi z bieżących potrzeb wyjaśniania sprawami dotyczącymi Departamentu.

Oprócz wspomnianego powyżej samolotu do składników majątkowych przypisanych do Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych zalicza się wyposażenie biurowe niezbędne dla wykonywania zadań służbowych przez pracownika przypisanego do tego Departamentu, tj. meble biurowe, komputery, oprogramowanie, telefon komórkowy, itp. Spółka zamierza dokonać restrukturyzacji, w ramach której z majątku Spółki zostanie wydzielony Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, który jako wkład zostanie wniesiony do nowo powstałej spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Polski oraz miejscem zarządu na terytorium Polski, podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług, który będzie rozliczał podatek VAT (VAT czynny). W zamian za wniesiony wkład Spółka otrzyma udziały od podmiotu otrzymującego ten wkład. Obok wskazanego wyżej samolotu oraz wyposażenia ruchomego, Wnioskodawca przekaże spółce przejmującej wszelkie dokumenty związane z prawem własności oraz korzystaniem z samolotu, tj. w szczególności umowę zakupu samolotu, umowę najmu i umowę o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, ubezpieczeniem, a także dodatkowo korespondencję z Najemcą. Do Departamentu przypisany jest ponadto pracownik Wnioskodawcy, bowiem działalność Wnioskodawcy w zakresie wynajmu samolotu wymaga obsługi w zakresie zarządzania i administrowania umowami: najmu, o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umową ubezpieczeniową. Osoba zajmująca się zarządzaniem i administrowaniem Departamentem ds. Nadzoru Statków Powietrznych wraz z majątkiem zostanie przeniesiona do nowoutworzonej spółki. Wnioskodawca jest stroną umowy najmu samolotu, umowy o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umowy ubezpieczenia samolotu. Ze wskazanych umów wynikają dla Wnioskodawcy zobowiązania, które łącznie z zobowiązaniami z tytułu zawartej umowy o pracę z pracownikiem Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, związane są z działalnością Wnioskodawcy w obszarze wynajmu samolotu i będą przedmiotem wydzielenia łącznie z tą częścią działalności Wnioskodawcy. W przypadku zidentyfikowania na dzień przeniesienia składników majątkowych wchodzących w skład Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych innych istotnych zobowiązań związanych bezpośrednio z tym działem będą one przeniesione na nową spółkę. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja rachunkowa, w tym ewidencja pomocnicza (konta analityczne) umożliwia identyfikację i przyporządkowanie należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, do Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych. Wydzieleniem nie będzie objęta część zadań Spółki związanych z zapewnieniem funkcji wspólnych dla wszystkich obszarów działalności Wnioskodawcy, tj. księgowość, administracja, kadry i płace itp. Funkcje te pozostaną w spółce Wnioskodawcy (cześć tych usług obecnie jest zlecona do wykonywania zewnętrznym podmiotom), natomiast ich świadczenie na rzecz części działalności Wnioskodawcy związanej z samolotem, zostanie zapewnione we własnym zakresie przez spółkę przejmującą, w sposób umożliwiający nieprzerwaną kontynuację działalności przez Departament po dniu wydzielenia (na zasadzie zlecenia wykonywania usług księgowych, administracyjnych, kadr i plac do zewnętrznego podmiotu). Pomieszczenia biurowe służące wykonywaniu pracy przez pracownika Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, zostaną zapewnione przez nową spółkę, do której wniesiony zostanie przedmiotowy Departament, na podstawie zawartych przez nią umów najmu (dzierżawy) powierzchni biurowej od Wnioskodawcy. Po wydzieleniu i wniesieniu aportem Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych w Spółce pozostanie nadal funkcjonujący Departament Transakcji Giełdowych i Analiz oraz Departament Ubezpieczeń, w ramach których Wnioskodawca będzie nadal prowadził główną działalność gospodarczą polegającą na tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanymi z Protokołem z Kyoto. Jednocześnie Wnioskodawca prowadzić będzie w ramach Departamentu Inwestycji działalności w innym obszarze (jako działalność uboczna), m.in. w zakresie wynajmu i obrotu nieruchomościami. Oczywiście do wykonywania tych funkcji w Spółce pozostanie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań a także szereg pracowników, co umożliwiać będzie prowadzenie dalszej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie

w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czy w przypadku wniesienia opisanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników do nowo powstałej spółki w zamian za udziały w tej spółce na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie ono opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w związku z czym, w ocenie Wnioskodawcy, pojęcie to powinno być definiowane w oparciu o art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, skoro, w ocenie Wnioskodawcy, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług planowany do wniesienia Departament Nadzoru Statków Powietrznych spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to również dla celów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ten zespół składników majątkowych spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tym samym umowa spółki (zmiana umowy spółki) związana z wniesieniem departamentu ds. samolotu jako wkładu niepieniężnego do nowo powstałej spółki, nie będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie zastosowania wyłączenia z opodatkowania i za nieprawidłowe w zakresie zastosowania definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku od towarów i usług.

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt. 1 lit. k) tego artykułu umowy spółki, a także, co wynika z pkt. 2 powołanego przepisu, ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Zgodnie natomiast z art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

W ustawie przewidziane zostały również sytuacje, w których dokonanie czynności cywilnoprawnej co do zasady podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w tym podatku. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy nie podlegają podatkowi umowy spółki i jej zmiany związane z:

  1. łączeniem spółek kapitałowych,
  2. przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,
  3. wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:
    1. przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,
    2. udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Przepis ten, wprowadzony do ustawy z dniem 1 stycznia 2009 r., stanowi efekt dostosowania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych do obowiązującego prawa Unii Europejskiej, poprzez wdrożenie postanowień Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z dnia 21 lutego 2008r., s.11), która uprościła i uporządkowała prawo Unii Europejskiej w materii opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych oraz wprowadziła korzystne regulacje dla spółek kapitałowych, przez ograniczenie katalogu czynności podlegających podatkowi kapitałowemu.

Skutkiem implementowania ww. Dyrektywy jest wyłączenie z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie nie podlegającymi podatkowi kapitałowemu. Za działania restrukturyzacyjne zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt a) Dyrektywy Nr 2008/7/WE uznaje się przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w Spółce, od stycznia 2012 r., na podstawie uchwały zarządu, wyodrębniony został Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, zajmujący się nadzorem oraz wykonywaniem praw i obowiązków wynikających z posiadanego samolotu, który jest wynajmowany Najemcy. W związku z utworzeniem nowego Departamentu w załączniku do uchwały zarządu określony został zakres zadań tego Departamentu, a także oddelegowana została osoba (pracownik), która zadania Departamentu będzie realizowała. Została zmieniona umowa o pracę wyznaczonej osoby, tak aby do jej obowiązków włączyć obowiązki związane z wykonywaniem prac w ramach Departamentu. Do obowiązków tej osoby należy obsługa w zakresie zarządzania i administrowania umowami: najmu, o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umową ubezpieczeniową. W ramach zadań nowo powstały Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych zajmuje się wszelkimi czynnościami związanymi z zawartą z Najemcą umową najmu samolotu. Oprócz wspomnianego powyżej samolotu do składników majątkowych przypisanych do Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych zalicza się wyposażenie biurowe niezbędne dla wykonywania zadań służbowych przez pracownika przypisanego do tego Departamentu, tj. meble biurowe, komputery, oprogramowanie, telefon komórkowy, itp. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja rachunkowa, w tym ewidencja pomocnicza (konta analityczne) umożliwia identyfikację i przyporządkowanie należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, do Departamentu.

Spółka zamierza dokonać restrukturyzacji, w ramach której z majątku Spółki zostanie wydzielony Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, który jako wkład zostanie wniesiony do nowo powstałej spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Polski oraz miejscem zarządu na terytorium Polski, podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług, który będzie rozliczał podatek VAT (VAT czynny). W zamian za wniesiony wkład Spółka otrzyma udziały od podmiotu otrzymującego ten wkład. Obok wskazanego wyżej samolotu oraz wyposażenia ruchomego, Wnioskodawca przekaże spółce przejmującej wszelkie dokumenty związane z prawem własności oraz korzystaniem z samolotu, tj. w szczególności umowę zakupu samolotu, umowę najmu i umowę o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, ubezpieczeniem, a także dodatkowo korespondencję z Najemcą. Osoba zajmująca się zarządzaniem i administrowaniem Departamentem ds. Nadzoru Statków Powietrznych wraz z majątkiem zostanie przeniesiona do nowoutworzonej spółki. W przypadku zidentyfikowania na dzień przeniesienia składników majątkowych wchodzących w skład Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych innych istotnych zobowiązań związanych bezpośrednio z tym działem będą one przeniesione na nową spółkę.

Mając na uwadze tak przedstawione zagadnienie, dla zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, rozważenia wymaga, czy w omawianej sprawie przedmiot aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Pojęcie to, jak również pojęcie samego przedsiębiorstwa, nie zostało jednak zdefiniowane ani w powyżej cytowanej dyrektywie, ani w znowelizowanej ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym wskazać należy, że definicję przedsiębiorstwa zawiera przepis art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Definiując pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy mieć również na uwadze stosowne uregulowania zawarte w Dyrektywie. W rezultacie stwierdzić należy, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa spółki kapitałowej, o którym mowa w Kodeksie cywilnym, które z organizacyjnego punktu widzenia stanowią jednostkę zdolną do niezależnej, samodzielnej działalności. Zaznaczyć przy tym należy, że musi być to odpowiednio wydzielony i zorganizowany w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zespół składników majątkowych, zdolny do bycia niezależnym i samodzielnie realizującym zadania gospodarcze podmiotem.

Mając na uwadze powyższe ustalenia oraz treść przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić więc należy, że wniesienie przez Spółkę do innej spółki kapitałowej w zamian za jej udziały aportu w postaci Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, w skład którego obok wskazanego wyżej samolotu oraz wyposażenia ruchomego, wchodzą również wszelkie dokumenty związane z prawem własności oraz korzystaniem z samolotu, tj. w szczególności umowa zakupu samolotu, umowa najmu i umowa o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, ubezpieczeniem, a także dodatkowo korespondencja z Najemcą, jak również osoba zajmująca się zarządzaniem i administrowaniem Departamentem oraz zobowiązania zidentyfikowane na dzień przeniesienia składników majątkowych wchodzących w skład Departamentu, pod warunkiem, że tak zorganizowany zespół składników majątkowych zdolny jest do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych, wyłączone będzie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z dyspozycja art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie wyjaśnić należy, iż dokonując interpretacji pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki kapitałowej, niezasadnym jest odwoływanie się do definicji pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. Użyte w tych ustawach pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma bowiem zastosowanie tylko w odniesieniu do przepisów ww. ustaw, ilekroć jest w nich mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dlatego też definicjami używanymi na potrzeby tych ustaw nie można posługiwać się na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. z tego tez względu stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy