POSTANOWIENIE - Interpretacja - E-2/436/2/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.03.2005, sygn. E-2/436/2/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych i stwierdza, że podziela Pana stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 14.01.2005 r.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W piśmie z dnia 14.01.2005 r. zwrócił się Pan do tut. organu podatkowego z zapytaniem:

Czy otrzymana od obywatela zagranicznego pożyczka, która zostanie przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej, będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych oraz jakie muszą być spełnione warunki do uzyskania zwolnienia, a także w jaki sposób należy udokumentować wydatki na wskazany wyżej cel ?

Zdaniem Pana umowa taka zwolniona jest od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 10 lit.g ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 z późn. zm.).

Oceniając przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny, organ podatkowy uznaje przedstawione stanowisko za prawidłowe i wyjaśnia.

Zgodnie z art. 9 pkt 10 lit.g cyt. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku pożyczki udzielone na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, pod warunkiem udokumentowania, że pieniądze, będące przedmiotem pożyczki, zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy albo wykorzystania w tym okresie rzeczy oznaczonych co do gatunku, stanowiących przedmiot pożyczki.

Jak wynika z powyższego przepisu, warunkiem zastosowania zwolnienia jest udzielenie pożyczki przedsiębiorcy lub przyszłemu przedsiębiorcy, pod warunkiem, że otrzymane na podstawie umowy pożyczki pieniądze przeznaczone zostaną na rozpoczęcie lub dalsze prowadzenie działalności gospodarczej, przy czym wykorzystanie przedmiotu pożyczki, w tym celu udzielonej, nastąpić powinno w okresie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Tylko takie kryterium celowe wydatków może być podstawą do zastosowania zwolnienia.

Dodatkowym warunkiem, w przypadku pożyczek pieniężnych, jest wymóg udokumentowania wydatków na wskazane w przepisie cele, ze środków pochodzących z pożyczki. Dokumenty te powinny spełniać wymogi określone dla dokumentów sporządzanych przez jednostki prowadzące działalność gospodarczą, tj. wynikające z następujących aktów prawnych:
1. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 z późn. zm.),
2. ustawy z dnia 29.09.2004 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 97, poz. 694 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Fininansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Wydatki, jak wynika z zacytowanego przepisu, powinny być ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i celem określonym umową pożyczki. Wskazane jest zatem, aby wydatki te spełniały warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów lub związane były z zakupem składników majątku dla potrzeb działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) lub ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W związku z tym, że przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie precyzują, w jaki sposób pożyczkobiorca ma udokumentować fakt poniesienia określonych wydatków, przyjąć należy, że mogą to być wszelkiego rodzaju dokumenty potwierdzające rzeczywiste wydatkowanie wspomnianych środków, w szczególności zaś faktury i rachunki.

Nie stanowi okoliczności uzasadniających zastosowanie omawianego zwolnienia samo zawarcie umowy, której skutkiem ma być spełnienie świadczenia ze środków pochodzących z pożyczki, lecz dopiero wykonanie takiej umowy przez dokonanie zapłaty.

Interpretacji udziela się w oparciu o stan faktyczny opisany w piśmie i zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej wydania.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika lub płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie